hamo
door hamo Jun 3, 2007 om 22:12
Elektronica & tv

Geen water in reservoir van condensdroger siemens siwaterm 7400

Mijn wasdroger siemens siwatherm 7400 serie IQ (7 jaar oud) droogt goed, maar het condenswater komt, sinds vandaag, niet in het waterreservoir terecht maar ligt onder in de machine. Ik vond het linksbeneden achter het filter.  Laatste tijd was het condenswater in het reservoir erg "stoffig". Hoe los ik dit op/is dit (nog) zelf te verhelpen?

Hoor graag bvd

Hans

28897 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 3, 2007 om 22:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag hamo,

Je schrijft: Hoe los ik dit op/is dit (nog) zelf te verhelpen?

Advies: even een vakman bellen of de reparatiedienst van Siemens.

Sukses, groeten, Read2.

Ps. zelf zou ik aan een wasdroger niet gaan rommelen.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2007 om 22:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

regelmatig de warmtewisselaar stofvrij maken

ve
door verwijderd - Jun 3, 2007 om 22:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Warmtewisselaar? Volgens mij zit je (stof) filter verstopt! Kijk eens in je gebruiksaanwijzing, daar staat vast wel hoe je het filter reinigt.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2007 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het (dunne) afvoerslangetje naar het reservoir dat boven in de machine zit is losgeschoten of verstopt.

Citaat van een antwoord elders op internet:
Als er geen water uit de slang komt welke naar de opvangbak loopt, dan functioneert vermoedelijk de afvoerpomp niet.
Deze
pomp schakelt altijd direkt in, als de machine gestart wordt. Dit is
duidelijk hoorbaar. Ook kan je de zijwanden losnemen, dan zie je de
pomp aan de zijkant zitten.

De pomp kun je dan doormeten. Tegenwoordig koop je al een universeelmeter voor 10 euro! (zelfs bij de supermarkt)
Als
de weerstandmeting (ohm) oneindig is, dan is de winding van de pomp
defect. Is deze weerstand enige kilo-ohm, dan is de winding in orde.

Het kan dan zijn dat de pomp vast zit (demonteren en reinigen) of niet aangestuurd wordt. (electronica niet in orde)

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - Jun 3, 2007 om 22:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat bekijken of het reparabel is en wel zo snel mogelijk, want er kan door lekkage uiteindelijk ook kortsluiting en brand ontstaan.

ve
door verwijderd - Jun 4, 2007 om 07:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Hans.

Het probleem zit ongetwijfeld in de warmtewisselaar. Ooit wel eens schoongemaakt? Kijk eens in de gebruiksaanwijzing, aangezien dit bij het gewone onderhoud (door de gebruiker) hoort.

Het ziet eruit als een soort radiator met een opvang bakje voor condenswater met aan de achterkant een waterafvoer.(tuitje) Bij niet/nooit schoonmaken raakt de boel verstopt met stof en stroomt het afvoerbakje over. **Laatste tijd was het condenswater in het reservoir erg "stoffig"**

De warmtewisselaar zal naast het Filter onderin zitten. Afdekplaat onderkant verwijderen en dan moet de wisselaar zichtbaar zijn. Ontgrendelen en eruit trekken. Schoonmaken met een borstel (wel even buiten doen) handig is om er daarna nog even een harde waterstraal op te zetten, zodat alle stof weg is vooral bij het tuitje achterkant waar het water afgevoerd wordt. Tip, controleer in dit geval (nooit schoongemaakt) of er geen prop stof zit waar het tuitje aansluit in de machine. (event. voorzichtig verwijderen)

Na montage zou het apparaat gewoon weer moeten werken. Voor u begint haal voor de extra zekerheid de stekker uit het stopcontact.

Succes, het zou leuk zijn als u ons op de hoogte houdt.

Groeten Harrie

ve
door verwijderd - Jun 4, 2007 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hans,

Maak de condensor helemaal schoon en inspecteer met je hand en/of een zaklamp of het aanvoer kanaal van de natte lucht ook schoon is. Tevens de pomp controleren met name kijken/voelen of er geen dikke pluis voor het aanzuig zit. Volgens mij, gezien je verhaal, doet de condensor het nog wel maar pompt de machine het water niet in het reservoir. Zit het reservoir trouwens wel helemaal in de machine? Als de uitloop van de pomp namelijk niet precies voor de inlaat van het reservoir zit dan kan het water ook onderin komen te staan. Kan je het niet zelf bel dan de SIEMENS service. Die doen meestal ook een prijsopgave vooraf. De machine kan zeker nog rnige jaren mee.

Succes, Poltol

ve
door verwijderd - Jun 4, 2007 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt........'k heb maar een nieuwe besteld!!

ve
door verwijderd - Jun 4, 2007 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

dat was hetgeen we steeds goed hebben bijgehouden.

Bedankt voor het meedenken!!

ve
door verwijderd - Jun 4, 2007 om 19:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het schoonmaken van het filter was een terugkerend aandachtspunt. Desondanks.... 'k heb een nieuwe gekocht. Bedankt voor het meedenken.