lo
door lonnekegiesen Feb 2, 2011 om 17:55
Voeding & gezondheid

Geholpen in buitenland

Beste heer/mevrouw,

Ik ben in de zomer 2010 op vakantie geweest met vriendinnen, naar Spanje. Op zaterdag gingen we weg. De woensdag ervoor heb ik me gebrand aan de oven, waardoor ik een brandblaar kreeg. Die werd steeds groter.
Zaterdagochtend ben ik langs mijn eigen dokter gegaan en de assistent zei dat er geen verband of hoefde, omdat het nog dicht zat. En als het daar open zou gaan, zou ik de goede zorg krijgen, want in Spanje zitten assistenten die Nederlands kunnen.

Dus ik ging op vakantie en ja hoor, de blaar knapte open.. Er kwam veel vocht uit en de vellen hingen los.
's Avonds met het stappen ging het helemaal kloppen en meiden vriendinnen zeiden, dat als ik het niet af zou laten dekken, ik misschien een infectie op zou kunnen lopen..
Dus ik daar heen. Ik kreeg te horen dat ik net op tijd was, want als ik een dag later was gekomen, had ik misshien wel die infectie gehad. Ik werd verbonden en moest 2/3 dagen later terug komen, om het weer te laten zien en misschien mocht het verband er dan wel weer af.

2/3 dagen later kom ik terug, maar de arts vond het er nog niet goed uit zien, dus kwam er weer een nieuw verband om. En ik moest weer 2 dagen later terug komen.
Ook dit weer was het nog niet goed en ging er weer een nieuw verband om. Ik kreeg de tip dat ik een soort spray in Spanje moest kopen (op recept) wat ik in Nederland er op zou kunnen doen, zodat er geen rotzooi in zou komen.
Dus ik dat netjes gedaan, moest zelf 4 euro betalen (die ik in Nederland zou kunnen declaren, want ik overigens niet heb gedaan).

Maar nu komt het probleem. Krijgen we vandaag een brief in de bus dat we voor de hulp in het buitenland 141 euro moeten betalen, als eigenbijdrage.
Mijn moeder de Iza opgebeld, wat dit precies is.. Krijgen we uitgelegd dat de ANWB een rekening naar de Iza van 300 euro heeft gestuurd, voor de hulp die ik heb gehad in Spanje.
Mijn moeder vragen wat er dan precies staat, want ze gedaan hebben, maar dat stond niet op de rekening, want ze zouden beroepsgeheim hebben.. Hoezo beroepsgeheim? Het gaat toch over mij?

We zijn niet van plan om deze 141 te betalen, maar wat kunnen we wel doen?

Groetjes Lonneke Giesen.

365 1 Rapporteer

vladja
door vladja - Feb 2, 2011 om 18:02
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je had kennelijk een reisverzekering afgesloten, waarbij je de ziektekosten gedeclareerd hebt.

Een reisverzekering is een "na u"-verzekering. Dat wil zeggen, dat elke andere verzekering voorgaat bij vergoeding van kosten. Als het niet ergens anders verzekerd is, dan neemt de reisverzekering het over. Daarom kun je voor zo'n laag bedrag een verzekering sluiten.

Je bent voor ziektekosten verzekerd en de ANWB heeft de ziektekosten doorgeclaimd bij de zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar heeft de ziektekosten vergoed aan de ANWB. Maar omdat er een eigen risico op de zorgverzekering zit, komen deze het eigen risico met jou verrekenen.

Vladja