co
door cor rupt Jun 10, 2013 om 09:57
Geldzaken & recht

Geld omwisselen in vreemde valuta.

Je kunt tegenwoordig niet meer zomaar een bank binnenlopen om je geld om te wisselen in een vreemde valuta. Omdat wij binnenkort voor 3 weken naar Singapore gaan willen wij bij onze "huisbank" ING SGD (Singapore dollars) aanvragen via "Buitenlands geld bestellen" Op Valuta.nl hadden we gezien dat de koers 1,6514 was ofwel SGD/EUR 0,61. Voor € 1000,-- krijg je dan SGD 1650,--. Bij de ING bank was de koers echter 1,499950. Als ik SGD 1500,- op zou nemen kostte mij dat € 1003,-- + 6,-- kosten voor deze service. Dat is dus SGD150,- minder dan de actuele koers. 150x0,61 = € 91,50 wordt teveel berekend excl de kosten. Is hier ook toezicht op en hoeveel vertrouwen kan ik nog in "mijn" bank hebben?

10211 17 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Jun 10, 2013 om 10:22
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Heeft u in de goede kolom gekeken?
Er is een groot verschil tussen aankoop en verkoop van vreemde valuta. Dit is helaas bij elke bank zo. Hoe "vreemder" de valuta hoe groter het verschil.

Jantje

Gr
door Grunn1 - Jun 10, 2013 om 11:49
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dit is normaal zal je ook zien als je naar het GWK gaat. Eigenlijk heb je 3 koersen: werkelijke koers, dit is de koers die de financiële markten hanteren. de aankoop koers, als je buitenlandse valuta koopt en deze is altijd lager dan de werkelijk koers. de verkoop koers, als je buitenlandse valuta verkoopt en deze is altijd hoger dan de werkelijk koers. Eigen verdienen o.a. de banken dubbel op buitenlandse valuta, ten eerste door het koersverschil en ten tweede door de provisie.

Gr
door Grunn1 - Jun 10, 2013 om 11:50
1427 Antwoorden / 18 Vragen

"Eigen" moet Eigenlijk zijn

aurora1
door aurora1 - Jun 10, 2013 om 13:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien heb je ook nog wat aan de informatie over geldzaken op deze sites: hier en hier

vr.gr.

tenormin
door tenormin - Jun 10, 2013 om 13:50
16829 Antwoorden / 108 Vragen

cor rupt, dan zou ik, als ik de verwijzingen van aurora1 lees, mijn geld niet gaan wisselen als ze overal in Singapore ook Euro's accepteren. Plus, als je een credit card hebt (Visa) lijkt me dat ook gemakkelijk. Kost ook geld maar gaat er toch iets mis met een betaling heb je in ieder geval de Visa verzekering en ben je niet zoveel "change money" kwijt aan, in dit geval, ING bank, die, zoals al gesteld, niet de enige bank is die zoveel kosten berekent. Als je alleen je ING pas wilt gebruiken, met Maestro, moet je wel de bank vragen of ze de pas willen de blokkeren, anders kan je natuurlijk niets opnemen. Heel prettige tijd in Singapore.

dearagain
door dearagain - Jun 10, 2013 om 14:37
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*zo gauw je gaat praten over "mijn" bank, moet je het woord "vertrouwen" in de vrieskist leggen

Gr
door Grunn1 - Jun 10, 2013 om 15:21
1427 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=dearagain schreef op maandag 10 jun 2013, 14:37]*zo gauw je gaat praten over "mijn" bank, moet je het woord "vertrouwen" in de vrieskist leggen

Het heeft niks met vertrouwen of corrupt te maken. Elk wisselkantoor of bank hanteert aan en verkoop koersen. Het aan en verkopen van buitenlandse valuta kost altijd geld en de koersen zijn bekend. Je wordt niet verneukt of opgelicht. Of het terecht is dat banken en wisselkantoren hier zoveel aan moeten verdienen dat is een ander verhaal.

tenormin
door tenormin - Jun 10, 2013 om 15:22
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=dearagain schreef op maandag 10 jun 2013, 14:37]*zo gauw je gaat praten over "mijn" bank, moet je het woord "vertrouwen" in de vrieskist leggen

U hebt in niets en niemand vertrouwen meer, zo te lezen. Dat is toch niet zo opbeurend als mensen een vraag stellen, lijkt me. Voor de meeste problemen is wel een oplossing.

tijger1
door tijger1 - Jun 11, 2013 om 12:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heeft helemaal niets met vertrouwen te maken. Prijzen zijn toch bekend en ze hebben geen monopolie. Daar pinnen is trouwens veel verstandiger plus creditcard meenemen.

ha
door hanneke - Jun 12, 2013 om 11:52
321 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien een gekke vraag, maar waarom pint u niet gewoon geld op het vliegveld ter plaatse, zodra u aankomt? Pinnen is altijd goedkoper dan geld wisselen. Bij sommige betaalproducten (bijvoorbeeld als u ook een creditcardpakket heeft) kunt u zelfs zonder kosten wereldwijd pinnen. Ik heb dat in Nieuw-Zeeland meerdere malen zo gedaan, en dat was prima te doen. En volgens mij is Singapore Airport behoorlijk internationaal, dus pinautomaten genoeg daar.
Van tevoren thuis alleen wel even goed controleren of u met uw betaalpas wereldwijd kunt pinnen: sommige banken zetten pinnen buiten Europa standaard uit tegenwoordig, om fraude na skimming te voorkomen.

co
door cor rupt - Jun 12, 2013 om 12:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt iedereen die gereageerd heeft op mijn verhaal. Toeval of niet..... Lees vandaag het artikel in De Telegraaf:
Beerput valutamarkt gaat open. Zwendel met geldkoersen!!!

Gr
door Grunn1 - Jun 12, 2013 om 13:15
1427 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=cor rupt schreef op woensdag 12 jun 2013, 12:34]Bedankt iedereen die gereageerd heeft op mijn verhaal. Toeval of niet..... Lees vandaag het artikel in De Telegraaf:
Beerput valutamarkt gaat open. Zwendel met geldkoersen!!!

Dit heeft betrekking op de handel in valuta en niet op het wisselen van valuta door particulieren bij de bank. Wel goed lezen voor je weer komt met je zwendel en corruptie.

tenormin
door tenormin - Jun 12, 2013 om 13:17
16829 Antwoorden / 108 Vragen

hanneke, dat déblokkeren (verzoek aan de bank om) had ik maandag al geschreven.

ho
door honza23 - Jun 12, 2013 om 13:55
261 Antwoorden / 3 Vragen

als je een pak melk koopt van 70 cent, heb je dan ook geen vertrouwen meer in je supermarkt als je er achter komt dat ze zelf dat pak melk voor 45 cent ingekocht hebben ?

oftewel:
1) een bank is geen liefdadigheidsinstelling, allereerst moeten ze hun eigen kosten terugverdienen en dan proberen ze ook nog wat te verdienen, net als jouw supermarkt
2) naast de algemene kosten (kantoren, personeel, marketing, verzekeringen, computersystemen etc etc) hebben ze hier ook specifieke kosten: dat geld moet uit Singapore opgehaald en veilig bewaard worden, dan moet het gedistributeerd worden naar de kantoren waar klanten er om vragen. Dan staan er tegen de aankoopkosten al die tijd geen inkomsten: rentekosten dus. Vervolgens een risico op koersverlies: u kijkt nu naar de koers van dit moment, maar de bank heeft dat geld al veel eerder moeten kopen, in de tussentijd kan de munt een stuk minder waard geworden zijn: en het afdekken van dat valutarisico kost ook weer geld. En dan is het een niet erg courante munt: het aantal mensen dat deze munt contant nodig heeft is erg klein, de biljetten liggen dus waarschijnlijk een hele tijd op een klant te wachten: al die kosten en risico's voor de bank lopen dus op.
Resultaat: het verschil tussen aan- en verkoopkoers is een stuk groter, het kost u dus gewoon extra geld. En het is meestal dan ook nog een service van de bank want met die koersen halen ze meestal net de kosten er uit, winst wordt er niet tot amper op gemaakt.
Pinnen (met een betaalpas) of ter plaatse met een credit-card betalen (niet opnemen, dat is vaak erg duur) is vaak goedkoper; maar ook hier geldt: vaak 1 of 2% koersopslag, en men rekent vaak met de slechtste koers van de dag. "Gratis pinnen of betalen" met een pinpas van € 1000 kost je daarom effectief vaak ook zo € 30,-.
Wat je zou kunnen doen: neem zowel je pinpas mee (wel laten deblokkeren voor Azië) als contant geld. En kijk eens wat ter plaatse wisselen kost, misschien dat je mensen ter plaatse wel weten waar je het beste kunt wisselen?! En pin dan diezelfde dag ook eens (b.v. als je iets koopt of afrekent), en vergelijk dat dan (let er dan wel op dat pas 2 werkdagen later de definitieve afrekening op Mijn ING te zien is, die wijkt meestal af van wat je de eerste dag onder voorbehoud op je overzicht ziet staan!).
Ikzelf ga nog wel eens naar Polen: en contant wisselen net achter de grens levert veel meer Pools geld op dan als ik met mijn pinpas pin!

tijger1
door tijger1 - Jun 12, 2013 om 14:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@honza23

Maar pas wel op voor vals geld.

ho
door honza23 - Jun 12, 2013 om 14:20
261 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 12 jun 2013, 14:04]@honza23

Maar pas wel op voor vals geld.

Ik kom al 30 jaar in Polen en ik heb nog nooit één vals Pools biljet gekregen :)
V.w.b. Singapore weet ik het natuurlijk niet maar gezien de straffen ter plaatse ga ik er van uit dat kantoortjes (dus niet 'op straat') veilig zijn.

jantom
door jantom - Jun 12, 2013 om 16:47
377 Antwoorden / 0 Vragen

Ik adviseer u om contant geld (in EURO's) mee te nemen.

Ik weet niet wat u van plan bent uit te geven maar als u grootse plannen heeft kunt u één of meer biljetten van 500 Euro meenemen en de rest in kleinere coupures (100 en 200 Euro) en dan wordt het ook geen dikke stapel papier. Neem een paar biljetten van 50 erbij.

Vroeger (als ik het even over mezelf mag hebben) nam ik wat contanten mee maar vooral ook travellercheques. Die tijd (van die travellercheques) is al lang voorbij (het is gewoonweg té duur).

Pinnen in het verre buitenland kan best goed maar is duur. U betaalt niet alleen kosten aan uw bank maar ook aan de bank in Singapore en u krijgt als beloning ook nog een ongunstige koers. Die ATM's daar in Singapore waren de eerste die ik in mijn leven zag. In Nederland was er toen discussie over de mogelijke invoering maar in Singapore was men "moderner".

Het is (hoewel het wat eng lijkt) zoveel beter om contant geld mee te nemen en te wisselen. Dat kan overal en u krijgt bij een geldwisselkantoor meer dan bij een bank zelf. Altijd wel op uw hoede zijn. Singapore is geen gevaarlijk stad en dat is een pré.
U kunt in de meeste hotels in Singapore uw geld in het hotel opbergen dus u hoeft het alleen te transporteren als u heenreist.

Weet dat u -indien u koopplannen heeft- beter terecht kan in de eerste stad in Maleisie die u vanuit Singapore kan bereiken. Johor Bahru. Daar is een enorm koopgebied. Daar moet u dan zijn. Maar u maakt het uit.