indianas
door indianas Jun 22, 2014 om 21:30
Geldzaken & recht

GBA bij gedeeltelijk in Nederland wonen

Wij hebben een familiehuis in het buitenland wat we van plan zijn gedeeltelijk te gaan bewonen; 6 maanden per jaar. Overige maanden in Nederland.
Nu willen we onze woning gaan verkopen en daarvoor in de plaats een vakantie / recreatiewoning kopen en tijdens onze afwezigheid te verhuren.
Kan iemand ons vertellen hoe het zit met de GBA registratie?

4146 16 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jun 22, 2014 om 21:34
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Informeer eens bij de gemeente in NL waar u nu woont.

tijger1
door tijger1 - Jun 22, 2014 om 22:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op het adres van een vakantiehuis kunt u zich niet inschrijven in de GBA. Dus u zult dat elders bij iemand anders moeten doen, als u tenminste in Nederland ingeschreven wilt blijven. Maar misschien wilt u dat helemaal niet en schrijft u zich definitief in in het buitenland.

sw
door swat1500 - Jun 22, 2014 om 22:29
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen als u officieel in de vakantiewoning ook mag wonen kunt u zich bij het GBA van die gemeente inschrijven. Als u geen officieel woonadres meer heeft wordt uitgeschreven. Dit laatste kan van invloed zijn op het recht op bepaalde uitkeringen.
Het is soms mogelijk gebruik te maken van een postadres. Informeer bij uw huidige gemeente en de gemeente waar de beoogde vakantiewoning ligt.

tijger1
door tijger1 - Jun 22, 2014 om 22:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een postadres is aan strikte regels en tijd gebonden. Bijvoorbeeld gevangenis, zeevarend en ga zo maar door. Niet voor iemand die in een vakantiewoning woont.

tenormin
door tenormin - Jun 22, 2014 om 23:38
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Misschien heeft u hier iets aan: KLIK. Lees dit eens rustig door.

door 1953 - Jun 23, 2014 om 03:46
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Officieel staat u in het buitenland in de gemeente aldaar ingeschreven?

Hier hoeft dan niets qua GBA iets mee te gebeuren, qua Kadaster wel als eigenaar van een vakantiewoning o.i.d.

mo
door monica010 - Jun 24, 2014 om 18:52
71 Antwoorden / 0 Vragen

Je bent verplicht je in te schrijven waar je woont, en als je NL verlaat moet je dat ook melden. Als je wisselende adressen hebt dan geldt als woonadres het adres waar je het meest overnacht.

tenormin
door tenormin - Jun 24, 2014 om 19:56
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=monica010 schreef op dinsdag 24 jun 2014, 18:52]Je bent verplicht je in te schrijven waar je woont, en als je NL verlaat moet je dat ook melden. Als je wisselende adressen hebt dan geldt als woonadres het adres waar je het meest overnacht.

Dat is dan kennelijk het probleem: 6 maanden hier/6 maanden daar. Vraag me dan af hoe men dit gaat oplossen.

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2014 om 20:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Volgens u eigen link is dat dus geen probleem, want daar staat een termijn van 8 maanden.

tenormin
door tenormin - Jun 24, 2014 om 21:36
16826 Antwoorden / 108 Vragen

jazeker, tijger1, ik weet wat ik heb gelinkt; ik beantwoord monica010 's stelling: hoe gaat men dat dan oplossen. Monica10 heeft kennelijk mijn link niet gelezen. Niet dat dit het juiste zou zijn, net zo min als de suggestie dat dit van monica10 correct is. Ik neem ook maar over wat ik lees en vervolgens naar verwijs.

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2014 om 23:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Uw link is een site van de overheid. Monica geeft helemaal geen link.

Er zijn genoeg bejaarden die een paar maanden gaan overwinteren in Spanje bijvoorbeeld, die hoeven zich natuurlijk helemaal niet uit te schrijven.

Het probleem van de vragensteller is dat hij zich niet in de gemeente kan inschrijven waar die recreatiewoning staat.

Dus hij zal dat bij een kind of zo moeten doen en dat kan problemen opleveren.

tenormin
door tenormin - Jun 25, 2014 om 00:24
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 24 jun 2014, 23:37]@tenormin

Uw link is een site van de overheid. Monica geeft helemaal geen link.

Ik schrijf nergens dat monica10 een link geeft. Ik schrijf dat ze dan mijn link niet gelezen heeft. Niet dat het moet, maar nogmaals, ik schrijf niet wat u beweerd.

tijger1
door tijger1 - Jun 25, 2014 om 09:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Sorry, bedoelde Monica's suggestie. Die is dus niet juist.

Je hoeft je dus niet uit Nederland uit te schrijven als je verwacht 6 maanden in het buitenland te zijn. Dus dat is het probleem helemaal niet.

mo
door monica010 - Jun 25, 2014 om 14:12
71 Antwoorden / 0 Vragen

Ik schreef "Je bent verplicht je in te schrijven waar je woont, en als je NL verlaat moet je dat ook melden". Dat bedoelde ik algemeen. Ik reageerde hiermee op tijger en 1953 die suggereren dat je je ook bij anderen kunt inschrijven (terwijl je daar niet woont) of niets hoeft te doen. Dat lijkt me niet juist.

Nederland verlaten doe je inderdaad niet als je 6 maanden in het buitenland verblijft en dan weer terugkomt. Dat is pas het geval als je 8 maanden in het buitenland bent.

Als je minimaal 6 maanden in een vakantiehuisje woont, dan moet je je volgens de wet dáár inschrijven. Tijger1 schrijft dat dat niet kan. Dat klopt niet. Je woont er, dus dan MOET je je daar inschrijven. Dat eventueel de gemeente waar je woont of de beheerder van het vakantiepark niet wil dat dat huisje bewoont]d wordt door iemand die zich daar ook inschrijft, dat is een ander verhaal. Maar dan gaat het om de vraag of je daar wel of niet mag wonen, niet of je je daar wel of niet in mag schrijven.

tijger1
door tijger1 - Jun 25, 2014 om 14:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je kunt je daar niet inschrijven, want je mag niet in een recreatiewoning wonen. Dat het toch gebeurt en dat het soms gedoogd wordt, is weer een andere zaak.

Maar als iemand officieel in Nederland ingeschreven staat, of dat nu correct is of niet, hoeft hij dat nergens te melden als hij voor minder dan 8 maanden naar het buitenland gaat.

Uiteraard kunnen er situaties van toepassing zijn, dat men het wel moet melden. Bij sommige uitkeringen bijvoorbeeld.

mo
door monica010 - Jun 25, 2014 om 14:27
71 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 25 jun 2014, 14:18]Je kunt je daar niet inschrijven, want je mag niet in een recreatiewoning wonen.

Dit is geen logische conclusie. Er zijn twee verschillende zaken:
1. Of je ergens wel of niet mag wonen
2. Of je je ergens wel of niet moet inschrijven

Nee, er zijn plekken waar je niet mag wonen. Maar dat staat volledig los van de vraag of je je daar wel of niet moet inschrijven. En de wet verplicht je om je in te schrijven waar je woont. Ook als je daar misschien niet mag wonen. Zelfs als je altijd op je werk overnacht en woont in een kantoorpand zonder woonbestemming moet je je daar inschrijven, ook al mag je daar eigenlijk niet wonen.