waterjuffer
door waterjuffer Jan 27, 2015 om 16:31
Computers & telefonie

Gebruiksaanwijzing

Ik heb altijd een computer van HP gehad die kon ik zelf eens per 2 jaar helemaal leeg maken en opnieuw instaleren
Nu heb ik echter een GIGABYTE enermax maar daar heb ik alleen een engelse gebruiksaanwijzing bij
Ik durf dat niet aan. De firma zelf heeft alle talen behalve nederlands
Is er iemand die hem wel in het nederlands heeft of uit wil leggen hoe ik het doen moet?
Bijvoorbaat dank

1204 16 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jan 27, 2015 om 16:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Bedoel je nu een PC met een Gigabyte moederbord en een Enermax voeding?

Helemaal opnieuw installeren, Windows neem ik aan, gaat in principe hetzelfde als voorheen.

Als dat het niet is, stel je vraag dan wat duidelijker. Wat is precies de bedoeling?

ro
door ron530 - Jan 27, 2015 om 18:05
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De Nederlandse handleiding is enkel handig om bijvoorbeeld in de Bios e.e.a. te veranderen, normaliter is dat niet nodig. De bootvolgorde is standaard 1: dvd/cd, 2: hdd (systemdisk). Bij een voor geïnstalleerde Windowsversie maak dan in Windows een herstel dvd als u die bij de eerste ingebruikname niet al heeft gemaakt plaats die in de dvd speler en volg de aanwijzingen. U kunt kiezen uit factorysettings (fabrieksinstellingen) of een schone installatie inclusief formatteren van de schijf, in beide gevallen wordt Windows inclusief apparaatdrivers opnieuw geinstalleerd maar in de begin versie.

snah
door snah - Jan 27, 2015 om 18:57
654 Antwoorden / 61 Vragen

@ ron530

Om terug te gaan naar de fabrieksinstellingen kan ook zonder herstel cd/dvd , er staat een verborgen partitie op de harde schijf , Bij mij is dat oproepbaar om tijdens het opstarten F8 in te drukken ( kan bij andere merken ook een andere F-toets zijn )

valerius-2
door valerius-2 - Jan 27, 2015 om 19:05
7840 Antwoorden / 95 Vragen

KLIK hier [ Dan heeft wat op te zoeken

pi
door pieterwolters - Jan 27, 2015 om 19:16
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Voor het opnieuw installeren van een Windows PC maakt het niet uit welk merk het is. HDD formatteren, installatieschijf er in en gaan.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 28, 2015 om 09:38
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op dinsdag 27 jan 2015, 19:16]Voor het opnieuw installeren van een Windows PC maakt het niet uit welk merk het is. HDD formatteren, installatieschijf er in en gaan.
Een klein dingetje; moet je dat schijfje er wel bij gekregen hebben..

waterjuffer
door waterjuffer - Feb 3, 2015 om 16:08
28 Antwoorden / 19 Vragen

hier ben ik weer. bBj mijn vorige computer windows xp
moest het zo
Open bij het opstarten het bios instelprogramma
terwijl het blauwe scherm met het logo hp invent staat afgebeeld drukt op toets F1
Nu verschijnt het bericht entering setup wacht tot het bios herstel programma word geopend
druk op de rechter pijltoets om boot device prioritie te kiezen
druk op de pijltoets om beneden cd rom te kiezen druk op de toets + om cd rom naar boven te verplaatsen tot het eerste item in de lijst is
Nadat de installatie is voltooid zet u de bios weer terug op de oorspronkelijke instellingen
dan de installatie cd erin
maar alles staat in het nederlands dus dat vond ik niet moeilijk. Mijn engels is te beperkt om het aan te durven
bij mijn nieuw computer GiGABYTE zit een cd intel 5 serie ultilitie dvd .Cd met er driver en utility.
window 7 home premium en office 2010 voor thuisgebruik.
Ik had de computer bij een klein zaakje gekocht en die heeft hem geinstaleerd geleverd
zoals ik jullie begrijp gaat het nu heel anders Gaarne nog wat instructies ook hoe ik moet formateren.
Bijvoorbaat dank

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2015 om 16:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom wilt u dat eigenlijk doen? Hebt u problemen met de computer?

pi
door pieterwolters - Feb 3, 2015 om 17:45
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op woensdag 28 jan 2015, 09:38][quote=pieterwolters schreef op dinsdag 27 jan 2015, 19:16]Voor het opnieuw installeren van een Windows PC maakt het niet uit welk merk het is. HDD formatteren, installatieschijf er in en gaan.
Een klein dingetje; moet je dat schijfje er wel bij gekregen hebben..

Als je er geen schijfje bij krijgt moet je de recovery USB-stick die je hebt gemaakt na aanschaf gebruiken. Procedure blijft hetzelfde.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 3, 2015 om 21:11
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op dinsdag 3 feb 2015, 17:45][quote=lekkerisdat schreef op woensdag 28 jan 2015, 09:38][quote=pieterwolters schreef op dinsdag 27 jan 2015, 19:16]Voor het opnieuw installeren van een Windows PC maakt het niet uit welk merk het is. HDD formatteren, installatieschijf er in en gaan.
Een klein dingetje; moet je dat schijfje er wel bij gekregen hebben..

Als je er geen schijfje bij krijgt moet je de recovery USB-stick die je hebt gemaakt na aanschaf gebruiken. Procedure blijft hetzelfde.
Formatteren + installeren is natuurlijk heel iets anders dan recovery.

waterjuffer
door waterjuffer - Feb 4, 2015 om 16:12
28 Antwoorden / 19 Vragen

Ik reageer even op de vraag van Tijger waarom ik de computer opnieuw wil instaleren.
Ik wilde inloggen op mijn bank Ik kwam tot inloggen en verder niet
De bank gebeld die zei ja sommige hebben dat U moet google chroom instaleren
Dus dat gedaan onmiddellijk kreeg ik toen ik naar de site van de bank wilde gaan gefeliciteerd u heeft gewonnen ik heb dit gauw verwijderd
Echter iedere keer als ik naar de site van de bank gaat kan het gewoon gaan of ik krijg weer allerlei vreemde dingen dus ik doe momenteel niet internet bankieren met mijn bank
Bij internet bankieren bij de bank van mijn man geen enkel probleem
Dan heb ik nog als ik een powerpoint binnen krijg die met de adobe flashplayer geopend moet worden U moet de flashplayer instaleren maar die heb ik, ook de nieuwste versie
Als ik internet explorer 9 verwijderd dan doet de flashplayer het wel.
Verder doet de computer het prime ik heb hem gescand met c cleaner en voor de zekerheid met Malware antibytes maar niets gevonden
Dus ik dacht als ik alles opnieuw instaleer dan ben ik van het probleem af
groetjes

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2015 om 16:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien dan Chrome zelf eens opnieuw installeren en opletten wat u aanklikt en mee installeert? Anderen zullen u wel kunnen zeggen hoe u die reclame zooi kunt voorkomen.

reflecs
door reflecs - Feb 5, 2015 om 11:12
1859 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=waterjuffer schreef op dinsdag 3 feb 2015, 16:08]
Gaarne nog wat instructies ook hoe ik moet formateren.
Bijvoorbaat dank
U hoeft niet te formatteren, tenzij u van de gelegenheid gebruik wilt maken om de partities te veranderen. Is het verder wel duidelijk hoe het werkt?

....Echter iedere keer als ik naar de site van de bank gaat kan het gewoon gaan of ik krijg weer allerlei vreemde dingen dus ik doe momenteel niet internet bankieren met mijn bank...
Heeft u dit probleem alleen bij de site van uw bank of ook bij andere websites?
Is het de officiële site van de bank? Te herkennen aan het slotje en HTTPS.

waterjuffer
door waterjuffer - Feb 5, 2015 om 11:53
28 Antwoorden / 19 Vragen

ik reageer even op refelx ik heb alleen problemen bij de abn en bij powerpoints als die geopend moeten worden met adobe flasplayer dan moet ik internet explorer 9 verwijderen dan doen deze het pas verder doet de computer nergens vreemd
ik zit absoluut op de originele site van de bank, bij de bank van mijn man heb ik geen enkel probleem volgens de bank zit het probleem in mijn computer Ik kan niets vinden wat het probleem zou kunnen zijn daarom dacht ik aan de computer opnieuw instaleren. Ik ga ook proberen google chroom opnieuw te instaleren want volgens mijn bank werkt hun site alleen goed in google chroom ,maar dan haal ik rotzooi binnen
groetjes

aurora1
door aurora1 - Feb 5, 2015 om 12:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt op de site van de bank vinden aan welke eisen uw computer moet voldoen, ik zou dat eens checken.
Ook zou ik nog eens kijken bij de aanwijzingen van de bank over veilig internetbankieren.
Voor de zekerheid kunt u nog eens scannen met de AdwCleaner via Bleeping Computer klik hier. Hoe dat werkt staat erbij.
U zou het eens met Firefox kunnen proberen: klik hier. Opletten dat u niet gewenste zaken uitvinkt.
Ik zou in ieder geval bijv. AdblockPlus installeren: klik hier.
U kunt ook nog Blur (voorheen Do Not Track Me) installeren, zoek op internet dan DoNotTrack Me bij Abine.
De flashplayer moet ook de laatste versie zijn. Daarbij de opmerking dat er weer veiligheidslekken in ontdekt zijn en dat de patch daarvoor het probleem niet opgelost heeft en het misbruik blijft voortduren. U kunt deze add-on het beste instellen op vragen om te activeren en alleen activeren als een site erom vraagt en u die site veilig acht. Dat zou ik overigens met de meeste plug-ins/add-ons doen. Java zou ik uitzetten.
Als u IE gebruikt, dan de juiste versie voor uw windowsversie. U kunt die eventueel nog resetten.

ro
door ron530 - Feb 6, 2015 om 15:14
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Waarschijnlijk staat uw pc vol met opgeslagen cookies en andere zooi. Als u de website van uw bank bezoekt doe dat altijd in de adresbalk van uw browser en niet via google. Uw bank maakt ook gebruik van cookies maar deze zijn voorals nog niet schadelijk.
Als u de start knop aanklikt krijgt u venster "programma's en bestanden zoeken" typ daar in cookies en in het overzicht cookies verwijderen, vervolgens alle cookies verwijderen daarmee verdwijnen alle cookies maar ook de opgeslagen gebruiksnamen en de eventueel opgeslagen wachtwoorden. Om het helemaal af te maken klikt u weer de startknop en typ in de zoekbalk "msconfig" aan vervolgens het tabblad opstarten en vink alle programma's uit die niet met Windows, beveiligingssoftware en randapparatuur te maken hebben uit. Klik oké of toepassen en start de pc opnieuw op. De pc zal nu enkel programma's automatisch opstarten die nodig zijn.