gr
door greenways Aug 12, 2014 om 19:01
Geldzaken & recht

Gehandicapte vervoer

Hallo allemaal,
Ik heb een zoon van 8 en hij is lichaamlijk gehandicapt en daardoor grotendeels rolstoel gebonden.
Hij gaat naar speciaal onderwijs en wordt daardoor door vervoer opgehaald en weer thuis gebracht.
Ook gaat hij na schooltijd 2x in de week naar de BSO omdat ik dan nog aan het werk ben en me vrouw een avond dienst draait in de verpleging en wij het ook goed voor zijn ontwikkeling vinden dat hij met niet-gehandicapte kindjes uit de buurt kan op trekken,daar dat normaal in de straat al wat lastiger gaat.
Dit ging altijd prima tot nu.
Nu stelt de gemeente dat het vervoer enkel is van huis naar school en terug.
Nu zou ik daar nog in kunnen komen als de BSO kilometers uit de richting ligt,maar we praten hier over nog geen 500 meter.Nu stellen zij voor om het te regelen tegen betaling van 242 euro,wat neer komt op 3 euro per rit.
Eerst stelde ze voor om opa,oma of buren maar te regelen,wat ik al heel raar vind,maar de oplossing volgens gemeente leidschendam-voorburg was toch wel om me 8 jarige gehandicapte zoon dan maar met het OV te laten gaan.
Uiteindelijk zal het er wel op neer komen dat hardwerkende ouders weer meer moeten gaan betalen omdat er bezuinigd moet worden.
Is er iemand met evt advies of ervaring hier in?
Mvg.

1355 13 Rapporteer

gerdamarijke
door gerdamarijke - Aug 12, 2014 om 19:04
330 Antwoorden / 15 Vragen

Zonder uw zoons handicap te bagatelliseren: hardwerkende ouders van gezonde kinderen moeten ook zelf zorgen dat het kind op de BSO komt en ook voor deze kosten opdraaien. Waarom zou dat voor u anders zijn?

Cookies
door Cookies - Aug 12, 2014 om 19:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Eerlijk gezegd ben ik het helemaal met gerdamarijke eens.

Vanuit de gemeente kan ik het ook begrijpen: regels zijn nu eenmaal regels. Als ze die regels los laten, staan er straks waarschijnlijk nog meer ouders op de stoep met de vraag of hun kind daar naar toe en weer een ander kind even daar naar toe gereden kan worden.

tenormin
door tenormin - Aug 12, 2014 om 19:16
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Onze Gemeente Leidschendam-Voorburg doet niet anders dan andere Gemeenten. Ook al is het maar 500 meter. Ook is het geen nieuw onderwerp: we horen dit in iedere vorm: familie, buren, vrienden e.d. moeten het in de toekomst toch echt zelf gaan regelen, hoe wrang veel dingen ook zijn. Is die €3,00 echt onoverkomelijk? OV is natuurlijk geen optie als vervoer voor uw zoon. Succes met het vinden van de één of andere oplossing. 't Is immers maar 2x per week. Misschien eens met Woeij contact opnemen, ja, ik weet dat dit voor ouderen is; misschien hebben zij een idee/oplossing? Succes.

tijger1
door tijger1 - Aug 12, 2014 om 19:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wordt hij dan voor die drie euro van school naar de BSO gebracht en daarna weer naar huis?

Ik denk dat ook niet-hard werkende ouders voor alles en nog wat meer zullen moeten betalen.

Het is tenslotte uw eigen keuze om hem naar de BSO te doen.

tenormin
door tenormin - Aug 12, 2014 om 19:37
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@greenways, WOEJ . Ze zijn nu vanwege vakantie gesloten maar u kunt altijd hun info@woej.nl mailen.

mahadma
door mahadma - Aug 12, 2014 om 19:38
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Een taartpuntje eruit gelicht:maar we praten hier over nog geen 500 meter.

Of het nu een rit is van 5 meter of 5 km, er moet wel een rolstoelbus worden ingeplanned en met chauffeur komen voorrijden. En dat kost behalve rijtijd (variabel) instap en uitstaptijd, en zeker voor rolstoelen heb je extra veilige vastzet opties in de busjes. Die prijs is dus terecht.

Daarnaast hebben wij een regering die het woord bezuinigen hoog in het vaandel heeft, dus allen Nederlanders zullen dat op de een of andere manier gaan voelen. Is het niet nu, dan later.

getty
door getty - Aug 12, 2014 om 19:47
4179 Antwoorden / 10 Vragen

€ 242 voor het hele jaar als eigen bijdrage hierop? Ik zou het maar snel accepteren, dit is een zeer schappelijk aanbod!

gr
door greenways - Aug 12, 2014 om 20:23
4 Antwoorden / 1 Vragen

Tuurlijk snap ik dat dat ook voor ouders geldt van niet gehandicapte kinderen.Maar deze kinderen wonen meestal vlakbij school en de BSO is er in naast of vlakbij.Althans bij ons in de buurt.Vaak lopen ze met meerdere kinderen tegelijk er naar toe of het wordt onderling met de ouders geregeld.
Mijn kind zit 10 km verderop op school,dus dat is lastig,daar er niemand uit de buurt ook naar de BSO toe gaat van zijn school.
Als je 10 km hebt gereden leek het mij niet zo lastig om of links af of rechts af te slaan,wat qua afstand niet of nagenoeg niet uit maakt.
En idd gaat het mij niet om die 3 euro,dat kan er ook nog wel bij,daar je toch al zoveel kosten maakt en nergens meer kan of hoeft aan te kloppen.Maar er zijn er helaas genoeg die dat misschien niet kunnen opbrengen.
Lastig is ook of hij rechtstreeks gebracht wordt of zoals ik heb gehoord dat ze bij huis langs komen met een andere taxi,vandaar ook een beetje de vraag naar evt ervaring hier in.
Laat ik nog wel even melden dat ik niet zielig wil over komen of maar stel dat ik meer rechten heb dan een ander,maar er komt nogal wat bij kijken als je met een gehandicapt moet roeien met de riemen die er zijn.
mvg

gr
door greenways - Aug 12, 2014 om 20:28
4 Antwoorden / 1 Vragen

En idd tijger1,het is een keuze als overbrugging van 1 1/2 uur.
Als ik die keuze anders zou kunnen oplossen dan had ik dat idd gedaan,maar buiten minder werken of me vrouw die dan maar niet meer gaat werken is er niet.
Maar helemaal waar,het is een keuze.
mvg

aurora1
door aurora1 - Aug 12, 2014 om 20:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het gaat toch ook om een extra rit? Van school niet naar huis maar naar de BSO en dan later van de BSO ophalen en naar huis brengen. Of begrijp ik het verkeerd?
Ouders die hun kinderen zelf met de auto naar bijv. de BSO brengen, of dat gebruik van het OV gemaakt moet worden maken ook kosten die ze zelf betalen.
Zoals al gezegd, ik zou dat aanbod snel accepteren want het is alleszins schappelijk.

tijger1
door tijger1 - Aug 12, 2014 om 20:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is er geen BSO dichterbij die school van uw kind? Dan kan hij wellicht door de BSO opgehaald worden, als ze ook andere kinderen ophalen.

gr
door greenways - Aug 12, 2014 om 21:09
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo aurora1,

hij wordt sochtends om 7,15uur opgehaald om naar school te gaan en smiddags rond 16uur weer thuis gebracht,enkel op 2 dagen wordt hij ipv naar huis gebracht te worden,naar de BSO gebracht om 16uur,meestal haal ik hem dan op tussen half 5 en half 6.
Dus als hij niet naar de BSO zou gaan zou hij dus om 16uur thuis worden gebracht.
Hoop dat dit wat duidelijker is.

Voor wat betreft tijger1,idd zou dat een optie kunnen zijn,maar ook dat doen ze niet omdat ze zeggen dat hij alleen naar huis mag gebracht worden en dus niet meer naar de BSO.
Ook leek het ons leuker toendertijd ook leuker voor hem om vriendjes uit zijn buurt te hebben.
Dan heb ik het niet eens over om er maar op tijd te zijn aan de andere kant van den haag voor 18 uur.
En ik vind het toch apart dat er mensen zijn die elke keer hun kinderen naar de BSO kunnen brengen,als dat zou kunnen dan hoef ik hem ook niet op de BSO te doen,mits je dan weer pas om zeg 17uur hoeft te beginnen met werken.
Mvg

gr
door greenways - Aug 12, 2014 om 22:54
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi tenormin,Woej heeft juist deze besteding gekregen en besteed dit uit aan 2 taxi bedrijven,waaronder 1 uit ede.
Bedankt voor het meedenken.
Mvg