ma
door mariya Jul 18, 2008 om 12:29
Geldzaken & recht

Garantie/levensduur brilmontuur

Ik heb begin juni 2007 2 brillen gekocht bij Specsavers. Echter bij 1 bril is een pootje afgebroken (lijkt op metaalmoeheid). Ik heb op 18 juli 2008 de winkel daarvan in kennis gesteld en Specsavers stelt voor nieuwe bril te kopen met 20% korting. Dit lijkt mij een mager voorstel. Wat zijn mijn rechten en wat is in deze een redelijk voorstel? Graag reacties

11316 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 18, 2008 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag marya,

Ik ga er vanuit dat de garantieperiode afliep op 1-7-2008. Jij zult dus moeten bewijzen dat het pootje door metaalmoeiheid is gebroken en niet door ondeskundig gebruik. Kun je dat bewijzen, dan zou de reparatiebijdrage van de verkoper bij een economische levensduur van 2 jaar, 1/2 deel moeten zijn. Is reparatie niet mogelijk dan is een voorstel van 50% korting op een nieuwe bril in dezelfde prijsklasse en van ongeveer dezelfde kwaliteit, dus acceptabel.

Sukses en met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2008 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Ton:

Als je er tijd voor hebt, wil je dan eens kijken naar richtlijn 1999/44/EG
Verkoop van en garanties voor consumptiegoederen? (Gisterenavond/vannacht) via Google gevonden, n.a.v. arrest C-404/06 d.d. 17-04-08.
Ik lees daaruit dat in de EU de garantie hierop 2 jaar is.

Grroet, H.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2008 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

(read wat is er loos?)

Bij aankoop bij specsavers is sprake van een consumentenaankoop en dan geldt onverwijld de consumentenbescherming, zie:

www.consuwijzer.nl

http://www.omroepgelderland.nl/programma.php?id=23&rubriek=828

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

Ga dus naar de winkel en leg dit nog eens aan hen voor!

Als er infderdaad sprake is van metaalmoeheid geld ook het gestelde in

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/187.html tav productaansprakelijkheid nog. De bewijslast van het tegendeel ligt bij Specsavers!

ve
door verwijderd - Jul 18, 2008 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

(read wat is er loos?)

Bij aankoop bij specsavers is sprake van een consumentenaankoop en dan geldt onverwijld de consumentenbescherming, zie:

www.consuwijzer.nl

http://www.omroepgelderland.nl/programma.php?id=23&rubriek=828

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

Ga dus naar de winkel en leg dit nog eens aan hen voor!

Als er infderdaad sprake is van metaalmoeheid geld ook het gestelde in

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/187.html tav productaansprakelijkheid nog. De bewijslast van het tegendeel ligt bij Specsavers!

(Ik zie dat dit gelijktijdig met Herman ging.)

ve
door verwijderd - Jul 18, 2008 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Jul 18, 2008 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

herman: kijk ook eens goed naar het onderstaande: (geldt ook voor vraagsteller zij het nog niet van toepassing:

Veel ondernemers en consumenten menen dat er een Europese wettelijke garantie bestaat van twee jaar. Dit is een misverstand.

Europese Richtlijn Koop en Garantie

In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is weliswaar een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn.

De vervaltermijn houdt in dat de verkoper niet aansprakelijk is voor gebreken die zich pas na twee jaar openbaren. Dit betekent dat de consument met gebreken aan een duurzaam product na twee jaar niet meer bij de verkoper terecht kan.

Nederlandse regelgeving

Echter, volgens de Nederlandse regelgeving heeft de consument altijd recht op een deugdelijk product, ook na het verloop van twee jaar. Nederland biedt de consument dan ook een ruimere bescherming dan de Europese Richtlijn. Dit is toegestaan.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2008 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag herman,

Onze nationale wetgeving gaat verder dan de Europese richtlijn. In feite geldt in ons land de wettelijke bescherming van de consument voor zolang er sprake is van de economische levensduur van het produkt. Binnen die periode mag de verkoper met exclusie binnen de fabrieksgarantieperiode, het gebruikersdeel in rekening brengen bij reparatie of vervanging. Dit gegeven kan/zal pas veranderen als het Europese hof in een arrest zou besluiten, dat onze nationale consumentenwetgeving op dit punt strijdig is met de richtlijn uit 1999 en eerlijk gezegd verwacht ik dat niet (meer).

Met collegiale groet, Read3/Ton.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2008 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat geldt NIET als er inderdaad sprake is van metaalmoeheid en de bewijslast dat het niet zo is ligt toch echt bij Specsavers. van een montuur mag je toch aannemen dat de levensduur langer is dan 2 jaren (laat staan 1 jaar en een paar dagen!)

ve
door verwijderd - Jul 18, 2008 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gerrit,

bewijslast:

in het eerste halve jaar ligt de bewijslast bij de verkoper

en daarna: bij de koper

Dat staat toch heel duidelijk in het BW7 boek 7

Met collegiale groet, Read/Ton3.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2008 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

herhaald: art 6:187 BW, art: 7:17 BW en dat staat los van art 7:18 BW hoewel daar wel uitdrukkelijk het gestelde achter de laatste komma in lid twee ook van toepassing kan zijn. Zie ook  art 7:23 lid 1. Dit alles is van toepassing als aangetoond kan worden dat er sprake is van een verborgen gebrek (in alle volledigheid) of beter gezegd, de verkoper niet kan bewijzen dat dat niet zo is.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2008 om 20:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Mariya,

ik heb bijna dezelfde situatie, ik heb half juli 2007, een titanium bril gekocht twv 249 euro bij SpecSavers. Na 1 jaar en ca 1,5 maand is een pootje afgebroken. Ik ben vandaag pas langs de SpecSavers geweest en zij boden mij 50% korting aan op alleen  de montuur ! De bril is niet te repareren en de montuur wordt inmiddels niet meer geleverd. Ik voel me dan als klant er behoorlijk bijgenaaid om zo afgewimpeld te worden door SpecSavers. Kortom zit nu met een strop van 249 euro, de bril is nu onbruikbaar geworden.

Op hun website hanteerd SpecSavers een garantietermijn van 1 jaar, echter geven zij ook het volgende aan:

"Deze garantie doet op geen enkele wijze afbreuk aan uw normale wettelijke rechten. "

Deze staan op: http://www.conformiteit.nl/

Ik heb op dit moment de volgende vervolgacties voor ogen:

een aangetekende brief richting SpecSavers sturen (niet alleen naar de desbetreffende vestiging, maar ook naar de overkoepelende organisatie) :

http://www.consuwijzer.nl/Voorbeeldbrieven/Voorbeeldbrieven_Algemeen/Voorbeeldbrief_Herstel_of_vervanging_van_ondeugdelijk_product/Voorbeeldbrief_downloaden/Voorbeeldbrief_Verzoek_herstel_of_vervanging_ondeugdelijk_product

Verder zal ik gaan kijken in hoeverre mijn rechtsbijstandverzekering mij hierin kan helpen.

Ik raad je echt aan om niet zomaar in te gaan op dit te magere voorstel.

Succes !

Mvg,

H. Lin