su
door suusje53 Oct 31, 2014 om 13:56
Computers & telefonie

Gebruik mail blijft op iPad staan

Ik ben in het bezit van een iPad.
Nu kreeg ik een update binnen, maar kan deze niet installeren omdat ik niet genoeg ruimte zou hebben.
Hiervoor moet ik n.l. 5,9 GB aan vrije ruimte hebben.
Ik heb bij mijn gebruik gekeken en zag dat het email-gebruik op 3 GB staat. Belachelijk hoog, zoveel mailtjes krijg ik niet, dit kan nooit maar dan ook nooit mijn verbruik zijn.
Ik heb alle mail verwijderd, ook alles van gmail zoals, phising die ik normaal al nooit te zien kreeg.
Daarna de prullenbakken geleegd.
Helaas blijft het gebruik ongewijzigd op 3 GB staan.
Daarna ben ik op Google gaan kijken bij Apple en heb om een belverzoek gevraagd. Jeetje, moet ik hiervoor 35 euro betalen omdat mijn iPad ouder is dan een jaar.

Ik hoop dat iemand hier een oplossing weet...

13933 27 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Oct 31, 2014 om 14:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ikzelf weet de oplossing niet maar die schijnt klik hier gegeven te worden en ook elders op internet.
Ik zou wel even opzoeken of die update problemen kan geven want dat las ik hier en daar.

jantje7
door jantje7 - Oct 31, 2014 om 14:23
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Mogelijk is inloggen op de web mail via een vaste computer en daar de inbox leeg te maken.

ph
door philip36 - Oct 31, 2014 om 14:34
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Wat je bij Gebruik en dan Beheer opslag ziet zijn de grootte van de geïnstalleerde app's.
Daarom blijft dat ook op 3GB staan.
Kijk onder Beheer opslag welke van de grotere App's je tijdelijk van de iPad kunt verwijderen om de vereiste 5,9 GB aan ruimte vrij te krijgen voor de update.
De verwijderde app's kun je dan na de installatie van de update weer gratis downloaden want je hebt er al voor betaald.

Als je dat verwijderen van app's maar niks vindt kun je de update ook installeren via iTunes.
Hoe dat in zijn werk gaat kun je wel vinden met Google.
Als je door tijdelijk wat app's te verwijderen aan de vereiste 5,9GB komt heeft dat wel mijn voorkeur.

donna
door donna - Oct 31, 2014 om 14:46
207 Antwoorden / 43 Vragen

Heb je misschien veel foto's of films op de iPad staan? Die nemen veel ruimte in. Als je de foto's/films op een andere pc of externe schijf zet, kun je daarmee ruimte op de iPad vrijmaken. Je kunt ook, als je ook een Mac computer hebt, de iPad daarop aansluiten en via de Mac de update binnenhalen. Je hebt de vrije ruimte niet meer nodig na de installatie.

su
door suusje53 - Oct 31, 2014 om 15:06
13 Antwoorden / 7 Vragen

@Philip,
Mijn mail alleen al staat op 3 GB.
Het totale gebruik is 8,5 GB.
Foto's heb ik 825 mb en muziek 711 mb.
De apps zijn er wel 30, allemaal heel klein... het is vervelend om ze allemaal te verwijderen.

Misschien moet ik de 3 emailaccounts verwijderen?

@Jantje.. ik heb ingelogd op gmail maar ook hier was alles al leeg.

@Donna, ik gebruik zo weinig op mijn iPad, dat beetje aan foto's kan niet veel ruimte vrij maken.
Muziek zal ik eraf gooien.

boy
door boy - Oct 31, 2014 om 15:18
92 Antwoorden / 44 Vragen

Heb je al geprobeerd om de Ipad af te sluiten en opnieuw op te starten, na de verwijderingen e.d.

ph
door philip36 - Oct 31, 2014 om 15:53
2275 Antwoorden / 4 Vragen

3 GB aan mails is gigantisch veel.
Het lijkt erop dat er dan toch nog E-mails op de iPad staan.
In Gmail kun je de E-mails automatisch laten archiveren.
Kijk eens daar bij instellingen of automatisch archiveren aangevinkt staat.
En Google ook eens hoe je deze eventuele gearchiveerde E-mails weer in je inbox krijgt.
Als dat niets oplevert, kun je er ook voor kiezen om Gmail te verwijderen en zien of er behoorlijk veel ruimte vrij komt.
Die foto's en muziek hoef je niet te verwijderen, dat is te verwaarlozen t.o.v. de e-mails.

aurora1
door aurora1 - Oct 31, 2014 om 16:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ts., heeft u niet gelezen wat via de door mij gegeven link als oplossing gegeven wordt? E-mailaccounts verwijderen en opnieuw installeren.

macwouter
door macwouter - Oct 31, 2014 om 18:07
825 Antwoorden / 9 Vragen

Update zal wel een upgrade zijn. Nooit je email verwijderen en je app,s verwijderen hoeft ook niet. Hang de iPad aan de PC en zet de iPad via iTunes terug naar de fabrieksinstellingen je krijgt dan automatisch de nieuwe versie IOS 8.1. Je mail is gewoon weer te bereiken via je mailbox als je onder accounts je Gmail weer toevoegt en de app,s zijn terug te vinden onder aankopen in de App Store. Verder is er niets meer aan de hand.

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2014 om 18:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er moet toch iets raars bij u aan de hand zijn. Als ik bij mij bij mail gebruik kijk staat daar ca. 17 Mb.

U bewaart toch niet al uw mails op uw I-pad?

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2014 om 18:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet niet welke versie u nu hebt staan, maar als dat IOS zeven is, zou ik die zeker niet vervangen door IOS acht.

Spijt als haren op mijn hoofd dat ik dat gedaan heb.

pi
door pieterwolters - Oct 31, 2014 om 18:25
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het makkelijkst kan je de upgrade via iTunes doen. Dan heb je niet zoveel vrije ruimte nodig.

macwouter
door macwouter - Oct 31, 2014 om 18:46
825 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 31 okt 2014, 18:22]Ik weet niet welke versie u nu hebt staan, maar als dat IOS zeven is, zou ik die zeker niet vervangen door IOS acht.

Spijt als haren op mijn hoofd dat ik dat gedaan heb..

Inderdaad als u een iPad 2 heeft zal ik hem toch maar niet zo snel upgraden naar IOS 8.1. Mocht u de iPad mini (het eerste model) hebben dan is IOS 8.1 wel de moeite waard zeker de iPad,s die erna zijn gekomen. Trouwens was de iPad 2 (4 jaar oud) ook het laatste model die nog geschikt was voor IOS 8.1. Er is toch nog goed mee te werken en draait heel soepel maar is een beetje trager.

su
door suusje53 - Oct 31, 2014 om 18:53
13 Antwoorden / 7 Vragen

Ondertussen dat hier de reacties binnenstromen heb ik in elk geval mijn g-mailaccount verwijderd en opnieuw opgestart.
Geen enkel verschil, het blijft op 3 GB staan.
Ook heb ik van mijn UPC-account op webmail alle mail verwijderd, dit was 471 MB.

Nu weet ik even niet wat te doen.
@Tijger1 zegt, spijt als haren op mijn hoofd dat ik de update naar Ios 8 heb gedaan.
Mag ik vragen wat voor problemen je ondervindt?

@MacWouter zegt de update(upgrade) doen via ITunes.
Wat moet ik me hierbij voorstellen?
Moet dan alles weer opnieuw ingesteld worden, de apps allemaal weer geïnstalleerd worden, en heb ik dan geen gebruik meer van mijn email, is dit een garantie?

su
door suusje53 - Oct 31, 2014 om 18:54
13 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb de iPad 4 en is ongeveer 1,5 jaar oud

macwouter
door macwouter - Oct 31, 2014 om 19:03
825 Antwoorden / 9 Vragen

Mail ben je nooit kwijt want die staan bij gmail op de mailserver. App,s die je ooit hebt gekocht of gratis hebt binnen gehaald kun je in de app store onder aankopen weer allemaal terug zetten (gratis) en snel. Alles herstellen (fabrieksinstellingen) via iTunes op de PC.

su
door suusje53 - Oct 31, 2014 om 19:13
13 Antwoorden / 7 Vragen

@macwouter

Ik neem aan als ik hem terugzet naar fabrieksinstellingen, ik alles weer opnieuw moet instellen of niet? Ik zie het dan als een nieuwe lege iPad.
Mijn foto's en muziek staan er dan ook niet meer op?
Met gmail doe ik eigenlijk niets.
Daar staat geen enkel mailtje meer in.
Ik heb een upc account die ik binnenkrijg op de iPad, mijn laptop en mijn gsm.
Verder heb ik een hotmailaccount, hierin staan 4 mailtjes.

Heeft het er iets mee te maken dat ik de mail op diverse apparaten binnenkrijg misschien?

ICloud is vrij, daar staat helemaal niets in.

Sorry, ik snap er niet zoveel van...

macwouter
door macwouter - Oct 31, 2014 om 19:31
825 Antwoorden / 9 Vragen

Download voor je iPad Photosync en voor je laptop deze. Alle foto,s zet je hiermee op je laptop en zijn ze veilig. Je kunt je iPad 4 ook herstellen vanaf je iPad zelf maar kies dan voor deze instelling. Een kind kan de was doen. Nogmaals je mail en je app,s ben je niet kwijt alleen je app,s moet je wel terug zetten via de app store en de foto,s kun je later terug zetten via Photosync die ook weer bij je aankopen terecht komt in de app store.

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2014 om 19:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je apps staan natuurlijk ook allemaal op I-tunes op je PC, hoef je dus niet voor naar de app store.

costnix
door costnix - Oct 31, 2014 om 19:50
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Tals het een iPad4 is met "maar" 16 GB is, dan snap ik het probleem wel, dat u in geheugennood bent gekomen

macwouter
door macwouter - Oct 31, 2014 om 20:05
825 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 31 okt 2014, 19:47]Je apps staan natuurlijk ook allemaal op I-tunes op je PC, hoef je dus niet voor naar de app store..

Inderdaad via iTunes op je PC naar de app store.

ph
door philip36 - Oct 31, 2014 om 20:37
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb ook een iPad4 en geen problemen met IOS 8.1.
iPad terugzetten naar fabrieksinstelling kan ook met de iPad zelf.
Lees eens

http://www.tabletguide.nl/tablet-tip/hoe-reset-ik-mijn-ipad/

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2014 om 20:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u hem via I-tunes terugzet naar fabrieksinstellingen en daarna gaat herstellen, staan alle apps er weer op.

macwouter
door macwouter - Nov 1, 2014 om 02:10
825 Antwoorden / 9 Vragen

@tijger1. Alleen de standaard app,s natuurlijk. Mocht Suusje53 een reservecopy hebben in iCloud dan kan ze die ook terug zetten. IOS 8.1 blijft op je iPad. Dus eerste voor alle zekerheid een reservecopy maken (nomaal gebeurd dat automatisch) daarna je iPad herstellen (wis alle inhoud en instellingen) en zet dan als ie met de fabrieksinstellingen klaar is een reservecopy terug van een bepaalde datum. Je foto,s staan er dan ook weer automatisch op. Nog een goeie tip. installeer Dropbox of gebruik Google drive, dan heb je overal en altijd je documenten en foto,s bij de hand ook al heb je die iPad niet bij de hand.

su
door suusje53 - Nov 1, 2014 om 07:13
13 Antwoorden / 7 Vragen

Hartelijk dank voor alle reacties.
Ik ga er dit weekend eens aan beginnen.
Sorry dat ik er weinig verstand van heb.
Als ik nu een reservekopie maak, heb ik dan mijn mailaccounts ook weer terug?
Gisteren heb ik dus alle mail bij de server via webmail verwijderd en nu ben ik op mijn Samsung Galaxy S4 alle mailtjes kwijt. Dit snap ik dus ook niet...

su
door suusje53 - Nov 1, 2014 om 19:45
13 Antwoorden / 7 Vragen

Ik wil jullie even laten weten dat het gelukt is.
Het heeft wel ruim 2 uur bij elkaar geduurd.
Ik ben alleen mijn muziek kwijt en diverse boeken, deze zijn niet meegenomen tijdens een reservekopie maken.
Verder alle mailtjes maar dat is niet erg. De accounts stonden er nog wel in.
Alle apps zijn teruggezet, hoefde ik niet opnieuw te installeren.

Nu is mijn totale gebruik 2,8 gb

Nogmaals dank voor de uitleg!

macwouter
door macwouter - Nov 2, 2014 om 01:43
825 Antwoorden / 9 Vragen

Fijn dat het gelukt is en dat je nog veel plezier mag hebben met je iPad 4. Je zult er nog jaren plezier van hebben. De iPad is niet stuk te krijgen en doet het altijd.