forever-nl
door forever-nl Jan 29, 2015 om 19:19
Geldzaken & recht

Gebruik BSN reintegratiebedrijf

Hallo mensen, ik heb een vraag over gebruik/afgeven van BSN (burger service nummer)!

Via een bedrijf neem ik deel aan een re-integratietraject. Bij invullen formulieren was twee keer een vakje BSN. Ik heb daar een streepje gezet in de overtuiging dat dit niet nodig is (mogelijk zelfs niet mag), het is geen overheid, werkgever of zorgverlener. Ook bij kopie van ID-kaart BSN nummer op twee plaatsen geschrapt. Echter men geeft nu aan het BSN nodig te hebben voor communicatie met het UWV. Volgens mij zijn daarvoor mijn NAW gegevens genoeg?

Antwoorden graag met heldere bron/onderbouwing omdat ik er anders niet verder mee kom :-)

3075 66 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 19:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het UWV is wèl gerechtigd op uw BSN, zij zijn uitkeringsinstantie.

NAW gegevens, er kunnen meerdere mensen Jan Jansen heten, zelfs met een gelijke geboortedatum, en het gaat om geld, dus hebben ze dan wel uw BSN nodig.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

klik HIER en lees wat de rijksoverheid er over schrijft. M.b.t. kopieën van uw id card.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 19:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor reactie. Dat het UWV een BSN mag gebruiken is mij duidelijk, gezien onderdeel van de overheid. Het gaat mij echter om het bedrijfje dat wel een taak voor het UWV gaat uitvoeren maar verder gewoon zelfstandig opereert (eigen KvK nummer en dergelijke).

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 19:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het "bedrijfje" werkt in opdracht van het UWV, ze huren dat in om u weer aan het werk te krijgen, dus dat de uitkering verminderd wordt of zelfs vervalt, en daarom is de koppeling met uw bsn noodzakelijk.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 19:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

forever-nl schreef op donderdag 29 jan 2015, 19:35: Dank voor reactie. Dat het UWV een BSN mag gebruiken is mij duidelijk, gezien onderdeel van de overheid. Het gaat mij echter om het bedrijfje dat wel een taak voor het UWV gaat uitvoeren maar verder gewoon zelfstandig opereert (eigen KvK nummer en dergelijke).

Maar voor loon en andere zaken is inderdaad de gegevens noodzakelijk.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 19:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het doel is inderdaad weer werk te vinden, echter dit bedrijfje zal daarbij niet fungeren als werkgever of loon uitbetalen - het wordt niet mijn werkgever. Jullie hebben me (dus) nog niet overtuigd.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 19:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tweede keer:

Het UWV huurt een reïntergratiebedrijf in om voor u weer passend werk te vinden, zodat uw uitkering verminderd wordt of misschien wel kan vervallen. En hebben daardoor ook uw BSN nodig om met de opdrachtgever, het UWV over u te communiceren.

Weigert u uw bsn op te geven, weigert u dus om mee te werken, met mogelijke gevolgen voor uw bestaande uitkering en vervolgtraject.

Voldoende nu?

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 20:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een pagina op de website van het College Bescherming Persoonsgegevens gevonden over het BSN.

Uitgangspunt lijkt dat er een bij wet bepaalde reden moet zijn. Op de pagina staat ook een overzicht van voorkomend gebruik. Een re-integratiebedrijf staat daar niet tussen. Re-integratie wordt wel genoemd maar dit bedrijfje fungeert niet als arbodienst of bedrijfsarts.

Ik heb zelf al even vluchtig in die wet gekeken maar kan daar geen onderbouwing vinden voor dit geval, waarbij de regel opgaat dat ze hem niet mogen gebruiken en ik hem niet af mag geven. Als iemand hier het wel kan onderbouwen (aan de hand van de wet), dan is het helder.

Zo niet bel ik morgen even met het CBP en zal hier terugkoppelen wat er gezegd is. Overigens heb ik het BSN vandaag al afgegeven maar dat neemt de vraag niet weg :-)

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 20:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het re-integratie bedrijf dat door het UWV is ingeschakeld wil wel weten of u bestaat, door het schrappen van uw bsn nummer bestaat u simpelweg niet. Uw bsn nummer moet matchen met het nummer dat bij het UWV bekend is, logisch want een kaart met n.a.w. en foto er op wil nog niet zeggen dat u bent wie u bent. Als u de papieren eens goed doorleest staan daar ook de voorwaarden wat de privacy betreft. Halsstarrig volhouden in het niet verstrekken van de benodigde informatie heeft grote consequenties die tot einde uitkering kan leiden. Tot slot maak er geen principekwestie van want u trekt aan het kortste eind.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 20:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Derde poging:

Het reïntergratiebedrijf is het verlengstuk in dienst van het UWV.

Als het nu niet duidelijk, geef ik het op ......................

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de pogingen mahadma, echter er ontbreekt de onderbouwing vanuit de wet die ik vroeg.

Het re-integratiebedrijf is geen verlengstuk van het UWV, het voert wel een opdracht uit voor het UWV. Er zijn echter zoveel bedrijven die opdrachten uitvoeren voor de overheid waar burgers bij betrokken zijn.

Bijvoorbeeld Van Gansewinkel, zij hebben voor het ophalen van mijn afval geen BSN nummer nodig, maar krijgen daar evengoed voor betaald vanuit de overheid.

Zoals ik eerder aangaf kan het betreft overheid gebruikt worden tussen overheidsorganisaties onderling, echter het re-integratiebedrijfje is geen overheid dus die bal gaat niet op.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het re-integratiebedrijf is geen verlengstuk van het UWV, het voert wel een opdracht uit voor het UWV. En daardoor wel een verlengstuk geworden....................

Ik zou wat "meegaander" zijn, het gaat alleen maar om je uitkering ...........

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 20:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bijvoorbeeld Van Gansewinkel, zij hebben voor het ophalen van mijn afval geen BSN nummer nodig, maar krijgen daar evengoed voor betaald vanuit de overheid.

De vuilnisman is toch even wat anders als je geldverstrekker ......... (wat een vergelijk ....)

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 20:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

U ontvangt een uitkering van het uwv, daar zitten rechten en plichten aan. Een plicht is om aan alles mee te werken om zsm uit uw uitkering te komen. Als u van het uwv met het reintegratieburo aan de slag moet, zult u dus mee moeten werken. En ja, dat betekent een formulier volledig invullen, met al uw gegevens. Ik snap niet dat u hier zo moeilijk over doet. Wilt u niet aan het werk?
Als u zo graag een juridische onderbouwing wilt, zou ik blijven volharden in uw eigenwijsheid en dan krijgt u vanzelf straks wel wat wetnummers om uw oren gegooid van het uwv als zij een maatregel op uw uitkering opleggen.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 20:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma: Het bedrijfje is niet mijn geldverstrekker. Dat heb ik eerder al uitgebreid toegelicht. Verhoudingen tussen de overheid en dit bedrijfje komen overeen met de vuilnisman. Bedrijven voeren een opdracht op contractbasis uit voor de overheid, zijn het zelf niet.

getty: Als ik het goed begrijp moet ik, indien een dergelijk bedrijf op het formulier een vakje plaatst voor mijn pincode van bankrekening ik dat ook in zou moeten vullen, zelfs al mag het absoluut niet van de bank?

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 20:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=

getty: Als ik het goed begrijp moet ik, indien een dergelijk bedrijf op het formulier een vakje plaatst voor mijn pincode van bankrekening ik dat ook in zou moeten vullen, zelfs al mag het absoluut niet van de bank?

Iets van appels en peren... U wilt het gewoon niet snappen. Ik wens u veel succes met uw advocaat als u moet gaan procederen tegen het uwv omdat u gekort wordt op uw uitkering.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie de volgende vraag van forever-nl al opdoemen "help UWV heeft mijn uitkering beëindigd". Op het niet aanleveren van de juiste informatie of achterhouden van de benodigde gegevens staan hoge sancties. Saillant detail u bevindt zich nu al in de gevaren zone want u weigert uw bsn nummer af te geven.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma: Het bedrijfje is niet mijn geldverstrekker. Dat heb ik eerder al uitgebreid toegelicht.

Het "bedrijfje" is niet uw geldverstrekker, klopt. Maar is het adviserend buro om u in opdracht van het UWV aan passend werk voor een passend aantal uren weer in het arbeidsproces te laten deelnemen, zodat u minder of mogelijk zonder uitkering kunt werken. En de communicatie tussen het UWV en het "bedrijfje" verloopt MET een BSN, want bij het UWV weten ze en werken ze met uw BSN als basis.

Bedenk één ding, als u moeilijk doet, kàn het UWV moeilijk gaan doen, en als de uitkering gekort/gestopt wordt, door harstarrigheid, zit u met de "gebakken peren", in de vorm van strafkortingen/boete's.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 21:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

klik HIER voor de bron

En als je dan even zoekt:

"U moet meewerken aan opleiding en (om)scholing.
U moet meewerken aan het opstellen van een re-integratievisie of re-integratieplan."

Nu helder???????

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 21:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag is primair of een bedrijf (zelf geen overheid) dat in opdracht van de overheid een diensten levert een BSN nummer mag verwerken, en of ik het daarom af mag geven. De suggestie dat ik mijn uitkering zou kunnen verliezen is niet relevant, ik heb het BSN vanmiddag al verstrekt. Ook de suggestie dat ik mee moet werken aan deze dienst niet, dat doet namelijk niets af aan de oorspronkelijke vraag. Ik heb al eerder gevraagd of ik ook mijn pincode af moet geven, indien daarvoor een vakje op het formulier zou staan. Ik bel morgen het CBP even want ben bij deze verhitte discussie benieuwd naar het echte antwoord.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zucht .........

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 21:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb al eerder gevraagd of ik ook mijn pincode af moet geven, indien daarvoor een vakje op het formulier zou staan. Bekend met het appels en peren verhaal?

Ik bel morgen het CBP even want ben bij deze verhitte discussie benieuwd naar het echte antwoord. Ik zeg "DOEN". maar waarom heb je de vraag hier gesteld? Je had ook meteen het CBP kunnen bellen .............

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 21:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het CBP is enkel bereikbaar tussen 9:30 en 12:30 uur op werkdagen, niet meer in de avond dus toen ik mijn vraag plaatste. Verder vind ik het goed dat anderen mee kunnen lezen met de discussie als zij met vergelijkbare vragen zitten. Ook wilde ik het antwoord zelf graag op schrift, en dan met onderbouwing bijvoorbeeld door een link of wetsartikel. Gebruik BSN is namelijk wettelijk geregeld en ik kan zelf in de Wet algemene bepalingen burgerservice nummer (overheid.nl geen argumenten vinden dat dit bedrijf het BSN zou mogen gebruiken. Ook op cbpweb.nl zie ik in de artikelen geen onderbouwingen daarvoor.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 21:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook op cbpweb.nl zie ik in de artikelen geen onderbouwingen daarvoor Dan had je het niet moeten geven .....................

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb er vertrouwen in dat zij het niet zullen misbruiken, het is niet altijd verstandig om op je strepen te gaan staan. Ik had toen ook nog geen 100% zekerheid dat men het wel mag gebruiken en nu nog niet.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon koppig volhouden en uw BSN niet afgeve, maar dan niet klagen, dat uw uitkering gekort wordt of stopgezet.
Bij mijn intergratietraject, werd mij door het UWV duidelijk verteld, dat ik ALLE gevraagde gegevens moest leveren anders zou mijn uitkering gekort worden

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 22:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik u was zou ik het nummer terugvragen en heel consequent op mijn strepen gaan staan. Zo'n re-integratiebedrijf, hoewel meestal volkomen flauwekul, is niet zomaar een bedrijf. Zij zijn uw schakel tussen armoede en brood op de plank.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 23:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Forever-nl, vind uw nickname nu niet zo overtuigend. Men wil dat u uw gegevens invult,met BSN nummer. What is the problem? Geef uw gegevens; nee, niet uw pincode, maar als u zo halsstarrig blijft vasthouden heeft u ook over enige tijd zelfs geen pincode meer, ja wel uw pincode maar geen centjes meer en ik neem aan dat u toch wel een boterhammetje wilt kunnen eten?

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 23:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

forever-nl schreef op donderdag 29 jan 2015, 21:46: Het CBP is enkel bereikbaar tussen 9:30 en 12:30 uur op werkdagen, niet meer in de avond dus toen ik mijn vraag plaatste. Verder vind ik het goed dat anderen mee kunnen lezen met de discussie als zij met vergelijkbare vragen zitten. Ook wilde ik het antwoord zelf graag op schrift, en dan met onderbouwing bijvoorbeeld door een link of wetsartikel. Gebruik BSN is namelijk wettelijk geregeld en ik kan zelf in de Wet algemene bepalingen burgerservice nummer (overheid.nl geen argumenten vinden dat dit bedrijf het BSN zou mogen gebruiken. Ook op cbpweb.nl zie ik in de artikelen geen onderbouwingen daarvoor.

Om het gewoon kort te houden u heeft totaal geen zin om aan mede te gaan werken ik zodat u een grondige rede vin om er van afte komen.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2015 om 23:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

TS heeft zijn bsn al gegeven, maar zal, deze discussie ziende, zeker tegen "het bedrijfje" ook bepaald zo min mogelijk meegaand kunnen zijn.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2015 om 00:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Prorail zoekt nog wat dwarsliggers. Misschien is dit een goed baan voor de TS.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2015 om 02:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mensen een beetje rustiger aan mag wel. De enige reden dat ik mijn BSN niet rondstrooi is dat ik geen trek heb in misbruik.

Veel instanties die het BSN wel mogen gebruiken identificeren je daarmee, naast vaak bijvoorbeeld een geboortedatum die ook op je ID staat die je dan afgeeft. Om misbruik te voorkomen kan het daarom verstandig zijn het BSN ook enkel af te geven als dat mag volgens de wet. Geef je het wel standaard af dan staat je ID met BSN binnen de kortste tijd op tientallen systemen waar honderden medewerkers bij kunnen, een digitale inbraak bij één bedrijf en het ligt op straat mogelijk.

Het hele gedoe rond de uitkering en of ik wel of niet meewerk met het bedrijfje en het opnieuw vinden van werk is niet aan de orde en sowieso niet relevant. We zijn nu drie pagina's verder en er zijn een hoop meningen voorbij gekomen maar een onderbouwd antwoord middels bijvoorbeeld een link dat ik het daadwerkelijk af moet geven is er niet, vermoedelijk omdat die ook niet bestaat.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2015 om 09:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

In theorie heeft U gelijk, in de praktijk (zo blijkt) niet.

Dat komt onder andere door de enorme regeldruk.

Zo wou ik laatst een klein bedrag opnemen van mijn spaarrekening. Moest veel vragen beantwoorden zoals mijn geboortedatum en later vroeg ze naar mijn leeftijd en of ik wel voor mezelf belde. Het leek wel een kruisverhoor. Komt voor een deel natuurlijk door de zorgplicht. Kortom ons land is helemaal aan het doordraaien.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2015 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals al vaak is vermeld werkt dit bedrijf in opdracht van het UWV. Zij werken dus direct onder toezicht en verantwoording van het UWV. Hiervan is melding gemaakt bij de functionaris gegevensbescherming die hier toezicht op houdt. Voldoet een bedrijf niet aan de voorwaarden dan mag deze geen opdracht krijgen dergelijke werkzaamheden namens het UWV uit te voeren. Uw vergelijk met de pincode slaat natuurlijk nergens op. Er is geen enkel bedrijf of instantie die hierom mag en kan vragen en zelf mag u deze, zoals duidelijk in de bankvoorwaarden staat vermeld, niet afgeven. En mocht u het niet vertrouwen voor wat uw BSN nummer betreft, neem dan gewoon contact op met het UWV en vraag waarvoor dit moet.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2015 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Forever,

Hou je poot stijf. Laat je niet overdonderen.

Het enige lastige is dat uw re-integratie traject gestopt. U verliest uw uitkeringsrecht, en u komt in de bijstand. De eerste 3 maanden (of meer) krijgt u een sanctie op uw bijstandsuitkering, met een beetje mazzall 30% of zelfs 50%.

Uw elf bloedjes van kindertjes overleven die periode wel. iedereen kan best 6 maanden leven op oudbakken brood en goedkope pindakaas....

ve
door verwijderd - Jan 30, 2015 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb vanmorgen telefonisch contact gehad met het College Bescherming Persoonsgegevens. Een dergelijk bedrijfje is (gewoon) een marktpartij en behoort niet tot een aantal uitzonderingen, zij mogen daarom het BSN niet vragen of behandelen. Zaak lijkt me daarmee afgedaan betreffende de vraag.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2015 om 17:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar nu mijn vraag: in welk wetsartikel staat dit nu, als ik uw vraag lees: "Antwoorden graag met heldere bron/onderbouwing omdat ik er anders niet verder mee kom :-)

ve
door verwijderd - Jan 30, 2015 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat wordt dus de voedselbank in het vervolg.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2015 om 19:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op vrijdag 30 jan 2015, 17:09: Maar nu mijn vraag: in welk wetsartikel staat dit nu, als ik uw vraag lees: "Antwoorden graag met heldere bron/onderbouwing omdat ik er anders niet verder mee kom :-)

Ik heb een expert geraadpleegd en die heeft hetgeen ik eerder berichtte aangegeven. Als er twijfels zijn over de inhoud van het gesprek ben je uiteraard vrij er nog even achteraan te bellen.

Op deze pagina (rijksoverheid.nl) staat het volgende: "Het BSN is strikt persoonlijk. Uitwisseling van burgerservicenummers is wettelijk niet toegestaan."

Het is dus niet ver gezocht dat een marktpartij inderdaad mijn BSN niet mag verwerken en ik hem niet mag afgeven.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2015 om 20:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het CBP kan heel veel zeggen maar instanties als het UWV en de dames en heren van de Bijstand hebben zo hun eigen uitleg mbt tot de privacy wetgeving.
U heeft het nakijken.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 08:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

wilhelmina59 schreef op vrijdag 30 jan 2015, 20:23: Het CBP kan heel veel zeggen maar instanties als het UWV en de dames en heren van de Bijstand hebben zo hun eigen uitleg mbt tot de privacy wetgeving.
U heeft het nakijken.

Het gaat hier niet om het UWV en ik heb ook geen problemen met het UWV. Het UWV mag daarbij het BSN juist weer wel verwerken, als overheidsinstantie. Ook de samenwerking met het re-integratiebureau, hoewel nog pril - gaat verder prima, enkel was ik benieuwd of zij het BSN zouden mogen verwerken.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 08:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@TS
U gaat welbeschouwd werken, op reintegratie basis bij een werkgever. De werkgever is verplicht om bepaalde info van u te hebben. Waaronder uw BSN.
De info welke het CBP u gegeven heeft klopt helemaal niet. Wellicht ook doordat u ze incomplete info hebt verstrekt.
Zie: https://cbpweb.nl/nl/onderwerpen/werk-sociale-zekerheid/personeelsdossier

Het betreffende reintegratiebedrijf moet verantwoording afleggen aan het UWV. Immers, dit bureau is door het UWV voor u ingehuurd. Hiervoor ontvangt het bureau een bepaalde subsidie op uw naam.
U kunt het vergelijken met een uitzendbureau. Via een uitzendbureau werkt u bij een bedrijf. Het loon krijgt de werknemer uitbetaald van het uitzendbureau. Het uitzendbureau heeft dus BSN gegevens nodig van de uitzendkracht.

Ik begrijp dat u voorzichtig wilt zijn met het verstrekken van uw BSN, uw voorzichtigheid siert u. Echter in dit geval is uw in-opstelling 'over the top' en onjuist. Verder had u ook het het bureua kunnen vragen waarom zij uw BSN nodig hebben. En niet in de laatste plaats aan het UWV.
Uw reintegratie traject is welbeschouwd een overheids maatregel ten gunste van u. Ingezet en opgestart door het UWV, middels inhuren van een bureau, vergelijkbaar uitzendbureau.

U zegt dat u harde bewijzen en gemotiveerde links wilde als onderbouwing. Echter laat uzelf na deze te verstrekken na uw gevoerde conversatie met het CBP. Ik neem aan dat u in dit gesprek ook gevraagd hebt waar u dit op hun website kunt vinden. Helaas laat u zelf na ons te voorzien van uw harde, onderbouwde bewijsstuk.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 09:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even ter aanvulling:

https://cbpweb.nl/nl/nieuws/uitzendbureaus-verwerken-gegevens-uitzendkrachten-strijd-met-wet#subtopic-4588

Kan het zijn dat het CBP uw vraag geinterpreteerd heeft mbt uw ziekte gegevens? Of dat u alleen ingeschreven wordt zonder aan de slag te gaan bij een werkgever op basis van reintegratie?!

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 11:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Shine ik snap je commentaar echter het re-integratiebureau is niet mijn werkgever. Als zij dat wel waren geweest moeten ze inderdaad het BSN wel verwerken. Ik heb bij het CBP mijn best gedaan de situatie goed te schetsen. Helaas is het CBP niet per e-mail bereikbaar, anders zou ik uit een antwoord kunnen citeren. De onderbouwing van het antwoord komt er op neer dat een re-integratiebedrijf een marktpartij is en dat er geen sprake is van een uitzonderingen zoals beschreven op deze pagina. Als er twijfel blijven over het antwoord op de vraag mag iemand gerust zelf het CBP bellen, ik heb met mevrouw C. Strikkers gesproken.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 11:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

En hebt u nu een klacht ingediend bij het CPB over dat re-integratiebedrijf? Dan kan het CPB ze op de vingers tikken.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 11:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met alle respect, eerst is alles wat velen zeggen niet oké, moet wettelijk onderbouwd worden, uw eigen woorden en nu moeten wij uw/het cpb ZONDER wetsartikelen voor zoete koek nemen. Er zijn mensen die dat inconsequent zouden kunnen noemen.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tijger1: Ik heb na enige aarzeling naam en vestigingsplaats van het bedrijf doorgeven, zij hadden het wel over een interventie. Ik denk dat bedrijf dan een brief krijgt waarbij verwezen wordt naar gebruik van BSN. Ik heb er bij verteld dat er bij mij geen twijfels zijn over betrouwbaarheid en intenties van dit bedrijf.

@mahadma: Met alle respect maar een beetje jammer dat u moeilijk gaat doen als het antwoord niet aansluit bij uw eigen oorspronkelijke idee. De reden dat ik geen wetsartikel kan verstrekken waarin staat dat een marktpartij het BSN niet mag verwerken, en het CBP ook niet, is dat er niet in de wet staat dat re-integratiebedrijven het BSN niet mogen gebruiken. Wat er wel in de wet staat (Wbp), is dat het gebruik van het BSN beperk is tot "doeleinden bij de wet bepaald". Een voorbeeld van zo'n wet is de "Wet gebruik burgerservicenummer in de zorg".

Verder heb ik nog een pagina van ICT-jurist Arnoud Engelfriet gevonde wat mogen ze nu eigenlijk met mijn burgerservicenummer. Strekking van het artikel is overeenkomstig met wat ik al aangaf en wat het CBP er over zegt:

"Er zijn een paar beperkte uitzonderingen. Werkgevers moeten het BSN van hun werknemers vastleggen in verband met bestrijding van zwartwerken. Banken moeten het BSN weten voor wettelijk verplichte uitwisseling van gegevens met de Belastingdienst. In de zorg is je BSN soms ook verplicht. Maar in het algemeen geldt voor bedrijven en winkels dat ze géén recht hebben je BSN te noteren. Zélfs niet als ze een duidelijk belang hebben bij legitimatie van de klant, zoals bij autohuur of het kopen van dure spullen zonder vooruitbetaling."

Ik ga weekend vieren!

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar welk wetsartikel is het nu?

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Via een bedrijf neem ik deel aan een re-integratietrajec. (..) Men geeft nu aan het BSN nodig te hebben voor communicatie met het UWV.
Het gaat mij echter om het bedrijfje dat wel een taak voor het UWV gaat uitvoeren maar verder gewoon zelfstandig opereert (eigen KvK nummer en dergelijke). Het doel is inderdaad weer werk te vinden, echter dit bedrijfje zal daarbij niet fungeren als werkgever of loon uitbetalen - het wordt niet mijn werkgever.
Het re-integratiebedrijf is geen verlengstuk van het UWV, het voert wel een opdracht uit voor het UWV.

Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat het UWV in onderlinge communicatie met en tussen het reintegratiebureau over clienten de vermelding van het BSN eist. Interessant is dus uit te zoeken of dit het geval is. Daarvoor zou u dus contact met het UWV moeten opnemen met de vraag: een reintegratie bedrijf voert een taak uit voor u, te weten mijn deelname aan een reintegratie traject. Welke informatie stelt u verplicht aan het reintegratie bureau inzake communicatie over mij. Is dit ook vermelding van mijn BSN? Moet ik aan het reintegrtiebureau mijn BSN geven?

Nou en dan maar eens kijken wat het UWV zegt.
Als het UWV aangeeft dat zij de vermelding van het BSN eisen, danzit er natuurlijk voor het reintegratie bureau ook niets anders op dan hier aan te voldoen. En aangezien het UWV overheid is..... LOL dan zou de overheid dus volgens het CBP zelf de privacy mbt BSN (wederom) overtreden.

Ik ben benieuwd welk antwoord het UWV u geeft.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alle wetsartikelen er bij halen om uw identiteit maar geheim te houden snijdt natuurlijk geen hout. Het BSN nummer is voor vele instanties nodig omdat die middels dat nummer met elkaar communiceren.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 12:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar laten we eerlijk zijn, die hele geheimhouding van het BSN is een wassen neus. Als de werkgever je BSN mag hebben, hebben ook al die figuren die de administratie voor hem uitvoeren toegang tot je BSN.
En waar je al niet je ID moet laten zien... iemand met een goed geheugen voor getallen kan dat makkelijk ergens opschrijven.

Het was toch ook bij het afgeven van een nieuwe telefoon, dat de koerier van Vodafone een foto maakte van je ID? Dat was nog een heel gedoe om daar tegenin te gaan. Je mag tegenwoordig bepaalde gegevens afschermen, maar reken er maar op dat het gros dat niet doet. Of op vakanties, waar de hoteleigenaar je paspoort inneemt of er een kopie van maakt.
Je moet behoorlijk assertief zijn (en riskeren dat je dan niets voor elkaar krijgt) om je ID/BSN goed te beschermen.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier nog wat informatie, klik , maar of het helpt ?????? Ts wil blijkbaar dat wij de gehele wetgeving voor hem gaan uitpluizen.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 12:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

@shine: Ik verwacht dat het initiatief om BSN te vragen aan klanten hier volledig ligt bij het re-integratiebedrijf. Men denkt het te mogen verwerken of zelfs nodig te hebben.

@ron530: Ik hou mijn identiteit niet geheim, wel mijn BSN behoudens partijen die gerechtigd zijn het te verwerken.

@zoekster: Ik meen dat de "koerier van Vodafone" tegenwoordig een afschermkapje heeft om BSN en dergelijke van de kopie te houden die hij/zij maakt. Iemand die een heel goed geheugen heeft kan het uiteraard onthouden, en bij iemand met een Google Glass op kom je er ook lastig onderuit. Betreffende hotels zou je vooraf kopietjes mee kunnen brengen zonder het BSN, maar of dat overal werkt is de vraag. Advies van de overheid is om naast schrappen van het BSN ook op je ID kaart de naam van de andere partij te schrijven en de datum.

@gerbera: Ik was per abuis het artikelnummer vergeten, het betreft artikel 24 en hier is ook nog een link naar de wet - wetten.overheid.nl.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 14:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@forever-nl, Dan zou u art. 8.punt e, en art. 12 ook even moeten lezen, dan wordt er een heleboel duidelijk. Begin lagzamerhand de wet in mijn hoofd te krijgen waarin allerlei verwijzingen en uitzonderingen voorkomen. Verder houdt ik het voor gezien want het is mij nog steeds niet duidelijk of betreffende bedrijf nu wel of niet in opdracht van het UWV werkt. Want daar zit hem nu juist het verschil.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 15:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Gerbera:

omdat de vraagsteller niet het reintegratieburo betaalt, maar dat het uwv daar opdracht voor geeft, ga ik er in alle redelijkheid en billijkheid van uit dat diegene die de opdracht geeft, ook de factuur krijgt, en dus het reintegratieburo "het verlengstuk" van het uwv is. En dus mag het buro de bsn vragen.

(OT: Mijn partner werd ook ooit door het uwv met een reintegratieburo "verbonden". Door de UWV medewerker werd het buro aangewezen)

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gerbera en mahadma: Nee daar zit (dus) geen verschil in, een bedrijf dat een opdracht voor de overheid uitvoert maakt het bedrijf zelf nog geen overheid. De regel is dat overheidsinstanties (zoals het UWV) het BSN mogen verwerken, daaruit volgt niet dat ieder bedrijfje dat in opdracht van de overheid taken uitvoert voor burgers dat ook mag. Ik heb al eerder het voorbeeld Van Gansewinkel genoemd, zij vragen ook geen BSN om mijn afval op te halen. Het gebruik van je BSN is vrij specifiek en beperkt, echter veel partijen zijn niet met die regels bekend.

Eerlijk gezegd heb ik geen zin om verder nog uitleg te geven. Ik heb overgebracht wat het CBP er over aangaf, een aantal links geplaatst waar een boel informatie te vinden is, en nog een vrij helder artikel van Arnoud Engelfriet. Ik heb nog geen enkele link gezien naar informatie waar staat dat re-integratiebedrijfjes of bedrijven in algemene zin die een opdracht uitvoeren voor de overheid mijn BSN mogen verwerken. Dat die informatie er niet is - daar zit een zekere logica in.

Als er nog nieuwe interessante vragen komen ga ik daar misschien nog op reageren maar in de laatste twee berichten staan zaken die al uitgebreid genoeg besproken zijn.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wens je veel wijsheid in wat je wel en niet doet zonder wetsartikelen.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op zaterdag 31 jan 2015, 15:57: @Gerbera:

omdat de vraagsteller niet het reintegratieburo betaalt, maar dat het uwv daar opdracht voor geeft, ga ik er in alle redelijkheid en billijkheid van uit dat diegene die de opdracht geeft, ook de factuur krijgt, en dus het reintegratieburo "het verlengstuk" van het uwv is. En dus mag het buro de bsn vragen.

(OT: Mijn partner werd ook ooit door het uwv met een reintegratieburo "verbonden". Door de UWV medewerker werd het buro aangewezen)
En dat is nou net wat er in art. 8 en 12 staat. Maar ja als TS het bedrijf niet wil zien als een verlengstuk van het UWV dan houdt hier alles op.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zal in die wet ook niet staan dat de schoenlapper uw BSN niet mag vragen.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gerbera: Het verschil tussen artikel 8 en 12 die jij noemt, en artikel 24 waar ik naar verwijs is dat de laatste (casus) specifiek gaat om het BSN terwijl 8 en 12 gaan over persoonsgegevens in het algemeen. Dit kun je voor een groot deel al opmaken uit enkel de paragraaftitels.

Paragraaf 1 De verwerking van persoonsgegevens in het algemeen (Artikelen 6-15)
Paragraaf 2 De verwerking van bijzondere persoonsgegevens (Artikelen 16-24)

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

zaterdag 31 jan 2015, 12:40

@shine: Ik verwacht dat het initiatief om BSN te vragen aan klanten hier volledig ligt bij het re-integratiebedrijf. Men denkt het te mogen verwerken of zelfs nodig te hebben.

Dit is een aanname van u!
U weet echter niet met stellige zekerheid óf het reintegratiebedrijf daadwerkelijk middels het BSN met het UWV dient te communiceren. Precies daarom verwijs ik u naar het UWV om dit bij hùn na te vragen. Als dit namelijk zo is, dan valt het integratiebedrijf niets te verwijten, maar wellicht het UWV. Die dwingt dan een dergelijk bedrijf naar het BSN van de client te vragen.

Mogelijk is trouwens ook dat het in dit geval wel mag omdat er sprake is van een op u persoon, dus BSN, uit te keren overheidssubsidie, voor te leveren diensten aan en op uw persoon. Te weten dat reintegratie traject. In opdracht van het UWV. Zodra er overheidssubsidies in het spel zijn, weet je eigenlijk wel zeker dat het BSN hierin van belang is.

Ook bij het CBP en de overheid (lees: wet) heb je hierin absoluut schimmige gebieden. Wellicht omdat de overheid en zelfs CBP zelf het af en toe ook niet precies meer weet.

Uw vergelijk met Van Ganzewinkel gaat wat mank, omdat hier namelijk geen sprake is van subsidie verstrekking gekoppeld aan 1 persoon voor te leveren reintegratie diensten.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 19:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van Gansewinkel komt bij mij thuis voor één persoon het afval ophalen of omgekeerd verstrekt het re-integratiebureau voor meerdere personen diensten, in beide gevallen betaalt de overheid en we noemen zaken meestal enkel subsidie als er geen (directe) economische belangen bij spelen. Het re-integratiebureau en Van Gansewinkel zijn geen overheidsinstanties, ze vallen ook niet onder de uitzonderingen voor marktpartijen. Vandaar dat ik inderdaad verwacht dat het bedrijfje dit zelf verlangt en het geen bij protocol vastgelegde vraag van het UWV is, veel andere marktpartijen die het niet mogen verwerken doen dat ook (zie artikel Arnoud Engelfriet).

In de wet staat dat 1) de overheid het BSN mag gebruiken en dat 2) anderen het BSN mogen gebruiken waar dat bij wet is voorgeschreven. Als een partij die zelf geen overheid is het BSN dus zou mogen gebruiken zou dat ergens in een wet moeten staan. Succes met het vinden van die wet, want hij bestaat niet.

Mochten er twijfels blijven bestaan dan stel ik voor dat één van jullie het CBP en UWV gaat bellen. Als ik bel is het risco namelijk groot dat het UWV inderdaad aangeeft dat zij het niet verlangen van bedrijfjes, en ze dat volgens de wet ook niet mogen verlangen, maar dat er hier reacties komen dat ik de situatie mogelijk niet juist heb geschetst en het antwoord daarom niet telt (net als wat bij mijn terugkoppeling betreffende het antwoord van CBP gebeurde).

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mochten er twijfels blijven bestaan dan stel ik voor dat één van jullie het CBP en UWV gaat bellen. Als ik bel is het risco namelijk groot dat het UWV inderdaad aangeeft dat zij het niet verlangen van bedrijfjes, en ze dat volgens de wet ook niet mogen verlangen, maar dat er hier reacties komen dat ik de situatie mogelijk niet juist heb geschetst en het antwoord daarom niet telt (net als wat bij mijn terugkoppeling betreffende het antwoord van CBP gebeurde).

Ik zal dus niet gaan bellen, A: ik heb er geen belang bij, B: Als u nu echt zekerheid wilt hebben, bel dan het UWV gewoon zelf. U heeft met hen van doen. En de vraag zit u een soort van dwars.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 19:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het UWV gebeld en de persoon die ik sprak gaf aan dat zij niet van bedrijfjes verlangen dat zij het BSN vragen aan klanten. Persoon gaf aan dat ik voor specifiekere vragen bij het CBP moest zijn maar die heb ik dus al geraadpleegd. Kunnen we de discussie sluiten :-)

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 19:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het UWV gebeld , dat is nieuwe info.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het UWV bellen op zaterdag?