ru
door ruvada Apr 22, 2015 om 14:57
Huishouden & energie

Geluidhinder cv-ketel

Ik heb een moderne cv-ketel (Nefit Proline HRC), die is opgehangen aan een wandje van gipsplaten. Iedere keer dat de pomp aanslaat, maakt deze een monotoon indringend bromgeluid. Laagfrequent geluid (lfg) heet dat. Het schijnt, dat de meeste mensen lfg niet (goed) kunnen horen. Ik dus helaas wel.

Als je gaat meten, zal het aantal decibel dat geproduceerd wordt ongetwijfeld vrij laag zijn, maar dat neemt niet weg dat het geluid uitermate hinderlijk is. Het gaat als het ware in je hoofd rondzingen. Dat maakt de klacht juist zo on(be)grijpbaar.

Hebben veel mensen hier last van? Zou het aan de ophanging aan een gipswandje kunnen liggen? (de ketel is stevig, zonder dempend materiaal ertussen, opgehangen). Of is het niet het wandje, maar de gehele bouwconstructie (zolderverdieping) die resoneert? Het kan ook nog de optelsom beide laatsten zijn.

22028 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 22, 2015 om 15:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Spanning vrij ophanging is de enige oplossing, b.v met trilling matje tussen de pomp en de wand.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2015 om 15:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens op het forum van Klusidee en stel uw vraag daar eventueel nogmaals: klik hier en klik hier.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2015 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk, dat u met uw installateur naar een andere trillingsvrije ophanging moet zoeken. Zelf had ik juist een hoge toon die zich voortzette door alle radiatoren in het hele huis. Een vervangende ketel loste niets op. Uiteindelijk werd de vaste verbinding met het radiatorencircuit vervangen door een flexibele verbindingsslang en het probleem was opgelost. Je wordt van het bijgeluid inderdaad op den duur knettergek. Dus blijf stoer bij de les tot het opgelost wordt.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2015 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

hänschen klein schreef op woensdag 22 apr 2015, 15:51: Ik denk, dat u met uw installateur naar een andere trillingsvrije ophanging moet zoeken.

Die installateur is een woningbouwcorporatie en die wil natuurlijk geen precedent scheppen. Het is veel gemakkelijker om te zeggen, dat ik de enige ben die er last van heeft.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2015 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

ruvada schreef op woensdag 22 apr 2015, 16:34:
hänschen klein schreef op woensdag 22 apr 2015, 15:51: Ik denk, dat u met uw installateur naar een andere trillingsvrije ophanging moet zoeken.

Die installateur is een woningbouwcorporatie en die wil natuurlijk geen precedent scheppen. Het is veel gemakkelijker om te zeggen, dat ik de enige ben die er last van heeft.

Sorry, maar wordt er dus geen monteur voor een onderzoek naar u gestuurd? En hebben andere bewoners hier inderdaad ook last van? Juist een reden tot gemeenschappelijk protest! Inmiddels zie ik op fora, dat er tal van oorzaken kunnen. Verstopping tot en met verkeerde aansluitingen van de lucht- aan en afvoer. Dus ook de veiligheid kan in het geding komen........

ve
door verwijderd - Apr 22, 2015 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij stug dat een cv ketel aan een gipswand wordt bevestigd want die ketel valt er zo weer van af, gips is een goede manier om ruimtes te beplaten maar niet om er zware dingen aan te bevestigen maar terzijde. Ik vrees dat er geen oplossing is want al zou de pomp die het LF geluid produceert vervangen worden u op het geluid blijft letten en daarmee ook zult blijven horen.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2015 om 17:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

hänschen klein schreef op woensdag 22 apr 2015, 16:54:

Sorry, maar wordt er dus geen monteur voor een onderzoek naar u gestuurd? En hebben andere bewoners hier inderdaad ook last van? Juist een reden tot gemeenschappelijk protest!

Twee verschillende monteurs geweest. Ze vonden het wel mee vallen. Volgens de laatste werd het overal toegepast en kregen ze nooit klachten. De buren hebben er inderdaad geen last van, maar die slapen op een andere verdieping. En dat zijn ook maar twee personen. Veranderen van slaapkamer is lastig, want de vorige bewoner heeft de slaapkamer op de benedenverdieping bij de kamer getrokken. Los daarvan is de zolderkamer officieel een slaapkamer volgens de bouwtekening.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2015 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteindelijk concentreert zich de klacht op het moeten slapen naast een verwarmingsketel, die nooit geruisloos werkt? Gaat u nog eens bij één van de buren direct naast de ketel luisteren of er een duidelijk geluidsverschil bestaat tussen een andere en uw eigen ketel om stapsgewijze een onderzoek te kunnen doen. Wanneer het niet de ketel zelf is en niet de manier van montage en u toch op de zolder blijft slapen is er nog een optie om een geluiddemping rondom de ketel te bouwen....(?).

ve
door verwijderd - Apr 22, 2015 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het bed als dat mogelijk is verplaatsen en wennen aan het geluid lijkt mij ook een goede optie.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2015 om 18:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op woensdag 22 apr 2015, 18:49: Het bed als dat mogelijk is verplaatsen en wennen aan het geluid lijkt mij ook een goede optie.

Kom nu niet met oordopjes als voorstel........wennen is toch ook geen optie!

ve
door verwijderd - Apr 22, 2015 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Denk dat de hele zolderverdieping resoneert, tenminste... als de ketel zoals zovaak op zolders aan de gevel is bevestigd. Op de (betonnen) muur.
Gipsplaatje is niet van toepassing, daar kan niks aanhangen.

Dat wordt waarschijnlijk overgebracht door de bouten waaraan de ketel hangt.
Oplossing is niet zo eenvoudig, je zou de ketel op een soort (houten) constructie kunnen bevestigen en die dan op de wand schroeven, zodat de resonantie (trillingen) niet meer via de muur kunnen.

ve
door verwijderd - Apr 23, 2015 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=van leyden schreef op woensdag 22 apr 2015, 21:16
Gipsplaatje is niet van toepassing, daar kan niks aanhangen.

Al de tweede ongelovige thomas. Hij hangt echt aan twee gipsplaten. Bij nadere beschouwing blijkt het te gaan om een dubbele wand van gipsplaten, met de ca. 5 cm brede tussenruimte opgevuld met een mengsel van stro en cement.

ve
door verwijderd - Apr 23, 2015 om 17:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

ruvada schreef op woensdag 22 apr 2015, 14:57:

Zou het aan de ophanging aan een gipswandje kunnen liggen? (de ketel is stevig, zonder dempend materiaal ertussen, opgehangen). Of is het niet het wandje, maar de gehele bouwconstructie (zolderverdieping) die resoneert? Het kan ook nog de optelsom beide laatsten zijn.

Als u het heeft over een wand bestaande uit een houtenframe waartegen gipsplaten zijn bevestigd en de CV-ketel is bevestigd aan dat houtenframe, dan kan er heel makkelijk geluidsoverlast ontstaan.
De open ruimtes in de constructie werken dan als klankkast waardoor er een versterking van het geluid kan plaatsvinden.
Een dergelijke constructie is het minst ideaal om een CV-ketel aan op te hangen.
De Cv ketel zal (trillings) vrij van de wand moeten komen te hangen zodat er geen direct contact meer is met de wand.
De bevestiging van de CV-ketel zal d.m.v. een bevestigingssysteem bestaande uit rubberentrillingsdempers met aan beide zijden een montage mogelijkheid moeten worden opgehangen. De trilling wordt dan opgevangen door het rubberen tussenstukken.
Ook het opvullen van de tussenruimte zodat de klankkast verdwijnt kan ook verbetering brengen, alleen zullen daarvoor aan één zijde de gipsplaten moeten worden verwijdert.

ve
door verwijderd - Apr 23, 2015 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

De holle ruimte tussen de platen is in feite al opgevuld met stro. De ketel is niet opgehangen aan het houten frame, maar aan de gipsplaten/stro-vulling. Om het nog erger te maken is er een toegang naar de cv-ruimte gemaakt met een deur in een holle metalen deurposten-frame! Hoe kunnen ze het verzinnen.

Uw oplossing is precies wat ik zelf ook al in gedachten had. Maar garantie is er natuurlijk nooit.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2015 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb hetzelfde probleem: het is een duidelijk hoorbare brom en het is ook snachts hoorbaar als de cv aanspringt.
Bij mij is de ketel stevig opgehangen en kan niets resoneren.
Ben wel erg blij met de ketel want hij is prima regelbaar en HR ++
De brom is kennelijk inherent aan de ketel .
Gelukkig is het een laag niveau volume : in het begin vraag je je af wat je nou precies hoort .
De ketel hangt op de bovenetage en beneden kan ik het geluid niet horen!

ve
door verwijderd - Apr 24, 2015 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan het niet aan de afstelling van de CV liggen? Wij hadden in ons vorig huurhuis, waar de CV-ketel door de woningbouwvereniging werd onderhouden, al een paar jaar regelmatig een lage bromtoon bij het aanslaan van de CV. Dit bleek aan de (laag last) afstelling te liggen. Onderhoudsmonteur nummer 3 of 4 wist dit pas te verhelpen. Daarna nooit geen last meer.

(En de basis is uiteraard dat de ketel voldoende gevuld is en dus genoeg druk heeft en ontlucht is, maar ik vermoed dat dat al gecontroleerd is.)

ve
door verwijderd - Apr 24, 2015 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw CV ketel moet aan de wand worden bevestigd dmv rubberen vibratiedempers, bij ijzerhandel of machinehandel of Conrad te koop. Als ook de CV aan en afvoer met behulp van flexibele stukjes leiding worden bevestig zal het geluidsniveau tot een onhoorbaar minimum worden beperkt

ve
door verwijderd - Apr 24, 2015 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

In een HR-ketel zit naast de circulatiepomp ook een rookgasventilator beiden worden aangedreven door een elektromotor.Deze elektromotoren zijn beslist geruisloos, Echter de rookgasventilator produceert wel geluid maar dat is het geluid van het verplaatsen van de rookgassen. Daarnaast produceert ook de gasbrander geluid. Dit betekend dat de ketel in zijn totaliteit geluid produceert als deze brand, maar dit geluid mag zeker niet storend zijn. Als de gasbrander wordt uitgeschakeld draait de rookgasventilator nog even na, maar de circulatiepomp blijft nog zeker een kwartier nadraaien en wordt dan ook uitgeschakeld.
Met deze wetenschap kunt u nagaan waardoor het geluid wordt geproduceerd en gericht de verhuurder en installateur benaderen.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2015 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

een ketel hoort aan een bouwkundige muur te hangen, dus een blokkenwand of een stenen muur. Ieder ander (minder stijf) materiaal geeft trillingen door.

Bij een beetje fatsoenlijke ketel MET klokthermostaat is het vaak mogelijk het warmhouden van uw warm watervoorziening ( -s'nachts ) automatisch uit te laten schakelen, of anders wellicht met een knopje op de ketel ( Intergas ).

Nu zal de ketel 's-nachts minder tot geheel niet meer aanslaan, totdat het klokprogramma 's-morgens weer aan het opwarmen van het huis begint. Dan slaat de ketel in ieder geval minder aan als u in bed ligt ....

ve
door verwijderd - Apr 24, 2015 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik ken het probleem uit de praktijk. als er sprake is van een brom dan is er iets niet goed het hoort niet. meestal is het de ventilator die niet goed uitgelijnd is. de ketel kan op de winterstand staan dan werkt de pomp te hard. wanneer het een slechte ketel betreft dan is isolatie gewenst, daarvoor zijn er speciale ophangrubbers op de markt, de ketel hangt daar met muurbeugels of aan het plafond aan los van de wand.
zoek je ketel op met google en kijk of het een bekend probleem van die ketel is.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2015 om 16:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

je hebt afstandstukken(tapeinden) ingegoten in rubber,die het doorgeven van trillingen van de motor enigszins dempt.Het gipswandje werkt waarschijnlijk als een klankkast die dus de lage trillingen versterkt.Hoe dikker het materiaal hoe lager de frequentie die doorgegeven wordt.Toch een vervelend probleem die alleen maar proefondervindelijk op te lossen is.Google: geluidsdemping, om de verschillende manieren van geluidsonderdrukking te bekijken.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2015 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hadden 20 jaar geleden een Nefitketel met een dubbele behuizing ( wat de reden was is mij niet bekend) een binnenkap en de bekende witte kap die je afhaalt om te servicen.Als de cvketel aansloeg dan leek het alsof een vliegtuigje opsteeg.Na weken zoeken van de installateur kwam de Nefitmonteur .Die legde de binnenkap tegen een balk en gaf hem een trap.Daarmee was het probleem opgelost.De binnenkap resoneerde tegen de witte kap!

ve
door verwijderd - May 4, 2015 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor je kosten gaat maken lijkt het me goed om eerst zo goed mogelijk uit te zoeken wat de oorzaak is van het probleem. Misschien is het niet de ophanging maar de afstelling van de ketel.

Ik ben bekend met een mogelijk enigszins vergelijkbaar probleem / verhaal, dat bleek uiteindelijk om een Vaillant ketel te gaan. Als die aansloeg, was er steeds een laag geluid hoorbaar, een beetje alsof je over een bierflesje blaast waar een beetje water in zit. Het geluid duurde steeds nog geen 25 seconden, dan was het weg. Maar 't stoorde wel, dag en nacht!

Na heel veel zoekwerk:
# opnames met een goede microfoon [gekozen voor 'ZOOM'];
# uitluisteren van de opnames met een computerprogramma;
# uitzoeken hoe hard het geluid is
# welke toonhoogte / precieze frequentie [hier 132 Hz, door veel mensen is dit echt nog wel te horen, mogelijk meer een kwestie van concentratie of niet gewend zijn andere geluiden die afleiden te proberen buiten te sluiten];
# precies de data en tijden bijhouden wanneer het geluid te horen is...

eindelijk de oorzaak gevonden mede dankzij een toevallige ontmoeting met een CV-monteur op een feestje - slechte afstelling van (een onderdeel van) de ketel van een van de buren! Volgens hem kwam dit vaak voor. De buren waren bereid naar hun CV-ketel te laten kijken, die is beter / anders afgesteld, bromgeluid weg, probleem opgelost en nachtrust terug!

Wat betreft LFG: er is een verschil tussen kunnen horen en er last van hebben. Welke frequenties wel of niet tot LFG behoren is helaas niet genormeerd of vastgelegd. Dit geeft spraakverwarring.