km
door kmperen Oct 1, 2014 om 22:06
Geldzaken & recht

Gebruik IBAN nummer

Laatste uitzending kwam IBAN aan de orde. Bij steeds meer collectes of b.v. verkoop kinderpostzegels wordt naam, adres en IBAN gevraagd zodat automatisch geind kan worden. Dit lijkt me dan fraudegevoelig omdat er met opzet een verkeerd nummer kan worden ingevuld. Of zie ik dat verkeerd?

M.vr.grt.

1059 8 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Oct 1, 2014 om 22:09
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Bij een automatische incasso kan er altijd gestorneerd worden door rekeninghouder van de IBAN. De enige die risico loopt is de organisatie van de kinderpostzegels.

gerbera
door gerbera - Oct 1, 2014 om 23:01
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als men een ander nummer dan dat van u invult wordt het geld dus ook niet van uw rekening afgeschreven.

tijger1
door tijger1 - Oct 1, 2014 om 23:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De mensen lijken wel een beetje kierewiet geworden door dat IBAN. Dat stond al jaren op het afschrift vermeld. Wat is het nou helemaal?

lekkerisdat
door lekkerisdat - Oct 1, 2014 om 23:59
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@tijger1
Het ergste moet nog komen; wanneer ze in Brussel automatisch geld beginnen af te schrijven onder de noemer 'Europese belasting'.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 2, 2014 om 00:08
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Men zou eerst controleren van de gegevens voordat de zegels worden afgegeven. Dat lijkt mij de juiste werkwijze.

door 1953 - Oct 2, 2014 om 04:04
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Met alles kan u (on)bewust iets fout invoeren.

Zo ook afgelopen zaterdag met een e-mailadres waarbij ik een letter vergat te vermelden. De bevestiging bleef uit.

In de vlugge haast is het niet ondenkbeeldig dat er iets foutief wordt of werd ingevuld, haast etc.

De organisatie van de Kinderpostzegels vindt het waarschijnlijk veiliger om zo de producten te verkopen. Kinderen hoeven dan geen geld meer te innen en de veiligheid is vergroot door de kinderen niet te beroven of het moet de producten zijn.

me
door mein33 - Oct 2, 2014 om 10:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Deze vorm van het betalen van o.a. de kinderpostzegels werd ook al toegepast toen er nog geen IBAN nummers waren, er is dus m.b.t. de incasso niets verandert.
Het (bewust) opgeven van een ander rekeningnummer dan het eigen rekeningnummer is altijd al mogelijk geweest.
Storneer het bedrag en informeer de begunstigde dat de bij hun bekende adresgegevens en het (uw) rekening nummer niet overeenstemmen.

pi
door pieterwolters - Oct 2, 2014 om 18:13
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 1 okt 2014, 23:21]De mensen lijken wel een beetje kierewiet geworden door dat IBAN. Dat stond al jaren op het afschrift vermeld. Wat is het nou helemaal?

Inderdaad. In principe is er ook helemaal niets veranderd. Het is al jaren mogelijk om kinderpostzegels op deze manier te betalen. En IBAN is gewoon een andere notatie voor het bankrekeningnummer. Niets meer en niets minder.