duif2
door duif2 Jul 19, 2015 om 17:10
Geldzaken & recht

Geld geven

Mijn vader wil zijn kinderen en kleinkinderen wat geld geven.
Hij heeft twee getrouwdekinderen en 3 kleinkinderen waarvan 1 getrouwd is.
Hij wil per paar (kinderen en getrouwde kleinkind) hetzelfde bedrag geven als aan de niet getrouwde kleinkinderen.
Het getrouwde kleinkind vindt dit niet eerlijk, hij wl meer omdat hij getrouwd is.
Maar de gedachte van mijn vader is dat het voor elke "bloedverwant" hetzelfde is of die getrouwd is of niet.
Wie heeft hier een mening of een goed idee over?

2227 15 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Jul 19, 2015 om 17:24
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Naar mijn bescheiden mening kan hij het beste alleen aan zijn kinderen een zelfde bedrag schenken. Hoe de kinderen dit aan de kleinkinderen doorgeven is dan hun probleem.

door 1953 - Jul 19, 2015 om 17:27
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Voor zover mij bekend kan tot € 2.000 per jaar belastingvrij worden geschonken.

diumenge
door diumenge - Jul 19, 2015 om 17:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt mij toch heel simpel, het getrouwde kleinkind heeft niets te willen. Het is aan uw vader om te geven wat hij wil en aan wie hij wil.

reflecs
door reflecs - Jul 19, 2015 om 17:36
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Hij wil meer.....
Ik hoop dat uw vader hiervan niet op de hoogte is. Wat ondankbaar zeg.
Vind persoonlijk trouwens dat uw vader het juist wel eerlijk verdeelt.

zoekster
door zoekster - Jul 19, 2015 om 17:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Maar de kinderen krijgen toch ook 'per paar'? Waarom zouden de kleinkinderen dan niet per paar krijgen?

Verder moet het getrouwde kleinkind niet zeuren en blij zijn dat hij wat krijgt. Hij kan ook uit protest de hele schenking weigeren. Dan maakt hij een punt ;-)

ho
door hopetobehelping - Jul 19, 2015 om 17:39
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste duif2,

wat lief van uw vader dat hij zijn kinderen en kleinkinderen wat wil schenken.
Hoop dat uw vader daarbij let op de bedragen welke belastingvrij mogen worden geschonken, klik hier voor meer informatie.

Het (getrouwde) kleinkind dat meer wil omdat hij getrouwd is vind ik wel erg ondankbaar. Ik zou het persoonlijk bijna een reden vinden om hem dan maar niets te geven aangezien hij er toch niet 'happy' mee is.
Naar mijn mening doet uw vader het heel netjes, volstrekt normaal ook. Hoe ziet u het anders voor u, over een half jaar trouwt een ander kleinkind en dat stapt dan op opa af en zegt ik krijg nog geld van u, het moet niet gekker worden.
Het bedrag dat uw vader wil schenken is een gift en daar hoort de ontvanger dankbaar voor te zijn.
Het getrouwde kleinkind is blijkbaar erg ondankbaar en verdient het in mijn ogen niet eens. Een gift krijgen van opa en dan zeggen 'ik wil meer', van mij kreeg hij niets en een flinke schop onder zijn kont, wat een klaploper.

aurora1
door aurora1 - Jul 19, 2015 om 17:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vader kan en moet natuurlijk zelf bepalen hoeveel geld hij aan wie schenkt.
Kinderen en kleinkinderen mogen in de handen knijpen dat ze zomaar geld krijgen.
Als ik hem was (maar dat ben ik niet), dan zou ik aan elk van zijn kinderen (bloedverwant) hetzelfde bedrag schenken met de redenering zoals @jantje7 het ziet.
Als hij ook nog een bedrag aan zijn kleinkinderen wil schenken dan elk hetzelfde bedrag, getrouwd of niet. Het bedrag aan de kleinkinderen zou voor mij ook lager mogen zijn dan dat wat aan de kinderen geschonken wordt.
Als het ene kleinkind blijft zeuren (wát ook een brutaliteit en bijzonder ondankbaar) dan zou ik overwegen om dat dan maar helemaal niets meer te geven, of deze schenking een hele tijd opschorten en over dat opschorten voorlopig ook maar niets zeggen. Die kan dan zijn houding verbeteren en als dat een tijd het geval is alsnog de schenking doen.

edrick3
door edrick3 - Jul 19, 2015 om 18:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo duif2,

Dat is allemaal erg aardig van vader.
Kleinkind heeft natuurlijk niets te willen.
Mag blij zijn als-ie iets krijgt.
Als er al 'geprotesteerd' zou worden, dan denk ik dat dat eerder door de kinderen zou gebeuren als kleinkinderen hetzelfde bedrag krijgen als de kinderen.

Met vr.gr.

zw
door zwaardvis - Jul 19, 2015 om 18:21
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Uw vader doet zoals eerder geschreven alles correct.
Tegen het getrouwde kleinkind zou ik zeggen: Jij krijgt evenveel als alle andere kleinkinderen, maar omdat je getrouwd bent, heb je wel dubbele kansen op zo'n gift. Namelijk van de andere opa's aan de kant van diens partner....

duif2
door duif2 - Jul 19, 2015 om 19:11
371 Antwoorden / 116 Vragen

Iedereen bedankt voor de antwoorden. Ik ben blij dat jullie allemaal gelijkluidende antwoorden geven.
Ik vind hem ook ondankbaar. Gelukkig weet mijn vader dit niet, mijn neef (het is gelukkig niet mijn kind) heeft het tegen mij gezegd omdat ik de financiële zaken voor mijn ouders regel.
Ik ga dus gewoon het plan wat mijn vader bedacht heeft uitvoeren en inderdaad, als het hem niet bevalt geeft hij het maar terug

valerius-2
door valerius-2 - Jul 19, 2015 om 19:17
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Daar is altijd een oplossing voor. Met een koude hand is dan niet mogelijk maar met een warme hand heeft u zelf er plezier van. Zo zal ik het doen van te voren al met dit soort zaken te handelen.

costnix
door costnix - Jul 19, 2015 om 19:25
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon niets aan datondakbaar kleinkind geven. Wat een verwend kind :-(

tijger1
door tijger1 - Jul 19, 2015 om 19:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe is het mogelijk dat een kleinkind zo compleet onbeschoft is om tegen zijn oom of tante zo te reageren op een aangekondigde gift door zijn opa.

Het staat uw vader vrij, zoals al gezegd, te doen waar hij zin in heeft. En als elk kind en elk kleinkind evenveel krijgt, kan niemand daar een scheef gezicht over trekken.

Mocht ik zo'n kleinkind hebben, dan zou ik mij nog erns bedenken of ik die wel wat zou geven.

tenormin
door tenormin - Jul 20, 2015 om 12:04
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 19 jul 2015, 19:53]
Mocht ik zo'n kleinkind hebben, dan zou ik mij nog erns bedenken of ik die wel wat zou geven.

Gelukkig weet deze vader/grootvader dit niet. Niet te geloven dat er bij een geschenk ook nog eisen durven te worden gesteld.

victorrijnsberg
door victorrijnsberg - Jul 26, 2015 om 19:21
9 Antwoorden / 0 Vragen

Een notaris kan hier vaak goed bij helpen. Wij hebben iets soortgelijks gehad en ons toen laten voorlichten door notaris die testament had opgemaakt. Was daar erg gelukkig mee. Misschien helpt dat.