door edrick3 Apr 30, 2010 om 17:41
Vakantie & reizen

Geldigheid paspoort ná vertrek uit buitenland

Beste mensen,

Kan iemand mij vertellen waar de regel (?) vandaan komt dat een paspoort nog een half jaar geldig moet zijn na verlaten van een land?
Waarom is dit noodzakelijk?
Geldt dit voor Thailand, Vietnam, Cambodja?
Ben benieuwd naar de reacties.

7640 7 Rapporteer

vladja
door vladja - Apr 30, 2010 om 17:44
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De regel staat in de boeken van de landen, die dat eisen. Het is geen Nederlandse regel.

Vladja

vladja
door vladja - Apr 30, 2010 om 17:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Nederlanders moeten bij aankomst in Thailand in het bezit zijn van een geldig paspoort, dat na vertrek nog tenminste zes maanden geldig is.

Vanaf de dag dat u aankomt in Vietnam, dient uw paspoort nog tenminste zes maanden geldig te zijn.

Voor het reizen naar Cambodja heeft u een geldig paspoort nodig, dat na terugkomst nog 6 maanden geldig dient te zijn. U heeft tevens een visum nodig met een geldigheidsduur van een maand.

Vladja

edrick3
door edrick3 - Apr 30, 2010 om 18:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

OK. En voor Vietnam en Thailand heb je ook een visum nodig, dat weet ik.

Blijft de vraag: Waarom is dit noodzakelijk? = de geldigheid 1/2 jaar van het paspoort.

edrick3
door edrick3 - Apr 30, 2010 om 18:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

PS Ja, omdat het door die landen 'vereist'wordt, maar dat bedoel ik niet. Wat is de zin van zo'n maatregel?

ge
door gerland - Apr 30, 2010 om 18:59
127 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom is dit noodzakelijk, m.a.w. waarom stelt men de eis dat het paspoort x maanden na vertrek nog geldig dient te zijn?

Ik denk dat deze "eis" zijn waarde verliest zodra je vertrokken bent uit het land. Geen haan die er naar kraait?

De werking van zo'n regel is mijns inziens dat mensen die op reis gaan zorgen dat hun paspoort nog lang genoeg geldig is. Mocht iemand door onvoorziene omstandigheden niet op geplande datum het land kunnen verlaten, dan heeft dat land door het hanteren van zo'n regel de kans verminderd dat er problemen ontstaan dat iemand het land niet meer uit kan, niet meer kan reizen omdat zijn paspoort niet meer geldig is. Terwijl het ook niet de bedoeling is dat ie blijft omdat bijvoorbeeld het visum afloopt.

edwardus
door edwardus - Apr 30, 2010 om 20:11
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Kort gezegd: ze willen geen enkel risico om met jou opgescheept te zitten.
Als je om wat voor reden dan ook ineens niet terug kunt, willen ze wel dat er geen probleem ontstaat dat jij het land niet meer uit komt, want op een verlopen paspoort kun je dat wel schudden.

ge
door gerland - Apr 30, 2010 om 20:12
127 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edwardus schreef op vrijdag 30 apr 2010, 20:11]Kort gezegd: ze willen geen enkel risico om met jou opgescheept te zitten.
Als je om wat voor reden dan ook ineens niet terug kunt, willen ze wel dat er geen probleem ontstaat dat jij het land niet meer uit komt, want op een verlopen paspoort kun je dat wel schudden.

Volgens mij heb ik dat eerder gelezen.