ev
door evdelden Feb 20, 2015 om 15:07
Computers & telefonie

Glasvezel wijkcentrale

Er komt bij ons een glasvezelwijkcentrale op 1,5 m afstand van mijn tuin. Ca 7 meter vanaf de gevel. Zijn er onderzoeken/rapporten of dit schadelijk is voor de gezondheid en wat de consequenties zijn op langere termijn? Zijn hiervoor afspraken gemaakt om niet binnen een bepaalde afstand van een woonhuis zoiets te plaatsen? Wie weet hier meer over en vooral op juridisch gebied?

9430 12 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 20, 2015 om 15:13
3449 Antwoorden / 25 Vragen

In zo'n glasvezel centrale (bij mij staat deze aan zijkant van woning tegen de buitenmuur) zit geen zend en of ontvangst gedeelte. Straling wordt zeer goed afgeschermd naar dan heb ik het over de straling buitenshuis die invloed zou kunnen hebben op het coaxgedeelte van de centrale. Mijn inziens hoeft u zich niet druk te maken want ook het glasvezel gedeelte van de centrale straalt niets naar buiten uit.
Kort gezegd u moet zich beter zorgen maken om de dagelijkse hoeveelheid straling die u binnenshuis en op straat oploopt en niet om de glasvezel centrale.

gompy2
door gompy2 - Feb 20, 2015 om 16:20
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Glasvezel werkt met licht-pulsen, dat geeft geen straling.
Quote:

In steeds meer plaatsen wordt het nu beschikbaar gemaakt: glasvezel. De mogelijkheden zijn eindeloos. Maar hoe werkt het nu precies, en hoe wordt het aangesloten?

De werking
Glasvezel kabels werken met licht. Wanneer je aan 1 zijde van de kabel een lamp houd, dan zul je zien dat dit licht aan de andere zijde van de kabel zichtbaar is. Door het licht aan en uit te schakelen ontstaan er aan het uiteinde van de kabel patronen van aan/uit waardoor het mogelijk wordt om verschillende signalen door te geven met behulp van lichtsignalen.

Wanneer je thuis de mogelijkheid hebt om glasvezel te gaan gebruiken dan zal de kabelmaatschappij een glasvezelaansluiting (veelal in de meterkast) maken. Vanuit dit punt kan de rest van de apparatuur aangesloten worden.

Hoe werkt het aansluiten?
Wanneer het aansluitpunt van glasvezel compleet gemonteerd is door bijvoorbeeld je kabelprovider, dan zul je van de provider een pakket ontvagen met daarin de benodigde apparatuur om het geheel bruikbaar te maken.

Glasvezel modem
Allereerst moet er een apparaat met het aansluitpunt verbonden worden die die lichtsignalen om kan zetten naar bruikbare netwerksignalen die we gewend zijn in een huishouden. Het modem zal via de glasvezel kabel verbinding maken met je provider en zo de TV & Internetsignalen beschikbaar maken.

Op het modem kunnen vervolgens meerdere netwerkkabels gemonteerd worden. Bepaalde uitgangen zijn voor TV's en andere zijn puur voor data (de internetaansluiting).

TV
Het TV kijken via glasvezel gaat dus niet meer via een traditionele zogeheten COAX kabel, maar via een netwerkkabel. Om TV te kunnen kijken via glasvezel is het van belang dat je bij je TV een apparaat plaatst die de netwerksignalen van het modem weer om kan zetten naar beeld wat de TV kan weergeven (de zogeheten glasvezel ontvanger). Je zult dus een netwerkkabel vanaf het modem naar de plaats waar de TV staat moeten leggen. Huidige TV's kunnen dus nog geen glasvezel TV weergeven zonder dit extra kastje.

Internet
Het internetten via glasvezel gaat net zoals het nu gaat via netwerkkabels. Aangezien glasvezel beschikt over hoge snelheden, zul je netwerkkabels moeten gebruiken van CAT5e of CAT6. Oudere kabels zullen ook werken, echter zul je dan nooit je maximale snelheid behalen.
Lees meer over verschillende soorten netwerkkabels in dit artikel.

Huidige kabelaansluiting
Wanneer je voordat je glasvezel gaat installeren gebruik maakt van TV en internet via de kabel, dan zal de COAX kabel voor de TV nog blijven werken. Hierop kun je dan ook gewoon digitale TV blijven kijken (voor bijvoorbeeld in andere kamers). De internetaansluiting via de kabel wordt in de meeste gevallen gedeactiveerd wanneer er een glasvezel internetaansluiting gebruikt gaat worden.

Samengevat
Om het geheel niet te ingewikkeld te maken, volgt hieronder een globale tekening van apparaten en kabels die je terug zult vinden bij een werkende opstelling waarbij je TV kijkt en internet via glasvezel.

Klik-> Hoe werkt glasvezel internet & TV?

holpen
door holpen - Feb 20, 2015 om 21:36
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Het enige gezondsheidsrisico dat je hierbij hebt, is dat je erover kunt struikelen, als je niet uitkijkt.

diumenge
door diumenge - Feb 20, 2015 om 22:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=holpen schreef op vrijdag 20 feb 2015, 21:36]Het enige gezondsheidsrisico dat je hierbij hebt, is dat je erover kunt struikelen, als je niet uitkijkt.Haha, inderdaad ja.

pi
door pieterwolters - Feb 20, 2015 om 22:14
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt apparaten in huis die veel gevaarlijker zijn dan een glasvezelverdeelkast. Denk aan gasvlammen op het fornuis of in de CV ketel.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 20, 2015 om 23:44
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U leeft wel moeilijk als u overal spoken ziet, volgens mij zijn al die zend golven die overal worden gebruik veel meer kans op dit soort zaken geven.

me
door mein33 - Feb 21, 2015 om 13:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=evdelden schreef op vrijdag 20 feb 2015, 15:07]Er komt bij ons een glasvezelwijkcentrale op 1,5 m afstand van mijn tuin. Ca 7 meter vanaf de gevel.

@evdelden.

U heeft het waarschijnlijk over een gebouwtje van ong. 5 mtr lang, 3 mtr. breed en 2.50 mtr. hoog, vanwaaruit de glasvezelkabels in de wijk worden uitgelegd.
Vanuit deze hoofdkabel krijgt elke woning zijn eigen aansluiting op het glasvezelnet, er wordt geen gebruik gemaakt van verdeelkastjes zoals bij een kabelnetwerk.
Bij vrienden van ons, die in de dorpskern wonen, is twee jaar geleden een dergelijk gebouwtje neer gezet op ongeveer dezelfde afstand die u noemt.
Er is toen door enkel omwonenden navraag gedaan bij Reggefiber, de beheerder namens KPN, en er is hun toen heel uitgebreid uitgelegd hoe glasvezelsignalen werken en dat dit geen stralingsgevaar oplevert omdat het met lichtsterkte werkt en niet elektronisch is. (als ik het goed verwoord)
Als leek moet je dit dan maar geloven tot het tegendeel bewezen is.

edrick3
door edrick3 - Feb 21, 2015 om 13:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

..... en er is hun toen heel uitgebreid uitgelegd hoe glasvezelsignalen werken en dat dit geen stralingsgevaar oplevert omdat het met lichtsterkte werkt en niet elektronisch is. (als ik het goed verwoord)
Als leek moet je dit dan maar geloven tot het tegendeel bewezen is.
.....
Dat klopt.

Zie ook de reactie van gompy2

edrick3
door edrick3 - Feb 21, 2015 om 13:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@evdelden,

.....Zijn hiervoor afspraken gemaakt om niet binnen een bepaalde afstand van een woonhuis zoiets te plaatsen? Wie weet hier meer over en vooral op juridisch gebied?.....
Uiteraard mag er niet 'zomaar' ergens een gebouwtje neergezet worden.
Daarvoor is een vergunning nodig en moet dit binnen het bestemmingsplan passen.
Dat zal hier dus echt wel gebeurd zijn.
Kun je navragen bij de Gemeente.

Met vr.gr.

gompy2
door gompy2 - Feb 21, 2015 om 14:08
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Voor degene die het interesseert, hier een tweetal video's.
De eerste is een korte, en gaat over hoe glasvezelkabel gemaakt wordt en de werking er van.

Klik-> Hoe wordt glasvezel gemaakt.

De tweede gaat over hoe een glasvezel-wijkcentrale wordt geplaatst en hoe de aansluiting van woningen in een hele wijk plaats vind.

Klik-> Hoe komt glasvezel tot in uw woning.

me
door mein33 - Feb 21, 2015 om 14:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=gompy2 schreef op zaterdag 21 feb 2015, 14:08]Voor degene die het interesseert, hier een tweetal video's.
De eerste is een korte, en gaat over hoe glasvezelkabel gemaakt wordt en de werking er van.

Klik-> Hoe wordt glasvezel gemaakt.

De tweede gaat over hoe een glasvezel-wijkcentrale wordt geplaatst en hoe de aansluiting van woningen in een hele wijk plaats vind.

Klik-> Hoe komt glasvezel tot in uw woning.

@gompy2

Interessante video's, bedankt daarvoor.
Aan het einde van : hoe wordt glasvezel gemaakt" kan op een foto van het glasvezelhuisje worden geklikt en ziet men een video met een huisje zoals ik bedoel aan te geven in mijn eerdere reactie.

gompy2
door gompy2 - Feb 21, 2015 om 14:33
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mein33 schreef op zaterdag 21 feb 2015, 14:21]
Aan het einde van : hoe wordt glasvezel gemaakt" kan op een foto van het glasvezelhuisje worden geklikt en ziet men een video met een huisje zoals ik bedoel aan te geven in mijn eerdere reactie.
Ja oké.
Een dergelijk huisje wordt ook in de tweede instructievideo getoond, alleen in een andere kleur... (0.57 Minuut)