fb
door fbtoklant Nov 29, 2015 om 21:07
Garantie & verzekeringen

Geen uitkering van schade

Ik ben klant bij FBTO en heb daar een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren afgesloten. Nu heeft mijn zoontje gespeeld bij een vriendje en daarbij zijn elektrische skateboard onherstelbaar beschadigd. Ik wilde een beroep doen op mijn verzekering maar FBTO weigert over te gaan tot een uitkering omdat dit een motorvoertuig zou betreffen. Ten eerste betwijfel ik of het een motorvoertuig is, in mijn ogen is het speelgoed. Maar ten tweede zou dit toch niet uit mogen maken? Als mijn zoontje schade toebrengt aan goederen van een ander, dan zou ik toch een beroep moeten kunnen doen op deze verzekering?

1736 26 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Nov 29, 2015 om 21:12
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Als ik HIER klik, en lees dat dit soort "speelgoed" zomaar een 30 km per uur kan gaan lijkt mij dat zoiets geen "speelgoed" genoemd kan worden. Nee, ik werk niet bij fbto, voor dat dat weer gezegd wordt, maar als er zoiets als dit "speelgoed" op je af komt als voetganger ............. (vul maar in).

fb
door fbtoklant - Nov 29, 2015 om 21:16
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het belangrijkste punt is niet of het speelgoed is, Het belangrijkste punt is: maakt het wat uit waaraan schade wordt toegebracht?

door 14peter - Nov 29, 2015 om 21:22
567 Antwoorden / 2 Vragen

Nou heb ik niet het hele document gelezen, maar volgens mij staat hier op pagina 16 (onderaan) ook gewoon dat ze wel schade aan auto's vergoeden. Lijkt mij dus dat FBTO de plank nogal misslaat en ze gewoon moeten vergoeden.

tijger1
door tijger1 - Nov 29, 2015 om 21:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het belangrijkste punt is de schade. Heeft uw zoontje rijdend op dat skateboard schade veroorzaakt asn anderen of aan andermans spullen? Of onstond de schade toen hij daarop reed aan dat skateboard?

fb
door fbtoklant - Nov 29, 2015 om 21:36
5 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger1: Hij stond op het skateboard, viel eraf, het skateboard ging door en klapte tegen een betonnen paaltje aan. Daardoor was het stuk.

tijger1
door tijger1 - Nov 29, 2015 om 21:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fbtoklant

Hoe oud is uw zoon?

14peter

Als het kind schade toebrengt aan een auto, dus echt ern motorvoertuig, dan is dat gedekt, maar hier wordt gern schade toegebracht asn iets anders, behalve misschien dat betonnen paaltje, maar aan het voertuig waar hij zelf mee rijdt.

mahadma
door mahadma - Nov 29, 2015 om 21:42
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ja...maar er word wel globaal gezegdt dat die
- Gebruik door kinderen tot en met 14 jaar uitsluitend onder begeleiding van een volwassene.
- Niet voor gebruik op de openbare weg
- Draag altijd een helm, beschermende kleding en elleboog- en kniebescherming

i.v.m geen verzekering,en niet elke uitvoering verlichting heeft(en rem weet ik niet) ......

Als de schade ontstaan is door het gebruik, het "rijden op", denk ik dat dit wel kan mee wegen per geval tot geval.

fb
door fbtoklant - Nov 29, 2015 om 21:54
5 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1: Hij is 15 jaar

tijger1
door tijger1 - Nov 29, 2015 om 21:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fbtoklant

Als de polisvoorwaarden van toepassing zijn die @14peter aanhaalt, is mijns inziens het volgende artikel van toepassing.

Nummer 8: als u schade veroorzaskt aan zaken die u heeft, maar waarvan een ander de eigenaar is.........

Dan wordt er niet betaald, behalve..... zie bijna aan het einde van artikel 8. De zinsnede:

Bent u jonger dan 14 jaar en ..........

Dat is dan een uitzondering. Dus de leeftijd van uw zoon is heel belangrijk.

tijger1
door tijger1 - Nov 29, 2015 om 21:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, jammer dan. Dan wordt die schade aan dat ding dus niet vergoed.

mahadma
door mahadma - Nov 29, 2015 om 22:18
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Dat is dan duidelijk: Bent u jonger dan 14 jaar? En bent u de enige aan wie de zorg voor de zaken is toevertrouwd? Dan betalen we wel.

pi
door pieterwolters - Nov 29, 2015 om 22:18
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=fbtoklant schreef op zondag 29 nov 2015, 21:54]@tijger1: Hij is 15 jaar

Bij "zoontje" denk ik aan een andere leeftijd....

fb
door fbtoklant - Nov 29, 2015 om 22:23
5 Antwoorden / 1 Vragen

Mmm, jammer maar inderdaad duidelijk. @Tijger1: Dank!

di
door digioma - Nov 29, 2015 om 23:55
646 Antwoorden / 29 Vragen

Valt dit niet onder WA voor particulieren? Onze hond heeft ooit met z'n staart een glazen deur bij kennissen thuis kapot gekwispeld (even te enthousiast). Dat werd helemaal vergoed. Een jongen van 15 jaar is - denk ik - nog niet meerderjarig en behoort tot uw gezin. Succes.

mahadma
door mahadma - Nov 30, 2015 om 00:00
11537 Antwoorden / 51 Vragen

@Digioma, Hij is 15 jaar, Bent u jonger dan 14 jaar? En bent u de enige aan wie de zorg voor de zaken is toevertrouwd? Dan betalen we wel. De betreffende zoon, laat dat "tje" er maar af, is 15 jaar. dus wordt er NIET betaald.

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2015 om 00:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@digioma

De vergoeding voor wat uw hond gedaan heeft, was helemaal terecht.

Het gaat hier om heel iets anders. De zoon heeft en dat is dus het belangrijkste, tijdens het gebruik van een gemotoriseerd apparaat, schade veroorzaakt aan dat apparaat. En dat zou voor onder de 14-jarige zelfs nog gedekt zijn, "omdat die niet weten wat ze doen", bij wijze van spreken.

door 1953 - Nov 30, 2015 om 02:56
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Het enige wat FBTO wil: is geen schadeloosstelling uitkeren.

Net als zaterdagavond in de uitzending van Kassa over Univé; Univé daar plukt u niet de vruchten van!

Wat is de dagwaarde geweest?

Definitie van een 'motorvoertuig' werd wel door FBTO naar eigen inzicht geïnterpreteerd.

hutch
door hutch - Nov 30, 2015 om 09:50
4515 Antwoorden / 29 Vragen

@FBTOklant,

Eerst een opmerking vooraf. In de polisvoorwaarden wordt gesproken over een 'motorrijtuig' en niet over een 'motorvoertuig', en daar zit een verschil tussen.
Dus wat dat betreft heeft u deels wel gelijk: "Ten eerste betwijfel ik of het een motorvoertuig is....."

Dan moet worden vast gesteld of het hier een motorrijtuig is of niet.
De wettelijke omschrijving van een motorrijtuig is:

"alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning"

Daar voldoet deze elektrisch aangedreven skateboard dus wel aan.
Dan kijken we of dit 'motorrijtuig' valt onder de uitsluitingen:

"U veroorzaakt schade met of door op afstand bestuurbare modelauto’s of ander speelgoed met een motor. Het speelgoed kan maximaal 10 kilometer per uur rijden." (zie pagina 18/19 polisvoorwaarden).

Als dat skateboard dus sneller kan dan 10 km/u valt het dus niet onder die uitsluitingen en is het dus een 'gewoon' motorrijtuig in de zin van de wet.... en staat de FBTO ook in haar recht om een uitkering te weigeren.

U zou een klacht kunnen indienen, zie daarvoor * pagina 11 * van die polisvoorwaarden.

Mocht u het met de uitslag van deze klacht niet eens zijn, dan kunt u uw zaak bij het aanhangig maken.

PS: als dit skateboard niet onder de uitsluitingen valt i.v.m. de snelheid (dus geen 'speelgoed' is), zitten aan dat skateboard wel allerlei wettelijke verplichtingen vast, indien deze buiten privégrond gebruikt wordt. En dat zou zomaar ook uw (financieel) probleem kunnen worden, als uw zoon deze gebruikt.

Cookies
door Cookies - Nov 30, 2015 om 10:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Als dat skateboard dus sneller kan dan 10 km/u valt het dus niet onder die uitsluitingen en is het dus een 'gewoon' motorrijtuig in de zin van de wet.... en staat de FBTO ook in haar recht om een uitkering te weigeren.......

Het skateboard kan 20 km per uur.

mahadma
door mahadma - Nov 30, 2015 om 10:56
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Het skateboard kan 20 km per uur.

Er wordt zelfs gesproken over 30 tot 32 km per uur.

marita567
door marita567 - Nov 30, 2015 om 10:58
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@Carola.83

Zie hier klik welke snelheid een elektrisch skatebord kan halen ,er zit ook verschil in de skatebords .

hutch
door hutch - Nov 30, 2015 om 11:51
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=carola.83 schreef op maandag 30 nov 2015, 10:24]Het skateboard kan 20 km per uur.
Dit is een aanname. Ik zie nergens dat TS het over een bepaalde snelheid heeft.
Misschien is de maximum snelheid van dit skateboard wel 10 km/u......, zoals * *. Dan is het 'gewoon' speelgoed en kan de schade wel vergoed worden.

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2015 om 12:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hutch

Ook al zou het sperlgoed zijn, dan wordt schade MET en DOOR dat speelgoed vergoedt. Maar niet AAN dat speelgoed.

hutch
door hutch - Nov 30, 2015 om 13:53
4515 Antwoorden / 29 Vragen

@Tijger1, goed dat u dit aanhaalt. Het is inderdaad verwarrend: 'met', 'door' en 'aan' en dat in combinatie met dat de veroorzaker geen eigenaar is, maar wel schade heeft berokkend aan het motorrijtuig, mogelijk speelgoed, dat hij zelf bestuurde.
Het gaat hier dus niet om de schade aan andere zaken.

1: "Met deze verzekering betalen wij voor schade die u veroorzaakt aan anderen. Of aan zaken van anderen."

2: "Bent u aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt met of door een motorrijtuig? Dan betalen wij niet."

3: "In de volgende situaties betalen wij wel: U veroorzaakt schade met of door (....) ander speelgoed met een motor. Het speelgoed kan maximaal 10 kilometer per uur rijden."

Dus 1 en 3 'botsen' met elkaar, indien dit skateboard max. 10 km/u kan.

Lijkt mij in z'n totaliteit een leuk onderwerp van discussie bij een onafhankelijke partij (Kifid?), of dit nu wel of niet vergoed dient te worden aan de hand van deze polisvoorwaarden. Lijkt mij een vrij unieke situatie.

Cookies
door Cookies - Nov 30, 2015 om 14:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=hutch schreef op maandag 30 nov 2015, 11:51][quote=carola.83 schreef op maandag 30 nov 2015, 10:24]Het skateboard kan 20 km per uur.
Dit is een aanname. Ik zie nergens dat TS het over een bepaalde snelheid heeft.
Misschien is de maximum snelheid van dit skateboard wel 10 km/u......, zoals * *. Dan is het 'gewoon' speelgoed en kan de schade wel vergoed worden.

De meeste kunnen 20 km p/u (of hoger) En ik kan me niet voorstellen dat een puber van rond de 15/16 jaar genoegen neemt met een ding dat max. 10km p/u kan.

fb
door fbtoklant - Nov 30, 2015 om 15:13
5 Antwoorden / 1 Vragen

Heel hartelijk bedankt voor alle reacties. Ik heb voldoende informatie waar ik mee verder kan. Voor mij is dit topic gesloten.