Gegijzeld door verzekeraar
Na het verkopen van mijn oude auto en de aanschaf van een nieuwe dacht ik slim te zijn om naar een andere 'goedkopere' verzekeraar te gaan, maar niks blijk minder waar.
Ik heb 2 maal schade gemeld aan mijn auto bij de verzekering, de eerste keer 4 jaar geleden door een aanrijding met een scooter die mij geen voorrang verleende en er na het ongeluk opstond en vandoor ging, die schade heb ik dus nooit kunnen verhalen. De tweede maal doordat er afgelopen november vuurwerk achter mijn ruitenwisser geplaats was, waardoor de ruit zwaar beschadigd was.
Doordat in beide gevallen de daders niet bekend waren moest ik mijn noclaim inzetten, prima dacht ik. Maar nu komt het, ik stap over en krijg na een maand een mail van de nieuwe verzekeraar dat zij mij weigeren, want ik sta in de ROY database geregistreerd met een waarde van -3 schadevrije jaren. Terwijl ik bij mijn oude verzekeraar 50% korting kreeg op mijn polis.
Mijn vraag is dus, ondanks dat ik twee maal schade heb geclaimd welke buiten mijn schuld is ontstaan word deze toch geregistreerd in de ROY database. Mijn overstap naar een andere verzekeraar word dus onmogelijk gemaakt door deze situatie. Want of ik word geweigerd of ik betaal de premie met daarboven op een percentage van 20 tot 30% extra. Mag dit en is de noclaim niet een verkapte manier om mij te 'gijzelen' als verzekerde?
U bent via de Bonus/Malus regeling en uw schade claims volgens de voorwaarden van uw huidige verzekering op -3 terecht komen. Dus bij elke overstap zal elke verzekering die "score" of met een mooier woord "stand" meegaan.
In de database Roy Data registreren autoverzekeraars je schadevrije jaren nadat je de autoverzekering hebt opgezegd. Autoverzekeraars zijn hiertoe verplicht. Je nieuwe autoverzekeraar raadpleegt Roy Data om de opgegeven schadevrije jaren te controleren.
Vergelijk alle autoverzekeringen en stap eenvoudig over.
Schadevrije jaren controleren
Ga je overstappen van autoverzekering? Wanneer je een nieuwe autoverzekering afsluit, controleert je nieuwe verzekeraar in Roy Data of het aantal schadevrije jaren in je aanvraag klopt.
(Bron: klik)
Door het claimen van die 2 schades heb je dus een terugval in schadevrije jaren.
Ik begrijp wat verzekeraars doen met de bonus males regeling en de ROY database, maar ik word afgerekend op zaken welke niet door mijn toedoen gebeurd zijn.
Op welke manier had ik kunnen voorkomen dat iemand vuurwerk op mijn ruit plakt? Daarbij als de daders bekend zouden zijn geweest danwel door de politie achterhaald zouden worden dan zou de schade op hen verhaalt worden en zou ik volgens de regels niet zakken op ROY database.
Dus als ik prive detective zou spelen of de politie zou harder gewerkt hebben dan was de situatie anders, is dat niet een vreemde situatie?
Daarbij was ik in beide gevallen verplicht de schade te laten herstellen anders mogt de auto niet de weg op anders had ik een boete kunnen krijgen.
Het tweede probleem waar ik geen antwoord op zie, is dat welke overstap ik ook doe, ik ten alle tijden slechter uit ben dan wanneer ik blijf bij mijn huidige verzekeraar, dit ondermijnt elke vorm van gezonde concurrentie tussen verzekeraars.
Sterker als de verzekeraar kwaad zou willen, zou deze een klant welke opzegt een slechte ROY waarde doorgeven, waardoor deze niet meer wilt overstappen vanwege de hoge polis kosten bij de nieuwe verzekeraar.
U heeft 2 maal geclaimd dus krijgt u terugval in aantal schade vrije jaren.
U had wellicht een no claim beschermer o.i.d. afgesloten bij uw verzekering?
Dat leek toen slim maar gaat nu tegen u werken. Bij de oude verzekeraar blijft uw korting wel gelden dankzij die aanvullende module, alleen bij overstap gaan de echte schade vrije jaren tellen die in Roy Data systeem staan.
gr Henk
ik word afgerekend op zaken welke niet door mijn toedoen gebeurd zijn. Dit heet erg eenvoudig gezegd: schade is schade, niet wie de schade heeft veroorzaakt.
Door het bonus malus/systeem is dit ontstaan, en dáár doe je niets aan.
[quote=spostma schreef op dinsdag 17 mrt 2015, 12:53]Na het verkopen van mijn oude auto en de aanschaf van een nieuwe dacht ik slim te zijn om naar een andere 'goedkopere' verzekeraar te gaan,
Of het wel zo "slim" is om over te willen stappen naar een zgn. "goedkopere" verzekeraar moet nog maar blijken.
Alleen de premie die u gaat betalen is niet doorslaggevend, ook de algemene voorwaarden die van toepassing zijn en beperkingen en verplichtingen m.b.t. het claimen en herstellen van schade verdienen de aandacht.
Ga eerst goed op onderzoek uit, overtuig u of de beperkingen bij uw wensen passen, alvorens u de stap tot elders verzekeren neemt. Goedkoop is niet altijd de beste koop.
Uiteraard had ik een noclaim, dit adviseerd elke verzekeraar, blijkbaar om dit soort zaken te faciliteren.
Blijkbaar is dit forum meer een klaagmuur dan een hulpmiddel en word er hier dus geen actie ondernomen op zaken die krom lijken te zijn. De antwoorden die ik hier nu krijg praten allemaal de verzekeraars na en hoe het daar werkt. Dat soort informatie heb ik natuurlijk al lang zelf uitgezocht!
Wellicht dat iemand van Kassa dit zelf nog leest en er iets mee doet, want aan jullie stomme antwoorden heb ik niks.
Wellicht dat iemand van Kassa dit zelf nog leest en er iets mee doet, want aan jullie stomme antwoorden heb ik niks.
Dus ipv de werkelijkheid/realiteit moeten we hier fabeltjes gaan vertellen en meehuilen met de wolven in het bos. U heeft er niets aan hoor, maar: "U heeft gelijk" .............
U had dus een no claim beschermer,maar bij afsluiten niet aan de gevolgen gedacht die het zou hebben bij overstap naar een andere verzekeraar. Niemand praat de verzekeraars na maar leggen u uit hoe het werkt in de praktijk.U had graag gehad dat de antwoorden die u zou krijgen in uw denken zouden passen.Helaas de werkelijkheid is anders.
U kunt best overstappen maar dan met de premie die u wellicht ook had moeten gaan betalen bij uw oude verzekeraar als u geen beschermer erbij had afgesloten.
Die beschermer wordt geadviseerd(om u als klant te kunnen behouden) niet verplicht, maar u bent zelf diegene geweest die hem erbij afsloot.
gr Henk
[quote=spostma schreef op dinsdag 17 mrt 2015, 13:52]
Wellicht dat iemand van Kassa dit zelf nog leest en er iets mee doet, want aan jullie stomme antwoorden heb ik niks.
De kans dat iemand van Kassa meeleest is 0%. Wel kunt onder aan de pagina contact met Kassa opnemen waar het waarschijnlijk voor kennisgeving wordt aangenomen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Contract youfone ontbinden
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer