lo
door loesje53 Jul 9, 2014 om 11:12
Computers & telefonie

Glasvezel monopolie

Onlangs is mijn huis door Caiway aangesloten op het glasvezelnetwerk. Nu blijkt dat Caiway de enige aanbieder is in de hele gemeente. Een monopolie dus.
Mag dat?

11821 9 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 9, 2014 om 11:16
937 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, want alle diensten die op glasvezel geleverd worden, zijn ook beschikbaar op kabel. In bijna alle plaatsen is er een monopolie, ook op de kabel is een monopolie aangezien u of UPC of Ziggo heeft. Met de fusie wordt dat er 1, ziggo.
Maar ook hierbij telt weer dat u ook kunt bellen en internetten over ADSL/kabel/glasvezel.

Zolang een dienst dus niet als noodzakelijk gezien wordt en er alternatieven zijn welke wijdverspreid zijn is er dus geen echte monopolie en is dit toegestaan.

lo
door loesje53 - Jul 9, 2014 om 12:51
9 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo Kaasbroodje

In de ene gemeente heb je de keus uit tientallen aanbieders, in mijn gemeente alleen Caiway. Ik heb nu alleen KPN via de koperen KPN draad. Veel huizen in mijn gemeente zijn op 'de kabel' aangesloten met alleen Caiway. Op kabel is mijn huis niet aangesloten. Ik ben blij met de glasvezelkabel, maar niet met maar één aanbieder.

sw
door swat1500 - Jul 9, 2014 om 19:25
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Aangezien Caiway het netwerk heeft bekostigd en aangelegd mag zij bepalen wie erop mag. Het zou anders zijn als netwerk door en op kosten van de overheid is aangelegd.

pi
door pieterwolters - Jul 9, 2014 om 20:32
3610 Antwoorden / 0 Vragen

En ook als het op kosten van de overheid (of KPN) is aangelegd, is het nog altijd aan andere aanbieders of ze interesse hebben om hun diensten aan te bieden. Een monopolie is overigens pas een probleem als de organisatie die het monopolie heeft er misbruik van maakt. Zolang Caiway geen exceptioneel hoge tarieven vraagt is er geen probleem.

gompy2
door gompy2 - Jul 9, 2014 om 20:55
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=loesje53 schreef op woensdag 9 jul 2014, 12:51]Hallo Kaasbroodje

In de ene gemeente heb je de keus uit tientallen aanbieders, in mijn gemeente alleen Caiway. Ik heb nu alleen KPN via de koperen KPN draad. Veel huizen in mijn gemeente zijn op 'de kabel' aangesloten met alleen Caiway. Op kabel is mijn huis niet aangesloten. Ik ben blij met de glasvezelkabel, maar niet met maar één aanbieder.
Ik vermoed dat je aangesloten bent op het glasvezelnetwerk van investeringsmaatschappij CIF.
Dat is een aanbieder van glas, net als Reggefiber (lees KPN).
Anders dan de kabelaars beheren de glasvezelaanbieders het netwerk niet. Zij zijn niet verantwoordelijk voor aanleg en onderhoud.
Het glasvezelnetwerk is in principe een open netwerk, net als DSL.
Men heeft via de glasvezelnetwerken van Reggefiber (KPN) keuzevrijheid omdat dit een open netwerk is waarop verschillende serviceproviders diensten kunnen aanbieden. Hoewel veel aanbieders eigendom zijn van KPN, denk aan Telfort en XS4ALL,en nog een paar, is het glasvezelnetwerk open. Dit is ook al jaren zo bij DSL.
Je ziet daar ook diverse aanbieders.
Bij CIF is is het anders.
Zij verglazen onder andere veel in gebieden waar Caiway actief is, en die zorgt voor aanleg en onderhoud, dus ben je gebonden aan Caiway.
CIF is eigenaar van (klik->) Caiway!
(Woon je in het Westland?)

Ik zat ook eens bij Caiway, totdat ik doodziek werd van hun geniepige verhogingen en toen onze lokale stiching kabel-tv iets op touw ging zetten, ben ik gelijk overgestapt.
Maar ja, die huurt ook weer, en neemt producten van...., inderdaad, Caiway, maar wel tegen een veel gunstiger tarief en voorwaarden als eerst, dat dan weer wel.

do
door doveannemarie - Jul 11, 2014 om 17:10
2 Antwoorden / 3 Vragen

Ook wij hebben Caiway. In april is glasvezel aangelegd, in juli zouden wij aangesloten worden.
Wordt nu 3 maanden uitgesteld in verband met problemen aansluiting internetknooppunt ANS-IX.
Aannemer Hak telecom is in opdracht van CIF (eigenaar van kabelnetwerk dat Caiway huurt) maandenlang aan het werk geweest om de glasvezelkabels in te graven, te leggen en (kosteloos) aan te sluiten in woningen.
Met een modem zouden wij (later aan te leveren) kunnen aansluiten. Het mooie van dit verhaal is:
een handig iemand kan dat zelf, maar zo niet, dan voor 29,90 euro laten doen.
De aansluiting is niet verplicht. Wie tevreden is (dat zijn we tot nu toe) kan gewoon gebruik blijven maken van internet, telefoon en HD-tv via coax.
Wilt u er meer van weten, lees/googel de KAAP van 10 juli 2014 (krantje van gemeente Utrechtse Heuvelrug) maar eens. Misschien wordt u wat wijzer.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 29, 2015 om 19:18
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als er geen meerdere providers zijn dan hoed het op, waarschijnlijk willen zij de beheerder van dit systeem niet zoveel willen betalen wat er voor gevraagd om daar gebruik van te mogen maken.

tijger1
door tijger1 - Nov 29, 2015 om 19:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@valerius-2

Het topic is al anderhalf jaar oud.

lo
door loesje53 - Nov 30, 2015 om 16:42
9 Antwoorden / 4 Vragen

Inmiddels maak ik ruim een jaar gebruik van de glasvezelverbinding van Caiway voor telefoon, internet en TV. Werkt prima.
Er is nu één andere aanbieder: Fiber. Die is goedkoper dan Caiway omdat het minder biedt, vooral langzamer internet. Omdat ik diverse negatieve reacties vind over Fiber en ik er meteen voor 2 jaar aan vast zit blijf ik toch maar bij Caiway.