kr
door kreeftje Jan 19, 2013 om 22:58
Huishouden & energie

Gevelkacheltje veroorzaakt herrie

Beste allemaal,
Mijn huis wordt verwarmd d.m.v. gevelkacheltjes.
Nu ik 's nachts mijn kacheltje in mijn slaapkamer ietsje hoger zet, maakt dat kacheltje steeds harde tikkende geluiden, als bij afkoelen maar het vlammetje blijft even groot.
Ik word er zelfs soms wakker van want het zijn best harde tikken en soms zelfs een soort " klap" waar ik behoorlijk van schrik.
Zou hier iets aan te doen zijn?
Ik heb de mantel er al afgehaald maar dat maakt niets uit.
Hopelijk weet iemand de oorzaak maar nog liever hoop ik dat het te verhelpen is.
Ben benieuwd!

696 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 19, 2013 om 23:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onderhoud plegen, schoon (laten) maken?

ve
door verwijderd - Jan 20, 2013 om 00:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een onderhoudsabonnement, eens per anderhalf jaar worden alle kachels schoongemaakt en indien nodig worden er onderdelen vervangen.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2013 om 00:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Weer lager zetten?

ve
door verwijderd - Jan 20, 2013 om 01:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag kreeftje,

Je zou deze vraag nog eens op het klussenforum van Klusidee kunnen stellen en/of het anders aan de mensen van het onderhoudscontract voorleggen.Tussen de onderhoudsbeurten in kan er natuurlijk ook iets stuk gaan.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2013 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

In een slaapkamer hoeft de kachel toch helemaal niet aan?

Leg een extra deken op het bed.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2013 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Aurora1,
Bedankt voor de tip; ik kende die "Klussite" niet maar heb er zojuist even gekeken en ik ga kijken of ik daar mijn probleem kan voorleggen.

Vr.gr.,

ve
door verwijderd - Jan 20, 2013 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Graag gedaan. Ik vond op die site wel vragen over gevelkachels maar jouw probleem stond daar niet tussen.

Succes en vr.gr.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2013 om 15:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

De oorzaak is vermoedelijk het volgende.
Gevelkachels worden in het algemeen aangesloten op een muurdoorvoer.
Door die muurdoorvoer wordt (koude) lucht aangezogen door de buitenpijp en hete gassen worden afgevoerd door de binnenpijp.
Omdat de aangezogen lucht nu met deze temperaturen zo koud is, en je nu met die kou juist wat harder stookt, treedt er heel veel krimp en rek op in het dunne metaal.
Daar komen die harde tikken van.
Ik denk dat als het wat minder koud is en je wat minder hard stookt je er veel minder last van hebt, klopt dat?

ve
door verwijderd - Jan 25, 2013 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

gompy2 schreef op zondag 20 jan 2013, 15:43: De oorzaak is vermoedelijk het volgende.
Gevelkachels worden in het algemeen aangesloten op een muurdoorvoer.
Door die muurdoorvoer wordt (koude) lucht aangezogen door de buitenpijp en hete gassen worden afgevoerd door de binnenpijp.
Omdat de aangezogen lucht nu met deze temperaturen zo koud is, en je nu met die kou juist wat harder stookt, treedt er heel veel krimp en rek op in het dunne metaal.
Daar komen die harde tikken van.
Ik denk dat als het wat minder koud is en je wat minder hard stookt je er veel minder last van hebt, klopt dat?

Beste gompy2,

Weet haast zeker dat je het bij het juiste einde hebt

ve
door verwijderd - Jan 25, 2013 om 21:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Gompy2,
Sorry voor mijn late reactie.
N.a.v. De notificatie van cvtechnieker keek ik naar uw/jouw antwoord en kwam er achter dat ik er nog niet op had gereageerd.
Het klopt inderdaad, in zoverre: ik draaide met die erge kou(de oosten)wind de kachel slechts van 1 naar 2 en toen tikte hij heel erg en nu zet ik hem van de waakvlam op 1 en slaap ik er gewoon doorheen....
Gelukkig is er dooi op komst ( helaas voor de schaatsers) maar mijn huisje staat in het open veld en de oostenwind stond precies op mijn slaapkamer.

Allen nogmaals bedankt en fijn week-end gewenst.

ve
door verwijderd - Jan 26, 2013 om 10:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

kreeftje schreef op vrijdag 25 jan 2013, 21:26:
Gelukkig is er dooi op komst ( helaas voor de schaatsers)

Nog even en dan is het weer tijd voor de airco..., toch? ;-)
Suc6