Garmin tekort geheugen?
Geacht heer/mevrouw,
Ik heb afgelopen vrijdag een Garmin Nuvi 2597 LMT aangeschaft. Daarbij zitten gratis kaart updates inbegrepen gedurende de levensduur van het apparaat. Helaas bleek dat bij de eerste update, direct na het uitpakken, het geheugen helemaal vol zit en een volgende update dus niet meer zal passen.
Als consument mag ik logischerwijs (en wettelijk?) verwachten dat als ik een navigatiesysteem aanschaf met LMT (Life Time Maps) dat er voldoende geheugen wordt ingebouwd/meegeleverd door de fabrikant om een paar jaar (2?) updates probleemloos kwijt te kunnen. Als echter blijkt dat bij de eerste update op de dag na aanschaf dat het geheugen op 17MB na vol zit en dus geen nieuwe updates kwijt zal kunnen is de LMT een wassen neus. En daarmee levert Garmin eigenlijk een ondeugdelijk product volgens mij. Ook kan ik nu bv extra stempakketten niet laden vanwege tekort geheugen. Dat is makkelijk gratis aanbieden dan.
Ook leuk dat er een SD sleuf in het apparaat zit maar dan moet ik zelf investeren in een nieuw kaartje. Dat lijkt mij niet correct. Als ik een laptop aanschaf en ik krijg bij de eerste windows update te horen dat het geheugen vol zit en dat ik het geheugen kan uitbreiden met een externe hard disk wordt dat ook niet geaccepteerd.
Hoe dan ook, ik heb intussen zelf contact gehad met Garmin en een belgische dame heeft mij e.e.a. verteld. Het geheugen is inderdaad niet toereikend, gaf ze toe. Dat komt volgens haar omdat het geheugen is gebouwd op amerikaanse kaarten, met een veel minder dicht wegennetwerk. Dat zou niet het probleem van de consument in Europa moeten zijn volgens mij? Een fundamentele fout van Garmin. Ik krijg nu, na aandringen, een 8GB kaartje opgestuurd (16GB was niet mogelijk). Een leuk gebaar maar wel vreemd dat je dat alleen krijgt als je 'zeurt', terwijl dit een bekend probleem is bij Garmin. Vreemder nog is dat ze geen 16GB geven. Wat wil namelijk het feit...het interne geheugen van mijn Nuvi 2597 had al een geupgrade geheugen (van 4GB naar 8GB volgens de dame) en het kaartje dat ik nu ontvang is dus even groot als het interne geheugen. Dat zou prima zijn als het apparaat gebuik kon maken van beide geheugens tegelijk...maar dat is dus niet zo. Ik schiet er dus niets mee op!
Ik vind dat Garmin er dus minstens een 16Gb kaartje bij moet leveren (of in moet bouwen) om zodoende een paar jaar vooruit te kunnen met het geheugen. Andere oplossing zou zijn dat ze een software update uitbrengen die intelligent genoeg is om van beide geheugens gebruik te maken.
Een andere 'oplossing' die werd aangedragen door Garmin was dan maar een deel van de Europa kaart op het systeem te laden?? Daar betaal ik niet voor? Overigens ben ik verder over het systeem zeer tevreden na een paar dagen gebruik.
Ik krijg van Coolblue (leverancier) te horen dat deze klacht regelmatig bij ze binnenkomt en dat iedereen braaf zelf een SD kaartje aanschaft.
Heeft iemand dezeflde ervaring?
........Ik vind dat Garmin er dus minstens een 16Gb kaartje bij moet leveren (of in moet bouwen) om zodoende een paar jaar vooruit te kunnen met het geheugen......
Dat mag jij natuurlijk vinden, maar zo'n sd card zit er nou eenmaal niet bij. Als ik veel games zet op mijn tablet, is het interne geheugen ook snel vol. Voor rond de 10 euro koop je een 16GB micro sd card.
Het geheugen van een laptop is heel wat anders; daarop worden geen updates gezet.
Dat mag jij natuurlijk vinden, maar zo'n sd card zit er nou eenmaal niet bij. Als ik veel games zet op mijn tablet, is het interne geheugen ook snel vol. Voor rond de 10 euro koop je een 16GB micro sd card.
Het geheugen van een laptop is heel wat anders; daarop worden geen updates gezet.
Nee, de kaartupdates zijn een fundamenteel onderdeel van het gekochte product. Dat is niet iets dat ik naar smaak zelf inricht zoals met jou voorbeeld met games. Een volledig scheve vergelijking dus. De vergelijking met de laptop gaat wel op. Windows updates gaan wel degelijk op het geheugen daarvan. Als dat dus na 1 update al vol zou zitten (of je tablet bij de eerste systeem update) zou dat ook niet correct zijn. Garmin is bewust te zuinig met het geheugen terwijl kaartupdates een deel van de deal zijn. Als consument mag je verwachten dat je langer vooruit kan dan alleen de eerste update.
Goed hoor.
Oh waar denk jij dan dat Windows zijn updates laat op je pc/laptop? Of Android op je telefoon of tablet? In de lucht?
[quote=m-faber schreef op woensdag 15 jul 2015, 12:04]Goed hoor.
Oh waar denk jij dan dat Windows zijn updates laat op je pc/laptop? Of Android op je telefoon of tablet? In de lucht? Wel eens van een harde schijf gehoord. Windows gebruikt geheugen om te kunnen werken maar de bestanden staan op de harde schijf waarop ook de updates gezet worden. Er is dus een verschil tussen gebrek aan geheugen, waardoor een programma kan vastlopen, en een gebrek aan opslagcapaciteit waarvoor dan o.a. een SDkaart gebruikt kan worden.
@m-faber,
.....Oh waar denk jij dan dat Windows zijn updates laat op je pc/laptop? .....
Die worden opgeslagen op je harde schijf. ;-)
Maar wat je probleem betreft: is inderdaad een slechte zaak van Garmin.
Je zult toch een kaartje moeten aanschaffen.
Zou m'n klacht zoveel mogelijk op social media zetten.
En ook bv. op klachtenkompas.nl
Suc6
Ja Gerbera, ik ben redelijk thuis in de ICT. Dat is dus precies het probleem bij de navigatie en waar ik op doel met de vergelijking met de PC. De navigatie heeft niet genoeg intern geheugen=SSD=harde schijf=opslagruimte...
In beide gevallen is te weinig schijfruimte bij aanschaf niet acceptabel.
Het gaat niet over werkgeheugen (RAM) oid! Hij kan de eerstvolgende kaartupdate (=schijfruimte) niet kwijt.
@Edrick,
Ja heb al bij radar en kassa aangeklopt alsmede aan Coolblue gevraagd of zij eens kunnen aankloppen bij Garmin. Maar bedankt voor de tip!
Als Garmin meer geheugen of een 'gratis' sd kaartje erbij doet wordt de Nuvi duurder, u betaalt het zelf.
Ik wist bij aanschaf dat ik er een sd kaartje bij moest kopen en er dus verder niet bij stil gestaan.
Ik heb in mijn Nuvi een sd kaartje en bij een kaart-update installeert hij i.v.m. het geheugen om en om op het interne geheugen en de sd kaart.
Als er niet genoeg geheugen vrij is op het interne geheugen gaat de kaart-update naar de sd kaart.
Na installatie wordt de oude kaart op het interne geheugen verwijderd.
Dan is er weer voldoende intern geheugen vrij en gaat de volgende kaart update naar het interne geheugen.
Begrijp niet goed wat u bedoelt met intern geheugen en geheugen sd kaart tegelijk gebruiken.
Dat gebeurt bij een computer ook niet.
Te vergelijken met partitie C en D en deze zitten nog wel op dezelfde schijf.
Heel veel plezier met de Nuvi.
Bij mijn TomTom kunnen ook niet alle kaarten meer op intern geheugen. Ik kan kiezen of een sd card kopen van 8 euro of een paar kaarten weglaten. Ik heb de laatste optie genomen want als je naar Noorwegen op vakantie gaat heb je kaarten van zuid Europa niet nodig en andersom idem dito.Maar ja als u dagelijks alle kaarten van Europa gebruikt is het een probleem.
Vroeger klaagde men dat je zo'n 50 euro per jaar moest betalen voor updates nu is het gratis
en zeurt men over een card van een paar euro.Bij auto's idem vroeger zat er een asbak en aansteker in nu is het meestal als optie onder de naam rokerspakket.Ik kan altijd weer als ik een sd card installeer alle kaarten weer erop zetten.
gr Henk
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Contract youfone ontbinden
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer