cm
door cmrozema Sep 15, 2014 om 12:38
Computers & telefonie

Geen garantie op Sony Xperia Z2???

Ik heb sinds drie maanden een Sony Xperia Z2. Hij hoort waterdicht te zijn. Nadat een waterflesje in mijn tas is gaan lekken is er water in mijn toestel gekomen. De klepjes had ik goed gesloten en in een speciaal daarvoor aangeschafte case. Het toestel past er niet in als de klepjes niet dicht zijn.
Nadat The Phonehouse waar ik het toestel heb aangeschaft hem heeft opgestuurd naar Sony luid de conclusie van e-Repair (die het toestel heeft onderzocht) dat het toestel waterschade heeft (goh?) en dus niet meer hersteld kan worden. Dit door een gebruikersfout.
Wat dus inhoud dat het mijn eigen schuld is en ik geen garantie heb op het toestel.
Ik vind dit onbegrijpelijk! Het is dus mijn woord tegen die van Sony terwijl ik heel zuinig op mijn toestel ben geweest en speciaal een dock heb gekocht om hem op te laden om de klepjes niet te belasten.
Als ik het toestel terug wil hebben moet ik ook nog € 37 onderzoekskosten betalen.
Ik zit dus met een kapotte smartphone van nog geen drie maanden oud die meer dan € 600 heeft gekost en vervolgens ook nog waterdicht hoort te zijn.
Daar geeft Sony dus geen garantie op. Volgens hen heb ik het toestel dus verkeerd gebruikt.
Hoe kan ik bewijzen dat ik hem weldegelijk goed gebruikt heb?
Het is heel erg gemakkelijk van Sony om zo met klanten om te gaan en dan maar de schuld aan de gebruiker toe te wijzen.
Aangezien Tros Radar vorig jaar ook al veel meldingen van klachten van Sony heeft gehad en hieraan diverse uitzendingen heeft gewijd wil ik jullie vragen er bij Vara Kassa ook een uitzending aan te wijden.
Destijds ging het om de Sony xPeria Z en ging het glas van het display om onverklaarbare redenen stuk. Scheuren in het glas werden afgedaan als gebruikersfouten en nu ook weer schuift Sony de schuld in de schoenen van de gebruiker bij waterschade notabene een waterdicht toestel!
Hij hoort tot een meter diep gedurende 30 minuten waterdicht te zijn. En nu er bij mij een flesje water in mijn tas heeft gelekt wordt er door Sony beweert dat ik de klepjes niet goed gesloten heb terwijl ik dat wel had en notabene in een case heb gedaan waarbij de klepjes dicht moeten zijn anders past hij er niet in.
Kan ik hier nog wat in ondernemen?
Want nu ben ik een toestel van € 616,00 kwijt door mijn eigen schuld volgens Sony.
Ik heb hier op internet op gegoogled en er blijken veel meer klachten over te zijn.
Sony scheept de klanten af en stuurt ze met een kluitje in het riet!

Kunnen wij onze krachten bundelen en Sony onder druk zetten wat betreft garantie op waterdichtheid en zijn er meer mensen met klachten over de ''service'' van Sony xPeria Helpdesk?

3445 14 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 15, 2014 om 12:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo cmrozema,

..... wil ik jullie vragen er bij Vara Kassa ook een uitzending aan te wijden.....

Voor contact met de redactie:
klik onderaan deze pagina onder Algemeen op 'Contact met Kassa'.

Vwb je klacht ... dat is een helaas veel gehoorde.

Kijk ook eens hier.

Suc6

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 15, 2014 om 17:04
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Uit de link van edrick3 is met name dit stukje belangrijk.

Phonehouse moet dus met bewijs op de proppen komen enkel zeggen dat er waterschade is, is logischerwijs onvoldoende. Kortom niet opgeven, je hebt de wet aan jouw kant staan en kunt dus gewoon het contract ontbreken wanneer de Phonehouse niet met 'n oplossing komt.

Tip: schiet er wel 'n beetje mee op, gaat niet zo goed met 'The Phonehouse' (goh wat gek toch..) bij 'n faillissement kun je fluiten naar 'n oplossing.

cm
door cmrozema - Sep 15, 2014 om 17:32
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Lekkerisdat,

Bedankt voor je antwoord!
Daar zit hem nou juist het venijn in de staart.
Teleplan-e-repair die de schade namens Sony heeft onderzocht meld alleen waterschade door gebruikersfout.
Ten eerste: hoe hebben ze dat onderzocht?
Is er alleen waterschade geconstateerd (dat kon ik ze zelf ook wel vertellen...) of zijn er uitvoerige tests mee gedaan?
Dus bijvoorbeeld het toestel langdurig (tot maximaal 30 minuten) onder water gehouden met de klepjes gesloten?
Is er water naar binnen gelekt langs de naden, of camera lens o.i.d.?
Dat staat nergens!
Sony wil alleen foto's van de schade opvragen, maar daar bewijs je toch nog niks mee?
Waterschade is overduidelijk. Hij is nat geweest, maar daar moet de Xperia Z2 juist tegen kunnen!
Alles wat The Phone House zegt is doorsturen naar Sony die vervolgens aangeeft middels e-repair dat hij waterschade heeft mogelijk veroorzaakt door zweet, regenbui of spreekwarmte.
Is dit een algemene opmerking voor alle mobielen? Want dit toestel hoort gegarandeerd waterdicht te zijn en moet tegen deze omstandigheden kunnen.
Erg gemakkelijk om er een gebruikersfout van te maken!
En nu???
Bij wie moet ik nu terecht? Bij The Phone House die niet thuis geeft en zich verschuilt achter een nietszeggend rapportje, of moet ik rechtstreeks met Sony in de clinch?
Het is hun woord tegen de mijne en ik weet zeker dat ik er zorgvuldig mee ben geweest.
Wil ik het defecte toestel terughebben voor bijvoorbeeld een second opinion, moet ik eerst ook nog € 37,00 onderzoekskosten aan The Phone House betalen!

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 15, 2014 om 17:47
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Je moet hoe dan ook enkel en alleen bij de The Phonehouse zijn, jij hebt niets met Sony te maken. Wat je in jouw tekst ook al aangeeft, er is geen bewijs.
En sowieso helemaal niets aan The Phonehouse betalen.

The Phonehouse moet gewoon het toestel repareren of indien niet mogelijk vervangen voor 'n nieuw exemplaar. Echter het probleem is dat jij gelijk hebt, maar dat zegt niets over het gelijk krijgen. Daarvoor moet jij actie ondernemen, zie nogmaals de link van edrick3 staat precies wat je moet doen.

cm
door cmrozema - Sep 15, 2014 om 19:25
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi,

Ik heb al contact opgenomen met The Phone House door eerst daar te klagen en vandaag heb ik ze een brief gestuurd waarbij ik ze aansprakelijk stel voor een defect toestel die binnen 6 maanden kapot gaat en dat zij voor een vervangende of reparatie moeten zorgen.
Zij hebben vervolgens het toestel opgestuurd naar Sony en die heeft hem weer doorgestuurd naar een reparatiebedrijf (e-repair).
Zij hebben geconstateerd dat er waterschade is (was ik zelf ook achter....) en dat het een gebruikersfout is.
Waar baseren zij dat op?
Er is geen schaderapport waaruit blijkt wat ik verkeerd heb gedaan alleen constateren dat het een gebruikersfout is.
Er is inderdaad water overheen gegaan terwijl de klepjes dicht waren en het toestel behoort waterdicht te zijn!
Ik wil The Phone House ook niet betalen, maar als ik mijn kapotte toestel terug wil voor bijvoorbeeld een second opinion zal ik onderzoekskosten moeten gaan betalen.
37 euro om wel te zijn....
Het zal The Phone House een worst zijn als ik niet wil betalen, zij hebben het bedrag voor het toestel die ik contant betaald heb op 19 juni al ontvangen (616 euro).
Als ik niet voor de onderzoekskosten wil betalen dan krijg ik het toestel gewoon niet terug en dat maakt The Phone House niks uit.
Dus hoe nu verder? En wat schiet ik hiermee op?
Ik zit met de handen in het haar. Ik heb heel lang gespaard voor een waterdicht toestel met een fantastische camera die nu binnen 3 maanden stuk is door waterschade terwijl ik hem goed gebruikt en verzorgd heb.

zoekster
door zoekster - Sep 15, 2014 om 20:05
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=cmrozema schreef op maandag 15 sep 2014, 17:32]
Alles wat The Phone House zegt is doorsturen naar Sony die vervolgens aangeeft middels e-repair dat hij waterschade heeft mogelijk veroorzaakt door zweet, regenbui of spreekwarmte.

Daar moet hij juist tegen kunnen. Ik heb even op Youtube gekeken en iemand heeft hem zelfs een minuut in een vaas met water gestopt.

Als ik je verhaal goed begrijp heb je het toestel in de winkel gekocht. Het vervelende is dat je alleen bij de geschillencommissie thuiswinkel terecht kunt bij koop op afstand. Toch zou ik even bellen met de GC om te vragen of je bij een verkoper die aangesloten is bij thuiswinkel keurmerk terecht kunt met een koop in een winkel. 070 - 310 53 10

En anders moet je naar de kantonrechter. Je kunt zelf een zaak voeren, je kunt ook de hulp van een jurist inschakelen.

cm
door cmrozema - Sep 15, 2014 om 20:29
5 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Zoekster,

Bedankt voor je advies.
Ik kan het beste eerst even bellen met GC om advies in te winnen.
Het is inderdaad geen koop op afstand maar in een winkel, The Phone House.
Naar een kantonrechter word wel erg rigoureus, zelf een zaak voeren ben ik huiverig voor en voor een jurist heb ik helemaal geen geld.
Dan word het straks net zo kostbaar als de kostprijs van het toestel en Sony heeft vast een hele rits juristen en kan eindeloos procederen.
Als consument trek je dus uiteindelijk altijd aan het kortste eind.

Cookies
door Cookies - Sep 15, 2014 om 20:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.........Hij hoort tot een meter diep gedurende 30 minuten waterdicht te zijn........

Dat klopt, maar hoeveel uur heeft het flesje in jouw tas gelekt?

pino123
door pino123 - Sep 15, 2014 om 21:07
2763 Antwoorden / 14 Vragen

En dat is het probleem dus met dit soort toestellen. Ga maar eens bewijzen dat je er niets mee gedaan hebt, maar zoals al aangegeven, voorlopig heb je de wet aan je zijde en zullen zij dit moeten bewijzen en niet jij.
Het toestel is waterdicht, mits de klepjes goed dicht zitten. Het toestel, is dus niet waterdicht als de klepjes openstaan en daar gooien zij het nu op.

pino123
door pino123 - Sep 15, 2014 om 21:08
2763 Antwoorden / 14 Vragen

En zie maar eens te bewijzen dat een van de klepjes stiekum toch niet helemaal dicht zat.

cm
door cmrozema - Sep 15, 2014 om 22:15
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het toestel is nog geen 10 minuten vochtig geweest.
Ik heb een flesje water gevuld, heb hem in mijn tas gedaan en ben op fiets naar de sporthal gegaan.
Toen ik daar aankwam deed ik mijn tas open om mijn fietssleutel in mijn sporttas te doen en toen kwam ik erachter dat mijn Sony nat was en bleek dat ik het dopje van mijn waterfles had scheef gedraaid.
En ja, de klepjes zaten dicht! En ik had er een case omheen die niet past als de klepjes slecht dicht zitten.
Ik gebruik die klepjes amper omdat ik mijn toestel op een magnetisch dock van Sony zet om op te laden. Juist om te voorkomen dat je steeds het klepje open en dicht moet doen.
En welke idioot gooit dan zijn mobiel in een tas met open klepjes? Ik echt niet!
Zo ga je toch niet met een waardevolle smartphone van meer dan 600 euro om?
Ik ben 50 jaar en niet een of andere nonchalante puber die zijn mobiel overal neergooit of hem in zijn broekzak stopt.
Ik ga er zorgvuldig en netjes mee om en stop hem netjes in mijn tas achter een ritsje en in een beschermende case.

Vandaar ik ook niet kan begrijpen waar dat gebruikersfout vandaan komt, want dat slaat nergens op!
Hij hoort waterdicht te zijn en ik ben er zorgvuldig mee geweest, en nu proberen ze bij The Phone House en bij Sony ook nog ook nog de schuld op mij te schuiven.
Schandalig vind ik het!

door 1953 - Sep 15, 2014 om 22:16
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Het blijft troep die van Sony!

Conform Europees richtlijn heeft u twee jaar garantie op het product. Binnen de zes maanden na de aankoop moet verkopende partij bewijzen dat u nalatig geweest bent met het product.

Waarschijnlijk heeft verkopende partij u een ondeugdelijk product verkocht.

zoekster
door zoekster - Sep 15, 2014 om 22:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=cmrozema schreef op maandag 15 sep 2014, 20:29]Beste Zoekster,

Bedankt voor je advies.
Ik kan het beste eerst even bellen met GC om advies in te winnen.
Het is inderdaad geen koop op afstand maar in een winkel, The Phone House.
Naar een kantonrechter word wel erg rigoureus, zelf een zaak voeren ben ik huiverig voor en voor een jurist heb ik helemaal geen geld.
Dan word het straks net zo kostbaar als de kostprijs van het toestel en Sony heeft vast een hele rits juristen en kan eindeloos procederen.
Als consument trek je dus uiteindelijk altijd aan het kortste eind.
Maar je procedeert niet tegen Sony, je procedeert tegen The Phone House. Mocht het met de GC niets worden heb ik misschien nog wel een idee voor een redelijk goedkope jurist.

Het zou best wel eens kunnen dat je zo'n goede zaak hebt dat een pittige brief van een jurist al genoeg is om ze eieren voor hun geld te laten kiezen. En wat het doorprocederen betreft, ze kunnen niet in hoger beroep, omdat het over een bedrag van onder de €1750,- gaat. Eenmaal gewonnen blijft gewonnen.

Zomaar dag met je handje tegen €616,- zeggen, is toch ook geen goed idee....

cm
door cmrozema - Sep 16, 2014 om 08:52
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Zoekster,

Bedankt voor je antwoord. Aardig dat je de moeite doet een oplossing voor me te vinden.
Ik wacht nu eerst maar de reactie van The Phone House af op mijn brief die ze vandaag zullen ontvangen.
Ik ben benieuwd wat hun reactie is.
Ik laat het er ook niet zomaar bij zitten hoor, ik laat geen dik 600 euro zomaar door mijn neus boren.
Waterdicht is waterdicht en ik weet zeker dat ik zorgvuldig ben geweest met mijn Sony en hij is amper 10 minuten nat geweest.
Ik hoef toch ook geen genoegen te nemen met de conclusie gebruikersfout?
Dat is lekker gemakkelijk. The Phone House verschuilt zich achter Sony terwijl ik zaken met de winkel doe en niet met het bedrijf Sony.
Mocht het nodig zijn zou ik het wel op prijs stellen als je mij het adres van de jurist kan geven die mij eventueel kan helpen.
Duimen maar...