henk140
door henk140 Apr 1, 2015 om 14:13
Computers & telefonie

Geluid Multimedia speakers verhogen.

Hallo. Deze vraag stel ik namens een kennis van mij. Deze heeft net een speakersysteem voor zijn laptop gekocht maar het geluid is niet harder dan de goedkope speaker-set die hij al heeft. Ze hebben het over 100 Watt, het gaat om de Philips SPA5300/10 2.1 multimedia speakers. De aansluiting word via de hoofdtelefoon uitgang gemaakt, is er een andere manier om het geluid van je laptop te versterken. Is er misschien software matig iets te wijzigen ? Hij heeft een Lenovo laptop met Windows 8.1

4086 12 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Apr 1, 2015 om 14:34
2796 Antwoorden / 0 Vragen

De sterkte van het signaal wat normaliter uit de geluidskaart of eigenlijk uit het audiogedeelte van een moederbordje komt in dit geval, is erg summier, en helemaal het signaal wat van een laptop headset output komt.
Eigenlijk zo weinig, dat een flinke speaker-set die, wil het zijn maximale output verkrijgen toch een redelijk flinke aansturing moet krijgen, er eigenlijk niet veel mee kan.
De enige optie is er een versterkertje tussen te zetten die het signaal op-pept, en dan aan de speakers toevoert.

gompy2
door gompy2 - Apr 1, 2015 om 14:58
2796 Antwoorden / 0 Vragen

In het systeemvak rechtsonder is een speakertje te zien, daar kun je op rechtsklikken en linksklikken, en dan bijvoorbeeld een volume-mixer openen en dan de schuiven op maximaal zetten, maar ik mag toch aannemen dat dat als eerste gedaan is, of niet?

gerbera
door gerbera - Apr 1, 2015 om 15:16
7348 Antwoorden / 14 Vragen

De set heeft 100 watt muziekvermogen en 2x 10w + 30w uitgangsvermogen Dat betekend dat de speakers 10 w zijn en de subwoofer 30 w. De set heeft een versterker echter is het signaal van de hoofdtelefoon aansluiting blijkbaar te zwak om de speakers volledig tot zijn recht te doen komen. Staat ook aangegeven dat deze set geschikt is voor PC, TV en Mp3 speler, laptop wordt niet genoemd. Mag aannemen dat het volume van de laptop op max staat.

henk140
door henk140 - Apr 1, 2015 om 15:36
24 Antwoorden / 15 Vragen

gompy2 en gerbera dank voor de reactie. Ja het geluid staat inderdaad op maximaal. gerbera ik dacht dat laptop ook onder een pc valt maar inderdaad ik heb zelf ook al jaren een laptop daarvoor een desktop en als ik me goed herinner zat daar een audio out op de geluidskaart ipv alleen een mini jack uitgang voor de hoofdtelefoon bij een laptop. gompy weet jij dan ook wat voor een versterkertje er gebruik kan worden ? ja ik zit aan een versterker van een geluidstoren te denken maar dat zal je wel niet bedoelen.

gompy2
door gompy2 - Apr 1, 2015 om 15:46
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=henk140 schreef op woensdag 1 apr 2015, 15:36]gompy weet jij dan ook wat voor een versterkertje er gebruik kan worden ? ja ik zit aan een versterker van een geluidstoren te denken maar dat zal je wel niet bedoelen.

Dat zou best kunnen, even kijken wat voor input en output gegevens (imp) er bij vermeld zijn.
Line-out van de laptop gaat in een line-in van de versterker en daar de speakers aan, even even de impedantie gegevens controleren.
In principe is het allemaal niet zo moeilijk hoor..

aurora1
door aurora1 - Apr 1, 2015 om 16:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens op de laptop via Start en zoeken en intikken: audio. Komt dan een HD audiocontrol Panel in het overzicht te zien (of iets vergelijkbaars)?
Die dan aan de taakbalk vastmaken en openen met aangesloten setje en het setje aanzetten.
Ik heb een goedkoop setje van de Action voor mijn laptop klik hier. Dat moet ik aansluiten via de hoofdtelefoon, de voeding komt via usb van de laptop, en ik moet een knopje aan de achterkant van het setje omzetten om het te laten werken. Het geluid is zo hard dat ik dat op erg laag moet zetten.
Is alles wel goed aangesloten en is de geluidskaart van de laptop geschikt ervoor?

mahadma
door mahadma - Apr 1, 2015 om 16:28
11522 Antwoorden / 51 Vragen

Vaak worden de max prestaties van de gezamenlijke speaker ook opgeteld, dus 5 speaker van 20 watt wordt dan een 100 watt set "genoemd".

reflecs
door reflecs - Apr 1, 2015 om 17:30
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Misschien is er nog iets te verbeteren in Luidsprekers> Eigenschappen.
Zie b.v. hier:
https://forums.lenovo.com/t5/X-Series-ThinkPad-Laptops/Correcting-low-audio-volume-in-X220-speakers/ta-p/442725
Weet niet of de audiosoftware die ook genoemd wordt standaard bij Lenovo zit.
Of >Configureren.

macwouter
door macwouter - Apr 1, 2015 om 23:14
825 Antwoorden / 9 Vragen

Ik zou zeggen sluit die speakers aan op de TV in combinatie met Google chromecast, dan haal je er het maximale uit.

jo
door joentje1978 - Apr 1, 2015 om 23:43
367 Antwoorden / 6 Vragen

Als ik de specificaties van de speakerset bekijk zit er een ingebouwde versterker in.
Is meestal niet veel soeps en 100 Watt moet je met een grote korrel zout nemen.
Helemaal als de versterker in een piepkleine behuizing is weg gebouwd.

Als je echt goed geluid wil hebben dan sluit je de laptop via een line-out of een koptelefoonuitgang aan op een stereoset met 2 knappe luidsprekers.

henk140
door henk140 - Apr 2, 2015 om 16:42
24 Antwoorden / 15 Vragen

Heel erg bedankt voor jullie tips, ik zal dit even over een week met mijn kennis bespreken wat te doen. Ik kan niet echt iemand aanwijzen als de juiste oplossing op dit moment, misschien volgende week.

crewmember
door crewmember - Apr 3, 2015 om 12:40
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Het speakerset dat TS heeft gekocht heeft 2x 10 watt RMS versterker voor de speakers. En 30W RMS voor de SUB. Vandaar dat er ook een 220v stekker aan zit.

Dit zou meer dan genoeg moeten zijn om een aardig geluid te produceren. Een dance feest in een volle kamer geven gaat niet lukken. Maar gewoon geluid voor bij een film, of een game of muziek die pratende mensen overstemt, zou moeten lukken.
Als je meer geluid wil zal je meer moeten betalen. Dit set is namelijk nog steeds, heel erg goedkoop.

Computer speakers houden vaak op rond de 150€. Hier kan je dan wel een redelijk feestje mee geven. (Klipsch pro media 2.1 bijvoorbeeld)

Als je echter echt goed geluid wil, zal je naar een losse versterker met speakers moeten gaan kijken. Een instap set heb je voor onder de 400€.

Koop AUB geen Sony, philips, samsung/whatever alles in 1 home cinema set bij de Media markt ofzo. Dit is 9/10 keer ruk spul dat binnen 2 jaar weer kapot is en super slecht klinkt. Deze sets zijn vaak te herkennen aan 2-5 losse mini speakers die niks wegen met een subwoofer. Waar maar 1 dun draadje heen gaat.

Ga wel voor de grotere losse versterkers, van bijvoorbeeld Denon, NAD, Onkyo, Yamaha, Marantz. En kies daar speakers en eventueel een SUB bij uit door er zelf, met je eigen muziek naar te luisteren. Dit kost wel wat meer. Maar gaat ook 10+ jaren mee.

Als je toch een all-in one wil, dan make Harman Kardon en Jamo nog wel redelijke sets.

Bron: Ik heb jaren Hifi sets verkocht en maak er een hobby van om bij kringloopwinkels goedkope kwaliteits audio electronica te vinden en repareren.