ra
door raar41 May 1, 2015 om 22:30
Huishouden & energie

Geen licht door Bomen Buren

Wij weten het niet meer, de buren hebben aan de achterkant van onze Bungalow een heel groot bos met hele hoge bomen en struiken, waardoor wij in de zomer helemaal geen licht meer binnen krijgen, onze woonkamer en slaapkamer ligt nl aan de achterkant. Wij wonen hier nu 8 jaar en hebben elk voorjaar met hun hier over gesproken, we hebben ook al eens een brief geschreven, en ze beloven ieder jaar dat ze er iets aan zullen doen maar er gebeurt helemaal niks, erg frustrerend weet iemand een oplossing!!

1999 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 1, 2015 om 22:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u dan geen tuin aan de achterkant dat de bomen zo dichtbij staan?

ra
door raar41 - May 1, 2015 om 23:09
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, wij wonen in Limburg op het platte land dus Heuvels, de tuin van de buren ligt dus lager en wij hebben achter over de hele lengte een groot Balkon! Maar daar kunnen we dus nooit zitten, maar hebben zelf wel een hele grote voortuin, en we wonen niet aan de straat maar op een erf met meerdere huizen best wel apart

hansje klein
door hansje klein - May 1, 2015 om 23:28
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wat heeft u dan besproken? Of die bomen getopt zouden kunnen worden, uitgelicht of zelfs weg moesten? Dan maak je na acht jaren toch eens een plan van aanpak in richting "ik ken een goede hovenier die misschien.......", of "laten we nu eens overleggen wanneer......". U laat het wel zelf lang dóórsudderen, of niet? Mensen komen niet gemakkelijk tegen hun zin in actie, wanneer er iets veranderd moet worden.....is er meer dan een steeds terugkerend gesprekje nodig!

aurora1
door aurora1 - May 2, 2015 om 00:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens klik hier door.

tijger1
door tijger1 - May 2, 2015 om 00:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan gaat h toch in de voortuin zitten?

user123
door user123 - May 2, 2015 om 00:24
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Altijd in gesprek blijven op een constructieve wijze.

Wellicht kunt u voorstellen dat u op uw kosten het werk laat doen door een hovenier ?

Dan hebben de buren er geen werk en kosten aan en vervalt elk argument om niet alsnog mee te werken.

ra
door raar41 - May 2, 2015 om 13:47
3 Antwoorden / 1 Vragen

Wij zitten natuurlijk altijd in de voortuin.
Maar geen licht binnen aan de achterkant is het vervelende ,de slaapkamer is er zelfs vochtig van, we hebben al voorgesteld om het zelf te laten doen, maar dat viel ook niet in goede aarde.
De buurvrouw is nogal opvliegerig, dus je kunt ook niet teveel zeggen want dan heb je ruzie!
De overlast van bladafval en verstopte roosters en goten nemen we maar voor lief, ze beloven steeds te toppen en uit te dunnen en dat gebeurd niet!
Ik ben bang dat we het zonder ruzie niet opgelost krijgen!

tijger1
door tijger1 - May 2, 2015 om 14:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoelang staan die bomen er al en hoe dicht op de erfgrens? Hoe dicht is de erfgrens van uw balkon?

Als de woning van de buren lager ligt dan de uwe, kan ik mij voorstellen dat zij hoge bomen en struiken willen hebben voor hun privacy als uw balkon anders direct uitkijkt op hun tuin.

hansje klein
door hansje klein - May 2, 2015 om 14:24
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Inderdaad. eerst slim voorbereiden, door de wetgeving en plaatselijke regels via de gemeente te bestuderen en dan erop af.....brutaal ruziënde mensen hebben de halve wereld, maar de schappelijk debatterende de andere helft.....en.....die bomen worden niet vanzelf lager! Bedenk wat u verliest wanneer u echte ruzie gaat krijgen en beslis!

hutch
door hutch - May 2, 2015 om 14:27
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Misschien kan 'de Rijdende Rechter' zich hier over uitlaten?

Uiteraard moeten de buren er wel mee instemmen.....

Succes.

edrick3
door edrick3 - May 2, 2015 om 14:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo raar41,

Wat info:
klik hier
klik hier.

Burenoverlast door bomen in de tuin:
Bij overlast door een boom of bomen in de tuin van uw buren, kunt u terecht bij de civiele rechter als u er samen niet uitkomt.
(Bron:Rijksoverheid)

Misschien is mediation iets?

Suc6

me
door mein33 - May 2, 2015 om 15:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=raar41 schreef op vrijdag 1 mei 2015, 22:30]Wij weten het niet meer, de buren hebben aan de achterkant van onze Bungalow een heel groot bos met hele hoge bomen en struiken, waardoor wij in de zomer helemaal geen licht meer binnen krijgen, onze woonkamer en slaapkamer ligt nl aan de achterkant. Wij wonen hier nu 8 jaar en hebben elk voorjaar met hun hier over gesproken, we hebben ook al eens een brief geschreven, en ze beloven ieder jaar dat ze er iets aan zullen doen maar er gebeurt helemaal niks, erg frustrerend weet iemand een oplossing!!

@raar41,

U wist, toen u daar ging wonen, dat uw perceel gelegen was aan perceel bos en waarschijnlijk vond u dat toen prachtig.
Nu hebben bomen de vervelende gewoonte om hoog te worden, maar ze zullen in de afgelopen 8 jr. niet dusdanig gegroeid zijn dat ze nu plotseling "overlast" veroorzaken.
Ook hebben loofbomen de vervelende eigenschap dat er in het voorjaar bladeren aangroeien en dat die er in het najaar allemaal weer afvallen, de natuur zit wel heel "raar" in elkaar.
Dat u, volgens eigen zeggen, in de zomer helemaal geen licht meer binnen krijgt lijkt mij schromelijk overdreven, gordijnen opendoen helpt misschien ;-))) en voor vocht helpt goed ventileren.

Zelf woon ik op de Veluwe in een zeer bosrijke omgeving. Onze woning is ook omgeven door zeer veel (hoge) bomen die deels op ons eigen perceel staan en op de aansluitende percelen tot in de weide omgeving.
Bomen nemen in de zomer enig zonlicht weg, waardoor het je heerlijk buiten maar niet in de brandende zon hoeft te zitten.
En wonderwel vallen ook hier de blaadjes in het najaar naar beneden* (*ook dat is een natuurwet) en die kan je als je dat wilt wel of niet opruimen.
De dakgoten moeten tenminste 6 x worden schoongemaakt in het najaar en in het voorjaar nog een keertje. Bladval valt niet in de categorie overlast maar is een bijkomend verschijnsel daar waar bomen staan.
En het meest vreemde is dat er hier helemaal niemand klaagt over die bomen die het zonlicht filteren en over die vallende blaadjes, iedereen geniet van de prachtige natuur in alle seizoenen.

Om daar nou problemen en/of ruzie over te gaan maken i.p.v. er van te genieten, ik begrijp het in ieder geval niet, er is toch al genoeg ellende op deze aardkloot.

ra
door raar41 - May 2, 2015 om 16:27
3 Antwoorden / 1 Vragen

Gordijnen open doen kan niet, want die hangen er niet.
Ventileren gebeurd iedere dag, we houden er maar over op want deze woonsituatie is te ingewikkeld ! Rijdende Rechter zien wij zelf niet zitten, met je kop op de TV.

hansje klein
door hansje klein - May 2, 2015 om 16:58
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@raar41
Ik ben nog niet zo lang actief op dit forum, maar uw case werd in mijn optiek uitgebreid en prima in alle mogelijke richtingen uitgelicht, zodat u nu wèl zou moeten weten hoe het verder gaat........!! (straks hopelijk niet in de brandende zon moet zitten). Ik vind de tip over mediation een hele goeie, vooral voor betrokkene, die er zelf niet goed uitkomen.

aurora1
door aurora1 - May 2, 2015 om 17:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u al op de rode woorden in de reacties geklikt, te beginnen met mijn eerste reactie van 00.01 uur ?

ho
door hopetobehelping - May 2, 2015 om 17:48
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste raar41,

zoals aurora1 ook al aangeeft, lees de informatie die u bij alle antwoorden is gegeven.
Niet rot bedoeld, maar ik krijg de indruk dat u simpelweg te aardig bent.
U vraagt al 8 jaar om er iets aan te doen, dit wordt aan u al 8 jaar beloofd maar er gebeurd helemaal niets. En vervolgens laat u het er dan bij om het het jaar erop opnieuw ten sprake te stellen.
Tijd voor u dus om in actie te komen.
Van een 'opvliegende' buurvrouw moet u zich uiteraard niets aantrekken, laat haar maar in haar eigen gordijnen vliegen. U mag haar best een stevig antwoord terug geven, 8 jaar iets beloven en niets doen, niet ideale buren toch ?