in
door ingevelthoven Oct 20, 2014 om 14:40
Geldzaken & recht

Geld teruggave bij aankoop

Ik heb in een dameskledingzaak HET BONTE SCHAEP in Zaltbommel een wollen vest gekocht wat ik helaas terug heb moeten brengen omdat het enorm jeukt (heb het binnen 2weken teruggebracht.
Ik krijg geen geld terug en ben nu verplicht iets te kopen tegen mijn zin in . Ik viel voor dat vest ,anders zou ik daar niets hebben gekocht.
het personeel zei ,het staat op de bon ,wij geven geen geld terug maar dat weet pas als het artikel al gekocht is .
Het staat ook niet vermeld in de winkel WIJ GEVEN GEEN GELD TERUG.
Mijn vraag aan U kan dit? ik wil gewoon graag mijn geld terug.
hartelijk dank alvast Inge velthoven

1050 3 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 20, 2014 om 14:47
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Daar gaan we weer, via Internet/web shops heb je 14 dagen retour optie.
Via een stenen winkel geldt (mits anders omschreven) KOOP=KOOP. Ze mogen wel ruilen, tegoedbon en of geld terug maar zijn dit niet verplicht.
Uw vraag is: "Mijn vraag aan U kan dit? ik wil gewoon graag mijn geld terug".
Er staat op de bon: wij geven geen geld terug.
Verder is een stenen winkel niet verplicht iets goeds terug te nemen.
Dus u kunt wel willen, maar u krijgt terecht uw geld niet terug. De winkelier staat in zijn recht.

mahadma
door mahadma - Oct 20, 2014 om 14:48
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Kilik HIER en lees wat Consuwijzer er over schrijft.

edrick3
door edrick3 - Oct 20, 2014 om 15:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ingevelthoven,

.....ik wil gewoon graag mijn geld terug.......
Tja, maar als je dit niet van te voren afgesproken hebt .....
In een winkel geldt altijd koop = koop.
Eventueel ruilen tegoedbon, of geldteruggave is altijd coulance.
Meestal staat er wel aangegeven wat de 'regels' zijn en anders had je dit even moeten vragen.
Nog aardig dat je een tegoedbon kunt krijgen.
Houd wel even de geldigheid in de gaten:

Een tegoedbon kunt u krijgen als u een product terugbrengt naar de winkel. U hebt bijvoorbeeld zelf spijt van uw aankoop en u had geen klacht over het product. De wet zegt in dit soort situaties: koop is koop. Ruilen is geen wettelijk recht, maar een gunst van de verkoper. De verkoper mag daarom ook voorwaarden stellen aan een tegoedbon. Bijvoorbeeld: hoelang de bon geldig is. Of dat u alleen een ander product mag kiezen en u geen geld terug krijgt. U kunt er zelf voor kiezen of u de tegoedbon wilt accepteren. Wilt u geen tegoedbon? Dan hoeft de verkoper niets anders aan te bieden in deze situatie.
Hoelang is een tegoedbon geldig?

Er bestaan geen regels voor hoelang een tegoedbon geldig moet zijn. De verkoper moet wel van tevoren melden hoelang de tegoedbon geldig is. Staat er alleen een uitgiftedatum op de tegoedbon? Dan is de tegoedbon vijf jaar geldig.
(Bron:Consuwijzer)

Met vr.gr.