door wilo1957 Aug 22, 2014 om 19:22
Computers & telefonie

Getallen sorteren in Excel

Hallo, ik wil in Excel een serie getallen door elkaar husselen.
het gaat om de getallen 1 -2500 die ik ga gebruiken voor een loterij.
van hoog naar laag lukt wel
van links naar rechts ook.
eigenlijk wil ik dus elk getal in een andere cel hebben en juist dat lukt me niet.
kan dat eigenlijk wel of ben je gebonden aan of de rijen of de kolommen?

15078 29 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 22, 2014 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Begrijp ik het goed dat u een kolom wilt met de getallen 1-2500 in een willekeurige volgorde?

Er zijn ongetwijfeld meerdere wegen die naar Rome leiden, maar dit is een manier:

A. Zet de getallen 1-2500 in de A kolom.
B. Zet de functie aselect() in de B kolom, overal naast de getallen 1-2500 dus. Overal verschijnen getallen tussen 0 en 1 dan. Zoals 0.707231 bijv.
C. Sorteer dan op kolom B. Kolom A verhuist automatisch mee naar een "willekeurige" volgorde

ve
door verwijderd - Aug 22, 2014 om 19:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inhoud B-kolom is dus "=aselect()" zonder de aanhalingstekens.

ve
door verwijderd - Aug 22, 2014 om 22:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

zwaardvis schreef op vrijdag 22 aug 2014, 19:32: Begrijp ik het goed dat u een kolom wilt met de getallen 1-2500 in een willekeurige volgorde?

Er zijn ongetwijfeld meerdere wegen die naar Rome leiden, maar dit is een manier:

A. Zet de getallen 1-2500 in de A kolom.
B. Zet de functie aselect() in de B kolom, overal naast de getallen 1-2500 dus. Overal verschijnen getallen tussen 0 en 1 dan. Zoals 0.707231 bijv.
C. Sorteer dan op kolom B. Kolom A verhuist automatisch mee naar een "willekeurige" volgorde

misschien beetje lastig uitgelegd maar het gaat om het volgende:
ik heb 10 kolommen ( a t/m j) en 250 rijen ( 1 t/m 250)
dus 1 t/m 2500. die wil ik zo door elkaar hebben dat in elke cel een ander nummer staat in een willekeurige volgorde.
ongeveer zo: het is de bedoeling dat ik dan een kaartje heb van 4 cijfers die in willekeurige volgorde staan

ve
door verwijderd - Aug 22, 2014 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat heeft 10x250 nou met groepen van 4 te maken?

Je kunt voor groepen van 4 toch ook mijn methode hanteren en dan kijken naar rijen 1-4 en 5-8 en 9-12.

ve
door verwijderd - Aug 22, 2014 om 23:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Wilo

Zet de formule =INTEGER(ASELECTTUSSEN(1;25OO)) in cel A1.
Selecteer de cel en kopieer met de VULGREEP deze formule naar alle cellen die je nodig hebt.
Dus bijvoorbeeld in 10 kolommen met 250 rijen.
De cellen worden nu gevuld met getallen in willekeurige volgorde van 1 t/m 2500.
Er zullen ongetwijfeld doublures tussen zitten. Stel dat de “loterij” 12 winnaars heeft, dan zou in geval van een doublure het eerstvolgende getal gekozen kunnen worden.

Succes,

Ton Schaaf.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2014 om 10:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Wilo,
Als u al 10 kolommen hebt dan in kolom K de functie aselect plaatsen zoals @ zwaardvis aangaf, daarna cel K1 selecteren (dus niet de hele kolom) en sorteren. Nu staat er in elke cel een verschillend nummer en kunt u groepjes van 4 maken.
Succes, Vr. gr.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2014 om 11:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

@sjoppie

Volgens mij is dit niet willekeurig. In kolom B staan nog altijd waardes die precies 250 hoger zijn dan in Kolom A en vervolgens steeds per kolom 250 meer dan de vorige kolom. Alleen de regels zijn gehusseld, maar niet de kolommen die blijven gelinkt....

ve
door verwijderd - Aug 23, 2014 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Zwaardvis,
u hebt gelijk maar ik dacht TS gaat toch groepjes van 4 maken....
ik heb uw methode gevolgd en die werkt prima dus alleen kolom A en B, enkel met sorteren hoefde ik alleen b1 te selecteren om te husselen en niet de hele kolom.
Had ASELECT nog nooit gebruikt dus zelf ook weer iets geleerd.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2014 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk, mijn methode zet de 2500 getallen in willekeurige volgorde in de A-kolom. Als ze per se verspreid moeten worden over 10 kolommen van 250 kan TS ze natuurlijk met cohorten van 250 kopieren van de A kolom naar de C kolom, naar de D kolom, naar de E-kolom enz.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2014 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

De methode van zwaardvis kan nog verbeterd worden. Pas de methode van zwaardvis toe op Blad2.

Dus in (tab)Blad2 zet je een rij van de getallen 1 t/m 2500 in kolom A en daarnaast in kolom B de functie ASELECT(). Je hebt dan alle getallen.

In (tab)Blad1 zet je in cel A1 deze formule:

=INDEX(Blad2!$A$1:$A$2500;VERGELIJKEN(GROOTSTE(Blad2!$B$1:$B$2500;RIJ()+(KOLOM()-1)*250);Blad2!$B$1:$B$2500;0))

Vervolgens kopieer je die formule naar de cellen B1 t/m J1. Rij 1 kopieer je dan vervolgens naar de rijen 2 t/m 250 (kortom kopieer cel A1 naar alle cellen t/m J250).

Let op. Elke keer als je ververst of op F9 drukt veranderen alle getallen.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2014 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@diumenge

Werkt inderdaad prima. Zelf iets anders opgelost. Eerst kolom a voorzien van 1 t/m 2500
Kolom B zoals aangegeven "=ASELECT()"
Daarna de cellen C1 t/m L 250 laten verwijzen naar A1 t/m A2500
Deze waarden kopiëren en plakken mat de waarde van.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2014 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat kan natuurlijk ook. Let op (KOLOM()-1) moet dan (KOLOM()-3) worden.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2014 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allen bedankt voor het meedenken.ik leg nog even precies uit wat ik wil.
ik maak een loterij met de nummers 1-2500, de nummers 1-2500 heb ik allen in een cel staan, die worden gebruikt al de zogenaamde tegen nummers.(de door ons te trekken getallen)

de loterij kaartjes die men van ons koopt zijn gesorteerd met op één kaartje 4 nummers (onder elkaar) zoals:

en daar gaat het om , die nummers 1-2500 wil ik dus zo gesorteerd hebben dat in elke cel een ander nummer staat.
ik heb zwaardvis zijn methode geprobeerd maar kom er niet uit.
u heeft het over een aselect () moet ik dan de formule =aselect nemen of =() of zelfs = aselect()
wat is vulgreep?

ve
door verwijderd - Aug 23, 2014 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met de vulgreep kan je eenvoudig cellen kopiëren. Zie .

En je moet inderdaad de formule [u]=ASELECT()[/u] nemen, dus dat is letterlijk wat er in de cel komt de staan.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2014 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad Diumenge. Ik had al geprobeerd in de 2e entry dit duidelijk te maken....

ve
door verwijderd - Aug 23, 2014 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

sorry mensen het lukt me echt niet wat ik ook probeer ik zal vast ergens iets niet goed doen, of ergens over heen lezen.
kan iemand mij het misschien stap voor stap uitleggen in jip en janneke taal?
of is iemand genegen het werk voor mij te doen als ik in een bijlage excel bestand mee stuur in een mail aan een van jullie.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2014 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je eigenlijk wel Excel? Of gebruik je iets van een andere oorsprong dat jij Excel noemt? OpenOffice of LibreOffice of zo?

ve
door verwijderd - Aug 23, 2014 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee zover was ik echt wel, ik heb echt excel. ik werk ook al heel veel jaren met excel. maar dit heb ik nog niet eerder aan de hand gehad.
als ik jou methode bekijk en die van andere en ik zet bijvoorbeeld de formule: aselect()naast kolom zet dan krijg ik een cijfer zoals: 0,5791 en dan kan ik verder niets meer

ve
door verwijderd - Aug 23, 2014 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb een verzoek ingediend om vorige bijdrage te verwijderen. De cursor ging op de loop en passeerde reageer waar-ie bleef hangen.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2014 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

dan krijg ik een cijfer zoals: 0,5791 en dan kan ik verder niets meer

Wat bedoel je, blijft Excel hangen? Of weet je niet hoe verder? Je moet de functie naar alle 2500 cellen in de B kolom kopieren. Zoals al in de 1e entry gezegd verschijnen er dan overal van dat soort getallen tussen 0 en 1. Willekeurige waarden. Vervolgens klik je ergens in kolom B en sorteert met de A-Z functie van laag naar hoog of van hoog naar laag. De A kolom verandert dan mee in een willekeurige volgorde. Maar als je al heel veel jaren met Excel werkt weet je dat vast wel.

ve
door verwijderd - Aug 24, 2014 om 11:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Computers zijn slecht is het randomizen van getallen, dus ook in het at random plaatsen van getallen. Er zit altijd een procedure achter die niet 100% at random is.

ve
door verwijderd - Aug 24, 2014 om 11:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar random genoeg voor het doel...

ve
door verwijderd - Aug 24, 2014 om 11:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op zondag 24 aug 2014, 11:29: Maar random genoeg voor het doel...

Een commerciële loterij.

ve
door verwijderd - Aug 24, 2014 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

zwaardvis schreef op zaterdag 23 aug 2014, 16:04: dan krijg ik een cijfer zoals: 0,5791 en dan kan ik verder niets meer

Wat bedoel je, blijft Excel hangen? Of weet je niet hoe verder? Je moet de functie naar alle 2500 cellen in de B kolom kopieren. Zoals al in de 1e entry gezegd verschijnen er dan overal van dat soort getallen tussen 0 en 1. Willekeurige waarden. Vervolgens klik je ergens in kolom B en sorteert met de A-Z functie van laag naar hoog of van hoog naar laag. De A kolom verandert dan mee in een wilekeurige volgorde. Maar als je al heel veel jaren met Excel werkt weet je dat vast wel.

Héél erg bedankt zwaardvis, ik ben hier echt erg goed mee geholpen. het werkt!!

ik was op een dwaalspoor gekomen door de getallen zoals: 0,5681 ik dacht wat moet ik daar nou mee? maar toen ik verder ging viel het kwartje. echt snappen doe ik de formule niet maar ik ben er mee geholpen

ve
door verwijderd - Aug 24, 2014 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op zaterdag 23 aug 2014, 15:27:
wilo schreef op zaterdag 23 aug 2014, 15:10: sorry mensen het lukt me echt niet wat ik ook probeer ik zal vast ergens iets niet goed doen, of ergens over heen lezen.
kan iemand mij het misschien stap voor stap uitleggen in jip en janneke taal?
of is iemand genegen het werk voor mij te doen als ik in een bijlage excel bestand mee stuur in een mail aan een van jullie.

Ik wil wel even kijken, mail maar naar mengediu [at] gmail.com

[at] vervangen voor @

Dank je wel voor het aanbod TOP. nadere pogingen hebben geleid dat het uiteindelijk toch is gelukt

ve
door verwijderd - Aug 24, 2014 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

wilo schreef op zaterdag 23 aug 2014, 15:10: sorry mensen het lukt me echt niet wat ik ook probeer ik zal vast ergens iets niet goed doen, of ergens over heen lezen.
kan iemand mij het misschien stap voor stap uitleggen in jip en janneke taal?
of is iemand genegen het werk voor mij te doen als ik in een bijlage excel bestand mee stuur in een mail aan een van jullie.

Ik wil wel even kijken, mail maar naar mengediu [at] gmail.com

[at] vervangen voor @

ve
door verwijderd - Aug 24, 2014 om 12:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Fijn dat het later toch gelukt is, bedankt voor het melden.
Vr. gr.

ve
door verwijderd - Aug 24, 2014 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

wilo schreef op zondag 24 aug 2014, 12:13:

Dank je wel voor het aanbod TOP. nadere pogingen hebben geleid dat het uiteindelijk toch is gelukt

Heb je de willekeurige nummers nu ook in het gewenste blok van 10 bij 250 dan?

ve
door verwijderd - Aug 26, 2014 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

[Edit redactie: Lange lijst met getallen weggehaald]