an
door anna63 Jul 2, 2007 om 23:20
Geldzaken & recht

G.K.B. geen optie

Ik ben sinds 2 jaar gescheiden en heb een aantal schulden (tijdens mijn huwelijk ontstaan en vanwege de scheiding), waardoor ik behoorlijk in de problemen ben gekomen. De laatste druppel was, toen ik met mijn pinpas wilde pinnen om de benzine te betalen, die ik net had getankt. Daar ik een hele slechte ervaring heb met het G.K.B. te Assen en inmenging van de gemeente waar ik destijds woonde, hoop ik dat ik iemand kan vinden, die me kan helpen een instantie te vinden, die ik volledig kan vertrouwen. De G.K.B. had mondelinge afspraken gemaakt met de desbetreffende schuldeisers. Daar mijn (ex)man en ik de afspraken volledig waren nagekomen en wij onze uiterste best hadden gedaan om onze schulden af te lossen, waren wij dan ook stomverbaasd, dat onze woning toch werd geveild. Verdrietig en boos, omdat we alles volgens "het boekje" hadden gedaan, word ik nu geconfronteerd met alle schulden, incl. van Stichting Waarborgfonds. Mijn exman lijkt onvindbaar, terwijl alle schuldeisers bij mij op de stoep komen  staan. Er is beslag gelegd op "mijn" belastinggeld, "mijn" inboedel, "mijn" salaris en als ik mijn kinderen niet had gehad, dan waren de schulden niet meer te verhalen geweest. Bij een scheiding (huwelijk in gemeenschap van goederen) ben je beide hoofdelijk aansprakelijk, ondanks dat je je handtekening niet hebt gezet. Rechtvaardigheid is soms ver te zoeken in Nederland. Ik heb nu anderhalf jaar keihard fulltime gewerkt, maar dreig mijn baan door alle problemen te verliezen. Is er iemand die mij een goed advies kan geven, waar ik terecht kan, als de G.K.B. geen optie is? Alvast bedankt voor jullie reacties!

2242 4 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Jul 3, 2007 om 20:08
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vooropgesteld: dit is een meer dan vervelende situatie. Het vertrouwen van een instantie moet altijd van 2 kanten komen. Je moet zelf de instantie vertrouwen en zij moeten het vertrouwen waarmaken. Helaas verliest een hulpverlener veel van het in hem gesteld vertrouwen als hij niet de gewenste antwoorden kan geven.

Ik ga er uiteraard van uit dat je meer dan je best doet om de problemen op te lossen, maar een opmerking als "Bij een scheiding (huwelijk in gemeenschap van goederen) ben je beide hoofdelijke aanrrpakelijk, ondanks dat je je handtekening niet hebt gezet. Rechtvaardigheid is soms ver te zoeken in Nederland" kweek je niet veel credits mee. Ja, als je trouwt in gemeenschap van goederen ben je ook aansprakelijk voor de schulden van de ander. En na echtscheiding ook voor de helft van de schulden van de ex. Dat is nu eenmaal het gevolg van de gemeenschap van goederen. Die is je echter niet opgedrongen, dat had je kunnen voorkomen/wijzigen door het opstellen van huwelijkse voorwaarden.

Wat betreft de schuld aan de Stiching Waarborgsfonds: deze schuld is ontstaan doordat jullie beiden de hypotheekakte getekend zullen hebben en dus beiden aansprakelijk zijn/waren voor de lening aan de bank. De bank/stichting hoeft echter niet te kijken kiezen tussen wie ze aan willen aanspreken, zij kunnen ieder voor 100% aanspreken en onderling moet je het dan maar uitzoeken. Die regeling is dus geschreven in het voordeel van de schuldeisers.

Ik zou allereerst toch het G.K.B. proberen, zij zijn je laatste strohalm voordat je in de WSNP terecht komt. Ga niet zomaar met één of andere commercieel schuldsaneringsbureau in zee. Vaak zijn die alleen bezig om jouw weinige geld te innen en als er dan nog wat overblijft (hopelijk) iets over te maken aan de schuldeisers.

succes!

an
door anna63 - Jul 3, 2007 om 20:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Marcel,

Bedankt voor je advies! Ik zal het zeer zeker ter harte nemen en probeer ondanks alle financiële ellende het positieve ervan in te zien. Soms helpt het om even te horen, dat je er niet alleen voor staat, maar dat er ook mensen zijn, die een hart hebben. Daar ben ik vandaag achtergekomen na een lang gesprek met iemand van de ABN Amro. Ze heeft me enorm geholpen door alle advies, die ik van haar gekregen heb.

marcel75
door marcel75 - Jul 3, 2007 om 20:25
5124 Antwoorden / 4 Vragen

anna63

dat zijn de betere berichten. Als de bank kan en wil helpen, is dat natuurlijk een hele mooie uitkomst! En de Abn Amro schaar ik niet in het groepje van de postkredieten e.d. Bij Abn Amro hebben ze nog wel een beetje zakelijk en persoonlijk inzicht en gevoel!

Nogmaals succes!

ti
door tikiboekipak - Jul 10, 2007 om 16:49
2 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn heel veel organisaties die kunnen helpen bij schulden. Het belangrijkste is dat je controleert of het een organisatie is welke aangesloten is bij de Nederlandse Vereniging voor VolksKrediet (NVVK) deze vereniging behartigt de belangen van zowel schuldeiser als schuldenaar en waakt ervoor dat een bureau geld vraagt voor bemiddelen of saneren, of in het ergste geval er met je geld vandoor gaat. Mocht je bij deze bureau's geen sanering kunnen treffen, omdat je schuldeisers er niet mee akkoord gaan, kun je je wenden tot de Rechtbank voor een aanvraag schuldsanering. Dit is qua privacy minder fijn, maar garandeert je van een correcte behandeling en een schone lei na 3 jaar. (mits je je aan de regels houdt uiteraard)

Dit alles is ingrijpend, maar zorgt ervoor dat je na 3 jaar met een gerust hart verder kunt leven.

Veel succes!