jb
door jbittersweet May 14, 2015 om 08:40
Geldzaken & recht

Gekocht via marktplaats (betaald) verkoop geannuleerd ivm hoger bod

Ik heb gisteren via marktplaats een afspraak gemaakt met iemand, dat ik pony's zou kopen.
ze had op de advertentie gezet dat ze er 10,- voor wou dus dat heb ik haar geboden.
alle gegevens zijn afgehandeld ik heb het bedrag betaald.
en nu krijg ik ineens een mailtje dat ze een hoger bod heeft en ze niet meer aan mij wil verkopen.
maar ik heb het geld al overgemaakt.

mag ze dit gewoon doen?

Groetjes, Jeanine

5400 27 Rapporteer

Cookies
door Cookies - May 14, 2015 om 08:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gezien de prijs neem ik aan dat je het over speelgoed pony's hebt? Als het om een particuliere verkoopster gaat, kun je er weinig tot niets aan doen. Netjes is het niet.

jb
door jbittersweet - May 14, 2015 om 08:58
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 14 mei 2015, 08:56]Gezien de prijs neem ik aan dat je het over speelgoed pony's hebt? Als het om een particuliere verkoopster gaat, kun je er weinig tot niets aan doen. Netjes is het niet.

ja ik heb een verzameling van jaren 80 pony's.

pi
door pieterwolters - May 14, 2015 om 09:07
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat mag. Als ze het geld maar terugboekt.

diumenge
door diumenge - May 14, 2015 om 09:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Da's helaas het grote nadeel van kopen en verkopen op Marktplaats, veel mensen hebben geen fatsoen meer.

Cookies
door Cookies - May 14, 2015 om 09:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zelf ook wel eens mee gemaakt. Hoop dan altijd stiekem dat ze een vervelende koper treffen of dat ze een keertjes hetzelfde mee maken.

zoekster
door zoekster - May 14, 2015 om 09:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Nee, dit mag niet. U heeft een overeenkomst met haar. Een overeenkomst (ook tussen particulieren) komt tot stand door aanbod en aanvaarding.

Zij heeft haar rekeningnummer al gegeven en dat doe je alleen als je het aanbod hebt aanvaard.
Voor zo'n klein bedrag ga je niet naar de rechter natuurlijk, het is gewoon een oneerlijke verkoper. Dus je doet er niets aan.
Waardeloos hoor.

diumenge
door diumenge - May 14, 2015 om 09:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Jammer dat Marktplaats geen recensie systeem heeft zoals op Ebay en Aliexpress. Daarom maak ik er ook bijna geen gebruik meer van.

zoekster
door zoekster - May 14, 2015 om 09:57
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 14 mei 2015, 09:50]Jammer dat Marktplaats geen recensie systeem heeft zoals op Ebay en Aliexpress. Daarom maak ik er ook bijna geen gebruik meer van.
Ja, dat is zeker jammer. Ik heb eigenlijk voornamelijk goede ervaringen met Marktplaats en die mensen zou ik ook wel publiekelijk een pluim willen geven.

diumenge
door diumenge - May 14, 2015 om 10:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@zoeksters, inderdaad, dat gaat natuurlijk twee kanten op.

Cookies
door Cookies - May 14, 2015 om 10:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 14 mei 2015, 09:50]Jammer dat Marktplaats geen recensie systeem heeft zoals op Ebay en Aliexpress. Daarom maak ik er ook bijna geen gebruik meer van.

Ach, hoeveel waarde kun je aan recensies hechten? Daar wordt net zoveel mee gesjoemeld als reviews op Kieskeurig, Tweakers enz. enz.

Ik koop en verkoop regelmatig op MP. Slechts 1 of 2 keer voor gekomen dat een verkoper afhaakte omdat hij/zij een mooier bod kreeg. Ach, denk ik dan, stik er maar in. Geld ben ik nog nooit kwijt geraakt door die geintjes.

jb
door jbittersweet - May 14, 2015 om 10:03
4 Antwoorden / 1 Vragen

de verkoper heeft zich bedacht en stuurt het pakketje morgen toch op ;)
hoera!

bedankt iedereen ;D

diumenge
door diumenge - May 14, 2015 om 10:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=jbittersweet schreef op donderdag 14 mei 2015, 10:03]de verkoper heeft zich bedacht en stuurt het pakketje morgen toch op ;)
hoera!

bedankt iedereen ;D
Het hogere bod was zeker ook van iemand die zich niet aan de afspraak houdt, dus kiest ze nu eieren voor haar geld.

Cookies
door Cookies - May 14, 2015 om 10:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 14 mei 2015, 10:07][quote=jbittersweet schreef op donderdag 14 mei 2015, 10:03]de verkoper heeft zich bedacht en stuurt het pakketje morgen toch op ;)
hoera!

bedankt iedereen ;D
Het hogere bod was zeker ook van iemand die zich niet aan de afspraak houdt, dus kiest ze nu eieren voor haar geld.

Dat zou me helemaal niet verbazen;-) Maar goed, topicstarter is er blij mee.

jb
door jbittersweet - May 14, 2015 om 10:17
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote]
Het hogere bod was zeker ook van iemand die zich niet aan de afspraak houdt, dus kiest ze nu eieren voor haar geld.

waarschijnlijk wel maarja, het goede nieuws is dat ik m'n pony's krijg ^^

zoekster
door zoekster - May 14, 2015 om 10:22
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=jbittersweet schreef op donderdag 14 mei 2015, 10:03]de verkoper heeft zich bedacht en stuurt het pakketje morgen toch op ;)
hoera!

bedankt iedereen ;D
Leuk voor je!

mathijs_b
door mathijs_b - May 15, 2015 om 11:38
641 Antwoorden / 77 Vragen

Gelukkig is het goed afgelopen.
Maar: Als jullie een overeenkomst hebben en er is betaald, dan is die pony van JOU.
De verkoopster mag niet zomaar JOUW spullen verkopen. Dat is diefstal en de koper is in principe een heler!

audb
door audb - May 15, 2015 om 12:03
1668 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 14 mei 2015, 08:56]Gezien de prijs neem ik aan dat je het over speelgoed pony's hebt? Als het om een particuliere verkoopster gaat, kun je er weinig tot niets aan doen. Netjes is het niet.
Weer niet waar.
Koop is koop ook bij een particulier zodra je aangeeft met de koop akkoord be gegaan dan heb je ook een levering plicht ook al kan je later er meer geld voor krijgen.

Cookies
door Cookies - May 15, 2015 om 12:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=audb schreef op vrijdag 15 mei 2015, 12:03][quote=carola.83 schreef op donderdag 14 mei 2015, 08:56]Gezien de prijs neem ik aan dat je het over speelgoed pony's hebt? Als het om een particuliere verkoopster gaat, kun je er weinig tot niets aan doen. Netjes is het niet.
Weer niet waar.
Koop is koop ook bij een particulier zodra je aangeeft met de koop akkoord be gegaan dan heb je ook een levering plicht ook al kan je later er meer geld voor krijgen.

Ja, en wat wil je er aan doen dan? DAAR gaat het namelijk om! Ga jij een rechtszaak aanspannen voor een paar centen?????

gamy
door gamy - May 15, 2015 om 13:16
13 Antwoorden / 4 Vragen

Ja mag wel maar is zeker niet netjes helaas had zelf ook meegemaakt niet leuk nee. Op het Marktplaats zijn vaker nare ervaringen. Veel klanten zijn daar kwijtgeraakt door asociale mensen bah!

En op eBay is zeker allerbeste omdat koop is koop kan niet zomaar aan iemand anders verkopen of terugdraaien.

mathijs_b
door mathijs_b - May 15, 2015 om 15:46
641 Antwoorden / 77 Vragen

[quote=gamy schreef op vrijdag 15 mei 2015, 13:16]Ja mag wel maar is zeker niet netjes helaas had zelf ook meegemaakt niet leuk nee. Op het Marktplaats zijn vaker nare ervaringen. Veel klanten zijn daar kwijtgeraakt door asociale mensen bah!

En op eBay is zeker allerbeste omdat koop is koop kan niet zomaar aan iemand anders verkopen of terugdraaien.

Je kunt altijd op Markplaats een melding doen. Onder iedere advertentie kun je dat aanklikken..

alfatrion
door alfatrion - May 15, 2015 om 16:17
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 14 mei 2015, 09:37]Voor zo'n klein bedrag ga je niet naar de rechter natuurlijk, (...).
En als je het wel zou doen, wat zou je dan eisen? Die andere koper wil ook geleverd krijgen.

zoekster
door zoekster - May 15, 2015 om 16:33
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=alfatrion schreef op vrijdag 15 mei 2015, 16:17][quote=zoekster schreef op donderdag 14 mei 2015, 09:37]Voor zo'n klein bedrag ga je niet naar de rechter natuurlijk, (...).
En als je het wel zou doen, wat zou je dan eisen? Die andere koper wil ook geleverd krijgen.
Nakoming van de overeenkomst natuurlijk. Daar heb je recht op.

Anders zou het toch wat zijn. In geval van bijv. een bankstel, waarbij het wel ergens om gaat. Je koopt het bankstel, het is de laatste in zijn soort. Vervolgens teken je de overeenkomst. Maar zie daar, er komt een volgende koper aan en die wil het ook graag hebben, de verkoper denkt, hup daar stap ik op in, je mag het voor 100 euro meer hebben.
Dan komt alfatrion langs en zegt tegen de eerste verkoper, ja pech hoor, wat zou je dan eisen? De tweede koper wil het ook hebben.

Nu jij weer.

hutch
door hutch - May 15, 2015 om 16:49
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=jbittersweet schreef op donderdag 14 mei 2015, 10:03]de verkoper heeft zich bedacht en stuurt het pakketje morgen toch op
Ik heb zo het idee dat dit figuur geprobeerd heeft om TS nog meer centen uit de zak te kloppen, d.m.v. een ander emailadres (+ bijbehorend bod) of gewoon alleen aangegeven dat zij een hoger bod heeft gekregen, in de hoop dat TS nog meer gaat bieden.
Hopelijk is TS daar niet ingetrapt.

Dit zijn figuren die, per definitie, onbetrouwbaar zijn.

En rechtszaken beginnen o.i.d. is, gezien het giga bedrag van €10,--, uiteraard grote lariekoek.

jb
door jbittersweet - May 15, 2015 om 17:03
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hutch schreef op vrijdag 15 mei 2015, 16:49][quote=jbittersweet schreef op donderdag 14 mei 2015, 10:03]de verkoper heeft zich bedacht en stuurt het pakketje morgen toch op
Ik heb zo het idee dat dit figuur geprobeerd heeft om TS nog meer centen uit de zak te kloppen, d.m.v. een ander emailadres (+ bijbehorend bod) of gewoon alleen aangegeven dat zij een hoger bod heeft gekregen, in de hoop dat TS nog meer gaat bieden.
Hopelijk is TS daar niet ingetrapt.

Dit zijn figuren die, per definitie, onbetrouwbaar zijn.

En rechtszaken beginnen o.i.d. is, gezien het giga bedrag van €10,--, uiteraard grote lariekoek.

nee ik heb er niet meer geld voor gegeven hoor ;) dezelfde dag dat ze het er op had gezet had ik al meteen gereageerd (verhaal hierboven)
toen kwamen er nog biedingen van 7, 8, 10, 15 en 18 euro. (verschillende mensen) en toen wou ze het ineens niet meer verkopen. ik heb toen gezegt dat ik in mijn recht stond en de gemaakte afspraken zo wou houden. ben een beetje boos geworden en blijkbaar hielp dat ;)

pi
door pieterwolters - May 15, 2015 om 17:06
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 14 mei 2015, 10:07][quote=jbittersweet schreef op donderdag 14 mei 2015, 10:03]de verkoper heeft zich bedacht en stuurt het pakketje morgen toch op ;)
hoera!

bedankt iedereen ;D
Het hogere bod was zeker ook van iemand die zich niet aan de afspraak houdt, dus kiest ze nu eieren voor haar geld.

Als ik koper was zou ik nu toch afhaken. Laat die verkoper maar in haar sop gaarkoken....

me
door mein33 - May 15, 2015 om 17:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op vrijdag 15 mei 2015, 17:06]

Als ik koper was zou ik nu toch afhaken. Laat die verkoper maar in haar sop gaarkoken....

Lijkt een niet erg verstandig advies aangezien Ts (koper) reeds in het topic heeft aangegeven dat er al voor is betaald.
En nu maar hopen dat verkoper ook daadwerkelijk levert.

ma
door marcmons - May 18, 2015 om 01:40
25 Antwoorden / 0 Vragen

Ik laat een aankoop via MP (of andere veiling) altijd eerst schriftelijk bevestigen voor akkoord met artikelomschrijving, afgesproken prijs, betaalgegevens, verzendwijze en met volledige naam, adres en woonplaats. Ik wil weten met wie ik zaken doe. Die gegevens verstrek ik ook van mezelf aan de verkoper. Bovendien vraag ik de verkoper de advertentie op MP als 'gereserveerd' te vermelden. Op deze manier handel je een stuk veiliger. Wil de verkoper niet bevestigen of zijn NAW-gegevens niet verstrekken, dan gaat de transactie gewoon niet door. Een tussentijdse afzegging van een koop door een hoger bod heb ik daardoor nog nooit meegemaakt.