pa
door paulroelofs_1 Jul 28, 2014 om 09:52
Vakantie & reizen

Gasprijs Camping Vaste plaats

De eigenaar van mijn camping (officieel) schermt er al een tijd mee dat hij butagas inkoopt voor de gasvoorziening en houdt daarmee de prijzen hoog. Hij heeft zelfs grote tanks staan maar die worden nooit bijgevuld.

Nu heb ik in het centrale aansluitingsregister gezien dat hij gas extern inkoopt dus een reguliere aansluiting (Liander). Hij rekent 2,68m3. Gemiddelde prijs is volgens diverse energiesites veel lager.

Is hier op basis van regelgeving iets van te vinden of aan te doen?

Overigens rekent hij ook een forse opslag voor het water. Gas, elektra en water worden separaat in rekening gebracht.

Kan iemand mij hierbij van advies voorzien?

9951 28 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jul 28, 2014 om 10:21
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Camping (eigenaren) rekenen altijd meer als hun inkoopprijs.
Vergeet niet dat zij moeten zorgen voor een gas, water en electra leiding op hun gebied vanaf het ontvangstpunt naar uw plaats waar u staat met huisjes,caravan of tent. En dat kost geld voor aanleg en onderhoud. Daarom betaalt u meer. En ze willen meestal winst maken. En als het u niet bevalt kunt u altijd vertrekken (is hun gedachte) want voor u 10 anderen.

Of er regelgeving is denk ik niet, de camping heeft eigen leidingen liggen en hoe groter de camping, hoe meer kosten. Dat zal u als vraagsteller toch logisch in de oren klinken. U werkt ook (behalve vrijwilligerswerk) niet voor niets, een camping is een bedrijf en dat moet winst maken.

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2014 om 11:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De camping is een commercieel bedrijf en u bent wat dat betreft, voor het staan, gas, elektra, water en ga maar door, aan de heidenen overgeleverd. Cru gezegd.

Hier is niets aan te doen. U kunt overstappen op een petroleumstel of een camping gas stel en water van huis meenemen. Maar dat schiet allemaal niet op.

Gemak en luxe kosten geld.

pa
door paulroelofs_1 - Jul 28, 2014 om 11:19
6 Antwoorden / 1 Vragen

Oke, ik ben zelf ondernemer maar alles prijzen moeten wel redelijk zijn. Als men zegt dat het zelf wordt geleverd middels butagas (om daarmee de hogere prijs te rechtvaardigen) en het blijkt gewoon een reguliere levering te zijn voelt het niet goed.

Jammer dat hier geen maat in is gereguleerd. Op water vangt hij 1 euro per m3 en op een m3 gast 2 euro ofzo.

Gr. Paul Roelofs

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2014 om 11:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Water kost voor huishoudens ook minstens € 1,00 per kuub, plus daarnaast het vastrecht en de waterbelasting, plus precariorechten.

Helaas kunt u redelijke prijzen niet afdwingen.

En weet u dan wel zeker dat er gewoon aardgas wordt geleverd? Want dan zou uw apparatuur niet ( goed ) werken.

pa
door paulroelofs_1 - Jul 28, 2014 om 11:57
6 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben een vakantiehuisje op een camping (deel normale huisje en ander deel caravans). Een vaste plaats met gewone middelen alsof je thuis bent. Dus fornuis etc is gewoon zoals normaal. Hier betaal je 2,68 euro voor m3 gas en 2,50 euro voor m3 water.

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2014 om 12:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u betaalt daar niet apart voor de meter, de transportkosten, de energiebelasting en ga maar door.

Dus gewoon zuinig zijn. Bezit geeft zorg en kosten.

mahadma
door mahadma - Jul 28, 2014 om 12:00
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Zoals eerder geschreven door anderen: Gemak en luxe kosten geld.
Als u een biertje drinkt bij u thuis kost het ook minder als "elders".

pa
door paulroelofs_1 - Jul 28, 2014 om 12:02
6 Antwoorden / 1 Vragen

Uw opmerking klopt niet. Er is een gedragscode heb ik inmiddels vernomen. Zie: http://www.recron.nl/branche-info/elektriciteits-gasnetten-wetgeving

Ik ben dit al aan het doornemen. Dank voor alle input !

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2014 om 12:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zult u niets mee bereiken.

Misschien € 1,00 van de gasprijs af, staangeld met € 500 naar boven.

pa
door paulroelofs_1 - Jul 28, 2014 om 12:24
6 Antwoorden / 1 Vragen

Staangeld 1900 euro per jaar is best pittig hoor !

mahadma
door mahadma - Jul 28, 2014 om 12:25
11520 Antwoorden / 51 Vragen

En als u er wat mee bereikt, weet de campingeigenaar u later bij het vertrekken u het leven nog knap zuur te maken.

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2014 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ook daarbij geldt hetzelfde. U bent aan de heidenen overgeleverd. Maar ik wens u succes.

Off topic.
En dat vindt u niet bovenmatig vergeleken met uw huur thuis?

pa
door paulroelofs_1 - Jul 28, 2014 om 12:27
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor het advies. Ik wilde alleen maar uitzoeken of hier regels voor zijn. Kortom concluderend uit jullie reacties is het een cowboy branche.

pa
door paulroelofs_1 - Jul 28, 2014 om 12:29
6 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Tijger,

Ik realiseerde mij pas dat de energie en waterprijzen zo hoog waren toen ik mijn eerste rekening kreeg. De huur van de grond van het huisje had ik nooit vergeleken.

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2014 om 12:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is een hele vrijgevochten branche, waarbij men kan vragen wat men wil en als het de klant niet bevalt, dat is daar de poort en kunt u vertrekken met uw hele spul en dan wel alles volgens de regels achterlaten, anders volgt er nog een rekening.

Helaas.

Dus zoals gezegd, opletten wat u verbruikt en zuinig aan doen.

tenormin
door tenormin - Jul 28, 2014 om 13:36
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=paulroelofs schreef op maandag 28 jul 2014, 11:57]Wij hebben een vakantiehuisje op een camping (deel normale huisje en ander deel caravans). Een vaste plaats met gewone middelen alsof je thuis bent. Dus fornuis etc is gewoon zoals normaal. Hier betaal je 2,68 euro voor m3 gas en 2,50 euro voor m3 water.

Maar dan kan ik me niet voorstellen dat u "alles zoals thuis heeft" als u in de gedachte verkeerde dat het butaan gas was. Dan heeft men immers speciale butaan gasbranders nodig om te koken? Althans (wij kregen ook 'echt' butaan gas) we moesten er wel de speciale branders voor aanschaffen.
Die €1.900,00 staangeld per jaar: dat is een absoluut koopje, kan ik u verzekeren.

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2014 om 13:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts verkeert niet in de veronderstelling dat het butagas was, dat beweert de campingeigenaar.

tenormin
door tenormin - Jul 28, 2014 om 14:40
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, als er geen speciale branders zijn kan hij de campingbeheerder/eigenaar daarmee "om de oren slaan" als bewijs dat er veel te veel betaald moet worden?

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2014 om 14:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat zegt helemaal niets over de hoogte van de prijs die in rekening wordt gebracht. Ook butaan is niet vijf keer de prijs van gewoon gas.

Die camping kan rekenen wat ze willen.

czar
door czar - Jul 29, 2014 om 20:03
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 28 jul 2014, 12:35]Het is een hele vrijgevochten branche, waarbij men kan vragen wat men wil en als het de klant niet bevalt, dat is daar de poort en kunt u vertrekken met uw hele spul en dan wel alles volgens de regels achterlaten, anders volgt er nog een rekening.

Dat is geheel waar, behalve als de camping is aangesloten bij de RECRON.
De Recron-voorwaarden zijn HIER te vinden. Is de camping lid van de RECRON en voldoet de camping er niet aan, dan wordt je al snel in het gelijk gesteld als je naar de geschillencommissie stapt.

Is de camping geen lid van de RECRON, dan ben je inderdaad aan de goden overgeleverd.
En ik kan het weten, want ik heb al eens een kort geding (plus kantonrechtzaak) alsmede hoger beroep gevoerd tegen een camping. Geen poot om op te staan!

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2014 om 20:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@czar

Schiet de Ts niets mee op. Daarin staat niets over de tarieven voor gas en water.

czar
door czar - Jul 29, 2014 om 21:39
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 29 jul 2014, 20:47]@czar
Schiet de Ts niets mee op. Daarin staat niets over de tarieven voor gas en water.

Kan zijn, er staat wel van alles in over informatie-plicht van wat de inbegrepen kosten zijn. Misschien kan TS daar iets mee. Niet iedere camping doet dat namelijk volgens de recron-regeltjes. Ik weet ook niet of TS heeft meebetaald aan de aanleg van de infrastructuur, bijvoorbeeld door een verhoging van het stageld die daarvoor is gereserveerd.

Is de camping geen lid van de Recron, dan heb je helemaal geen poot om op te staan anders dan de hele algemene wet van de redelijkheid en de billijkheid. Rechters volgen eigenlijk altijd de standaarden van de Recron en als de camping geen lid is van de Recron doen ze dat ook nog wel keer 2.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2014 om 21:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb de indruk dat de Ts dat vakantiehuisje pas een jaar heeft.

Ik heb niets over de hoogte van tarieven van het gebruik van de nutsvoorzieningen gevonden.

Maar goed aan de goden, zoals u zegt, of aan de heidenen, maakt niet uit, overgeleverd is men.

czar
door czar - Jul 29, 2014 om 22:16
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 29 jul 2014, 21:52]Ik heb de indruk dat de Ts dat vakantiehuisje pas een jaar heeft.

Kan hij meteen nakijken of hij ook een Recron-contract heeft.
De huurder moet namelijk ook akkoord gaan met de Recron-regels en daarvoor een Recron-overeenkomst tekenen. Wordt een camping dus later lid van de Recron, dan moet ze al haar vaste huurders alsnog een Recron-overeenkomst laten ondertekenen alvorens aanspraak kan worden gemaakt op de Recron-voorwaarden.

Ik heb de indruk dat de camping geen lid is van de Recron en dan inderdaad ... toedeledoki!
Al rekent hij 10 euro per m3 gas en stelt hij als voorwaarde dat je minstens 20 m3 per jaar moet afnemen.

czar
door czar - Jul 30, 2014 om 00:33
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Overigens,

Butagas is maar tot 4 graden boven nul bruikbaar. Bij lagere temperaturen heb je propaangas nodig, of beter nog gewoon aardgas (methaangas).
Je kunt de gassen wel mengen, net zoals bij LPG voor auto's wordt gedaan (in de winter meer propaan, dus duurder rijden).

tijger1
door tijger1 - Jul 30, 2014 om 01:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Butaan is niet per se duurder in gebruik. Het heeft een hogere calorische waarde dan propaan.

czar
door czar - Jul 30, 2014 om 01:47
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 30 jul 2014, 01:01]Butaan is niet per se duurder in gebruik. Het heeft een hogere calorische waarde dan propaan.

Juist, dus als er per liter LPG (want daar had ik het over) meer propaan in zit, dan heb je dus per liter een lagere calorische waarde en dus wordt het duurder rijden op LPG, want de literprijs bleef altijd wel hetzelfde. Ik heb bijna 20 jaar LPG gereden.

czar
door czar - Jul 30, 2014 om 02:06
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 30 jul 2014, 01:01]Butaan is niet per se duurder in gebruik. Het heeft een hogere calorische waarde dan propaan.

Nog even om onduidelijkheden te voorkomen.
Butaan is juist goedkoper dan Propaan. De calorische waarde van Butaan is hoger, dus je haalt meer energie uit een liter Butaan dan uit een liter propaan en ze kosten ongeveer hetzelfde per liter (en dat verschil is echt in de orde van 25%). Het nadeel van butaan is dat het onder de +4 graden niet meer voldoende verdampt om op te koken of een kacheltje op te branden. Propaan kun je gebruiken tot -18 graden of zo.
Dan zou je eerst nog ethaan krijgen (C2H6, kookpunt -88 graden) en daarna methaan (zeg maar aardgas, CH4, kookpunt -164 graden).
Kookpunt zegt niet alles, voor verbranding moet het vaak een aantal graden hoger zijn om bruikbaar te zijn om op te koken of te verwarmen. Het dient snel genoeg te verdampen bij een bepaalde temperatuur. Kookpunt van Butaan is +0,5 graden, maar onder de +4 graden gaat het te langzaam om bruikbaar te zijn.