m-faber
door m-faber Jul 15, 2015 om 11:30
Elektronica & tv

Garmin tekort geheugen?

Geacht heer/mevrouw,

Ik heb afgelopen vrijdag een Garmin Nuvi 2597 LMT aangeschaft. Daarbij zitten gratis kaart updates inbegrepen gedurende de levensduur van het apparaat. Helaas bleek dat bij de eerste update, direct na het uitpakken, het geheugen helemaal vol zit en een volgende update dus niet meer zal passen.

Als consument mag ik logischerwijs (en wettelijk?) verwachten dat als ik een navigatiesysteem aanschaf met LMT (Life Time Maps) dat er voldoende geheugen wordt ingebouwd/meegeleverd door de fabrikant om een paar jaar (2?) updates probleemloos kwijt te kunnen. Als echter blijkt dat bij de eerste update op de dag na aanschaf dat het geheugen op 17MB na vol zit en dus geen nieuwe updates kwijt zal kunnen is de LMT een wassen neus. En daarmee levert Garmin eigenlijk een ondeugdelijk product volgens mij. Ook kan ik nu bv extra stempakketten niet laden vanwege tekort geheugen. Dat is makkelijk gratis aanbieden dan.

Ook leuk dat er een SD sleuf in het apparaat zit maar dan moet ik zelf investeren in een nieuw kaartje. Dat lijkt mij niet correct. Als ik een laptop aanschaf en ik krijg bij de eerste windows update te horen dat het geheugen vol zit en dat ik het geheugen kan uitbreiden met een externe hard disk wordt dat ook niet geaccepteerd.

Hoe dan ook, ik heb intussen zelf contact gehad met Garmin en een belgische dame heeft mij e.e.a. verteld. Het geheugen is inderdaad niet toereikend, gaf ze toe. Dat komt volgens haar omdat het geheugen is gebouwd op amerikaanse kaarten, met een veel minder dicht wegennetwerk. Dat zou niet het probleem van de consument in Europa moeten zijn volgens mij? Een fundamentele fout van Garmin. Ik krijg nu, na aandringen, een 8GB kaartje opgestuurd (16GB was niet mogelijk). Een leuk gebaar maar wel vreemd dat je dat alleen krijgt als je 'zeurt', terwijl dit een bekend probleem is bij Garmin. Vreemder nog is dat ze geen 16GB geven. Wat wil namelijk het feit...het interne geheugen van mijn Nuvi 2597 had al een geupgrade geheugen (van 4GB naar 8GB volgens de dame) en het kaartje dat ik nu ontvang is dus even groot als het interne geheugen. Dat zou prima zijn als het apparaat gebuik kon maken van beide geheugens tegelijk...maar dat is dus niet zo. Ik schiet er dus niets mee op!

Ik vind dat Garmin er dus minstens een 16Gb kaartje bij moet leveren (of in moet bouwen) om zodoende een paar jaar vooruit te kunnen met het geheugen. Andere oplossing zou zijn dat ze een software update uitbrengen die intelligent genoeg is om van beide geheugens gebruik te maken.

Een andere 'oplossing' die werd aangedragen door Garmin was dan maar een deel van de Europa kaart op het systeem te laden?? Daar betaal ik niet voor? Overigens ben ik verder over het systeem zeer tevreden na een paar dagen gebruik.

Ik krijg van Coolblue (leverancier) te horen dat deze klacht regelmatig bij ze binnenkomt en dat iedereen braaf zelf een SD kaartje aanschaft.

Heeft iemand dezeflde ervaring?

14269 22 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jul 15, 2015 om 11:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Ik vind dat Garmin er dus minstens een 16Gb kaartje bij moet leveren (of in moet bouwen) om zodoende een paar jaar vooruit te kunnen met het geheugen......

Dat mag jij natuurlijk vinden, maar zo'n sd card zit er nou eenmaal niet bij. Als ik veel games zet op mijn tablet, is het interne geheugen ook snel vol. Voor rond de 10 euro koop je een 16GB micro sd card.

Het geheugen van een laptop is heel wat anders; daarop worden geen updates gezet.

m-faber
door m-faber - Jul 15, 2015 om 11:47
10 Antwoorden / 1 Vragen

Dat mag jij natuurlijk vinden, maar zo'n sd card zit er nou eenmaal niet bij. Als ik veel games zet op mijn tablet, is het interne geheugen ook snel vol. Voor rond de 10 euro koop je een 16GB micro sd card.

Het geheugen van een laptop is heel wat anders; daarop worden geen updates gezet.

Nee, de kaartupdates zijn een fundamenteel onderdeel van het gekochte product. Dat is niet iets dat ik naar smaak zelf inricht zoals met jou voorbeeld met games. Een volledig scheve vergelijking dus. De vergelijking met de laptop gaat wel op. Windows updates gaan wel degelijk op het geheugen daarvan. Als dat dus na 1 update al vol zou zitten (of je tablet bij de eerste systeem update) zou dat ook niet correct zijn. Garmin is bewust te zuinig met het geheugen terwijl kaartupdates een deel van de deal zijn. Als consument mag je verwachten dat je langer vooruit kan dan alleen de eerste update.

Cookies
door Cookies - Jul 15, 2015 om 11:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Windows updates gaan wel degelijk op het geheugen daarvan........

Goed hoor.

m-faber
door m-faber - Jul 15, 2015 om 12:04
10 Antwoorden / 1 Vragen

Goed hoor.

Oh waar denk jij dan dat Windows zijn updates laat op je pc/laptop? Of Android op je telefoon of tablet? In de lucht?

gerbera
door gerbera - Jul 15, 2015 om 12:22
7358 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=m-faber schreef op woensdag 15 jul 2015, 12:04]Goed hoor.

Oh waar denk jij dan dat Windows zijn updates laat op je pc/laptop? Of Android op je telefoon of tablet? In de lucht? Wel eens van een harde schijf gehoord. Windows gebruikt geheugen om te kunnen werken maar de bestanden staan op de harde schijf waarop ook de updates gezet worden. Er is dus een verschil tussen gebrek aan geheugen, waardoor een programma kan vastlopen, en een gebrek aan opslagcapaciteit waarvoor dan o.a. een SDkaart gebruikt kan worden.

edrick3
door edrick3 - Jul 15, 2015 om 12:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@m-faber,

.....Oh waar denk jij dan dat Windows zijn updates laat op je pc/laptop? .....
Die worden opgeslagen op je harde schijf. ;-)

Maar wat je probleem betreft: is inderdaad een slechte zaak van Garmin.
Je zult toch een kaartje moeten aanschaffen.
Zou m'n klacht zoveel mogelijk op social media zetten.
En ook bv. op klachtenkompas.nl

Suc6

m-faber
door m-faber - Jul 15, 2015 om 12:38
10 Antwoorden / 1 Vragen

Ja Gerbera, ik ben redelijk thuis in de ICT. Dat is dus precies het probleem bij de navigatie en waar ik op doel met de vergelijking met de PC. De navigatie heeft niet genoeg intern geheugen=SSD=harde schijf=opslagruimte...
In beide gevallen is te weinig schijfruimte bij aanschaf niet acceptabel.

Het gaat niet over werkgeheugen (RAM) oid! Hij kan de eerstvolgende kaartupdate (=schijfruimte) niet kwijt.

m-faber
door m-faber - Jul 15, 2015 om 12:45
10 Antwoorden / 1 Vragen

@Edrick,

Ja heb al bij radar en kassa aangeklopt alsmede aan Coolblue gevraagd of zij eens kunnen aankloppen bij Garmin. Maar bedankt voor de tip!

ph
door philip36 - Jul 15, 2015 om 12:53
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als Garmin meer geheugen of een 'gratis' sd kaartje erbij doet wordt de Nuvi duurder, u betaalt het zelf.
Ik wist bij aanschaf dat ik er een sd kaartje bij moest kopen en er dus verder niet bij stil gestaan.

Ik heb in mijn Nuvi een sd kaartje en bij een kaart-update installeert hij i.v.m. het geheugen om en om op het interne geheugen en de sd kaart.
Als er niet genoeg geheugen vrij is op het interne geheugen gaat de kaart-update naar de sd kaart.
Na installatie wordt de oude kaart op het interne geheugen verwijderd.
Dan is er weer voldoende intern geheugen vrij en gaat de volgende kaart update naar het interne geheugen.

Begrijp niet goed wat u bedoelt met intern geheugen en geheugen sd kaart tegelijk gebruiken.
Dat gebeurt bij een computer ook niet.
Te vergelijken met partitie C en D en deze zitten nog wel op dezelfde schijf.

Heel veel plezier met de Nuvi.

br
door bravehenk - Jul 15, 2015 om 13:00
206 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mijn TomTom kunnen ook niet alle kaarten meer op intern geheugen. Ik kan kiezen of een sd card kopen van 8 euro of een paar kaarten weglaten. Ik heb de laatste optie genomen want als je naar Noorwegen op vakantie gaat heb je kaarten van zuid Europa niet nodig en andersom idem dito.Maar ja als u dagelijks alle kaarten van Europa gebruikt is het een probleem.
Vroeger klaagde men dat je zo'n 50 euro per jaar moest betalen voor updates nu is het gratis
en zeurt men over een card van een paar euro.Bij auto's idem vroeger zat er een asbak en aansteker in nu is het meestal als optie onder de naam rokerspakket.Ik kan altijd weer als ik een sd card installeer alle kaarten weer erop zetten.

gr Henk

m-faber
door m-faber - Jul 15, 2015 om 13:38
10 Antwoorden / 1 Vragen

Het probleem is dat Garmin dit bij de consument neerlegt. Inderdaad, geheugen is niet duur meer. Zeker niet voor een fabrikant. Dus waarom niet direct 32 GB inbouwen voor een paar euro meer? Is alles opgelost.

Daarnaast betaal je voor alle kaarten van Europa en niet een deel. Of je het gebruikt doet niet terzake. Dit ding is 4 dagen oud en meteen vol. Als dit na 2 jaar of meer was voorgekomen is dat prima te begrijpen. Afdoen als gezeur is de zaken omdraaien. Fabrikant moet gewoon deugdelijk spul leveren.

Cookies
door Cookies - Jul 15, 2015 om 14:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......ik ben redelijk thuis in de ICT.........

Dat is te merken, ja;-)

m-faber
door m-faber - Jul 15, 2015 om 15:03
10 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is te merken, ja;-)

Hahaha zegt degene die games op een tablet zetten vergelijkbaar vind en niet denkt dat updates op een pc ruimte in beslag nemen.

costnix
door costnix - Jul 15, 2015 om 15:47
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon een deel van de wegenkaart installeren!

m-faber
door m-faber - Jul 15, 2015 om 16:01
10 Antwoorden / 1 Vragen

@costnix, ja dat werd ook geopperd door Garmin, en natuurlijk kan dat, maar het gaat wel om een gloednieuw systeem. Als het een ouder apparaat was had ik er alle begrip voor gehad. Ik heb betaald voor kaarten van heel Europa inclusief updates. Dan mag je toch verwachten dat je een poosje voort kan? Ik zet er geen andere zaken op die de opslagruimte beperken (kan niet eens), alleen de aangeboden update. En zoals gezegd, geheugen kost weinig, maar waarom stopt de fabrikant dat er niet direct in? Anders moeten ze zo'n ding anders in de markt zetten, met minder landen oid. Dit is misleidend. Zelfs als ze aangeven dat het geheugen uit te breiden is. Als concument verwacht je niet dat dat direct na het openen van de doos nodig is.

crewmember
door crewmember - Jul 15, 2015 om 17:01
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gerbera schreef op woensdag 15 jul 2015, 12:22][quote=m-faber schreef op woensdag 15 jul 2015, 12:04]Goed hoor.

Oh waar denk jij dan dat Windows zijn updates laat op je pc/laptop? Of Android op je telefoon of tablet? In de lucht? Wel eens van een harde schijf gehoord. Windows gebruikt geheugen om te kunnen werken maar de bestanden staan op de harde schijf waarop ook de updates gezet worden. Er is dus een verschil tussen gebrek aan geheugen, waardoor een programma kan vastlopen, en een gebrek aan opslagcapaciteit waarvoor dan o.a. een SDkaart gebruikt kan worden.

M-faber was sarcastisch. Maar dat komt blijkbaar moeilijk over via text alleen.

En ik ben het met hem eens. Garmin moet toereikend geheugen in bouwen om de kaarten en updates te kunnen gebruiken waar ze mee adverteren.

Als ze adverteren GPS systeem waar je heel europa incluus jaren lang updates bij krijgt. Dan moet dit ook op het apparaat passen.

Ik ben er zelfs van overtuigd dat je op dit front de koopovereenkomst kan ontbinden, omdat het product niet aan de geadverteerde eisen voldoet.

costnix
door costnix - Jul 15, 2015 om 17:28
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik installeer de karten met het door Garmin gratis geleverde Basecamp/Mapsource op mijn Garmin GPSmap 60/62. Ook daar past de kaart van Europa niet in zonder geheugenuitbreiding. Het is voor u op te kiezen:

1) Kaart gedeeltelijk installeren
2) Geheugenkaartje installeren
3) Blijven doorzeuren over Garmin

Mijn kaarten zijn ook "lifetime". Openstreetmaps. Deze kaarten zijn gratis!

m-faber
door m-faber - Jul 15, 2015 om 21:27
10 Antwoorden / 1 Vragen

@ crewmember...jij snapt m. Ben het met je eens dat ik de koopovereenkomst kan ontbinden. Maar dat is niet mijn doel. Als ze gewoon eens zorgen dat dit op orde komt. Het is met meerdere types en merken het geval. Niemand maakt er werk van omdat zelf geheugen kopen weinig kost. Maar het klopt niet. Dat mensen wel de moeite nemen dat als zeuren te bestempelen...tja. En dan zelf gaan zeuren ove geheugen versus opslagruimte...zucht...

crewmember
door crewmember - Jul 16, 2015 om 10:44
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=m-faber schreef op woensdag 15 jul 2015, 21:27]@ crewmember...jij snapt m. Ben het met je eens dat ik de koopovereenkomst kan ontbinden. Maar dat is niet mijn doel. Als ze gewoon eens zorgen dat dit op orde komt. Het is met meerdere types en merken het geval. Niemand maakt er werk van omdat zelf geheugen kopen weinig kost. Maar het klopt niet. Dat mensen wel de moeite nemen dat als zeuren te bestempelen...tja. En dan zelf gaan zeuren ove geheugen versus opslagruimte...zucht...

Niemand gaat hier wat aan doen, zeker Garmin niet.

Het enige wat dit voor invloed kan hebben, is dat ze bij een volgende model de ontwerpers ervan op de hoogte stellen dat ze het geheugen groot genoeg moeten houden.

Echter, de enige manier waarop deze info bij de ontwerpers gaat komen is als het management en sales zien dat er geld verloren gaat (modellen terug gebracht) omdat het geheugen nu niet toerijkend is.

Cookies
door Cookies - Jul 16, 2015 om 10:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Garmin moet toereikend geheugen in bouwen om de kaarten en updates te kunnen gebruiken waar ze mee adverteren......

En dan wordt het ding 20,- euro duurder, terwijl je een losse sd card koopt voor 10 euro. ;-)

m-faber
door m-faber - Jul 16, 2015 om 10:56
10 Antwoorden / 1 Vragen

I know, daarom laat ik dit bericht ook overal achter. Kassa, radar etc. En laat ik ze een 8GB kaartje opsturen. Op zijn minst vervelend. En idd wellicht dat zein volgende modellen er wel eens rekening mre gaan houden. Niets doen vind ik ook zo wat.

m-faber
door m-faber - Jul 16, 2015 om 11:04
10 Antwoorden / 1 Vragen

De moordende concurrentie is waarschijnlijk de reden dat ze dit doen. Dus veel meer voor ingebouwd geheugen vragen dan los geheugen de klant kost ligt niet voor de hand.