komsja
door komsja Jul 8, 2014 om 15:56
Voeding & gezondheid

Genoeg eiwitten eten,en toch een eiwit tekort hebben

Een kennis van mij kreeg na bloed onderzoek te horen dat alle waarden goed waren behalve het eiwit hij heeft een eiwittekort maar hij zegt dat hij goed en gezond eet en voldoende eiwitten binnen krijgt.
Hij is 65 jaar en ik ken hem al een jaar of 17 en weet dat hij goed en gezond eet.
Heb al gezocht op internet maar kan niks vinden wat de oorzaak zou kunnen zijn van het eiwittekort ondanks genoeg eiwitinname.

13391 10 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jul 8, 2014 om 16:11
11531 Antwoorden / 51 Vragen

maar hij zegt dat hij goed en gezond eet en voldoende eiwitten binnen krijgt

Met alle respect: zeggen en doen zijn twee verschillende zaken. Misschien is die kennis van je niet zo eerlijk als je wel denkt.

Wat die waardes betreffen: meten is weten en zijn de bewijzen.

zoekster
door zoekster - Jul 8, 2014 om 16:14
10965 Antwoorden / 34 Vragen

HIer ligt het antwoord misschien in verborgen.

Juist op hogere leeftijd komen ondervoeding en eiwitgebrek vaker voor. De trek laat het afweten, kauwen is moeilijker en de vertering langzamer. Weliswaar heeft de oudere mens minder energie nodig, omdat ook de stofwisseling langzamer werkt, de behoefte aan eiwitten, vitaminen en mineralen neemt echter niet af en is bij ziekte zelfs verhoogd. Een gebrek aan eiwit werkt vooral negatief op het afweersysteem, wat tot een verhoogde gevoeligheid voor infecties leidt.

De nieuwste onderzoeken tonen aan dat senioren zelfs meer eiwit dan gezonde volwassenen nodig hebben. Er wordt 1,0 tot 1,25 gram per kilo lichaamsgewicht aanbevolen.

bron

Hangt het er ook nog eens vanaf wat voor soorten eiwitten je kennis eet. Bij een tekort zal hij eiwitten moeten eten met een hoog aminozuurgehalte.

Overigens kan juist een te veel aan eiwit een aanslag op je nieren betekenen en ook invloed hebben op jicht, als hij daar aanleg voor heeft. Dat weet ik van mijn moeder, die zelf een teveel aan eiwit heeft binnengekregen en daardoor nier- en jichtklachten kreeg.

edrick3
door edrick3 - Jul 8, 2014 om 16:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo komsja,

Als die kennis te horen heeft gekregen dat er een eiwittekort is, dan zal er ook wel een advies gegeven zijn hoe dit te verhelpen is.
Huisarts, diëtist(e) kunnen hierin een rol spelen.
Dat is beter dan mogelijke oorzaken op internet zoeken.

Met vr.gr.

komsja
door komsja - Jul 8, 2014 om 16:48
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@mahadma
Zoals ik al zei ken ik hem al 17 jaar en ik weet dat hij zeer gevarieerd eet en ook gezond eet.
Het is niet de persoon om te zeggen dat hij vanavond vlees of vis etc etc gaat eten terwijl hij aan de pizza gaat.
En voor edrick3
Hij vertelde dat hij doorverwezen is naar de internist en vroeg mij om even op internet te gaan zoeken want hij heeft zelf geen pc en wat ik al zei ik kan van alles vinden over eiwittekort maar niks over het genoeg eiwitten binnen krijgen en toch in het bloed onderzoek een tekort te hebben.

komsja
door komsja - Jul 8, 2014 om 16:59
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Ps:
Een tekort aan eiwitten hebben omdat hij bijvoorbeeld intensief sport is niet aan de orde,
hij gaat wel elke dag fietsen of wandelen maar dat doet hij heel en heel erg rustig.
en om de haverklap zitten en een sigaret roken.En even een leuke anekdote tusendoor: hij vertelde dat er iets niet goed was met z,n fiets want de fiets slingerde maar ben een keer met hem wezen fietsen en wat blijkt!! er mankeert helemaal niks aan die fiets maar het slingeren komt doordat hij zo langzaam fietst dat hij bijna omvalt.
Dus eiwitten kwijtraken aan teveel bewegen is onmogelijk (maar dit even terzijde)

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2014 om 17:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw vriend is niet voor niets naar een internist verwezen. Het kan zijn dat hij al een aandoening aan de nieren heeft waardoor hij eiwitten uitplast.

Het is weinig zinvol op internet te gaan spitten wat de oorzaak kan zijn. Als hij bij de internist is geweest, weet hij, waarschijnlijk, of en wat er aan de hand is en dan kan hij altijd op internet nog verdere informatie verzamelen.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 8, 2014 om 17:27
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Lees eens iets over atrofische gastritis en klik HIER
ook eens op.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 8, 2014 om 19:27
7176 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Komsja,
uw vriend kan dit nog even doornemen.
KLIK

Vr. Gr. sjoppie,

pi
door pieterwolters - Jul 8, 2014 om 20:22
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ga vooral niet zelf zitten dokteren en aandoeningen op internet zoeken. Laat dat aan de vakmensen over.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 9, 2014 om 12:39
7176 Antwoorden / 3 Vragen

In welk voedsel zit eiwit?

Onder eiwitrijk voedsel vallen:
• vlees- en viswaren,
• peulvruchten,
• gevogelte, eieren,
• zuivelproducten,
• noten,
• groenten,
• tarweproducten.

en nog en site KLIK
Groet, sjoppie.