xc
door xchannx Mar 3, 2015 om 15:55
Geldzaken & recht

Geen huurtoeslag door technische fout belastingdienst

Steeds weer word ik van het kastje naar de muur gestuurd, radeloos.. niet wetend meer wat te doen.
Op 28 augustus 2014 heb ik huurtoeslag aangevraagd, omdat ik per 12 September 2014 ging verhuizen naar een huurwoning, waarvoor je in aanmerking komt voor huurtoeslag.
De wettelijke termijn hiervan is 8 tot 13 weken, maar nu ruim 6 maanden later, heb ik nog geen enkele toeslag gezien, sterker nog er is nog geen eens een beschikking opgesteld. Meerdere malen heb ik gebeld en uiteindelijk kreeg ik pas in Oktober te horen dat er een blokkade op mijn naam stond. Dit was ook gewoon zichtbaar voor de medewerkers waarmee ik had gebeld, maar kreeg dit uiteindelijk pas te horen na een paar keer bellen. Deze blokkade is eraf gehaald en de huurtoeslag moest ik opnieuw via de site aanvragen. Zo gezegd zo gedaan, maar nog steeds niks, want na meerdere malen bellen kreeg ik in December te horen dat er een fout was met mijn BSN-nummer. Dit zou even tijd kosten om het op te lossen. Weer meerdere malen contact gehad met de Belastingdienst en ondertussen bijna dagelijks www.toeslagen.nl in de gaten gehouden, wat ook leidde tot geen resultaat. Na veel telefonisch contact, heeft een telefoniste de huurtoeslag begin Februari opnieuw aangevraagd en kreeg ik te horen dat er ergens in een systeem de oud bewoners nog zijn ingeschreven. Toevallig ken ik de oud bewoners en hebben zij contact opgenomen met de Gemeente en de Belastindienst en momenteel bel ik zelf en tevens ook mijn moeder de Belastingdienst helemaal plat.
Iemand tips wat hieraan gedaan kan worden? of die hetzelfde heeft?
Steeds weer krijg ik te horen dat ik moet wachten...

8138 25 Rapporteer

xc
door xchannx - Mar 3, 2015 om 16:07
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik was idd al van plan om vrijdag schriftelijk een klacht te gaan indienen, maar weet niet of dit helpt. Aangezien ik meerdere keren heb aangegeven dat ik de huur straks niet meer kan betalen, omdat de kosten voor mij gewoon te hoog zijn. Ze zeggen wel dat er spoed op staat, maar ik zie steeds maar geen verandering. Dankje voor je tip iniedergeval!

xc
door xchannx - Mar 3, 2015 om 17:10
7 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor de tip, dat is inderdaad nog een idee. Mijn moeder heeft zonet de Belastingdienst weer gebeld en de telefoniste zei dat het nog wel 3 maanden kan duren.. moet niet gekker worden nou.

edrick3
door edrick3 - Mar 3, 2015 om 17:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lees hier de klachtenprocedure belastingdienst.

zoekster
door zoekster - Mar 3, 2015 om 18:10
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zou nu meteen de ombudsman inschakelen als ik u was. Als dit nog 3 maanden kan duren, dan mag u daar wel meteen gaan klagen.

edrick3
door edrick3 - Mar 3, 2015 om 18:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

..... dat ik de huur straks niet meer kan betalen, omdat de kosten voor mij gewoon te hoog zijn.....
Zou ook contact opnemen met de sociaal raadsman/ sociaal loket in je woonplaats en dit probleem voorleggen.

Sterkte.

waterlelie82
door waterlelie82 - Mar 3, 2015 om 18:11
71 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou beginnen met een klacht (schriftelijk) indienen. Indien je binnen 1 maand geen reactie krijgt, de Ombudsman inschakelen.

xc
door xchannx - Mar 3, 2015 om 18:12
7 Antwoorden / 1 Vragen

Goed idee, ga ik van de week meteen doen en het klachtenformulier ga ik dan ook invullen! Hopelijk gaat het dan allemaal wat sneller..

waterlelie82
door waterlelie82 - Mar 3, 2015 om 18:18
71 Antwoorden / 2 Vragen

Ik hoop het ook voor je. Anders is het zo gepiept als de Ombudsman om de hoek komt kijken.

Zelf meegemaakt en binnen 4 weken was alles geregeld + geld gestort. Dan kunnen ze ineens snel beslissen.

xc
door xchannx - Mar 3, 2015 om 18:29
7 Antwoorden / 1 Vragen

Waterlelie82: Ik hoop het.. Ik bel steeds, maar het technische probleem blijkt hardnekkiger dan gedacht. Snel contact opnemen met de Ombudsman en advocaat en hopelijk lukt het dan + het liefst natuurlijk een schadevergoeding.

Philip36: Nee zij hebben een totaal andere achternaam, ook niet dezelfde voorletters of dat de achternaam met dezelfde letters begint. Ik vind het raar, want mijn BSN-nummer klopt gewoon en ik heb er ook nooit problemen mee. De oud bewoners hebben ook contact opgenomen met de Gemeente en de Belastingdienst, maar dat hielp ook niks. Ze weten dat daar de fout ligt, maar kunnen dat kennelijk niet 1-2-3 oplossen.
De oud bewoners zijn verhuisd en hebben hun nieuwe adres natuurlijk ook doorgegeven, dus ik snap ook niet echt hoe dat dan zit met die huurtoeslag. Lijkt me ook niet dat ze aan hun dubbel huurtoeslag uitkeren.

ph
door philip36 - Mar 3, 2015 om 18:32
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Hebben de voorgaande bewoners toevallig dezelfde achternaam als u?
Foutje met BSN-nummer zou dat kunnen verklaren.
12 september in huis getrokken en begin februari (5 maanden later) staan vorige bewoners nog ingeschreven op dat adres.
Voordat de belastingdienst aan de 'verkeerde' bewoner huurtoeslag gaat uitkeren willen ze dat toch wel goed uitzoeken en daar bent u de dupe van.
Ben eigenlijk benieuwd of de belastingdienst van september tot februari de huurtoeslag aan de oude bewoners heeft uitgekeerd.
Zou toch moeten als zij ook recht hadden op huurtoeslag en nog als bewoners te boek stonden bij de belastingdienst.

ph
door philip36 - Mar 3, 2015 om 19:40
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@xchannx

U kunt zelf naar de gemeente gaan om eens te informeren hoe het nu precies zit en of zij de zaak niet kunnen versnellen door de, nu juiste bewoner door te geven aan de belastingdienst.
Neem aan dat de belastingdienst de controle-info van de gemeente krijgt.

xc
door xchannx - Mar 4, 2015 om 09:20
7 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zou je inderdaad denken, maar de fout ligt echt bij de Belastingdienst zelf. De oud bewoners en mijn moeder hebben al contact gehad met de gemeente hierover, maar daar krijgen we te horen dat ze al gewoon uitgeschreven staan. Bij de Belasting zijn ze ook uitgeschreven, alleen staan ze ergens in een systeem nog wel ingeschreven.

pv
door pvanbaak - Mar 4, 2015 om 13:17
17 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien kun je langsgaan bij de belasting in of bij je woonplaats en daar de situatie eens voorleggen, gaat sneller als bellen

mo
door mof - Mar 4, 2015 om 13:59
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In ieder geval zo snel mogelijk je verhuurder (ik neem aan dat dit een sociale
woningbouwvereniging is ?) op de hoogte stellen.
Dat kan een hoop gelazer schelen wanneer je echt niet meer kunt betalen.
Mondeling en evt. ook aangetekend met uitleg schriftelijk.

Als er later problemen komen kun je de belastingdienst cq. overheid aanspreken

xc
door xchannx - Mar 4, 2015 om 14:55
7 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn moeder heeft de ombusman ingeschakeld en die ga ik straks zelf ook even bellen. Zij zeiden dat het dan wss binnen 2 weken is opgelost. Zou mooi zijn! Hippo; wat bedoel je precies met die dwangsom? Een schadevergoeding kan ik dus wel eisen?

hi
door hipppo - Mar 4, 2015 om 14:56
303 Antwoorden / 2 Vragen

U zou de belastingdienst in gebreke kunnen stellen d.m.v. het insturen van het daartoe bestemde formulier. Er moet binnen twee weken gereageerd worden, zo niet, dan gaat daarna de termijn lopen waaraan een dwangsom is verbonden die kan oplopen tot maximaal € 1260.-

pa
door pampie - Mar 4, 2015 om 16:13
23 Antwoorden / 2 Vragen

aan xchannx,

Veel geven aan om de Ombudsman in te schakelen, dat is de snelste oplossing. Misschien nu iets minder snel omdat er zoveel klachten zijn.
De narigheid is begonnen toen de belastingdienst het over is gaan nemen van het toenmalige ministerie VROM.
Ik hoop dat u gauw uit de moeilijkheden bent. Dan wil ik u adviseren het goed in de gaten te houden als het in orde is, want bij iedere verandering kan het gebeuren dat een slimme jongen of meid, plotseling bedenkt dat je er geen recht op hebt.
Dat is mij nu de derde keer overkomen.
Veel sterkte!

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2015 om 16:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt bij toeslagen alleen recht op ern dwangsom inzake de definitieve aanslag. Dus u kunt nu geen aanspraak maken op een dwangsom.

xc
door xchannx - Mar 4, 2015 om 17:28
7 Antwoorden / 1 Vragen

Pampie; Dat is heel vervelend! Lijkt me dat je op het laatst ook zoiets hebt van laat die huurtoeslag maar zitten, want uiteindelijk moet het elke keer worden terug betaald.
Welke veranderingen bedoeld u?
Bedrijfstechnisch of veranderingen in mijn persoonlijke situatie?

Tijger 1; Oke dankjewel ;)

tijger1
door tijger1 - Mar 4, 2015 om 19:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pampie

De huurtoeslag is in 2006 ingevoerd, dus dat is al even geleden.

En dat die slimme jongen of meid iets alleen verandert, is ook onzin, want dat bepaalt de regering.

En als uw omstandigheden wijzigen, kunnen ook uw rechten wijzigen. Compleet logisch.

@xchannx

Als de juiste gegevens verstrekt worden en de voorlopige beschikking wordt gecontroleerd, als u die eindelijk krijgt, hoeft er helemaal niets terugbetasld te worden.

tw
door twannie1960 - Mar 4, 2015 om 22:10
8 Antwoorden / 1 Vragen

Als u huurt bij een woningbouw, kan daar wel eens de fout zitten. De belastingdienst werkt nou samen met coöperaties. En zien die dikwijls als leidend. De gegevens van hun nemen ze altijd voor waar aan. Dus als bij de belastingdienst de oude bewoners niet via de woningbouw zijn afgemeld blijft het in het systeem staan

door 1953 - Mar 5, 2015 om 02:49
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U zich gaan beklagen bij de Nationale Ombudsman.

U kunt zich formeel een bezwaarschrift indienen bij de Belasting tegen uitblijven van een beschikking op de aanvraag.

door 1953 - Mar 5, 2015 om 02:51
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=hipppo schreef op woensdag 4 mrt 2015, 14:04]U zou de belastingdienst in gebreke kunnen stellen d.m.v. het insturen van het daartoe bestemde formulier. Er moet binnen twee weken gereageerd worden, zo niet, dan gaat daarna de termijn lopen waaraan een dwangsom is verbonden die kan oplopen tot maximaal € 1260.-

Dat valt niet onder de Algemene wet bestuursrecht en is ingebrekestelling niet aan de orde.

hi
door hipppo - Mar 5, 2015 om 11:19
303 Antwoorden / 2 Vragen

Tijger wees er al op en ook 1953. Er moet eerst een beschikking zijn afgegeven waartegen men bezwaar kan aantekenen. Als daar te laat op gereageerd wordt kan men een formulier indienen om de betreffende dienst in gebreke te stellen en een dwangsom op te eisen. Toch raar, dat zo'n belastingdienst ongestraft maar z'n gang kan gaan en mensen de dupe laat worden. Moeten wij eens een keer een vergissing begaan, of een aangifte te laat indienen, ben je meteen de pineut.

wv
door wvenend - Mar 7, 2015 om 14:07
38 Antwoorden / 6 Vragen

Willempie

je zou er elke dag heen moeten gaan,tot ze strond ziek van je worden of een aangetekendebrief sturen een paar dagen achter elkaar,waarop ze moeten antwoorden.
Echt zemoeten dood aiek van je worden