zw
door zwartekat100 Dec 15, 2014 om 18:01
Geldzaken & recht

Geen pensioen

Beste Kassa,

Sinds kort werk ik bij een bedrijf, die geen cao heeft.
Het gaat om een franchise organisatie.
Ik ben nu 24 en bouw dus ook geen pensioen op, dat ik geen ziekte geld krijg vindt ik niet erg. Maar wat kan ik het beste doen, zonder me jaren vast te leggen omdat ik misschien na 3 jaar een andere baan heb. Hebben jullie misschien antwoord op mijn vraag?

1353 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 15, 2014 om 18:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt dus wel degelijk recht op salaris tijdens ziekte. Daar heeft het van toepassing zijn van een CAO of niet, niets mee van doen.

Als u dit forum door zou spitten, zou u kunnen lezen hoeveel er geklaagd wordt door mensen, die in hun ogen een klein pensioen hebben. Als je hen zou mogen geloven hebben AOW-ers zonder pensioen het beter.;-))

Maar alle gekheid op een stokje, u zou zelf een bankspaarproduct kunnen overwegen. Ik ken natuurlijk uw verdere financiele situatie niet, maar u zou ook simpel kunnen sparen tot het vrijgestelde bedrag en als u dat bij elkaar hebt eens verder kunnen kijken.

Toets het woord bankspaarproduct eens in op Google en dan kunt u er van alles over lezen.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 15, 2014 om 18:45
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Een cao heeft alleen maar te maken met loon vacantie enz maar niets met een pensioen. franchise is een gewoon bedrijfs vorm en is dus wel verplicht verzekerd.

ho
door hopetobehelping - Dec 15, 2014 om 19:06
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste zwartekat100,

u heeft een getekend arbeidscontract neem ik aan.
Wat staat daar in m.b.t. pensioenopbouw ?
U bent nu 24, start de pensioenopbouw als u 25 bent ?

Een bankspaarproduct zou u kunnen overwegen maar gezien uw leeftijd en de huidige rente stand vraag ik me af of dit verstandig voor u zou zijn.

di
door digioma - Dec 15, 2014 om 22:29
646 Antwoorden / 29 Vragen

Heb je een contract voor bepaalde tijd of heb je een vast dienstverband, dus voor onbepaalde tijd.
Dat zal verschil uitmaken.

tenormin
door tenormin - Dec 16, 2014 om 01:33
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Denk, omdat je dus nu pas 24 jaar bent, het heel verstandig zou zijn om je eigen pensioen op te bouwen. Met andere woorden: iedere maand een bedrag op een aparte rekening zet waar je domweg niet meer aan kan komen. En natuurlijk heb je, als je ziek bent, recht op doorbetaling. Wat "wij" vroeger hadden: een pensioen, zal in de toekomst voor jongeren van nu waarschijnlijk tegen die tijd niet meer, of bijna niet meer, bestaan. Ben zelf al jaren met pensioen (50 jaar werken) en zoals je waarschijnlijk wel weet is er al jaren niet meer geïndexeerd dus tegen de tijd dat jij (misschien wel 80 jaar met pensioen kan gaan, hoop dat het een grapje is) je in ieder geval de kans krijgt om zelf voor je eigen pensioen te sparen waar maatschappijen je niet kunnen afpakken waar je recht op hebt. Maar dat is nog een heel ver van je bed show.

zw
door zwartekat100 - Dec 16, 2014 om 07:03
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties!
Helaas staat er in het contact niets over opbouwen van het pension vermeld, dat werd al bij het tekenen van het contact vermeld, tevens houd het bedrijf zich aan de wetten en plichten van de wet.

Tevens krijg ik bij ziekte, helaas geen geld. Mijn andere collega's nemen daarvoor maar vakantie dagen op. Maar het is inderdaad een goed idee, om geld apart te leggen.

Groetjes,

zwartekat100

tijger1
door tijger1 - Dec 16, 2014 om 10:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zwartekat100

Een pensioenvoorziening is inderdaad niet altijd verplicht, dus als een werkgever die niet heeft, kunt u dat niet afdwingen.

Maar wat betreft GEEN salarisdoorbetaling bij ziekte is uw werkgever helemaal verkeerd bezig.
Een dagje thuisblijven wegens bv buikpijn en daarvoor een snipperdag moeten opnemen is onjuist, maar nog tot daar aan toe.

Ik begrijp natuurlijk dat u blij bent een baan te hebben, maar u hebt RECHT op doorbetaling bij ziekte. Als er iets ernstigs gebeurd zijn uw snipperdagen zo op.

U werkt daar toch niet zwart? Uw werkgever moet daar voor verzekerd zijn, of via het UWV, of via een verzekeringsmaatschappij.

zw
door zwartekat100 - Dec 17, 2014 om 06:51
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste tijger1,

Ik werk niet zwart, maar u heeft gelijk, het is inderdaad erg vreemd dat ik geen salarisdoorbetaling krijg door ziekte, maar dat zal ik nogmaals navragen aan mijn werkgever. Misschien dat het pas na enkele dagen zal zijn.

aurora1
door aurora1 - Dec 17, 2014 om 08:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mocht u een internet spaarrekening willen openen lees dan eens klik hier. In de linkerkolom vindt u allerhande toelichtingen.
Sla de buitenlandse banken over omdat die niet onder het Nederlandse garantiestelsel vallen, en zoek ook eerst even op internet op of er klachten te vinden zijn over de bank(en) van uw voorkeur en wat voor klachten dat zijn. Dus op internet intikken: klachten en dan de naam van de betreffende bank.
Zoals al is geadviseerd is het verstandig om maandelijks een bedrag op een spaarrekening te storten.

zw
door zwartekat100 - Dec 18, 2014 om 08:36
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste aurora1,

Bedankt voor uw tip!
Ik zal dat ook een bekijken!

Groetjes,

zwartekat100

pi
door pieterwolters - Dec 18, 2014 om 09:29
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zwartekat100 schreef op woensdag 17 dec 2014, 06:51]Beste tijger1,

Ik werk niet zwart, maar u heeft gelijk, het is inderdaad erg vreemd dat ik geen salarisdoorbetaling krijg door ziekte, maar dat zal ik nogmaals navragen aan mijn werkgever. Misschien dat het pas na enkele dagen zal zijn.

Grote kans dat de regeling zodanig is dat je pas na een aantal dagen ziektegeld krijgt. Dat klinkt realistischer dan helemaal geen ziektegeld. Dus interdaad snel even navragen.

na
door namliam - Dec 18, 2014 om 10:16
99 Antwoorden / 7 Vragen

Mogelijk heeft onze Zwartekat100 een nul uren contract??

Maar zelfs dan moet ziekte gerekend worden op basis van gemiddelde uren (volgens mij?)

zw
door zwartekat100 - Dec 19, 2014 om 09:16
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Namliam,

Ik werk full-time (40 uur)
Zodra dat mijn collega van PZ er is, zal ik het gelijk vragen!

Groet,

zwartekat100