ro
door rogier18 Jul 28, 2014 om 00:52
Voeding & gezondheid

Geldigheidsduur cadeaubonnen

Ik heb 4 cadeaubonnen van Rituals á €10 per stuk. Alle vier zijn t/m 30 juni 2014 geldig, daar kwam ik afgelopen week pas achter. In de winkel Rituals vertelden ze mij dat zij het dus niet meer aannemen. Mag dat zomaar? Het is toch geld?

21034 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 28, 2014 om 00:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoelang is een cadeaubon geldig?
Staat er op de cadeaubon geen datum? Dan is de bon voor altijd geldig. Vaak staat op de bon een uitgiftedatum. De uitgiftedatum is de datum waarop de cadeaubon gekocht is. Staat er alleen een uitgiftedatum op de cadeaubon? Dan is de bon vijf jaar geldig.

Er bestaan ook cadeaubonnen die korter geldig zijn. Dan staat er vaak een uitgiftedatum op. En hoelang de bon geldig is. Er staat dan bijvoorbeeld: deze bon is geldig tot een jaar na de uitgiftedatum.

Is een cadeaubon korter dan een jaar geldig? Dan kan dat niet redelijk zijn. De verkoper moet dan bewijzen dat dit toch redelijk is. Bijvoorbeeld bij consumptiebonnen of muntjes voor een bepaald feest of festival. Is uw cadeaubon niet meer geldig? Dan kunt u de verkoper niet dwingen om toch nog iets uit te mogen zoeken. Soms mag u toch nog iets uitzoeken. Dat hangt af van de verkoper.

bron klik HIER

ve
door verwijderd - Jul 28, 2014 om 10:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kennelijk heeft u de kadobonnen gekregen en weggelegd, niet belangrijk?
Nu hebben de gulle gevers € 40,00 cadeau gegeven aan de verkopers van de kadobonnen.
Het is misschien verstandig niet aan de gulle gevers te vertellen dat u ze heeft laten verlopen.

Mag dat zomaar? Ja, dat mag

Het is toch geld? Nee, het is een soort cheque/waardebon (met een bepaalde geldigheidsduur) waar voor het afgesproken bedrag bepaalde dingen/zaken bij bepaalde adressen verkregen kunnen worden. "Geld" zijn biljetten van de Nederlanse Bank, Euro's genaamd tegenwoordig, die zijn universeel inwisselbaar, verlopen de eerstkomende 25 jaar waarschijnlijk niet, en zelfs in het buitenland inwisselbaar.

Daarom (wederom) een welgemeend advies : Geef gewoon euro's in een enveloppe i.p.v. die domme kadobonnen.

ve
door verwijderd - Jul 28, 2014 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op maandag 28 jul 2014, 10:44:
Daarom (wederom) een welgemeend advies : Geef gewoon euro's in een enveloppe i.p.v. die domme kadobonnen.
Er zijn genoeg mensen die liever geen echt geld geven, en ook niet willen ontvangen als cadeau of attentie.
De cadeaubonnen zijn niet dom, degene die ze vergeet te verzilveren...

ve
door verwijderd - Jul 28, 2014 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan me vinden in de argumentatie van mahadma. Niet omdat ik perse tegen cadeaubonnen ben, maar omdat ze ook nog eens kunnen worden geweigerd om allerhande redenen. Deze week hadden we de slijters die geen zin meer hebben in de bonnen, (ook al staat er op de bonnen dat ze gewoon geldig zijn), omdat een bonnenboer heeft besloten met het uitgeven ervan te stoppen. Binnen drie maanden moet nu iedereen zijn slijtersbonnen zien te slijten. En geen verkoper heeft er meer zin in om die dingen aan te nemen.

Nu is het weer Intertoys die geen zin heeft om de bonnen aan te nemen. Daar sta je dan als klant met waardeloze papiertjes in je handen.
KLIK

ve
door verwijderd - Jul 28, 2014 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Staat er alleen een uitgiftedatum op de cadeaubon? Dan is de bon vijf jaar geldig.

Bovenstaande mededeling van Zoekster is mij onbekend. Weet Zoekster dit zeker? Is deze termijn van vijf jaar in een wet geregeld? Ligt dit ergens in een reglement vast? Waar dan wel?

ve
door verwijderd - Jul 28, 2014 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mij is het zelfde overkomen . Een cadeau kaart van V&D gewonnen bij de Postcodeloterij.
Ik had ook niet gezien dat hij niet meer geldig was en hij werd geweigerd. Contact opgenomen met de Postcodeloterij en ik kreeg een nieuwe kaart van de Hema. Dank je wel Postcodeloterij!!
Ik zou dus zeggen, probeer het ook bij de uitgever van de kaart. Wie niet waagt, die niet wint.
Succes.

ve
door verwijderd - Jul 28, 2014 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@c.bonte,

je idee is een optie, en als het kan, is het niet uitgesloten, dat voor die "verlengde" bon administratiekosten in rekening worden gebracht. Ze werken niet voor niets.

ve
door verwijderd - Jul 28, 2014 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

immigrant schreef op maandag 28 jul 2014, 12:39: Staat er alleen een uitgiftedatum op de cadeaubon? Dan is de bon vijf jaar geldig.

Bovenstaande mededeling van Zoekster is mij onbekend. Weet Zoekster dit zeker? Is deze termijn van vijf jaar in een wet geregeld? Ligt dit ergens in een reglement vast? Waar dan wel?

De juristen hebben het voor ons uitgezocht. Lekker makkelijk ;-)

klik HIER

ve
door verwijderd - Jul 28, 2014 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een gedoe. Je kan ook cadeaukaarten kopen. Daar heb je heel veel keuze in. Het nadeel is dat deze ook in de winkel waar ze van zijn moeten worden gebruikt. Het voordeel is dat je niet verplicht bent het gehele bedrag wat er op deze kaart staat hoeft te besteden. Bij cadeaubonnen moet dat wel. Onlangs bij Blokker een cadeaubon ingewisseld en toen nog maar iets erbij gekocht om aan de tien euro te komen. En anders kan je VVV-bonnen kopen. Dan moet je ook weliswaar voor het bedrag kopen wat er op deze bon staat maar deze zijn onbeperkt geldig en kan je in heel veel winkels in Nederland inwisselen.

ve
door verwijderd - Jul 28, 2014 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit, off topic - redactie]

ve
door verwijderd - Jul 28, 2014 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Enkele off topic bijdragen zijn verwijderd. Gelieve alleen reacties te plaatsen die ingaan op het aan de orde gestelde.

De redactie

ve
door verwijderd - Jul 28, 2014 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met al doe faillissementen en het niet meer accepteren door de bedrijven is het kopen van cadeaubonnen meer een loterij. Misschien is een lot dan een idee.
Koop een schilderijlijst en maak een afbeelding met het geld, dat je cadeau wil geven.
Het is een persoonlijk geschenk en je hebt er werk van gemaakt.
Dit zal door de ontvanger zeker meer op prijs worden gesteld dan een gekochte, beperkte cadeaubon of geld in een envelop.

ve
door verwijderd - Jul 28, 2014 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

misty&moos schreef op maandag 28 jul 2014, 13:07: Je kan ook cadeaukaarten kopen. Het voordeel is dat je niet verplicht bent het gehele bedrag wat er op deze kaart staat hoeft te besteden.

Niet bij The Body Shop. Had een kaart met minstens 15 euro er op. Toen ik de kaart wilde gebruiken, bleek dat ze enkele maanden geleden een nieuwe serie cadeaukaarten hebben gemaakt. De oude waren niet meer geldig. Na veel gebel door de medewerker om de oude kaart te laten checken door het hoofdkantoor, kreeg ik uiteindelijk een nieuwe kaart met slechts 10 euro.

Het duurde zo lang, dat ik het uiteindelijk maar zo heb gelaten.

ve
door verwijderd - Jul 28, 2014 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

@rogier18, als de winkel niet wil meewerken, misschien heeft het zin om RITUALS per mail te vragen of zij een oplossing voor u hebben. €40,00 is een boel geld. Misschien dat u met een zeer motiverende reden hen kan overtuigen, zodat u alsnog ergens de bonnen kan verzilveren. Heel veel succes.

ve
door verwijderd - Jul 28, 2014 om 23:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de bonnen staat natuurlijk een datum.
Vraagsteller noemt toch de datum, 30 juni 2014.
Wat vraagsteller als argument kan gebruiken :
Ritual bonnen kun je op hun site bestellen, maar er wordt totaal niet gesproken over een geldigheidsduur.
Dat kun je misleiding noemen.
De Staatsloterij haalt hetzelfde kunstje uit.
Na 12 maanden krijg je geen cent voor je winnende lot.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2014 om 00:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Al die bonnen zijn gewoon een ramp. Volg gewoon het advies van Mahadma, geef de bonnen van de Nederlandse Bank. Als die niet meer geldig zijn, kan je ze in ieder geval nog 30 jaar voor nieuwe bonnen inwisselen,

ve
door verwijderd - Jul 29, 2014 om 00:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

@wimmi20, op enkele mensen na: op een Staatslot is men meestal wel alert, stel je voor dat je een lot kwijtraakt waar een prijs op valt. Maar inderdaad: is ook 1 jaar geldig. Daar bestaat geen verwarring over. Wel over cadeaubonnen, veel te veel verschillen in data.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2014 om 10:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Rogier18,

je vraag is inmiddels wel beantwoord, denk ik. Wellicht dat je via het hoofdkantoor nog iets kunt bereiken, probeer dat ook, maar als het niet lukt, is het gewoon jammer.

Na enig zoekwerk via good old koekel:

GELD VERDIENEN AAN KADOBON VERKOOP
Voor u als ondernemer is het erg interessant om kadobonnen te verkopen. Het is namelijk bewezen dat 30% van de bonnen in Nederland niet gebruikt worden. Dat is natuurlijk mooi meegenomen. Veel ondernemers boeken de verkoop van een kadobon als omzet. Hierdoor wordt het bedrag direct btw plichtig en dient u direct omzetbelasting af te dragen. U bent pas wettelijk verplicht omzetbelasting te betalen vanaf het moment dat u goederen levert. Uiteindelijk levert u nog niets en weet u ook nog niet welk btw percentage van toepassing is op het nog te leveren goed. V** Nederland heeft de omzet uit de V** Cadeaubon vorig jaar zien stijgen tot een recordniveau van 128,2 miljoen euro.

Dit gelezen hebbende, ga er nu even gemakshalve van uit dat "de rest van de bonnenverkopers" het zelfde bedrag gezamenlijk omzetten, kom je op afgrond € 250.000.000,00 per jaar. 30% wordt nooit omgezet in de diensten of waren, dus er wordt belastingvrij € 75.000.000,00 tot € 100.000.000,00 wel betaald aan de bonnenverkopers, cadeau gegeven als gulle gevers aan mensen die ze lief, leuk en aardig vinden maar die de bonnen niet incasseren of gewoon laten verlopen. Toch wel leuke business, bonnen verkopen ..................

ve
door verwijderd - Jul 29, 2014 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op dinsdag 29 jul 2014, 10:09: @Rogier18,

je vraag is inmiddels wel beantwoord, denk ik. Wellicht dat je via het hoofdkantoor nog iets kunt bereiken, probeer dat ook, maar als het niet lukt, is het gewoon jammer.

Na enig zoekwerk via good old koekel:

GELD VERDIENEN AAN KADOBON VERKOOP
Voor u als ondernemer is het erg interessant om kadobonnen te verkopen. Het is namelijk bewezen dat 30% van de bonnen in Nederland niet gebruikt worden. Dat is natuurlijk mooi meegenomen. Veel ondernemers boeken de verkoop van een kadobon als omzet. Hierdoor wordt het bedrag direct btw plichtig en dient u direct omzetbelasting af te dragen. U bent pas wettelijk verplicht omzetbelasting te betalen vanaf het moment dat u goederen levert. Uiteindelijk levert u nog niets en weet u ook nog niet welk btw percentage van toepassing is op het nog te leveren goed. V** Nederland heeft de omzet uit de V** Cadeaubon vorig jaar zien stijgen tot een recordniveau van 128,2 miljoen euro.

Dit gelezen hebbende, ga er nu even gemakshalve van uit dat "de rest van de bonnenverkopers" het zelfde bedrag gezamenlijk omzetten, kom je op afgrond € 250.000.000,00 per jaar. 30% wordt nooit omgezet in de diensten of waren, dus er wordt belastingvrij € 75.000.000,00 tot € 100.000.000,00 wel betaald aan de bonnenverkopers, cadeau gegeven als gulle gevers aan mensen die ze lief, leuk en aardig vinden maar die de bonnen niet incasseren of gewoon laten verlopen. Toch wel leuke business, bonnen verkopen ..................
Ik snap echt niet wat je met je, zonder bron vermelding van internet geplukt, en geciteerde verhaaltje nou wil bewijzen.
Zijn die cadeaubonnen van je verhaaltje nou zo slecht of zijn de mensen die ze zijn vergeten te verzilveren nou zo dom.
Geef daar nou eens een concreet antwoord op?

ve
door verwijderd - Jul 29, 2014 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klik HIER voor bronvermelding reactie dinsdag 29 jul 2014, 16:38

Klik HIER voor V** informatie.

Zoals uit de bovenstaande linken blijken wordt 30% niet geïncasseerd. Waarom niet? Vraag het mij niet, ik weet het niet. Dat moet je aan de ontvangers vragen. Of ide dom zijn, tja, dat weet ik ook niet, het zijn wel de cijfers (landelijk). Ook in België wordt een soortgelijk percentage niet geïncasseerd. Dus waar het aan ligt, weet ik niet.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2014 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zou die mensen nu niet dom willen noemen als men vergeet die bonnen op tijd in te leveren maar:
oude bonnen de winkeliers hebben er toch wel "plezier" van als ze in de kast blijven liggen. Hoewel, hier staat dat goede doelen nog wel het een en ander voor elkaar kunnen krijgen, dank zij de Consumentenbond.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2014 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mahadma.
De artikelen gelezen.
Die 30% niet geïncasseerd verhaal komt van een onbekende site Roltex uit Nuth aan de Daelderweg 25, waar verder niet veel over te vinden is op internet.
Nergens een onderbouwing van die bewering te ontdekken...

Het andere artikel is een gewoon verslag van Nu-Zakelijk, goed onderbouwd, en daar kan ik totaal niets vinden dat 30% van de bonnen niet gebruikt worden, alleen dat er een recordomzet is geweest op VVV-cadeaubonnen, dat het dus goeie handel is, en dat neem ik zonder meer aan.
Met geld verdienen is nog steeds niets mis.

Men koopt bonnen tegen een bepaald bedrag en men kan die bonnen inwisselen tegen een bepaalde artikel of wat dan ook.
Dat mensen niet goed op de datum letten of vergeten die bonnen te gaan verzilveren, niet de schuld van de bonnen dus..

Dat snijdt net zo min hout als dat er mensen zijn die auto's verdoemen omdat die zoveel mensen doodrijden.
Het zijn niet de auto's die mensen doodrijden, het zijn de personen die achter het stuur zitten.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2014 om 18:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat 30 % van de cadeaubonnen niet wordt verzilverd kan best eens waar zijn.
Zo is er in het verleden diverse malen een aktie geweest van een electronica keten dat je na 5 jaar je aankoopbedrag kon terug krijgen.
Dat moest dan wel binnen een maand na de vervaldatum gebeuren.
Wat bleek : zeer veel kopers waren na 5 jaar de hele aktie vergeten.
En dat ging over veel grotere bedragen dan een cadeau bon.
Kassa voor de winkel.
En zo gaat het ook met die bonnen.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2014 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat het kassa is voor de winkel geloof ik wel en dat is ook zo, maar dat is toch met alles waar men van te voren voor iets moet betalen?
Als ik voor morgen een bioscoopkaartje bestel en ik betaal hem online, en ik vergeet morgen naar de bioscoop te gaan is het ook toedeloe voor mij.
Dat is niet de schuld van de bioscoop, dat is mijn eigen domme schuld.
En zo kan ik nog duizend en 1 voorbeelden aandragen.
Er wordt met de vinger de verkeerde richting op gewezen., dat is het punt.

Wat ik wel vind is dat er duidelijke en zover mogelijk eensluidende regels moeten komen v.w.b. een geldigheidsduur van een cadeaubon.
En dan nog zit men met het feit, is het een cadeaubon voor een artikel of voor een bedrag.
Is het een bon voor een artikel dan kan het artikel na een jaar aanmerkelijk duurder zijn geworden als op het moment dat de bon is gekocht.
Op dat moment zegt de winkelier, ja dááág...
Andersom kan ook, en dan zegt de winkelier.....niks...