bo
door bouhun Aug 19, 2015 om 19:09
Huishouden & energie

Geluidsoverlast door een verkeerde leminaatvloer

Onze bovenbuurman heeft een laminaatvloer gelegd op beton, wij hebben hier veel geluidsoverlast door en willen het laten testten door een deskundige, maar de buurman werkt niet mee hij beweert dat de vloer prima is geisoleerd.
Hoe pak ik dit aan?

7275 21 Rapporteer

ro
door robertel - Aug 19, 2015 om 19:24
58 Antwoorden / 1 Vragen

Klagen bij je WBV. Als je buurman niet meewerkt aan een test dan is dat zijn goed recht.

valerius-2
door valerius-2 - Aug 19, 2015 om 19:24
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat is een probleem, heb hier zelf al behoorlijk last van maar ondanks het goed is geisoleerd.is blijf je toch veel horen maar het werkt als een klankboord en dat geluid is niet te isoleren, Dus dan zet ik de radio maar aan om er niet teveel ergernis van te krijgen Terwijl harde vloer bedekinking in de huurovereenkomst is niet toe gestaan en er toch meer dan de heft hierover beschikt.

getty
door getty - Aug 19, 2015 om 19:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=robertel schreef op woensdag 19 aug 2015, 19:24]Klagen bij je WBV. Als je buurman niet meewerkt aan een test dan is dat zijn goed recht.

Het kan natuurlijk ook een koopwoning zijn, dan kun je het bij de VVE proberen.

ho
door hopetobehelping - Aug 19, 2015 om 20:04
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste bouhun,

hoogstwaarschijnlijk zijn er door de woningbouwvereniging of vereniging van eigenaren regels omtrent de vloer die gelegd mag worden en omtrent geluidsoverlast.
U zou die regels er eens op na kunnen kijken. Afhankelijk van of het een woningbouwvereniging of een vereniging van eigenaren betreft contact met ze opnemen.

Bij onze VVE mag een bewoner alleen laminaat leggen na schriftelijke goedkeuring van de VVE.
Niet dat iedereen zich daar aan houd maar het geeft de VVE wel een instrument om in te grijpen mocht er veel lawaai zijn door laminaat dat zonder schriftelijke toestemming is gelegd.

Geen idee hoe erg het lawaai is. U zou er nog eens een gesprek met uw boven buurman over kunnen hebben. Het dragen van schoenen met harde hakken, kan bijvoorbeeld veel lawaai maken. Als dat veel lawaai veroorzaakt dan zou het dragen van ander (of geen) schoeisel van uw bovenburen ook al veel kunnen schelen voor u.

jo
door jorisw - Aug 19, 2015 om 22:02
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ook als het laminaat voldoet aan de voorschriften en er schriftelijke toestemming, dan kan het nog steeds geluidsoverlast geven. En dan kan je er weinig aan doen.

ro
door robertel - Aug 19, 2015 om 22:05
58 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=getty schreef op woensdag 19 aug 2015, 19:29][quote=robertel schreef op woensdag 19 aug 2015, 19:24]Klagen bij je WBV. Als je buurman niet meewerkt aan een test dan is dat zijn goed recht.

Het kan natuurlijk ook een koopwoning zijn, dan kun je het bij de VVE proberen.

Wedje maken dat het een huurwoning is?

de eelco
door de eelco - Aug 20, 2015 om 12:25
607 Antwoorden / 92 Vragen

NSG helpt
De Nederlandse Stichting Geluidshinder in Delft is een kenniscentrum op het gebied van geluidshinder en de bestrijding ervan. Donateurs van de stichting kunnen er terecht voor advies over juridische en procedurele aspecten, maar ook voor technisch en bouwakoestisch advies. Kort advies via e-mail of telefoon is in de regel gratis. De NSG kan daarnaast - tegen vergoeding - bouwplannen of akoestische rapporten beoordelen. Voor geluidsonderzoek kan de NSG verwijzen naar onafhankelijke akoestische adviesbureaus.
Voor iedereen met vragen over geluidshinder en geluidsbewust leven heeft de NSG een reeks brochures en informatiemateriaal ontwikkeld. Meer informatie hierover op www.nsg.nl. De brochures zijn zowel online als telefonisch te bestellen.
============================================================================
dit vond ik via google

ro
door robertel - Aug 20, 2015 om 17:51
58 Antwoorden / 1 Vragen

Leuk...maar de buurman wenst niet mee te werken. Dus....

audb
door audb - Aug 21, 2015 om 15:30
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een laminaatvloer met goede isolatie zal altijd nog wat geluidhinder geven maar als de vloer ook nog eens tegen de muur aangelegd is dan helpt zelfs de beste isolatie niet.
Maar de vraag is of er te veel geluid wordt veroorzaakt en waardoor.
Is het alleen door lopen? ja dan is het jammer voor u u moet namelijk "dagelijkse geluiden" accepteren maar gaat uw buurman lopen stampen of heeft hij de luidsprekers van een stereo set op de grond staan ja dan is het een ander verhaal zeker als deze ook nog eens de hele dag staan te bonken dat hoeft u weer niet te accepteren
Maar geluiden tot zo 55/60 db .is heel normaal en dat is echt hard te noemen.

ro
door ron530 - Aug 21, 2015 om 15:56
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Bouhun koppelt niets terug tenminste nog niet. Bij een geluidstest hoeft de buurman niet mee te werken want die vindt buiten zijn huis plaats. Geluidsoverlast is relatief, wat de één afdoet als contactgeluid d.w.z. de buurman beweegt in zijn woning doet de ander af als overlast. In een appartementencomplex is als je er op gaat letten altijd wel geluid van een andere bewoner te horen maar dat geluid hoort er gewoon bij. Als je speciaal op die buurman gaat letten wordt elk geluid opgemerkt waarbij zelf het onvermijdelijke doorspoelen van een toilet als overlast wordt ervaren. In mijn optiek is vraagsteller niet geschikt om in een appartementen complex te wonen want de tolerantie van vraagsteller is nul komma nul.

tot15karakters
door tot15karakters - Aug 21, 2015 om 15:59
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb zelf een test gedaan...

Met veiligheid schoenen hoor je elke stap...
Met normale minder.
Op harde rubber slippers een beetje.
Zachte sloffen of sokken nihil...

Blote voeten iets meer, afhankelijk wie er loopt dus naast welke en hoe dit isolatie is ook de gebruiker van belang....
De groene platen zijn vrij dik en hard en ik ging voor mijn zoon die nu net aan het leggen is over op goedkoopste dunne folie met reflectie...
Daar wel 2 lagen kruislings gelegd, naast geluid ook om enkele puntjes niet er doorheen te laten prikken en zo contact geluid te krijgen...
Ging prima en na leggen met klauwhamer de 2 die tegen de muur aangelegd waren naar midden gedrukt...
Zo schuif je moeiteloos de brede gleuf dicht en krijg je een goede aanslag.
Ik leg dus in 1 hoek en schuif daarna naar midden en dat gaat prima..
Dan is alle randen vrij en pas na enkele weken het afplakken met de plinten want wegens uitzetten kunnen die nog los gedrukt worden....

Plinten dus liefst enkele weken later plakken...
Brede die je er boven doet, kunnen wel gelijk maar daar doe ik even karton onder dat geen plint op laminaat komt maar een spleetje van dun karton van 2 mm...

ro
door robertel - Aug 21, 2015 om 17:05
58 Antwoorden / 1 Vragen

Leuk verhaal maat, maar wat heeft TS hier aan?

Compleet volledig helemaal totaal niet van toepassing...

wimmi20
door wimmi20 - Aug 21, 2015 om 20:47
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Hadi deskundigen,
voordat jullie allemaal antwoord gaven op de gestelde vraag had je eerst beter bij koekel kunnen inkloppen : bouwbesluit laminaatvloeren.
Dat had een hoop onzin gescheeld.
En die test van 15karakters : geweldig ! Dit resultaat had echt niemand verwacht.
Ik mis alleen de klompentest.

ew
door ewessels - Aug 21, 2015 om 23:51
9 Antwoorden / 0 Vragen

De ondervloer moet 10DB contactgeluid-isolatie TNO (TÜV) goedgekeurd zijn om te voldoen aan de wettelijke eisen. Vraag aan de buurman om de rekening waarop de ondervloer vermeld staat. U kunt zelf uitzoeken of deze ondervloer aan de eisen voldoet. Indien de ondervloer niet het certificaat heeft kunt u stappen ondernemen.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 21, 2015 om 23:58
2154 Antwoorden / 7 Vragen

ewessels,
pak even uw brillendoekje.
Buurman werkt niet mee schrijft TS.
En dat 10 db verhaal had ik al naar verwezen.
Ts moet indien nodig stappen ondernemen.
Ach vertelt u ook even welke stappen ?
++++++++++++++++++++++++++++++=========

=ewessels schreef op vrijdag 21 aug 2015, 23:51: De ondervloer moet 10DB contactgeluid-isolatie TNO (TÜV) goedgekeurd zijn om te voldoen aan de wettelijke eisen. Vraag aan de buurman om de rekening waarop de ondervloer vermeld staat. U kunt zelf uitzoeken of deze ondervloer aan de eisen voldoet. Indien de ondervloer niet het certificaat heeft kunt u stappen ondernemen.

zoekster
door zoekster - Aug 22, 2015 om 00:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 21 aug 2015, 15:56] In mijn optiek is vraagsteller niet geschikt om in een appartementen complex te wonen want de tolerantie van vraagsteller is nul komma nul.
Doe even normaal, je kent die persoon niet eens en uit een korte vraag weet je al dat de tolerantie nul komma nul is. Bespottelijke opmerking.

@bouhun, het beste kunt in geval van huurwoning de verhuurder (hopelijk een woningbouwvereniging) vragen bij u langs te komen als de buurman boven u loopt te klossen. U heeft recht op rustig woongenot. Ik heb zelf ook zo'n situatie meegemaakt, het is niet alleen de schoenen die je hoort, maar ook de stoelen maken een lawaai van jewelste als er geschoven wordt, of als iemand iets uit zijn handen laat klappen. Beton geeft een veel hardere doorklank dan hout. Het geluid versterkt, waardoor de buurman minder geluid in zijn eigen woning hoort dan u.

Leest u dit even door, klik HIER waaruit o.a.

Actie via de gemeenschappelijke verhuurder
Naast het feit dat u rechtstreeks tegen de veroorzaker van de overlast juridische stappen kunt ondernemen bestaat er een tweede mogelijkheid als de persoon die de overlast veroorzaakt en u dezelfde verhuurder hebben. Uw verhuurder moet u namelijk het rustig woongenot verschaffen. Wanneer de verhuurder dat rustig genot niet biedt, bijvoorbeeld omdat een andere huurder van hem u overlast bezorgt, komt hij zijn verplichting uit het huurcontract niet na. U kunt een procedure starten tegen uw verhuurder waarin u de rechter verzoekt de verhuurder te dwingen om maatregelen te nemen of zelfs de huurovereenkomst te ontbinden en de overlastveroorzaker te ontruimen. Ook hier geldt dat u eerst zelf pogingen moet hebben ondernomen om de zaak op te lossen. De verhuurder komt pas in beeld als uw eigen acties, die redelijkerwijs van u konden worden verwacht, niet hebben geholpen. Wat redelijkerwijs van u kan worden verwacht hangt heel sterk van de situatie af. Soms moet u zelf al een juridische procedure tegen de overlastveroorzaker hebben gevoerd, soms is dat niet nodig. Zo voeren sommige woningcorporaties een strikt anti-overlast beleid, gericht op een snelle ontruiming als dat nodig is. Deze verhuurders zullen bij voortdurende onduldbare overlast vaak zelf al naar de rechter stappen, zonder dat u eerst zelf tegen de overlastveroorzaker heeft hoeven procederen.

Overigens wordt overlast sinds 1 augustus 2003 ook als een gebrek aan de woning gezien. De verhuurder moet dat gebrek dus ook op grond daarvan verhelpen. Een huurverlagingsprocedure behoort daardoor tot de mogelijkheden als de overlast ernstig is. De verhuurder heeft echter niet meer mogelijkheden gekregen om de overlast aan te pakken dan hij al had.

Als u een eigen woning heeft, dan is er in geval van appartement vaak een VVE. Dan is er meestal ook een reglement waarin staat waaraan de isolatie van harde vloerbedekking moet voldoen.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 22, 2015 om 00:48
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Zoekster,
uw enorme lap tekst ga ik niet kwooten.
Maar uw tekst snijdt geen hout.
Uw verhaal heeft niets met de realiteit te maken.

Het toegelaten geluisdsniveau, bij buren veroorzaakt, door laminaatvloeren is vastgelegd in Het Bouwbesluit.
Het Bouwbesluit heeft kracht van Wet.
Het naleven van deze wet wordt gecontroleerd door de Gemeentelijke Dienst Bouw en Woningtoezicht.
Daar moet dus geklaagd worden.
En de buurman zal moeten meewerken of hij wil of niet.
Bouw en Woningtoezicht kan dwingen, en kan boete's, of sancties opleggen.
Dussss, uw woninbouwverhaal lost niets op.

zoekster
door zoekster - Aug 22, 2015 om 13:29
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 22 aug 2015, 00:48]
Het toegelaten geluisdsniveau, bij buren veroorzaakt, door laminaatvloeren is vastgelegd in Het Bouwbesluit.
Het Bouwbesluit heeft kracht van Wet.
Het naleven van deze wet wordt gecontroleerd door de Gemeentelijke Dienst Bouw en Woningtoezicht.
Daar moet dus geklaagd worden.
En de buurman zal moeten meewerken of hij wil of niet.
Bouw en Woningtoezicht kan dwingen, en kan boete's, of sancties opleggen.
Dussss, uw woninbouwverhaal lost niets op.
Niets met de realiteit te maken? Zo heb ik het indertijd voor elkaar gekregen (via WBV) dat de buren hun vloer gingen isoleren.

Geef dan even precies het artikel in het bouwbesluit aan dat hierop van toepassing is. Dan help je beter dan alleen maar 'bouwbesluit' te roepen.
Ik wil er best van leren hoor.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 22, 2015 om 14:43
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Zoekster,
kennelijk heeft u mijn inbreng van gisteren niet gelezen.
Daar staat door mij precies beschreven waar je veel over het bouwbesluit laminaatvloeren kunt lezen.
U vraagt mij welk wetsartikel van toepassing is.
Dat is een heel moeilijke vraag, wat dacht u van 'bouwbesluit laminaatvloeren' ?
De realiteit is dat buurman niet wenst mee te werken.
Bij de "bouwpolitie" zal hij wel moeten.

bo
door bouhun - Aug 22, 2015 om 15:49
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=bouhun schreef op woensdag 19 aug 2015, 19:09]Onze bovenbuurman heeft een laminaatvloer gelegd op beton, wij hebben hier veel geluidsoverlast door en willen het laten testten door een deskundige, maar de buurman werkt niet mee hij beweert dat de vloer prima is geisoleerd.
Hoe pak ik dit aan?

Bedankt voor jullie reacties . Enkele tips zijn bruikbaar en worden meegenomen
in het [helaas ] juridisch vervolg . Ik zal jullie tzt. op de hoogte houden

bo
door bouhun - Aug 22, 2015 om 15:50
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=bouhun schreef op woensdag 19 aug 2015, 19:09]Onze bovenbuurman heeft een laminaatvloer gelegd op beton, wij hebben hier veel geluidsoverlast door en willen het laten testten door een deskundige, maar de buurman werkt niet mee hij beweert dat de vloer prima is geisoleerd.
Hoe pak ik dit aan?
22-08
Bedankt voor jullie reacties . Enkele tips zijn bruikbaar en worden meegenomen
in het [helaas ] juridisch vervolg . Ik zal jullie tzt. op de hoogte houden