ja
door jaciem Jun 28, 2014 om 12:47
Geldzaken & recht

Geschil NUON

Hallo,
In april 2013 sloot ik een 3-jarig contract af bij NUON voor zowel stroom als gas. Hierbij werd mij een zogenoemde E-manager beloofd (een apparaat ter waarde van 150 euro). Deze heb ik nooit ontvangen.
Na ruim een half jaar, in het najaar dus van 2013 ben ik hierover gaan bellen. Men vond het vreemd dat ik het apparaat nooit heb gekregen en ze hebben mij een nieuwe code gestuurd om het apparaat te bestellen. Echter, deze code deed het niet op hun website. Na vele telefoontjes en emails groeide mijn ontevredenheid over de service van deze energieleverancier en ben ik me gaan orienteren op een overstap. Dit heb ik vooraf duidelijk gemaakt aan NUON, omdat ik van mening ben dat zij een contractuele overeenkomst van hun kan af niet nakomen. Ik ben uiteindelijk per 1 mei 2014 overgestapt naar een andere leverancier. Hierover kreeg ik een telefoon van NUON, of ik me er van bewust was dat ik wel een opzegboete krijg van in totaal 175 euro. Ik heb naar deze medewerker toe nogmaals geuit dat ik ontevreden ben weggegaan, omdat ik een toegezegd apparaat maar niet kreeg. Om deze ontevredenheid te compenseren heeft zij mij toegezegd dat de opzegboete mij werd kwijtgescholden. Nu komt mijn probleem. Indien ik de opzegboete zou hebben moeten betalen, kreeg ik dat geld retour via de nieuwe leverancier. In feite had ik dus al geen opzegboete. De toegezegde kwijtschelding heeft voor mij dus uiteindelijk geen voordeel. Dit voordeel komt, in deze vorm van afhandeling, in het voordeel van de nieuwe leverancier. Ik heb contact met hen gelegd en de kwestie voorgelegd. Zij adviseerden mij NUON te vragen de opzegboete op de eindafrekening te vermelden en dan bijvoorbeeld die toegezegde 175 euro als korting te geven. Dit heb ik meerdere malen aan NUON uit moeten leggen, zowel via telefoon als via de mail. Helaas komen we er samen niet uit. Inmiddels heb ik de definitieve eindafrekening gehad van NUON (en daarop staat inderdaad geen opzegboete vermeld, maar ook niet het geld wat mij is toegezegd ter compensatie van mijn ontevredenheid en het feit dat zij de contractuele verplichting hunnerzijds niet zijn nagekomen). Een heel verhaal bij elkaar....
Wat kan ik nog doen?

3209 19 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jun 28, 2014 om 12:57
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U zou naar de geschillencommissie energie kunnen gaan en dan hopen dat u in het gelijk wordt gesteld. Dat vraag ik me af.
In ruil voor het ongemak heeft men u vrijgescholden van de opzegboete. Om er nu rop te staan dat je die boete wel krijgt om hem dan bij een ander te incasseren, lijkt me wat vergezocht.

getty
door getty - Jun 28, 2014 om 13:10
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik denk dat u tevreden moet zijn. U heeft een 3 jarig contract na 1jaar kunnen ontbinden zonder forse kosten als tegemoetkoming van uw klacht. Dit compenseert elkaar. Wat u verder de nieuwe leverancier afspreekt, doet hier niet ter zake. U maakt geen enkele kans met uw klacht.

mahadma
door mahadma - Jun 28, 2014 om 13:17
11520 Antwoorden / 51 Vragen

"In april 2013 sloot ik een 3-jarig contract af bij NUON voor zowel stroom als gas." U heeft de beloofde E manager nooit ontvangen. Ook niet na verschillende acties van uw kant.

"en ben ik me gaan orienteren op een overstap. Dit heb ik vooraf duidelijk gemaakt aan NUON", Ik ben uiteindelijk per 1 mei 2014 overgestapt naar een andere leverancier.

"Hierover kreeg ik een telefoon van NUON, of ik me er van bewust was dat ik wel een opzegboete krijg van in totaal 175 euro". Om deze ontevredenheid te compenseren heeft zij mij toegezegd dat de opzegboete mij werd kwijtgescholden.

Nu komt mijn probleem. Indien ik de opzegboete zou hebben moeten betalen, kreeg ik dat geld retour via de nieuwe leverancier. In feite had ik dus al geen opzegboete. De toegezegde kwijtschelding heeft voor mij dus uiteindelijk geen voordeel.

Wat kan ik nog doen?

U heeft een 3 jarig contract vroegtijdig (na 6 maanden) afgebroken en daarvoor zou u een schadevergoeding moeten betalen, die u wegens het niet leveren van de E manager kwijtgescholden is. Saldo schade is dus € 0,00

Omdat uw bij uw nieuwe leverancier geen schadebedrag kunt bewijzen omdat u het niet heeft en claimen is het logisch dat u ook geen schade bedrag kunt claimen als zijnde "voordeel" zoals u het noemt. U wilt dus eigenlijk een ten onrechte korting die u niet van NUON kreeg op de nieuwe verhalen. Maar u had er ook niets mee opgeschoten als uw "schadebedrag" door de nieuwe leverancier betaald was geworden, want dan had u ook geen "voordeel" gehad. Dus wat wilt u nu eigenlijk claimen?

ja
door jaciem - Jun 28, 2014 om 13:37
4 Antwoorden / 2 Vragen

@zoekster, ik wil de boete niet zo nodig bij een ander claimen, ik wil een vergoeding voor het feit dat mij dat apparaat nooit is verstuurd. Ter compensatie zeggen zij mij eea toe, waarop ik dus via geen enkele weg aanspraak kan maken. Dat zit mij dwars.

@Mahadma, Ik heb het contract na een jaar ontbonden. Als ik de opzegboete in rekening gebracht had gekregen, dan kreeg ik dat geld terug via de nieuwe leverancier. In dat geval was het eindsaldo qua opzegboete 0 geweest. Nu heb ik een compensatie aangeboden gekregen, wat dus niets compenseert. Op deze manier blijft mijn eindsaldo 0, terwijl anderen geld 'in de zak' kunnen houden nav mijn klacht. Uiteindelijk heb ik dus geen compensatie, terwijl mij deze wel is toegezegd. Dat wil ik claimen

ro
door ron530 - Jun 28, 2014 om 13:43
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dat u het cadeautje niet ontvangen heeft is geen reden voor opzeggen contract. Na veel stampij van uw kant mag u kosteloos opzeggen, is wel netjes toch. Eigenlijk wilt u dat de NUON gaat frauderen met de opzegboete zodat u van de nieuwe leverancier centen kan ontvangen, dat gaat hem niet worden want er is geen sprake van een opzegboete die is u immers kwijtgescholden.

mahadma
door mahadma - Jun 28, 2014 om 13:45
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Uiteindelijk heb ik dus geen compensatie, terwijl mij deze wel is toegezegd. Dat wil ik claimen

De compensatie heeft u ontvangen d.m.v. het feit dat u de afkoopsom niet heeft hoeven te betalen is glad, ik zie nog steeds niet wat er "te claimen" valt. Succes met je klachten bij welke commissie dan ook.

ja
door jaciem - Jun 28, 2014 om 13:47
4 Antwoorden / 2 Vragen

@Ron, om te voorkomen dat men denkt dat ik geld van de derde partij wil hebben: Nee, dat is niet het geval. NUON hoeft dan ook absoluut niet te frauderen. Dat dit zo wordt opgevat vind ik jammer. NUON is een contractuele verplichting niet nagekomen, namelijk het verzenden van die E-manager. Dit willen zij compenseren met een compensatie die geen compensatie is. Dat is toch vreemd???

mahadma
door mahadma - Jun 28, 2014 om 13:56
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Je kan één compensatie maar één keer inzetten en geen twee keer. Anders gezegd: de afkoop contract staat voor compensatie van de niet ontvangen E manager. Welke compensatie ziet u dan nog meer?

zoekster
door zoekster - Jun 28, 2014 om 14:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heeft u geen welkomstpremie bedongen bij de nieuwe leverancier? Dat heeft u toch wel uitgezocht, mag ik aannemen?

ro
door ron530 - Jun 28, 2014 om 15:12
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Mijns inziens is de E-manager geen onderdeel van het gesloten contract, u krijgt de E-manager er gratis bij. Zoals zoekster al aangeeft zal u wel een welkomstpremie gaan ontvangen want u bent wel slim denk ik. Nu ook nog gecompenseerd willen worden voor een toevoeging die ook de reden is om het contract éénzijdig te ontbinden verdient geen schoonheidsprijs.

tijger1
door tijger1 - Jun 28, 2014 om 16:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk dat die welkomspremie niet bedongen is, door de boete die de nieuwe maatschappij voor de oude zou betalen. Dus nu is het 0. Prima toch?

tijger1
door tijger1 - Jun 28, 2014 om 16:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat moest u trouwens met zo'n stom ding als je daar maandelijks ook nog drie euro voor moet betalen?

ja
door jaciem - Jun 28, 2014 om 23:10
4 Antwoorden / 2 Vragen

en toch blijft het ontzettend wrang voelen.
Het is echt een tegenstrijdig gevoel

mahadma
door mahadma - Jun 28, 2014 om 23:13
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Gevoel en feiten zijn twee verschillende zaken.

ph
door philip36 - Jun 29, 2014 om 07:59
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U loopt nu inderdaad de compensatie voor de niet ontvangen energie manager van NUON mis.
Als de afspraak mogelijk was geweest had NUON de opzegboete in rekening moeten brengen en deze later dan kunnen terugstorten.
Dan had deze namelijk op de eindafrekening gestaan.
Ik denk dat NUON dat nu niet meer gaat doen.
U kunt uw verhaal, op papier, aan de nieuwe leverancier voorleggen maar ik geef u heel weinig kans dat u deze zover krijgt om uw 'niet betaalde' boete te vergoeden.
Succes

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jun 29, 2014 om 12:05
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@jaciem
U heeft wel het apparaat ooit besteld?

ja
door jaciem - Jun 29, 2014 om 16:38
4 Antwoorden / 2 Vragen

@lekkerisdat, Ja, ik heb het apparaat besteld, althans, de code voor het bestellen van het apparaat werkte niet op de site. Dat is voorgelegd aan NUON, en mij zou een nieuwe code worden gestuurd. Dat is niet gebeurd en zodoende heb ik het apparaat nooit ontvangen. Er is heel veel communicatie hierover geweest, maar hier kwamen wij samen niet uit.

Vattenfall Medewerker
door Vattenfall Medewerker - Jun 30, 2014 om 13:08
117 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemiddag Jaciem,

We lezen op deze website je klacht over de niet ontvangen e-manager, de tijd en energie die je hierin hebt moeten steken, en de daaruit voortvloeiende toegezegde compensatievergoeding die je niet hebt gekregen. Graag kijken we deze kwestie voor je na. Om dit te kunnen doen, hebben we je adresgegevens nodig. Zou je die willen sturen in een e-mail naar webcare@nuon.com? Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Barry
Nuon Webcare

wi
door willemwriter - Jun 30, 2014 om 13:36
12 Antwoorden / 0 Vragen

Wees blij dat u van dat 3-jaarlijkse contract af bent, want niet alleen betaalt u een hoger tarief dan bij variabel, maar u betaalt uw eigen geschenken eveneens. De laatste jaren zijn de tarieven alleen maar gedaald, reden waarom energiebedrijven u graag een vast contract aansmeren. Reken maar eens uit wat dat over drie jaar scheelt, daar kunt u meerdere E-managers voor aanschaffen.