Inizio
door Inizio Jul 9, 2015 om 15:04
Voeding & gezondheid

Gehakt bewaren in de koelkast

Hoi!

Ik heb gisteravond gehakt in de koelkast gedaan (gelijk na aankoop) met de veronderstelling dit vandaag op te eten. Echter, ik ga vanavond eten bij een vriend. Hartstikke gezellig, maar het gehakt blijft nu dus in de koelkast. Kan ik het morgen dan nog wel eten? Ik lees her en der 1 dag in de koelkast, 2 dagen in de koelkast of gelijk na aankoop opeten.

Ik hoor het graag!

Dank.

49990 38 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jul 9, 2015 om 15:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dan braad je het toch vandaag al?

Inizio
door Inizio - Jul 9, 2015 om 15:21
14 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 9 jul 2015, 15:17]Dan braad je het toch vandaag al?
Handig om te weten inderdaad: ik ben vandaag de gehele dag niet thuis en kom rond 00:30 thuis, haha.

tijger1
door tijger1 - Jul 9, 2015 om 15:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan braadt u het om 00.30 uur. Better safe than sorry.

edrick3
door edrick3 - Jul 9, 2015 om 15:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Kan ik het morgen dan nog wel eten? ....
Ja hoor, daar zul je niet dood aan gaan.

Rauw gemalen vlees in een geopende verpakking kan maximaal 1 dag in de koelkast worden bewaard en 2 tot 3 maanden in de diepvries. Voorbeelden van gemalen vlees zijn gehakt, hamburgers en slavinken.

Vlees dat kort houdbaar is en snel bederft heeft een ‘te gebruiken tot-datum’ (TGT). Producten die minder snel bederven hebben een ‘ten minste houdbaar tot-datum’ (THT). Voor de veiligheid is het af te raden vlees na de TGT of THT-datum te eten.
(Bron:voedingscentrum)

Inizio
door Inizio - Jul 9, 2015 om 15:56
14 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 9 jul 2015, 15:34]Dan braadt u het om 00.30 uur. Better safe than sorry.
Bedankt voor de input tijger1, maar ik ga niet om 00:30 ('s nachts!) gehakt braden. Mijn wekker gaat namelijk ook weer om 06:00 ;-)

[quote=edrick3 schreef op donderdag 9 juli 2015, 15:45].....Kan ik het morgen dan nog wel eten? ....
Ja hoor, daar zul je niet dood aan gaan.

Rauw gemalen vlees in een geopende verpakking kan maximaal 1 dag in de koelkast worden bewaard en 2 tot 3 maanden in de diepvries. Voorbeelden van gemalen vlees zijn gehakt, hamburgers en slavinken.

Vlees dat kort houdbaar is en snel bederft heeft een ‘te gebruiken tot-datum’ (TGT). Producten die minder snel bederven hebben een ‘ten minste houdbaar tot-datum’ (THT). Voor de veiligheid is het af te raden vlees na de TGT of THT-datum te eten.
(Bron:voedingscentrum)

Bedankt voor je reactie Edrick3. Dit vond ik ook al bij het Voedingscentrum. Het deed me twijfelen omdat er dus één dag staat, maar het gaat dan wel om geopende verpakkingen. Dat van mij is nog dicht, gelukkig. Ik denk inderdaad niet dat ik doodga! En als ik toch voedselvergiftiging krijg, koppel ik het hier terug, haha. ;-)

door 1953 - Jul 9, 2015 om 15:59
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Wat is de houdbaarheidsdatum op de verpakking? Zou het in de 0º (groenten)bak leggen.

In feite kan het geen kwaad mits goed gekoeld conform de richtlijn op het verpakkingsetiket.

door 1953 - Jul 9, 2015 om 15:59
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 9 jul 2015, 15:45].....Kan ik het morgen dan nog wel eten? ....
Ja hoor, daar zul je niet dood aan gaan.

Rauw gemalen vlees in een geopende verpakking kan maximaal 1 dag in de koelkast worden bewaard en 2 tot 3 maanden in de diepvries. Voorbeelden van gemalen vlees zijn gehakt, hamburgers en slavinken.

Vlees dat kort houdbaar is en snel bederft heeft een ‘te gebruiken tot-datum’ (TGT). Producten die minder snel bederven hebben een ‘ten minste houdbaar tot-datum’ (THT). Voor de veiligheid is het af te raden vlees na de TGT of THT-datum te eten.
(Bron:voedingscentrum)

Gesloten verpakking!

door 1953 - Jul 9, 2015 om 16:03
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 9 jul 2015, 15:34]Dan braadt u het om 00.30 uur. Better safe than sorry.

Panikerend antwoord! Houdbaarheidsdatum! Of topicstarter heeft het gekocht met de 25% kortingssticker vanwege de houdbarheidsdatum, een dag later klaarmaken en consumeren is geen probleem, mits goed gekoeld wordt conform het etiket.

tijger1
door tijger1 - Jul 9, 2015 om 16:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het ligt er ook maar aan hoe u het vervoerd hebt naar huis. Lekker warme auto? En hoe koel staat uw koelkast?

Afgezien daarvan is het uit de verpakking halen en afgedekt in de koelkast zetten, veel beter dan in die verpakking laten.

tijger1
door tijger1 - Jul 9, 2015 om 16:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=1953 schreef op donderdag 9 jul 2015, 15:59]Wat is de houdbaarheidsdatum op de verpakking? Zou het in de 0º (groenten)bak leggen.

In feite kan het geen kwaad mits goed gekoeld conform de richtlijn op het verpakkingsetiket.

Wat een onzin. De groentelade is niet koel genoeg.

En niks paniek. Hij ruikt het vanzelf.

Inizio
door Inizio - Jul 9, 2015 om 16:11
14 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=1953 schreef op donderdag 9 jul 2015, 15:59]Wat is de houdbaarheidsdatum op de verpakking? Zou het in de 0º (groenten)bak leggen.

In feite kan het geen kwaad mits goed gekoeld conform de richtlijn op het verpakkingsetiket.
Bedankt voor je reactie(s) 1953. Zo uit m'n hoofd geen idee... Ik vermoed dat er THT 10 juli op staat.

[quote=1953 schreef op donderdag 9 jul 2015, 16:03] Panikerend antwoord! Houdbaarheidsdatum! Of topicstarter heeft het gekocht met de 25% kortingssticker vanwege de houdbarheidsdatum, een dag later klaarmaken en consumeren is geen probleem, mits goed gekoeld wordt conform het etiket.
Nope, geen 25% kortingssticker. Ik verneem uit jullie reacties dat ik het gewoon kan opeten morgen, ook al staat het nu nog in de koeling. :) En als ik rond 00:30 thuis ben en het in de vriezer doe, kan het al helemaal. Toch?

Inizio
door Inizio - Jul 9, 2015 om 16:19
14 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 9 jul 2015, 16:09]Het ligt er ook maar aan hoe u het vervoerd hebt naar huis. Lekker warme auto? En hoe koel staat uw koelkast?

Afgezien daarvan is het uit de verpakking halen en afgedekt in de koelkast zetten, veel beter dan in die verpakking laten.
Een behoorlijk fijne warme auto ;-) Maar daar zat ik amper 5 minuten in. Koelkast staat op 3 °C.

En het nut van uit de verpakking halen en afgedekt in de koelkast terugzetten, zie ik niet. Als je het gehakt in de verpakking laat blijft het ook afgedekt... Maar bedankt! :)

door 1953 - Jul 9, 2015 om 16:35
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 9 jul 2015, 16:10][quote=1953 schreef op donderdag 9 jul 2015, 15:59]Wat is de houdbaarheidsdatum op de verpakking? Zou het in de 0º (groenten)bak leggen.

In feite kan het geen kwaad mits goed gekoeld conform de richtlijn op het verpakkingsetiket.

Wat een onzin. De groentelade is niet koel genoeg.

En niks paniek. Hij ruikt het vanzelf.

De groentenbak in de koelkast is het beste om te bewaren in de 0º C omgeving, alles blijft langer vers.

door 1953 - Jul 9, 2015 om 16:37
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=deesazter schreef op donderdag 9 jul 2015, 16:11][quote=1953 schreef op donderdag 9 jul 2015, 15:59]Wat is de houdbaarheidsdatum op de verpakking? Zou het in de 0º (groenten)bak leggen.

In feite kan het geen kwaad mits goed gekoeld conform de richtlijn op het verpakkingsetiket.
Bedankt voor je reactie(s) 1953. Zo uit m'n hoofd geen idee... Ik vermoed dat er THT 10 juli op staat.

[quote=1953 schreef op donderdag 9 jul 2015, 16:03] Panikerend antwoord! Houdbaarheidsdatum! Of topicstarter heeft het gekocht met de 25% kortingssticker vanwege de houdbarheidsdatum, een dag later klaarmaken en consumeren is geen probleem, mits goed gekoeld wordt conform het etiket.
Nope, geen 25% kortingssticker. Ik verneem uit jullie reacties dat ik het gewoon kan opeten morgen, ook al staat het nu nog in de koeling. :) En als ik rond 00:30 thuis ben en het in de vriezer doe, kan het al helemaal. Toch?

Dan kunt u het gerust op 10 juli a.s. nog nuttigen.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 9, 2015 om 18:49
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Deesazter,
u kunt het gehakt rustig eten maar zou het toch langer bakken dan normaal voor de zekerheid.
Vr, gr.

ho
door hopetobehelping - Jul 9, 2015 om 19:22
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste deesazter,

ik ga er vanuit dat het gehakt dat u gekocht heeft niet bevroren was toen u het kocht.
In de supermarkt vind u het gehakt altijd in de koeling.
De houdbaarheidsdatum geldt voor het in de koeling bewaren, als u dat doet kunt u het dus tot en met morgen (10 juli) bakken en er van genieten.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 9, 2015 om 19:25
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Invriezen tot u het weer gebruiken wil, zo los ik dat op.

Inizio
door Inizio - Jul 10, 2015 om 09:32
14 Antwoorden / 15 Vragen

Bedankt voor de reacties :)

door 1953 - Jul 10, 2015 om 10:48
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=sjoppie schreef op donderdag 9 jul 2015, 18:49]Deesazter,
u kunt het gehakt rustig eten maar zou het toch langer bakken dan normaal voor de zekerheid.
Vr, gr.

Angst inboezemen! Langer bakken dan normaal is niet noodzakelijkerwijs nodig.

door 1953 - Jul 10, 2015 om 10:51
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op donderdag 9 jul 2015, 19:25]Invriezen tot u het weer gebruiken wil, zo los ik dat op.

Je gaat het niet kopen om thuis in te vriezen, dan is de bedoeling dat wordt geconsumeerd.

ma
door maus2 - Jul 10, 2015 om 11:33
37 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom niet kopen om in te vriezen 1953? Dat doe ik nl. altijd. Als het in de aanbieding is koop ik nog wat extra, dan heb ik altijd wat in huis, ook als er onverwacht eters komen.
Ook als ik het niet direct gebruik, dan doe ik het soms de volgende dag nog invriezen. Geen probleem.
Maar nooit 2x invriezen.

audb
door audb - Jul 10, 2015 om 11:43
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Koelkast op een hoge stand zetten en dan onder in de koelkast maar niet in de groente bak.
Doe het liefst het in een extra zak zodat evt vocht niet kan door lekken.
Maar wel zodra het mogelijk is de gehakt braden en als je lekkere gehakt wil hebben dan kan je het beste gehakt sudderen net als stooflappen.
Het lijkt raar maar snackbars zoals Febo doen dat ook.
Je moet dan de gehakt ballen eerst door eiwit rollen en daarna door paneermeel of broodkruimels daarna bak je eerst de ballen tot er een korstje er om heen zit en daarna gooi je warm water bij de jus.

th
door theo12 - Jul 10, 2015 om 12:09
42 Antwoorden / 28 Vragen

gehakt kun je max 2dagen in de koelkast bewaren in de winkel ligt het soms langer in de koeling

cdi
door cdi - Jul 10, 2015 om 12:22
16 Antwoorden / 3 Vragen

ik vind al die "houdbaar tot, te gebruiken tot " zo'n grote onzin. je hebt toch een neus en ogen . je ruikt toch wel of iets nog te gebruiken is??? gehakt kun je best 2 of 3 dagen na die datum nog gebruiken, zeker als je het goed verhit.

ma
door manwijf - Jul 10, 2015 om 12:30
574 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad cdi! Als het niet goed meer is, dan weet je het zo. En bij twijfel doe ik het weg. Maar dat is zeker niet voor de houdbaarheidsdatum.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 10, 2015 om 12:41
7156 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=deesazter schreef op vrijdag 10 jul 2015, 09:32]Bedankt voor de reacties :)
OK en smul maar van de doorgebakken balletjes.

ha
door harryromijn - Jul 10, 2015 om 12:43
272 Antwoorden / 0 Vragen

hoe groter het oppervlak, dat aan de "boze buitenwereld" heeft blootgestaan, hoe groter de "besmettingskans". Gehakt e.d. heeft daarbij de grootse kans.
Bedrijven geven bij dit soort producten en "uiterste verkoopdatum" aan, dus in feite hun garantiedatum. Men probeert daarbij rekening te houden met normale temperatuurbelasting van winkelkoelvak tot in koelkast thuis. Tegen enkele uurtjes hete kofferbak is natuurlijk niets bestand.

Er zit GEEN CHIP in, die het product exact om middernacht omzet in een dodelijk gif, alhoewel de vele van dit soort vragen wel die indruk wekken.
Veel belangrijker is, hoe goed u alles doorbraadt ( = alle schadelijke bacteriën e.d. doodt, dus niets meer aan de hand tenzij echt liggen gisten) en .. in hoeverre u uw natuurlijke weerstand tegen dit soort lichte gevallen van voedselbederf al heeft laten afpakken door onze totaal doorgeslagen hygiëne-ideeën.

Door ervaring wijs geworden haal ik me zelf op iedere reis door wat minder hygiëne-landen een lichte voedselbesmetting op, om mijn natuurlijke weerstand weer op peil te brengen, en ik dus in ieder etensstalletje in Thailand, China, Vietnam, India of Sri Lanka met de locals gewoon mee kan eten. ( ik heb ook de laatste 25 jaar nog nooit een dag wegens borrelend buikje or griep moeten verzaken. En u.v.d. een dagje of 2 verlopen... nog nooit een probleem mee gehad )

leo1949
door leo1949 - Jul 10, 2015 om 12:50
16 Antwoorden / 0 Vragen

Er zit ook nog een veiligheidsmarge in datums waardoor je het een dag later ook nog wel kan eten als je het volgens de voorschriften bewaard.
Van de 7 graden die men vroeger hanteerden is men nu al overgeschakeld op +4 graden in het koelvak.
Bij mij thuis is het in de koelruimte +2 graden.

hennyb86
door hennyb86 - Jul 10, 2015 om 13:33
106 Antwoorden / 5 Vragen

leuk. al die temperaturen en graden. ik zou zeggen -- om 0.30 even in de diepvries en om 6.00 weer in de koelkast. kan niet fout gaan. en wie zegt dat het ballen worden ?? haha.

HappyHenny
door HappyHenny - Jul 10, 2015 om 14:05
199 Antwoorden / 73 Vragen

Beste vraagstelster,
Ik zou me vooral niet teveel zorgen maken als je het inderdaad goed doorbraadt. Ik heb gisteren plotseling besloten moussaka te maken met het gehakt dat ik zelfs al 2 dagen in de koelkast had staan; wel in ONgeopende verpakking. Ik bleek eigenlijk alles in huis te hebben wat ik daarvoor verder ook nodig had, en peterselie vers in de tuin....
Het was heerlijk, en ik heb er echt geen problemen door gekregen.
PS. Het kwam bij mij ook omdat ik plotseling uit eten was geweest...
Allebei leuk & lekker!
Maarre.... eet smakelijk!

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2015 om 14:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Elke goede slager zal u adviseren het gehakt uit de plastc verpakking te halen en afgedekt, liefst met vetvrij papier, zo kort mogelijk in de koelkast te bewaren.

pi
door pieterdebode - Jul 10, 2015 om 14:34
1 Antwoorden / 0 Vragen

Doe het gewoon in de vriezer en ontdooi het als je het weer nodig hebt.
Simpel!!!

ri
door ria1951 - Jul 10, 2015 om 14:38
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik haal op zaterdag alle boodschappen voor de hele week. Het gehakt maak ik vaak op maandag klaar in een pasta, van de rest draai ik dan de ballen voor dinsdag. Nooit geen probleem, wel op de houdbaarheids datum Letten.

fr
door freesen - Jul 10, 2015 om 16:59
1 Antwoorden / 2 Vragen

Het ligt bij de super toch een aantal dagen in de koeling.of anders in de vriezer doen

aurora1
door aurora1 - Jul 10, 2015 om 17:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Houdbaarheid gehakt: klik hier.

haarp
door haarp - Jul 10, 2015 om 18:21
514 Antwoorden / 62 Vragen

Waarom zo moeilijk doen als het makkelijk kan .....
Vleeswaren zoals gehakt verwerk ik altijd op de dag van aankoop. Heb ik het dezelfde dag niet nodig dan gaat het gelijk in een diepvrieszak in de vriezer.
Ontdooien gaat snel met je magnetron.

fedja
door fedja - Jul 10, 2015 om 20:26
23 Antwoorden / 3 Vragen

Op gehakt staat tht-datum op als het verpakt is. Je hoeft het dus niet per se op de datum van aankoop te braden. Dit geldt voor alle vlees en vis. Zie onderstaande link van het Voedingscentrum.

http://www.voedingscentrum.nl/nl/thema-s/dewaarheidoptafel/houdbaarheid/gehakt-in-een-gesloten-verpakking-kun-je-een-dag-na-de-houdbaarheidsdatum-nog-eten-denk-ik.aspx

ma
door mamas - Jul 10, 2015 om 23:53
18 Antwoorden / 0 Vragen

Deezazier,
Mamas doet 1x per week boodschappen, daar zit ook weleens gehakt bij. Soms duurt het 3 a 4 dagen voor het gebruikt wordt, en ben er nog nooit ziek van geweest.
Lekker weekend verder.