corvanavesaath
door corvanavesaath Dec 7, 2011 om 02:12
Voeding & gezondheid

Gezondheidspaspoort

Ik woon in Duitsland, maar maak gebruik van de Nederlandse gezondheidszorg, dit naar naarleiding van de slechte zorg die door Duitse huisarts en ziekenhuis gegeven werd.Deels was dit te wijten aan het ontbreken van een gezondheidspaspoort,
waar in kort maar heldere taal - de diagnose met ziekte/beeld, en een correcte medicijngebruik door welke arts deze worden voorgeschreven. Als chronische patient heb ik 4 specialisten en een huisarts die mij medicijnen voorschrijven. De Duitse arts kon dit niet meer aan, zeggende dat ik te veel medicatie gebruik.en weigerde mij een behandeling voor een tennisarm . Ja, dat klopt wel, maar wel alles onderbouwd.

Ik ben beslist niet de enige oudere Nederrlander die meerde medicatie gebruikt, WAAROM BESTAAT DIT NIET

2985 7 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Dec 7, 2011 om 10:24
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Wat zou er volgens u moeten bestaan? Ik meen dat dit geen consumentenvraag is. Het is beter als u direct schrijft wat u mist. Dit is te algemeen. U kunt ook een discussie (zie hierboven) openen.

Zwemmer

zwemmer
door zwemmer - Dec 7, 2011 om 10:30
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Snap 'm. Wat zou men met een gezondheidspaspoort opschieten? Zelfs als dat zou bestaan hebben artsen het recht om op een eigen standpunt/oordeel. Toch maar naar discussies.

Zwemmer

tdehond
door tdehond - Dec 7, 2011 om 10:31
4744 Antwoorden / 9 Vragen

M.i. is het voldoende als u een medicijn paspoort heeft waarin uw medicatie goed bijgehouden wordt door de diverse artsen.

Mijn voorkeur zou uitgaan in uw geval naar een:

Europees Medisch Paspoort

Het EMP geeft een totaaloverzicht van uw medicijnen. Het EMP is verkrijgbaar bij huisartsen, apotheken, medisch specialisten, patiëntenverenigingen en medische hulpdiensten.

Omdat u gebruik maakt van de Nederlandse Gezondheidszorg lijkt het mij verstandig dit bij een Nederlandse behandelaar in orde te maken.

corvanavesaath
door corvanavesaath - Dec 7, 2011 om 12:43
2 Antwoorden / 3 Vragen

Geaxchte heer de Hond, Ik heb dit Europese Paspoort geprobeerd, maar in tegenstelling tot wat schijnt werkte dit niet. Ik heb dus een boekje waar ik op eigen initiatief de stickers van de medicijn afschriften bewaar. Dit is zeer belangrijk gebleken, omdat de Artsen in de ziekenhuizen, en zowel de Duitse Huisarts als de Nederlkandse artsen steeds naar de doosjes met medicijnopschrift vroegen. In mijn geval werd dit bijzonder pikant, aangezien de Duitse huisarts mij Oxycodon voorschreef , wat in Duitsland, zwaar burocratisch als deze mensen zijn, bij latere behandelingen
een probleem werd. Een medicijnpaspoot is leuk als je
2 of 3 medicaties hebt. Maar als je onverwacht een ongeval krijgt, zoals ik in Duitsland, staan de artsen met veel Porha de Nederlandse rescepten te bekijken, Ik weet dat de Duitse zorg, hoe hoog aangeprezen, in feite een geen notie heeft van een integrale gezondsheids zorg, en vaak onnodige onderzoeken doen. ( Dit werd mij bevestigd door een medewerker van de AOK verzekeringsmaatshappijm die zei: "Es gehtvden Artzen hier nur om das drosse Geld. Ein beschwerden einreichen wird keinem Erfolg oder Sinn haben. IK bendus voor een uitgebreid paspoortm waarin niet alleen de medicatie staat, maar ook de kwaal waar aan men lijdt. Ik heb rondgekeken m maar afgezien een eigen initiatief al of niet op credit card format of USB stick kon ik niets passenders vinden, Dank U voor u antwoord =tdehond schreef op woensdag 7 dec 2011, 10:31]M.i. is het voldoende als u een medicijn paspoort heeft waarin uw medicatie goed bijgehouden wordt door de diverse artsen.

Mijn voorkeur zou uitgaan in uw geval naar een:

Europees Medisch Paspoort

Het EMP geeft een totaaloverzicht van uw medicijnen. Het EMP is verkrijgbaar bij huisartsen, apotheken, medisch specialisten, patiëntenverenigingen en medische hulpdiensten.

Omdat u gebruik maakt van de Nederlandse Gezondheidszorg lijkt het mij verstandig dit bij een Nederlandse behandelaar in orde te maken.

tdehond
door tdehond - Dec 7, 2011 om 13:46
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ corvanavesaath

Ik heb nog een andere mogelijkheid gevonden:

De apothekersorganisaties KNMP en NVZA en Oria kunnen sinds 1 september 2011 een een zgn. uniform medicatieoverzicht uit de (ziekenhuis)apothekersinformatiesystemen genereren.

Hoe dit werkt kunt u lezen op de volgende website:
klik op Hier

Een dergelijk uniform medicatieoverzicht
levert een kaart op die door de behandelende artsen serieus genomen wordt.

Ik weet niet of dit bij een Duitse apotheker ook afgegeven kan worden.

tdehond
door tdehond - Dec 7, 2011 om 13:50
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Oops

correctie: "Duitse apotheker" moet zijn: "Duitse Apothekersorganisatie".

corvanavesaath
door corvanavesaath - Dec 7, 2011 om 23:39
2 Antwoorden / 3 Vragen

Met dank, ik zal er dankbaar gebruik van maken.

=tdehond schreef op woensdag 7 dec 2011, 13:46: @ corvanavesaath

Ik heb nog een andere mogelijkheid gevonden:

De apothekersorganisaties KNMP en NVZA en Oria kunnen sinds 1 september 2011 een een zgn. uniform medicatieoverzicht uit de (ziekenhuis)apothekersinformatiesystemen genereren.

Hoe dit werkt kunt u lezen op de volgende website:
klik op Hier

Een dergelijk uniform medicatieoverzicht
levert een kaart op die door de behandelende artsen serieus genomen wordt.

Ik weet niet of dit bij een Duitse apotheker ook afgegeven kan worden.