sp
door spostma_1 Mar 17, 2015 om 12:53
Garantie & verzekeringen

Gegijzeld door verzekeraar

Na het verkopen van mijn oude auto en de aanschaf van een nieuwe dacht ik slim te zijn om naar een andere 'goedkopere' verzekeraar te gaan, maar niks blijk minder waar.
Ik heb 2 maal schade gemeld aan mijn auto bij de verzekering, de eerste keer 4 jaar geleden door een aanrijding met een scooter die mij geen voorrang verleende en er na het ongeluk opstond en vandoor ging, die schade heb ik dus nooit kunnen verhalen. De tweede maal doordat er afgelopen november vuurwerk achter mijn ruitenwisser geplaats was, waardoor de ruit zwaar beschadigd was.
Doordat in beide gevallen de daders niet bekend waren moest ik mijn noclaim inzetten, prima dacht ik. Maar nu komt het, ik stap over en krijg na een maand een mail van de nieuwe verzekeraar dat zij mij weigeren, want ik sta in de ROY database geregistreerd met een waarde van -3 schadevrije jaren. Terwijl ik bij mijn oude verzekeraar 50% korting kreeg op mijn polis.

Mijn vraag is dus, ondanks dat ik twee maal schade heb geclaimd welke buiten mijn schuld is ontstaan word deze toch geregistreerd in de ROY database. Mijn overstap naar een andere verzekeraar word dus onmogelijk gemaakt door deze situatie. Want of ik word geweigerd of ik betaal de premie met daarboven op een percentage van 20 tot 30% extra. Mag dit en is de noclaim niet een verkapte manier om mij te 'gijzelen' als verzekerde?

1928 16 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Mar 17, 2015 om 12:58
11537 Antwoorden / 51 Vragen

U bent via de Bonus/Malus regeling en uw schade claims volgens de voorwaarden van uw huidige verzekering op -3 terecht komen. Dus bij elke overstap zal elke verzekering die "score" of met een mooier woord "stand" meegaan.

edrick3
door edrick3 - Mar 17, 2015 om 12:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

In de database Roy Data registreren autoverzekeraars je schadevrije jaren nadat je de autoverzekering hebt opgezegd. Autoverzekeraars zijn hiertoe verplicht. Je nieuwe autoverzekeraar raadpleegt Roy Data om de opgegeven schadevrije jaren te controleren.
Vergelijk alle autoverzekeringen en stap eenvoudig over.
Schadevrije jaren controleren

Ga je overstappen van autoverzekering? Wanneer je een nieuwe autoverzekering afsluit, controleert je nieuwe verzekeraar in Roy Data of het aantal schadevrije jaren in je aanvraag klopt.
(Bron: klik)

Door het claimen van die 2 schades heb je dus een terugval in schadevrije jaren.

sp
door spostma_1 - Mar 17, 2015 om 13:39
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp wat verzekeraars doen met de bonus males regeling en de ROY database, maar ik word afgerekend op zaken welke niet door mijn toedoen gebeurd zijn.

Op welke manier had ik kunnen voorkomen dat iemand vuurwerk op mijn ruit plakt? Daarbij als de daders bekend zouden zijn geweest danwel door de politie achterhaald zouden worden dan zou de schade op hen verhaalt worden en zou ik volgens de regels niet zakken op ROY database.
Dus als ik prive detective zou spelen of de politie zou harder gewerkt hebben dan was de situatie anders, is dat niet een vreemde situatie?
Daarbij was ik in beide gevallen verplicht de schade te laten herstellen anders mogt de auto niet de weg op anders had ik een boete kunnen krijgen.

Het tweede probleem waar ik geen antwoord op zie, is dat welke overstap ik ook doe, ik ten alle tijden slechter uit ben dan wanneer ik blijf bij mijn huidige verzekeraar, dit ondermijnt elke vorm van gezonde concurrentie tussen verzekeraars.
Sterker als de verzekeraar kwaad zou willen, zou deze een klant welke opzegt een slechte ROY waarde doorgeven, waardoor deze niet meer wilt overstappen vanwege de hoge polis kosten bij de nieuwe verzekeraar.

br
door bravehenk - Mar 17, 2015 om 13:40
206 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft 2 maal geclaimd dus krijgt u terugval in aantal schade vrije jaren.
U had wellicht een no claim beschermer o.i.d. afgesloten bij uw verzekering?
Dat leek toen slim maar gaat nu tegen u werken. Bij de oude verzekeraar blijft uw korting wel gelden dankzij die aanvullende module, alleen bij overstap gaan de echte schade vrije jaren tellen die in Roy Data systeem staan.

gr Henk

mahadma
door mahadma - Mar 17, 2015 om 13:44
11537 Antwoorden / 51 Vragen

ik word afgerekend op zaken welke niet door mijn toedoen gebeurd zijn. Dit heet erg eenvoudig gezegd: schade is schade, niet wie de schade heeft veroorzaakt.

Door het bonus malus/systeem is dit ontstaan, en dáár doe je niets aan.

me
door mein33 - Mar 17, 2015 om 13:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=spostma schreef op dinsdag 17 mrt 2015, 12:53]Na het verkopen van mijn oude auto en de aanschaf van een nieuwe dacht ik slim te zijn om naar een andere 'goedkopere' verzekeraar te gaan,

Of het wel zo "slim" is om over te willen stappen naar een zgn. "goedkopere" verzekeraar moet nog maar blijken.
Alleen de premie die u gaat betalen is niet doorslaggevend, ook de algemene voorwaarden die van toepassing zijn en beperkingen en verplichtingen m.b.t. het claimen en herstellen van schade verdienen de aandacht.
Ga eerst goed op onderzoek uit, overtuig u of de beperkingen bij uw wensen passen, alvorens u de stap tot elders verzekeren neemt. Goedkoop is niet altijd de beste koop.

sp
door spostma_1 - Mar 17, 2015 om 13:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

Uiteraard had ik een noclaim, dit adviseerd elke verzekeraar, blijkbaar om dit soort zaken te faciliteren.
Blijkbaar is dit forum meer een klaagmuur dan een hulpmiddel en word er hier dus geen actie ondernomen op zaken die krom lijken te zijn. De antwoorden die ik hier nu krijg praten allemaal de verzekeraars na en hoe het daar werkt. Dat soort informatie heb ik natuurlijk al lang zelf uitgezocht!
Wellicht dat iemand van Kassa dit zelf nog leest en er iets mee doet, want aan jullie stomme antwoorden heb ik niks.

mahadma
door mahadma - Mar 17, 2015 om 14:07
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Wellicht dat iemand van Kassa dit zelf nog leest en er iets mee doet, want aan jullie stomme antwoorden heb ik niks.

Dus ipv de werkelijkheid/realiteit moeten we hier fabeltjes gaan vertellen en meehuilen met de wolven in het bos. U heeft er niets aan hoor, maar: "U heeft gelijk" .............

br
door bravehenk - Mar 17, 2015 om 14:07
206 Antwoorden / 0 Vragen

U had dus een no claim beschermer,maar bij afsluiten niet aan de gevolgen gedacht die het zou hebben bij overstap naar een andere verzekeraar. Niemand praat de verzekeraars na maar leggen u uit hoe het werkt in de praktijk.U had graag gehad dat de antwoorden die u zou krijgen in uw denken zouden passen.Helaas de werkelijkheid is anders.
U kunt best overstappen maar dan met de premie die u wellicht ook had moeten gaan betalen bij uw oude verzekeraar als u geen beschermer erbij had afgesloten.
Die beschermer wordt geadviseerd(om u als klant te kunnen behouden) niet verplicht, maar u bent zelf diegene geweest die hem erbij afsloot.

gr Henk

tenormin
door tenormin - Mar 17, 2015 om 14:12
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=spostma schreef op dinsdag 17 mrt 2015, 13:52]
Wellicht dat iemand van Kassa dit zelf nog leest en er iets mee doet, want aan jullie stomme antwoorden heb ik niks.

De kans dat iemand van Kassa meeleest is 0%. Wel kunt onder aan de pagina contact met Kassa opnemen waar het waarschijnlijk voor kennisgeving wordt aangenomen.

ro
door ron530 - Mar 17, 2015 om 16:31
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Er is twee maal schade ontstaan die niet op de veroorzaker was te verhalen er is dus door de verzekeraar betaald. In zo'n geval betaald de verzekeraar als de auto all risk is verzekert wel uit maar meldt dit wel in het Roy-Data systeem als zijnde niet verhaalbare schade. Als u een no claim beschermer heeft afgesloten merkt u daar bij de huidige verzekeraar niets van want de naam zegt het al uw no claim is beschermd. Een andere verzekeraar kijkt bij afsluiting in het Roy-Data systeem en ziet dat er twee onverhaalbare schades (lees eigen schuld want de toedracht staat niet in het systeem) zijn geweest.
U kunt het beste bij uw huidige verzekeraar blijven want die is voor u nu de goedkoopste vooral omdat de laatste schade dateert van november 2014 en uw schadevrije jaren nu op nul staan.

ho
door hopetobehelping - Mar 17, 2015 om 16:32
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste spostma,

u had bij uw oude verzekeraar 50% no-claim korting.
De terugval naar '-3' (20%/30% bijbetalen) voor één schadegeval het afgelopen jaar vind ik wel erg fors. Met één schade zou ik verwachten dat u dan op circa 20% no-claim uit zou komen.
Via de volgende link ziet u de verschillende bonus/malus ladders: klik hier.

U heeft helaas 2 maal pech gehad dat er schade aan uw auto was en er geen 'dader' was.
Er moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden, maar daar is in Nederland het 'Waarborgfonds motorverkeer' voor meer informatie, klik hier. U kunt zelf controleren of de vuurwerkschade aan de voorwaarden voldoet.

U heeft het waarschijnlijk al gedaan, maar als ik in uw schoenen stond dan zou ik mijn oude verzekeraar om uitleg vragen waarom u op '-3' terecht bent gekomen. Met 1 schade en 50% no-claim lijkt mij dat toch niet terecht. Misschien is er een fout gemaakt bij de verzekeraar en heeft men 2 schades staan voor het afgelopen jaar.
Uw schade is al geclaimd via de verzekering, maar u zou nog kunnen vragen of het nog mogelijk is om dit via het 'Waarborgfonds motorverkeer' te kunnen claimen.

Zoveel mensen zoveel meningen maar ik ben van mening dat u voordat u gaat claimen bij uw verzekering moet bekijken hoe groot de schade is en hoe groot de gevolgen voor uw premie voor de komende jaren zal zijn. Bij alleen een zwaar beschadigde ruit was het wellicht verstandiger voor u geweest om niet te claimen (beste uiteraard het Waarborgfonds motorverkeer als u aan de voorwaarden hiervoor voldoet).

gerbera
door gerbera - Mar 17, 2015 om 16:32
7358 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=spostma schreef op dinsdag 17 mrt 2015, 13:52]Uiteraard had ik een noclaim, dit adviseerd elke verzekeraar, blijkbaar om dit soort zaken te faciliteren.
Blijkbaar is dit forum meer een klaagmuur dan een hulpmiddel en word er hier dus geen actie ondernomen op zaken die krom lijken te zijn. De antwoorden die ik hier nu krijg praten allemaal de verzekeraars na en hoe het daar werkt. Dat soort informatie heb ik natuurlijk al lang zelf uitgezocht!
Wellicht dat iemand van Kassa dit zelf nog leest en er iets mee doet, want aan jullie stomme antwoorden heb ik niks. Ben ik toch nieuwsgierig waarom u de vraag stelt. Verwacht u dat forumleden het wel even voor u zullen oplossen. Er valt niets op te lossen, de antwoorden die u krijgt zijn hetzelfde als van de verzekering. Dat u dit niet uitkomt, jammer dan maar zo werkt het nu eenmaal. Daar kan ook Kassa en of het forum niets aan veranderen.

aurora1
door aurora1 - Mar 17, 2015 om 17:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Informatie over no-claim beschermer: klik hier.
Als de kosten van een schade niet al te groot zijn kan het soms inderdaad verstandig zijn die zelf te betalen i.v.m. schadevrije jaren. Kosten ervan kunnen soms ook gedrukt worden door bijv. via een onderdelenlijn tweede hands te kopen.
Uw overstap naar een andere verzekeraar wordt niet onmogelijk gemaakt want u kunt elders verzekeren, maar misschien niet bij de verzekeraar die u op het oog heeft.

tijger1
door tijger1 - Mar 17, 2015 om 18:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hopetobehelping

Het Waarborgfonds is natuurlijk helemaal niet voor een schade door vuurwerk. Dat fonds komt slechts eventueel in beeld bij schade tussen twee voertuigen die allebei onder de WAM vallen.

tijger1
door tijger1 - Mar 17, 2015 om 18:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De no-claimkorting die u krijgt hangt niet 100% samen met het aantal schadevrije jaren. Normaal gesproken raakt door het melden van een schade vijf schadevrije jaren kwijt. Dat u uw no-claim behield, kwam dus doir die beschermer.

U had dus simpel kunnen weten dat u zover zou zakken in schadevrije jaren.

Om iets te kunnen claimen bij het Waarborgfonds, bijvoorbeeld dat geval met die scooter, had u in ieder geval wat bewijs of getuigen moeten hebben. Is dat er niet, dan houdt het op.

En vandalisme is alleen gedekt op een all-risk verzekering, maar kost ook schadevrije jaren en eigen risico.