lucia47
door lucia47 Mar 8, 2011 om 20:44
Geldzaken & recht

Geldigheid testament

Is het testament dat ik destijds maakte als getrouwde vrouw nu nog geldig. Het was een testament voor de langstlevende en daarna voor zijn kinderen en de mijne zodat zij in evenredigheid zouden erven. Ik ben inmiddels gescheiden en ik weet dat mijn ex zijn testament heeft veranderd.
Het kan toch niet zijn dat bij mijn overlijden mijn ex nog zou erven of zijn kinderen rechten hebben.
Als dit veranderd moet worden, hoe kan dat dan zo goedkoop mogelijk.Ik zit in de Bijstand.
Bijvoorbaat bedankt voor het antwoord.

11358 25 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Mar 8, 2011 om 20:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Of je testament verandert moet worden ligt aan de inhoud van het testament. Je ex man erft, tenzij in het testament anders is bepaald, niet meer van je omdat je gescheiden bent. Let wel: dat kan dus anders zijn, maar is afhankelijk van de letterlijke tekst van je testament.

Het meest raadzame is toch wel om minstens het testament te laten herroepen. Daarvoor moet je wel langs de notaris. De kosten voor een herroeping hoeven niet meer dan € 175,-- te bedragen. Wil je toch iets meer regelen, bijvoorbeeld een zogenaamde prive-clausule voor je kinderen om te voorkomen dat de koude kant ooit met een deel van je erfenis er van tussen zou kunnen gaan, dan zou dat in mijn ogen voor ongeveer € 350,-- te regelen moeten zijn.

Op naar de notaris dus.

lucia47
door lucia47 - Mar 8, 2011 om 21:08
7 Antwoorden / 4 Vragen

dank je voor je snelle antwoord, maar E 175,- is nog meer dan een maand huishoudgeld.
Maar ik begrijp dat het testament zo opgesteld zou kunnen zijn dat het mogelijk zou zijn dat die andere kinderen nog rechten hebben.
Waarschijnlijk is er over 25 jaar niets te erven, maar toch.....

marcel75
door marcel75 - Mar 9, 2011 om 08:41
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als je het zeker wilt weten, dan zul je toch echt met een notaris om de tafel moeten gaan zitten. Het kan zelfs zo zijn dat je ex nog van je erft.

Daarnaast adviseer ik toch wel om zo eens in de 5 jaar naar het testament te laten kijken. Hierdoor voorkom je dat je testament ingehaald wordt door de tijdgeest, je eigen wensen, maar vooral ook wetgeving en rechtspraak.

mebo
door mebo - Mar 9, 2011 om 14:04
153 Antwoorden / 40 Vragen

Het is verstandig om voor deze situatie een notaris te bellen en advies te vragen. Het telefonisch advies is gratis.
Blijkt een nieuw testament nodig te zijn kijk dan op www.degoedkoopstenotaris.nl welke in uw regio (de afstand rond uw woonplaats is zelf aan te geven) het goedkoopste is.
Dit geeft zeer grote verschillen in tarieven voor dezelfde dienst.

marcel75
door marcel75 - Mar 9, 2011 om 14:24
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Mebo,
Waarom zou een telefonisch advies gratis zijn en een advies op kantoor niet? Mag de notaris dat altijd nog even zelf bepalen of hij wel of niet een nota stuurt? Een telefonisch consult bij een huisarts kost bijvoorbeeld ook wel wat hoor, maar dat zie je nooit.

Daarnaast kun je gewoon praktisch gezien niet telefonisch even een advies geven over de werking van een testament anders dan: "Maak een afspraak en we kijken er naar." Je kunt van een automonteur immers ook niet verwachten dat hij over de telefoon een diagnose kan stellen over de staat van je automotor?

Zoals ik al heb aangeven zit er een groot verschil tussen alleen maar een herroeping of een uitgebreider testament. Op de goedkoopste notaris staan echter niet de tarieven voor een herroeping maar voor een iets uitgebreider testament. Let daarnaast ook nog even op dat menig "goedkope" notaris zwaar uitgeklede tarieven op die site zet. Zodra je daar om mee om de tafel gaat zitten zul je zien dat je voor, in mijn ogen, zeer gebruikelijke zaken extra moet betalen. "Bij plussen" noemen ze dat dan in de wandelgangen.

Daarnaast betreft het lang niet altijd dezelfde dienst. Er zijn notarissen die werken volgens het: "U vraagt, ik draai"-principe en er zijn notarissen die werken volgens het: 'U vraagt, ik denk mee en door"-principe. De eerste zullen soms goedkoper zijn, maar dan krijg je alleen maar wat je zelf hebt aangegeven. De laatste zullen zelf ook met voorstellen aankomen en op die manier een juridisch maatpak voor je maken.

mebo
door mebo - Mar 9, 2011 om 14:43
153 Antwoorden / 40 Vragen

Reactie op Marcel75

Spreek helaas uit een bijna gelijke situatie
Heb via www.degoedkoopstenotaris.nl de goedkoopste notaris gevonden voor een enkelvoudig testament. Deze notaris telefonisch advies gevraagd en offerte gekregen(was echt gratis) De kosten waren exact als op de site.
Bij de notaris vervolgens alles doorgesproken en er is een concept testament gemaakt. Het testament is inmiddels gepasseerd zonder bijkomende of verborgen kosten.

marcel75
door marcel75 - Mar 9, 2011 om 14:52
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Mebo,
Maar hoe weet jij of jij het goede en complete advies hebt gekregen of dat de notaris alleen maar gedaan heeft wat jij hem opgedragen hebt? Als je roept: "ik wil mijn testament herroepen" en de notaris doet dat braaf/slaafs dan zullen de directe kosten inderdaad niet zo hoog zijn. De narigheid komt vanzelf al je overleden bent.

Uit eigen ervaring weet ik de meeste mensen/vrijwel iedereen na een echtscheiding toch wel iets meer geregeld willen hebben dan alleen maar een herroeping. Wat te denken van het uitsluiten van de mogelijkheid dat de ex via een achterdeur (namelijk de kinderen) alsnog een deel van jouw erfenis in handen zou krijgen.

Ik mag overigens ook wel voor de inhoud van jouw testament en het voor jou kunnen overzien van de gevolgen van je testament en de gemaakte keuzes dat je vooraf een bespreking bij de (kandidaat-)notaris aan tafel hebt gehad, er een gedegen toelichting bij het ontwerp van het testament zat en alles voor de ondertekening niet alleen is voorgelezen, maar nogmaals alle mogelijke scenario's besproken zijn. Anders vrees ik toch voor je dat goedkoop duurkoop zal blijken te zijn.

curious
door curious - Mar 9, 2011 om 18:51
45 Antwoorden / 7 Vragen

http://www.degoedkoopstenotaris.nl/ al geraadpleegd ?

marcel75
door marcel75 - Mar 9, 2011 om 19:01
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Curious,
Zie mijn eerdere bijdragen.

ag
door agapon - Mar 9, 2011 om 19:05
115 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt mij dat je een vrijblijvend gesprek aan zou moeten vragen bij een notaris en met het testament erheen gaan om de zwakke punten er uit te halen en misschien dat een juiridisch bureau (rechts en wetswinkel b.v) je ook tekst en uitleg kan geven. Mijn testament heeft een notitie extra nl. dat indien beide partijen uit elkaar mochten gaan er over en weer geen aanspraken meer bestaan. Dit geld ook voor opgebouwde pensioenen. Misschien dat je hier wat mee kunt doen.

lucia47
door lucia47 - Mar 9, 2011 om 19:30
7 Antwoorden / 4 Vragen

Die goedkope notaris gaat meer dan E 200 kosten. Nog erger. Voorlopig kan ik dus niets ondernemen. Veel te duur.
Kan dat echt niet anders.

marcel75
door marcel75 - Mar 9, 2011 om 19:53
5124 Antwoorden / 4 Vragen

agapon,
Het lijkt me stug dat je de afstand van de pensioenrechten in het testament hebt geregeld. Overigens regel je met die bepaling waar jij naar verwijst alleen maar dat je ex echtgenoot niet meer van je erft. Heb je ergens anders bijvoorbeeld zijn kinderen ook tot erfgenaam benoemd, dan kunnen die alsnog om de hoek komen kijken.

Ook kan je ex altijd nog via je kinderen mee erven. Dat gaat dan als volgt. Jij komt te overleden en bijvoorbeeld alles gaat naar je kinderen. Vervolgens komt een kind te overlijden zonder een testament te hebben opgesteld. De wettelijke erfgenamen zijn dan vader en de andere kinderen. Oftewel: vader erft alsnog mede van jou.

Lucia,
Die € 200,--, hoe kom je daar aan. Alleen van internet of heb je ook daadwerkelijk een bel- of mailrondje gedaan?

lucia47
door lucia47 - Mar 9, 2011 om 20:33
7 Antwoorden / 4 Vragen

curious woensdag 9 mrt 2011, 18:51
http://www.degoedkoopstenotaris.nl/ al geraadpleegd ?

Op deze site gekeken bij mij in de buurt.

ma
door mario47 - Mar 9, 2011 om 20:44
56 Antwoorden / 2 Vragen

Het vermogen dat u in de bijstand mag hebben,is net genoeg om uw begrafenis te bekostigen.Waarom zou uw ex van u erven?U hebt toch geen binding met hem?Net zoveel als Uw buurman.

lucia47
door lucia47 - Mar 9, 2011 om 21:37
7 Antwoorden / 4 Vragen

Het gaat erom of zijn kinderen nog lastig kunnen worden naar mijn kinderen toe.
Ook al gaat het om volwassenen, hun negatieve gevoelens naar mij toe zijn nog al heftig (wat zeg ik dat mooi) ..
Hebben deze ex stiefkinderen het recht om mijn testament op te vragen? Of hoe gaat dat, hoe komt een testament ter sprake.

sh
door shine - Mar 10, 2011 om 09:30
107 Antwoorden / 1 Vragen

Nog goedkoper en officieel: (via dit kanaal heb mijn testament geregeld)
http://www.doehetzelfnotaris.nl/
Tarieven (inclusief BTW en exclusief verschotten) op 10 maart 2011
Testament: € 180,-- (eenvoudig)
Herroeping: € 120,--

Het is absoluut verstandig en noodzakelijk om uw testament aan te passen/herroepen.

sh
door shine - Mar 10, 2011 om 09:44
107 Antwoorden / 1 Vragen

Als aanvulling waar duidelijke uitleg staat:
http://www.plusonline.nl/geldenrecht/artikelen/artikel/216/preview

http://www.erfwijzer.nl/vererving-volgens-testamenten.html
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-is-de-wettelijke-verdeling-bij-erfrecht.html

Verder heeft bijna iedere notaris altijd wel een 30 minuten gratis gesprek.
Daarnaast, gezien uw uitkering kunt ook ook langs gaan bij het Juridisch Loket.
http://www.juridischloket.nl/

marcel75
door marcel75 - Mar 10, 2011 om 09:54
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Shine,
Het juridisch loket is helaas over het algemeen niet zo opgeleid dat zij mijn opmerking van gisteravond 19.53 uur ook zouden opmerken. Daarnaast kunnen zij een herroeping niet regelen.

De doehetzelfnotaris is mij (helaas) ook bekend. Ook daarvoor geldt: "U vraagt, wij draaien" en dus niet het in mijn ogen veel betere principe dat een notaris je moet voorlichten over alle mogelijkheden en gevolgen van je keuzes. Want waarom denk jij beter te zijn in het opstellen van een testament dan de notaris zelf? Ik ga bijvoorbeeld ook niet aan mijn auto sleutelen omdat het goedkoper is dan bij de vakman. Laat de vakman dat maar doen. Dan mag ik er van uit gaan dat het goed is. Is het niet goed, dan kan ik de vakman aanspreken.

De overige verwijzingen die je geeft, met alle respect overigens, bevatten ook alleen zeer algemene informatie en kunnen omwille van de leesbaarheid van een artikel nooit op maat geschreven worden. Daarvoor zul je toch met een specialist om tafel moeten.

De meeste notarissen rekenen inderdaad niets voor een half uur bespreken. Maar alleen als daar een opdracht uit voort vloeit. Een (kandidaat-)notaris kan immers niet bijvoorbeeld 8 gratis besprekingen op een dag gaan doen en dan ook nog het licht en de verwarming laten branden. Tja, marktwerking he. Daar heeft het Nederlandse volk in de jaren '90 van de vorige eeuw zelf voor gekozen.

Mario,
Zie ook mijn uitleg van gisteravond 19.53 uur. Een ex kan altijd nog via de kinderen meedelen in jouw erfenis. En dat is te voorkomen met een goed testament.

Lucia,
Mijn (herhaalde) dringende advies: ga niet af op de goedkoopste notaris, maar waag er wat tijd aan en bel wat notarissen bij je in de buurt. De tarieven op de goedkoopste notaris zijn vaak achterhaald en alleen voor uitgebreidere testamenten. Als je alleen maar wilt herroepen ben je in de regel minder geld kwijt.

lucia47
door lucia47 - Mar 10, 2011 om 20:45
7 Antwoorden / 4 Vragen

In ieder geval begrijp ik, dat het testament, dat ik heb opgemaakt als getrouwde vrouw waarin stiefkinderen worden genoemd, nog steeds geldigheid kan hebben.
Ook al heb ik met die man niets meer te maken, draag ik zijn naam niet meer en zijn zijn kinderen ook niets meer van mij.Het is beter niet te
volstaan met een briefje waarin ik verklaar dat dit testament niet meer geldig is.
Ik ga op zoek naar een oplossing. Eerst moet de wasmachine gerepareerd.Maar ik vind het wel allemachtig prachtig dat u allemaal zoveel moeite doet mij van antwoord te voorzien. Dank u allen voor uw bijdrage.

vladja
door vladja - Mar 10, 2011 om 20:52
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een briefje voldoet niet, daar herroep je geen testament mee. Dat kan alleen maar officieel via een notaris. Helaas voor je.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Mar 11, 2011 om 09:52
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Lucia,
Nogmaals: neem zsm contact op met een notaris en vraag eerst eens naar het tarief van alleen maar een herroeping. Daarnaast zijn er ook notarissen die, uiteraard alleen bij grote uitzondering, mee willen werken aan een betalingsregeling. Dan hoef je de nota dus niet in 1x te betalen, maar bijvoorbeeld in 2 keer. Dat scheelt toch altijd weer een beetje.

Niet te veel op vergelijkingssites vertrouwen dus, gewoon zelf achter aan gaan en bellen dus.

Een briefje is inderdaad niet voldoende.

sh
door shine - Mar 13, 2011 om 09:44
107 Antwoorden / 1 Vragen

@Marcel:

Mijn verwijzingen zijn gegeven zodat TS zich meer kan inlezen en algemene antwoorden krijgt op haar algemene vragen mbt erfrecht (erven stiefkinderen, expartner wel/niet, wanneer etc. etc). Algemene basisinfo+kennis is belangrijk om van daaruit meer en beter voor jezelf te kunnen bepalen welke stappen je kunt/moet ondernemen. Ietwat beslagen ten ijs komen acht ik van belang.
T.a.v. de doehetzelf notaris: als je je bestaande testament wilt herroepen, dan volstaat deze site prima.
Middels de aangereikte links (info om zich wat in te lezen) kan TS bepalen of dat voor haar, gezien haar situatie, zal volstaan.

[quote]De meeste notarissen rekenen inderdaad niets voor een half uur bespreken.Maar alleen als daar een opdracht uit voort vloeit.
Mijn ervaring is anders.
Heb bij 2 verschillende notarissen 30 minuten gratis consult gehad, zonder dat daar uiteindelijk een opdracht uit voortvloeide.

@TS:
MIddels het maken van slechts een briefje (of verscheuren van het testament) waarin u aangeeft dat het testament niet meer rechtsgeldig is volstaat idd niet. Een testament kan alleen via het officiele kanaal (notaris) herroepen/aangepast/gewijzigd/ongeldig gemaakt worden.

marcel75
door marcel75 - Mar 13, 2011 om 13:47
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Shine,
Ik zeg ook niet dat die verwijzigen an sich niet goed zouden zijn, maar kijk nog eens naar de door mij aangetoonde achterdeur waardoor een ex via de kinderen zou kunnen mee erven in jouw nalatenschap. Die wordt in de algemene informatie niet genoemd omdat het aardig ingewikkeld is. De oplossing hiervoor is al helemaal niet in het algemeen uit te leggen omdat het aan juristen amper uit te leggen is.

Voor wat betreft de gratis besprekingen. Daarvan weet ik ook dat er notarissen zijn die dat nog gratis doen. Dit is echter een uitstervend verschijnsel. Het is heel simpel commercieel niet te verkopen dat je voor niets werkt. Een notaris geeft immers in dat half uurtje wel een advies op basis van kennis die hij verkregen heeft door opleidingen te volgen die hij wel heeft moeten betalen. Gratis kennis weggeven, terwijl jij er voor betaald hebt zal binnenkort (en dat kan ruim zijn, zeg 10 jaar) tot het verleden behoren. Jij hebt dus tot nu toe mazzel gehad.

Daarnaast ben ik het wel met je eens dat met een herroeping in elk geval je oude testament uit de wereld helpt. Daarmee haal je echter de wettelijke regeling binnen en die is nu eenmaal niet altijd zaligmakend. En daar wijst, in mijn ogen, de doe-het-zelfnotaris veel te weinig op. Ook laat de Gamma-notaris veel kansen liggen om andere, beter bij jouw situatie passende, oplossingen aan te dragen. Jij moet immers de keuzes maken.

lucia47
door lucia47 - Mar 13, 2011 om 15:24
7 Antwoorden / 4 Vragen

ik laat weten, dat ik het nog steeds volg.

Vraag mij toch af hoeveel mensen zich realiseren dat zij na een scheiding ook nog met een testament opgescheept zitten , dat veranderd moet worden.
Ik dacht in mijn onnozelheid dat het niet met geldig was omdat ik zijn naam niet meer draag en zijn kinderen niet meer mijn stiefkinderen zijn. Ik dacht omdat mijn burgelijke omstandigheden niet meer hetzelfde zijn. Maar het blijft dus aan je kleven. Ik ga deze week op onderzoek uit en laat u weten hoe ik gevaren ben.

marcel75
door marcel75 - Mar 13, 2011 om 17:43
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Lucia,
Tja, de wetgever heeft gedacht er bij de wijziging van het erfrecht een oplossing voor te geven, maar tot op de dag van vandaag lopen er rechtszaken over de uitleg van een testament. En de vraag is dan steeds: erft de ex nou wel of niet meer mee? Het is helaas een hardnekkig misverstand dat door een scheiding een testament automatisch zijn werking verloren heeft. Dat is dus helemaal afhankelijk van de inhoud van het testament.

Niet voor roepen notarissen dat je eigenlijk eens in de 5 jaar naar je testament moet laten kijken, maar vooral als je gescheiden bent. Maar ja, zolang "de Nederlander" van mening is dat dat alleen maar geroepen wordt om de kas van de notaris te spekken en vervolgens als het mis gaat ook nog een keer de notaris de schuld te geven omdat die niet eerder aan de bel heeft getrokken, zullen de meeste mensen deze situatie niet goed onderkennen en dus gaat het dan mis.

Jij bent in elk geval zo wijs om in elk geval de vraag te stellen en daar achteraan te gaan. Succes!