il
door ilona.krol1988 May 15, 2015 om 09:36
Huishouden & energie

Geslacht cavia en ziekte

Beste mensen,

Vorig jaar november heb ik van mijn vriend een cavia gekregen. Hij had haar gekocht bij een dierenwinkel. Al snel merkte ik na 2-3 weekjes dat her beestje vreemde plekken op het lichaam had. Na bezoek aan de dierenarts bleek dit schurft en schimmel te zijn. Kosten €90- . De schurft en schimmel heeft ze al opgelopen in de winkel Deze gebeld en alles uitgelegd. Kreeg te horen; Dat zal vast gezegd zijn toen je het dier kocht. Hou schurft en schimmel in de gaten. Dat is dus niet gezegd. En mijn advies voor hun was om dat voortaan wel te vermelden. Na 2 maanden besloot ik om nog een cavia erbij te kopen.
Heel toevallig bij dezelfde winkel hadden ze een nestje van een stuk of 6 cavia's waar er 2 vrouwtjes van bleken te zijn. Daar was ik blij mee want een mannetje zou niet gaan. Dan heb je binnen de kortste keren een nestje. Na meerdere malen te hebben gevraagd ;zijn het echt meiden?antwoord: ja zeker! Heb ik ze mee genomen.
de 3 dames hadden het heel leuk met elkaar. Kroelen, spelen en samen het hok onveilig maken. 1 van de 2 jongste zat soms achter een ander aan. Bespringen en gekke geluiden maken. Ik met mijn o,o% verstand van cavia geslacht alle 3 te hebben gecontroleerd toch gedacht, nee dit zijn 3 meisjes. Ook op internet gekeken en de dierenarts gebeld en vrouwtjes kunnen elkaar dus ook bespringen. Maar een maand later kwam ik de kamer binnen en ja hoor, betrapt!!! Ze waren aan het paren. S' avonds naar de dierenarts, ja hoor een mannetje zat er tussen. En de kosten om te castreren rond de €90- Ik heb toen de dierenwinkel gebeld en het verhaal weer uitgelegd. Ik werd afgescheept met; dat zal vast verteld zijn. Dat we het geslacht niet altijd goed hebben. Nou dat hebben ze niet gezegd!!! En mijn nicht die mee was kan getuige zijn. Mijn frustraties uit gesproken en gevraagd wat nu? 2 opties: 1. Cavia kan terug of 2. Als er een nestje komt willen hun ze wel hebben... Ik werd even stil. ik kon het beestje niet weg doen.
Ik besloot de cavia te helpen maar 2 dagen later werd nummer 2 van de jongste ziek. Een luchtweginfectie en schimmel. Kosten €115-
Beestje bleef ook klein en mager. De dierenarts vroeg wel waar ik de caviaatjes vandaan had, want ik had wel pech elke keer.
ik besloot het mannetje nog niet te laten helpen. De kosten waren me even wat veel en besloot te wachten tot de andere cavia beter zou zijn. Ondertussen had het mannetje ook schimme. Ik heb ze uit elkaar gehaald om eerst beter te worden.
Maar de dierenarts had wel gezegd, niet te lang anders gaat het niet meer samen.Na 2 weken weer bij elkaar. Cavia met de luchtweginfectie bleef ziek en opnieuw medicatie gehaald bij de dierenarts. Waarschijnlijk stofallergie? Na stofvrije vezels te hebben gekocht voor knaagdieren met stofallergie bleef het ze ziek. terug op het verhaal van een nestje.vooruit 1 nestje dan maar en besloot af te wachten.Wat een spijt heb ik.Afgelopen woensdag is mijn eerste cavia overleden. S' morgens voelde ze zich niet lekker.Naar de dierenarts! Na röntgenfoto bleek ze zwanger. Maar ze was onderkoeld en uitgedroogd.Eerst kreeg ze een infuus en warm gehouden om wat bij te komen en als dat zou helpen daarna een echo om te kijken of baby's nog leefden.Maar het was te laat.Beestje was zo uitgeput dat ze overleed.Na sectie bleek dat de baby's al dood waren en dat ze is overleden aan vergiftiging.lKosten €190- Nu? 1 dode, 1 zieke en 1 mannetje.Ik verdrietig.Bedankt winkel met 3 meiden was dit niet gebeurd. En waar komen jullie nesten vandaan

1349 3 Rapporteer

diumenge
door diumenge - May 15, 2015 om 10:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zielig voor jou en de cavia's. Maar wat is je vraag?

uwjurist
door uwjurist - May 15, 2015 om 10:45
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Verdrietig. U kunt wel e.e.a. claimen bij de winkel. Men heeft u geen gezonde cavia's verkocht. De bewijslast daarvan ligt het eerste half jaar bij hen, niet bij u, omdat het een consumentenkoop betreft. Succes.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tenormin
door tenormin - May 15, 2015 om 14:38
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=uwjurist schreef op vrijdag 15 mei 2015, 10:45]Verdrietig. U kunt wel e.e.a. claimen bij de winkel. Men heeft u geen gezonde cavia's verkocht. De bewijslast daarvan ligt het eerste half jaar bij hen, niet bij u, omdat het een consumentenkoop betreft. Succes.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Natuurlijk heeft u in principe gelijk maar....de hamvraag is: waar zijn ze gekocht. Als dat bij een "beruchte en bekend staande" dierenwinkel is geweest ben ik bang dat daar weinig van zal komen. De winkel die ik bedoel komt, ook na procederen, er altijd onderuit.