jantien
door jantien Apr 11, 2014 om 13:34
Huishouden & energie

Gekocht op een beurs

Wij hebben op de beurs in Groningen een stoel gekocht en er kon niets meer van de prijs al en de stoel zou nog wel € 600 duurder worden. Ook is gezegd als de stoel ergens goedkoper was dan kregen wij de stoel voor de helft van de prijs. Ze zou het op de bon zetten. Kom je thuis dan lees je dat niet. Je krijgt de bon in een mooi mapje mee en gelooft de verkoopster. We gaan Googlen en dan zie je dat de adviesprijs ook al niet klopt en dan bel je een andere meubelzaak en daar kun je deze stoel zomaar € 200 goedkoper krijgen. Wat heb je aan een beurs? Wij denken je kunt er binnen 8 dagen vanaf vanwege de colportagewet. Maar daar gaat het bedrijf niet in mee. Ik heb ook een mail binnen 4 dagen gestuurd dat wij ervan af zagen. Het wordt een hele soap en we zitten er erg mee in onze maag. Wat kunnen we doen? We hebben niets aanbetaald.

1968 18 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 11, 2014 om 13:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jantien,

Tja, mooie praatjes op een beurs......
Helaas voor jou: daar geldt koop = koop.
Als je dus een koopcontract getekend hebt, ben je de 'klos'.
Als je zelf iemand benadert is per definitie geen sprake van colportage.
Lees info hier.
.....We gaan Googlen en dan zie je dat de adviesprijs ook al niet klopt....
Moet je ook vooraf doen en niet achteraf (maar ja, dat is mosterd na de maaltijd)

Met vr.gr.

zoekster
door zoekster - Apr 11, 2014 om 14:00
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Op sommige beurzen geldt niet koop is koop, maar is er een 8 dagen bedenktijd. Alle bedrijven die bij de beurs zijn aangesloten, gaan daar dan (verplicht) mee akkoord.
klik HIER

Dat kunt u bij de beurs opvragen.

ro
door ron530 - Apr 11, 2014 om 14:35
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Typisch een impuls aankoop maar wel rechtsgeldig. Een beurs is zodanig ingericht dat personen ook gaan kopen, van koop op afstand is geen sprake dus ook niet van een opzegtermijn.

Ja
door JanvanAlles - Apr 11, 2014 om 16:13
330 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 11 apr 2014, 15:03]Met deze ervaring is des te meer noodzakelijker dat vóórdat je tekent eerst alles 2 x leest of alles wat beloofd/afgesproken is ook op papier staat. Vertrouwen is goed, maar controleren is beter!

Maar een kopje koffie op een beurs is toch zeker veel te duur om even te gaan zitten en even logisch na te denken?
Impulsaankopen, tja. Mijn vader zaliger zei altijd:" als je te stom bent om niet even een nachtje te slapen over het uitgeven van geld wat je niet hebt of wat je eigenlijk niet nodig hebt of te duur vindt heb je iig een goede les geleerd."
Mijn vader was een wijze man.

jantien
door jantien - Apr 11, 2014 om 16:50
20 Antwoorden / 16 Vragen

Allemaal bedankt voor de "wijze lessen". Laat een ieder hiervan leren.
Maar deze Leolux stoel was nog niet in de verkoop en was net in Keulen (ook op zo'n beurs) geïntroduceerd.
De verkoopster steeds dat het een erg voordelige prijs was en dat je deze stoel nooit meer zo goedkoop kon kopen. Wij gingen er in eerste instantie ook niet op in want we zijn heel nuchter en geloven alles niet klakkeloos. We zijn ook niet meer de jongsten maar je ziet dat je altijd op hoede moet zijn. Dus in dit geval was het nog niet te controleren. We hebben er ook wel een paar uur doorgebracht. Helpt ook niet natuurlijk dat blijkt.
Wat thaorchld schrijft dat je er een nachtje over moet slapen dat kan op een beurs niet en dat we te stom zijn. Het is voor jou te hopen dat je in je leven geen fouten maakt. Het voelt ook niet als een impuls aankoop.

mahadma
door mahadma - Apr 11, 2014 om 16:57
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Het enige wat u kunt proberen is de stoel afbestellen tegen annuleringskosten, die zijn vaak 30%. Het ligt eraan of u de stoel wel of niet wil hebben en of de 30% een optie voor u is. Maar u kunt op de leveringsvoorwaarden terugvinden of dit kan.

pi
door pieterwolters - Apr 11, 2014 om 17:00
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Zie het als een leermomentje, en geniet van de stoel.

mahadma
door mahadma - Apr 11, 2014 om 17:01
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Met deze ervaring is des te meer noodzakelijker dat vóórdat je tekent eerst alles 2 x leest of alles wat beloofd/afgesproken is ook op papier staat. Vertrouwen is goed, maar controleren is beter!

Ja
door JanvanAlles - Apr 11, 2014 om 17:16
330 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ik heel mijn 54-jaige leven nog ongelogen werkelijk niet één keer een impulsinkoop gedaan voor iets wat duurder was dan een euro of 50. Juist dank zij de wijze lessen van mijn vader. En op een beurs iets duurs kopen is per definitie al een impulsaankoop, denkt u nou echt dan de verkopers daar puur zitten om mensen een plezier te doen? Met alle respect maar als een verkoper zijn waar de hemel in prijst weet je al dat hij loopt te jokken, omzet, omzet en laat staan provisie, daar gaat het om. Kom op zeg, wie trapt er nog in gladde, o zo doorzichtige verkooppraatjes anno 2014, zeker op notabene een beurs?

hutch
door hutch - Apr 11, 2014 om 17:51
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Geloof nóóit een verko(o)p(st)er. En al helemaal niet op een beurs, aan de telefoon, aan de deur of op de markt.

Het draait alléén om het geld/orders (binnenhalen). De meeste verkopers zijn gladde praatjesmakers. En als men een beetje kijk heeft op bepaalde zaken, en niet alleen op het artikel, maar ook op de wetgeving, haal je ze heel vaak zo onderuit.
Als zo'n gladde praatjesmaker (m/v) iets belooft en dat niet duidelijk op papier wil zetten, zit hij/zij keihard te liegen. En in dat geval heeft u te maken met een malafide onderneming, die u beter links kunt laten liggen.

Maar van de andere kant...... u was er zelf wel bij. En lezen is niet zo veel extra moeite.
U heeft getekend dus zit u er aan vast..... geniet dan ook van die stoel.
Wel zou ik de naam van dat bedrijf wel eens willen weten, zodat anderen dit bedrijf extra in de gaten kunnen houden, v.w.b. beloften e.d.

me
door mein33 - Apr 11, 2014 om 18:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Helaas voor u, heeft u een hele goede en overtuigende verkoopster getroffen, die waarschijnlijk ook nog eens op provisie basis werkt(e). Vervolgens moeten ook de kosten voor de stand op de beurs terugverdient worden. En aangezien één + één nog steeds twee is moet de goedgelovige klant betalen, betalen, betalen.

Ja
door JanvanAlles - Apr 11, 2014 om 18:53
330 Antwoorden / 1 Vragen

Maar serieus, we hebben hier heel de boel verbouwd en hebben zo ongeveer letterlijk elk onderdeel van alles door onze handen laten gaan. No way dat we ook maar 1 deeltje van de hele handel niet gecheckt hebben, van vloer tot keuken, van plee tot vloerverwarming, tot elk detail aan toe van alle nieuwe meubels tot de stucadoor aan toe. Geen enkele impulsaankoop.
Elke wat grotere aankoop is geen impulsje.

jantien
door jantien - Jan 11, 2015 om 15:28
20 Antwoorden / 16 Vragen

Ik wil nog wel terugkomen op mijn vraag van 11 april 2014 hierboven.
Wij hebben na verschillende mail's te hebben gewisseld en het bedrijf hier in Nederland die deze meubels maakt al een hele tijd niets meer gehoord.
Gaan ze er toch in mee wat ik allemaal heb gestuurd. Ik denk het.
Ik ben benieuwd wie hier nog iets van vindt. En dan vooral de mensen die zeggen dat het hun nooit zal overkomen.
De verkoopster was de eigenaresse. En ook nog een aantal contacten gehad met de mensen die de beurs hebben georganiseerd. En ze gaan het anders doen want er zijn mensen met hele keukens die ongeveer hetzelfde is overkomen. Dus thaorchid, ik kan met mijn overtuigende mails toch nog iets voor elkaar krijgen en zo stom ben ik dan ook weer niet.
En het voelt niet goed dat je hier voor stom wordt uitgemaakt.

edrick3
door edrick3 - Jan 11, 2015 om 15:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@jantien,

.....Gaan ze er toch in mee wat ik allemaal heb gestuurd. Ik denk het......
Eerst zien, dan geloven.
Dat je het 'denkt' schiet je niet veel mee op.

macwouter
door macwouter - Jan 12, 2015 om 01:23
825 Antwoorden / 9 Vragen

Als je maar vaak genoeg hier op dit forum leest en ziet waar de mensen iets kopen dan vragen ze er zelf om om opgelicht te worden.

door 1953 - Jan 12, 2015 om 03:40
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=jantien schreef op zondag 11 jan 2015, 15:28]Ik wil nog wel terugkomen op mijn vraag van 11 april 2014 hierboven.
Wij hebben na verschillende mail's te hebben gewisseld en het bedrijf hier in Nederland die deze meubels maakt al een hele tijd niets meer gehoord.
Gaan ze er toch in mee wat ik allemaal heb gestuurd. Ik denk het.
Ik ben benieuwd wie hier nog iets van vindt. En dan vooral de mensen die zeggen dat het hun nooit zal overkomen.
De verkoopster was de eigenaresse. En ook nog een aantal contacten gehad met de mensen die de beurs hebben georganiseerd. En ze gaan het anders doen want er zijn mensen met hele keukens die ongeveer hetzelfde is overkomen. Dus thaorchid, ik kan met mijn overtuigende mails toch nog iets voor elkaar krijgen en zo stom ben ik dan ook weer niet.
En het voelt niet goed dat je hier voor stom wordt uitgemaakt.

Aan veronderstellingen hebt u niets aan, u moet dan ook daadwerkelijk getuigen hebben die de overeenkomsten en daaraan gekoppelde afspraken kunnen bevestigen. Ben bang dat dit weleens niet de beoogde resultaat zal opleveren die u hoopt(e).

tijger1
door tijger1 - Jan 12, 2015 om 09:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En u vindt het niet "dom" dat mensen op een beurs een hele keuken kopen?

Als je op een beurs een aardigheidje koopt van zeg € 20, wat later in de winkel € 15 blijkt te kosten, voel je je al stom, laat staan als je dat doet met een keuken of stoel.

Hebt u dan nu officeel een bevestiging van kostenloze annulering gehad?

zoekster
door zoekster - Jan 12, 2015 om 09:58
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Hoe het ook zij, de beurs is sinds 13 juni 2014 een plek buiten de normale verkoopplek van de handelaar geworden en valt nu onder overeenkomst op afstand. Dat betekent dat er nu een verplichte herroepingstermijn van 14 dagen is voor producten die op de beurs worden gekocht, daarbij moet ook nog een modelformulier aan de consument worden gegeven om de overeenkomst te herroepen.

Vergeet de verkoper het herroepingsrecht plus formulier te melden/geven, dan gaat het zelfs over in een jaar herroepingstijd.

Ik vraag me daarom ook af of die verkoper nog op de overeenkomst terugkomt. Als het een reguliere beursganger is, dan is het herroepingsrecht voor de verkoper inmiddels een normale gang van zaken geworden.
En 9 maanden na dato is wel erg lang geleden.