r.
door r.p. Jun 19, 2015 om 08:11
Geldzaken & recht

Geen eigenaar maar wel hypotheek

Beste mensen,

Momenteel zit ik in een echtscheiding. Mijn ex-vrouw had de huidige woning al in bezit. Toen ik bij haar introk hebben wij besloten om haar volledig eigenaar te maken, maar samen hypotheekschuldenaar. Om te voorkomen dat mijn eerste ex-vrouw recht had op iets.

Natuurlijk heb ik al een advocaat, maar om de kosten zo min mogelijk te houden probeer ik merendeels alles zelf te toen. Ik zit momenteel tot aan mijn oren in schuld bij mijn ouders en vrienden.

Achteraf heel dom geweest. Nu wil ik graag af van de hypotheek. Graag hoor ik hoe ik dit kan oplossen en op welke wijze.

9026 10 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Jun 19, 2015 om 09:03
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U hebt inderdaad een groot probleem. Want u hebt de medewerking nodig van uw tweede vrouw en van de hypotheekverstrekker om onder de hypotheek uit te komen.
U bent dus volledig afhankelijk van hen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Jun 19, 2015 om 09:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar uw ex-vrouw was al eigenaar van haar woning, bent u dan op huwelijkse voorwaarden getrouwd dat zij volledig eigenaar is gebleven?

En waarom zou uw eerste ex recht hebben op iets?

Het hangt dus volledig van de waarde van het pand en de hoogte van de hypotheek af of de bank daar aan mee wil werken en niet te vergeten uw ex.

zoekster
door zoekster - Jun 19, 2015 om 10:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Kan me niet voorstellen dat de bank hiermee akkoord gaat, die heeft nu 2 personen om op terug te vallen. U weet waarschijnlijk al hoe uw ex hierin staat.

Ik denk dat de enige mogelijkheid om uit deze situatie te komen is in een schuldhulpverleningstraject te gaan waarbij u dan uiteindelijk in de WSNP belandt. Dan 3 jaar op een houtje bijten, daarna bent u van alle schuld af, ook van de schuld aan de bank. Maar dan moet het eerste schuldhulpverleningstraject (minnelijk traject) wel mislukken. Dat gebeurt meestal als er met de schuldeisers geen overeenstemming valt te bereiken. Uw vrienden en ouders zouden zich dan 'weigerachtig' moeten opstellen tov het in termijnen terugbetalen van de schulden, zodat u gedwongen wordt in een WSNP traject.

Het nadeel daarvan is dat de mensen die u geld hebben geleend daar dan ook de dupe van zijn, zij zullen genoegen moeten nemen met een kleinere terugbetaling.
Het hangt natuurlijk ook af van de mate van schuld die u op dit moment heeft.

1paul
door 1paul - Jun 19, 2015 om 15:04
3101 Antwoorden / 0 Vragen

uw ex kan, als zij meewerkt, een nieuwe hypotheek afsluiten op haar naam ter hoogte van de huidige hypotheek, misschien nog gunstiger ook voor haar met de huidige lage rente standen...

andere manier kan ik zo niet bedenken, de vraag is wel of zij genoeg inkomen heeft om dit te doen, met deze nieuwe hypotheek kan zij dan de oude aflossen...

hoe dit verder zit met boete enz kan ik u niet vertellen maar dit is naar mijn idee de enige manier om dit op te lossen, u heeft dus de medewerking nodig vna uw ex, als zij een beetje redelijk is zal zij hierin meegaan...

tot15karakters
door tot15karakters - Jun 19, 2015 om 15:13
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als U nu schulden gaat maken, in theorie dan....
Dan zit zij in problemen, U betaalde dan niets meer en omdat je mede eigenaar bent geworden door dit Hypo contract en te betalen valt daar wat te halen.

Daarom kan zij er ook belang bij hebben hieraan mee te werken....,
Ja, netjes is mijn voorstel niet maar betalen voor ander huis waar je vanaf wilt...
zowel haar huis als haar zelf... dat is vragen om 2x problemen en daar moet haar bank dan maar zien wat beter is als ze weigeren.

Dus doe even A Sociaal als het jou uit komt zonder werkelijk schulden te maken.
Werken voor je Ex... dat hou je niet lang vol.

tijger1
door tijger1 - Jun 19, 2015 om 16:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tot 15

Door mee te tekene op een hypotheek wordt men geen eigenaar van een woning.

Het stel is al uit elkaar en hebben een advocaat, dus het verzoek tot echtscheiding is waarschijnlijk al ingediend. Als de Ts nu schulden gast maken, komt dat niet meer op het bordje van zijn ex.

Dus uw advies slaat nergens op.

1paul
door 1paul - Jun 20, 2015 om 07:23
3101 Antwoorden / 0 Vragen

toch wel, tot15 karakters bedoelt dit als drukmiddel naar de ex toe, jij niet meewerken aan een oplossing maak ik wel schulden die jij mag betalen...

niet netjes uiteraard maar kan wel een drukmiddel zijn om de ex te bewegen een nieuwe hypotheek af te sluiten op eigen naam...

tijger1
door tijger1 - Jun 20, 2015 om 08:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1paul

Lees dan eens hier.

Nog afgezien daarvan, de Ts is op huwelijkse voorwaarden getrouwd.

testcase
door testcase - Jun 21, 2015 om 00:21
189 Antwoorden / 1 Vragen

U zult uw 2e ex heel lief aan moeten kijken.
Zo zie je maar , wat handig leek, blijkt achteraf niet zo handig te zijn.
Heeft toen advies ingewonnen bij de koop.
Ik kan me niet voorstellen dat een proffesional dit heeft geadviseerd. Zowel, dan zou ik hem nu aansprakelijk stellen.

tijger1
door tijger1 - Jun 21, 2015 om 08:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@testcase

Aansprakelijk stellen? ;-)) Voor wat;-))