mf
door mfgr Dec 1, 2014 om 16:53
Geldzaken & recht

Geld na verkoop huis

Mijn moeder heeft onlangs een huis verkocht en is in een huurwoning gaan wonen. Na aftrek van de voormalige hypotheek is er een aardig bedrag overgebleven. Mijn vraag: wat is het verstandigst om te doen om te voorkomen dat de belasting met een aanzienlijk bedrag "op de loop gaat"? Het is de bedoeling dat zij nog een aardige tijd kan 'overleven' met dit bedrag, dus als volgend jaar de belasting een behoorlijk percentage 'opslokt' omdat er niks "slims" is gedaan, dan lijkt me dat nogal zonde.
Advies welkom...

4009 17 Rapporteer

getty
door getty - Dec 1, 2014 om 17:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Jaarlijks belastingvrij aan de kinderen/kleinkinderen schenken?

tijger1
door tijger1 - Dec 1, 2014 om 17:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is een aardig bedrag? Hoe oud is uw moeder? Hoe hoog is haar inkomen?

Dat is allemaal van belang om te weten of "de belastingdienst met haar geld op de loop gaat".

Boven het normale vrijgestelde bedrag van ca. € 21.000 betaalt zij 1,% rendementsheffing. Dat gaat over het bedrag dat zij per 1 januari 2015 bezit.

Heeft zij een laag inkomen en is zij ouder dan 65 dan zijn er hogere vrijstellingen mogelijk.

tijger1
door tijger1 - Dec 1, 2014 om 17:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

1, % Moet zijn 1,2%

fi
door fisbel - Dec 1, 2014 om 18:56
851 Antwoorden / 3 Vragen

Het zijn vrijwel altijd de kinderen die roepen dat het vermogen in rook verdwijnt als er 'niets' gebeurt. Als de bedoeling is dat uw moeder nog jarenlang plezier heeft van haar geld, zal in de eerste plaats gedacht moeten worden aan jaarlijkse schenkingen. Als uw moeder dat wil. U kent waarschijnlijk de informatie van de Belastingdienst omtrent schenkvrijstellingen. Zie de link hieronder. Als uw moeder komt te overlijden, hoeft er aan elk kind over de eerste € 118.254 niet meer erfbelasting te worden betaald dan 10% (tarief ouder - kind)

Waar in deze situatie vrijwel niemand aan denkt is dat er soms huurtoeslag mogelijk is. Ondanks het vermogen. Uw moeder mag dan per 1 januari 2014 geen vermogen Box 3 hebben. Dus bijvoorbeeld meer spaargeld dan € 21. 139 (de grens kan hoger zijn bij een lager (bruto) inkomen dan € 19.895 )

Als haar belastbaar inkomen (verzamelinkomen) in 2014 lager is dan € 21.600 en er is geen vermogen Box 3 komt zij in aanmerking voor huurtoeslag, mits de rekenhuur niet hoger is dan € 699,48 Natuurlijk wel de huurtoeslag dan weer per 01-01-2015 stoppen.
Lees hier

fi
door fisbel - Dec 1, 2014 om 18:58
851 Antwoorden / 3 Vragen

Correctie: aan elk kind moet zijn: door elk kind.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 1, 2014 om 19:19
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het idan vermogen en dit is een aparte bg dat komt op het ogen een aparte belasting regel fat neerkomt op een betaling van 1,2 % na de vrijstelling.

marcel75
door marcel75 - Dec 1, 2014 om 19:54
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Met een schenking gaat in beginsel het geld van moeder naar de kinderen. Dan wordt het dus lastig voor moeders om het lang uit te zingen.

Een mogelijkheid kan zijn om op papier te schenken. Daarvoor moet moeder en kinderen dan wel langs de notaris (met bijbehorende kosten) en moet zij jaarlijks 6% rente over het op papier geschonken bedrag betalen aan de kinderen.

Voor de kinderen valt de schenking in hun box 3 vermogen. Dit heeft gevolgen voor toeslagen en/of bijstand. Je verschuift dus vooral het box 3 probleem van ouder naar kind.

zoekster
door zoekster - Dec 1, 2014 om 20:11
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat ik me afvraag, is een ouder verplicht om aan al de kinderen (hetzelfde) te schenken, of is die daar geheel vrij in?

tijger1
door tijger1 - Dec 1, 2014 om 20:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het hangt er ook maar helemaal van af hoe groot het vermogen is van moeder en daarnaast haar inkomen. Als de kinderen geen cent te makken hebben, zit het met box 3 daar ook wel "goed".

marcel75
door marcel75 - Dec 1, 2014 om 20:29
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Zoekster,
Natuurlijk is een ouder niet verplicht om te schenken. Een ouder kan daartoe ook nimmer gedwongen worden.

zoekster
door zoekster - Dec 1, 2014 om 20:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=marcel75 schreef op maandag 1 dec 2014, 20:29]Zoekster,
Natuurlijk is een ouder niet verplicht om te schenken. Een ouder kan daartoe ook nimmer gedwongen worden.
Wat ik bedoelde is of de ouder aan alle kinderen evenveel of even weinig moet schenken. Ik denk er dan aan dat iemand vlak voor het overlijden nog vlug 1 kind bevoordeelt en een ander benadeelt en een daarom een erfenis misloopt. Ik meen dat daar hier eens wat over is gezegd.

marcel75
door marcel75 - Dec 1, 2014 om 22:01
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je kunt heel goed onderscheid maken door verschillende schenkingen te doen. Alleen als daardoor de legitieme portie geschonden wordt, kan het zijn dat de schenkingen deels teruggedraaid moeten worden.

Fiscaal gezien werken schenken gedaan binnen 180 dagen voor het overlijden niet (als we even de tijdelijke € 100.000,--vrijstelling buiten beschouwing laten).

mf
door mfgr - Dec 2, 2014 om 21:34
11 Antwoorden / 12 Vragen

Dank voor de reacties. Ik begrijp dat schenkingen eigenlijk de enige uitweg zijn, hoewel dan natuurlijk de kinderen wellicht weer gevolgen kunnen krijgen als ze bijvoorbeeld een huurtoeslag hebben.
De bankrekening op de Kaaimaneilanden of slim beleggen is dus ook geen optie, begrijp ik?
Ik vraag me toch af hoe al die rijke mensen dat doen. Je hoort zo vaak over "slimme belastingconstructies", maar als ik dit allemaal zo lees bestaat dat helemaal niet. Of er wordt hier iets verzwegen natuurlijk...

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2014 om 21:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een wonderlijke opmerking: "schenkingen de enige uitweg". Alsof het hebben van een vermogen een zware last is. Als er kinderen zijn met huursubsidie hebben ze het normaal gesproken al niet breed. En dan kan een gift van moeder net die extra ruimte geven om het wat beter te hebben.

Slimme belastingconstructies zijn er minder en minder en dan praat je toch ook al gauw over tonnen.

marcel75
door marcel75 - Dec 2, 2014 om 21:51
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Schenkingen vallen in de regel wel onder de noemer van "slimme belastingconstructies". Maar het moet wel aantrekkelijk zijn voor zowel schenker als begiftigde.

Schenkingen maken moeders namelijk meteen armer. En dan kan ze het dus niet meer zo lang uitzingen als vooraf gedacht.

Beleggen kan natuurlijk, maar levert op korte termijn levert dat vaak niets op en kost wel wat. Daarmee zet je voor de toekomst een spaarpotje weg, waar je voorlopig dus niet aan zou moeten komen.

Estate plannen is dus een vak apart en niet voor iedereen gelijk en niet voor iedereen even voordelig.

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2014 om 22:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik refereerde meer aan de Kaaimaneilanden.;-)

Maar het lijkt wel of mensen het een straf vinden om geld te hebben. Als je voor toeslagen in aanmerking komt, heb je het over het algemeen niet echt breed, uitzonderingen daargelaten, dan is het toch heerlijk om iets te krijgen van je moeder en dat nuttig en/of plezierig te besteden?

aurora1
door aurora1 - Dec 2, 2014 om 22:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het geld is nog steeds van uw moeder en heeft u eigenlijk niets mee te maken. Ik zou moeder rustig haar geld laten besteden zoals ze zelf wil zonder eventueel in de toekomst mogelijk nog geldzorgen te moeten krijgen omdat de kinderen graag schenkingen willen. Misschien heeft ze tzt geld wel hard nodig voor wat (extra) hulp.
U ziet vanzelf wel wat u, in een wat verdere toekomst ten deel valt.
Ik zou me er in ieder geval niet mee bemoeien, het is haar zaak.