ka
door karinhout Oct 17, 2013 om 17:30
Computers & telefonie

Glasvezel recht of niet

Er is bij ons de verwachting gewekt dat wij in aanmerking kwamen voor glasvezel.
Nu geeft de cogas aan dat er geen toezeggingen zijn gedaan en de aansluiting er niet zal komen. De cogas heeft hier saneringswerkzaamheden verricht in de straat. Hierop hebben we na samenspraak met cogas een brief gestuurd met het verzoek voor glasvezelaansluiting. De brief is nooit beantwoord. Men gaf aan dat de intentie er was en dat er alwel een glasvezelbuis zou worden gelegd. Er werd verzocht contact te zoeken op een later tijdstip.
Vervolgens geeft men aan dat er geen glasvezel komt.
Men zal een bevestiging sturen dat we er niet voor in aanmerking komen dat er geen toezeggingen zijn gedaan.
Vreemd toch wel een buis leggen in je straat en vervolgens aangeven we hebben nooit iets beloofd.
Ik heb gevraagd om een schriftelijke bevestiging. Als het goed is ontvang ik deze op korte termijn.

Ik zoek antwoord op de volgende vragen;
waar kan ik dit geschil voorleggen?
Hoe staan de kansen t.a.v. recht op glasvezel?
Mag men inderdaad je vertrouwen wekken en vervolgens op het standpunt staan u heeft hierop geen recht?

Graag reacties

2810 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2013 om 17:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Typ ik het zoekvak eens glasvezel in en lees over alle problemen. Misschien moet u juist wel blij zijn dat het niet komt.

labren
door labren - Oct 18, 2013 om 12:42
862 Antwoorden / 0 Vragen

glasvezel is niet zaligmakend , je merkt er niks van dat je glasvezel hebt of krijg , misschien dat je wat buitenlandse zenders erbij krijgt maar dat is ook alles , voor de rest merkt je er niks van

be
door benno155 - Oct 18, 2013 om 13:29
60 Antwoorden / 0 Vragen

Los van het feit of glasvezel zaligmakend is vraag ik me af waar u de stelling vandaan haalt dat u "recht" op glasvezel zou hebben.
Een intentieverklaring is precies dat wat het woord aangeeft: een intentie (=bedoeling).

U kunt hier geen rechten aan ontlenen.
Ik heb de indruk dat u iets, waarvan men de bedoeling had om het aan te leggen, als onmisbaar ben gaan beschouwen. Daar kan Cogas niets aan doen, dat is uw keek op de week.

costnix
door costnix - Oct 18, 2013 om 13:31
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Bij mij werd er eerst een brief door de hele wijk verstuurd of er belangstelling was voor glasvezelverbinding. De aanbieder (Reggefiber) zou tot aanleg overgaan als er meer dan 30% een aansluiting zou willen hebben.
Mijn vermoeden is, dat er te weinig belangstelling is in uw wijk. Cogas heeft gewoon die extra buis aangelegd, omdat zij tot al bezig waren met andere werkzaamheden. Cogas biedt zelf geen internet aan via glasvezel, wel gas en electra. Ze hetentegenwoordig Electrabel.

ka
door karinhout - Oct 18, 2013 om 17:16
4 Antwoorden / 2 Vragen

Los van het feit of glasvezel zaligmakend is vraag ik me af waar u de stelling vandaan haalt dat u "recht" op glasvezel zou hebben.
Een intentieverklaring is precies dat wat het woord aangeeft: een intentie (=bedoeling).

U kunt hier geen rechten aan ontlenen.
Ik heb de indruk dat u iets, waarvan men de bedoeling had om het aan te leggen, als onmisbaar ben gaan beschouwen. Daar kan Cogas niets aan doen, dat is uw keek op de week.

Naar mijn inzien stel ik nergens dat ik "recht" heb op.
Ik stel drie vragen.
U indruk is niet juist.

me
door mein33 - Oct 18, 2013 om 17:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@karinhout,

Een voorbeeld:

U zou de intentie hebben om uw huis te verkopen.
Dezelfde intentie had cogas m.b.t. de aanleg van een glasvezelnet.
Er meldt zich iemand die interesse heeft in uw woning.
Hetzelfde als u doet bij cogas.
U trekt, om welke reden dan ook, uw intentie weer in en de verkoop gaat niet door.
Hetzelfde als cogas doet bij de aanleg van een glasvezel netwerk.

Vraag:

Welke rechten heeft de geïnteresseerde koper nu u uw woning niet gaat verkopen.

Antwoord:

Dezelfde rechten die u heeft t.o.v. cogas, namelijk geen enkele.

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2013 om 17:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@karinhou

U hebt het in uw laatste twee zinnen wel over "recht".

Maar een intentie is geen verplichting.

diumenge
door diumenge - Oct 18, 2013 om 18:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=karinhout schreef op vrijdag 18 okt 2013, 17:16]Los van het feit of glasvezel zaligmakend is vraag ik me af waar u de stelling vandaan haalt dat u "recht" op glasvezel zou hebben.
Een intentieverklaring is precies dat wat het woord aangeeft: een intentie (=bedoeling).

U kunt hier geen rechten aan ontlenen.
Ik heb de indruk dat u iets, waarvan men de bedoeling had om het aan te leggen, als onmisbaar ben gaan beschouwen. Daar kan Cogas niets aan doen, dat is uw keek op de week.

Naar mijn inzien stel ik nergens dat ik "recht" heb op.
Ik stel drie vragen.
U indruk is niet juist.

De titel "glasvezel recht of niet" wekt anders wel die indruk, om het nog maar niet over de tweede vraag te hebben.

Tip. Geef dit op en neem gewoon internet via adsl of kabel. Dit kan je niet winnen.

audb
door audb - Oct 19, 2013 om 11:56
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De straat is eigendom van de gemeente en niet van u en wat hun ook in de grond stoppen daar heeft u ook niets over te zeggen.
Wel zal er op langere termijn ook bij u glasvezel aangesloten gaan worden maar omdat er gewoon niet genoeg mensen hebben aangegeven dat ze te dure aansluiting van glasvezel willen gaat het aanleggen dan ook nog niet gebeuren.
Vind u dat heel erg? nou troost u met de gedachten dat zowel UPC (150 tot 200 Mb) als Ziggo nog steeds snellere internet aanbieden voor een prijs waar u net 100 Mb glasvezel internet voor zou hebben dat is ook voor mij de redenen om het niet te doen.
Alleen als u met 100 MB wilt uploaden is glasvezel een uitkomst maar zelfs voor skype heeft u dat niet echt nodig.
Zelf woon ik sinds 2 jaar in Lelystad en hier staan ze al klaar maar wel wordt er aan gegeven dat het minstens nog twee jaar gaat duren voor de buizen de grond in gaan.

ro
door ron530 - Oct 19, 2013 om 12:43
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het is vrij simpel te verklaren. Cogas heeft een lege buis in de straat gelegd die glasvezel mogelijk maakt, meer dan dat doen ze ook niet. Cogas heeft dus wel aan de intentie voldaan maar heeft geen vat op een eventuele provider die de kabel aan wil leggen.
In antwoord op uw vragen, er is geen geschil want de buis ligt er, uw kansen op een glasvezelaansluiting zijn provider afhankelijk en tot slot u heeft recht op glasvezel omdat die mogelijkheid is geschapen.

alfatrion
door alfatrion - Oct 19, 2013 om 16:48
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Er is geen overeenkomst dus er is geen leveringsverplichting. U heeft hier dus geen recht op.