christi_s
door christi_s May 28, 2013 om 16:25
Elektronica & tv

Glazen buitendeur oven stuk

Donderdag 16 mei 2013 kwamen mijn dochter en ik thuis en troffen wij in de keuken een grote ravage aan.
De buitendeur van de oven (gas elektrofornuis Marynen CMC 60) die geheel uit glas bestaat (b 60 cm x h 47/48 cm) is van het frame en scharnieren gevallen/gesprongen. Het glas zit nog op de scharnieren geplakt die niet verbogen zijn.
De oven is die dag niet gebruikt en er was niemand thuis.
Nu is het toestel ruim 10 jaar oud, maar functioneerde prima. Nooit geen defecten aan gehad, zelfs de vonkontsteking functioneert wat toch als eerste stuk zou gaan.

10 jaar geleden hebben wij dit apparaat bij Megapool gekocht. Deze kunnen mij niet verder helpen vanwege dat de (economische) garantie verlopen is en verwijzen mij naar Elektrolux.
Elektrolux geeft aan dat Marynen niet meer gemaakt wordt en dat er geen onderdelen voor dit apparaat zijn... nadat ik dit nadrukkelijk heb gevraagd want ze wilde eerst een monteur laten komen...

Ik zit dus nu een beetje met mijn handen in het haar... Het fornuis en oven functioneren nog naar behoren, alleen mist de buitendeur en daardoor is het apparaat onveiliger (hitte) en duurder (isolatie) in gebruik. Ook is de deur slecht te openen... het handvat zat aan het glas geplakt en blijft de ovendeur niet op 90 graden open staan omdat hij het gewicht van de buitendeur mist. Het is lastig om daardoor wat in de oven te krijgen als je alleen bent... je mist een hand.

Graag zou ik hier in het forum willen " horen" of er mensen zijn met gelijke ervaringen.
Het lijkt mij dat een buitendeur niet zomaar los mag komen van het apparaat.
Ik moet er niet aan denken dat ik op dat moment had staan te koken... want dan had ik de deur op mijn benen gekregen en had ik hoogwaarschijnlijk lichamelijk letsel opgelopen.

Wat zijn mijn rechten hierin?

met vriendelijke groet,

Christi

10894 24 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - May 28, 2013 om 16:29
937 Antwoorden / 2 Vragen

oef, na 10 jaar gaat dat lastig worden. Er is gelukkig niks gebeurt, er wordt niks vergoed voor "had kunnen gebeuren".

tenormin
door tenormin - May 28, 2013 om 16:59
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Heb geen ervaring met spontane breuk van ovendeur. Wel van raampje, totaal glas wat als bovenlicht gebruikt word in huizen. Dat was ook spontaan gesprongen. De oorzaak ik nooit achterhaald. Ik denk dat dit ook in uw verhaal zo zal zijn. En nee, zonden een sluitende ovendeur zult u niet uw oven kunnen gebruiken. Denk dat er weinig anders opzit dan, of een geheel nieuw apparaat of een losstaande oven te kopen. Na 10 jaar is er op de meeste dingen weinig meer te verhalen. En het is natuurlijk ook wel waar wat kaasbroodje stelt: voor wat had kunnen gebeuren, ja, daar word niets voor vergoed.

dearagain
door dearagain - May 28, 2013 om 20:34
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*take your losses and move on

*m.a.w.: koop een nieuwe oven

wimmi20
door wimmi20 - May 29, 2013 om 12:40
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Christi,

het antwoord op uw vraag is : geen.

pe
door peterdeo - May 29, 2013 om 12:47
4 Antwoorden / 1 Vragen

je kunt een nieuwe oven kopen, maar ik zou via typenummer e.d. op marktplaats kijken over iemand iets heeft wat gebruikt kan worden. soms staat zo'n over gewoon in de garage. kun je misschien voor niets/weinig geld krijgen.

antigoon
door antigoon - May 29, 2013 om 13:39
25 Antwoorden / 0 Vragen

Wat voor recht(en) zou je gehad willen hebben?
Nieuwe deur, nieuwe oven, schadevergoeding voor iets dat had kunnen gebeuren?

Het maakt in dit geval niet uit dat de winkelier en de fabrikant niet meer bestaan, ook als ze er wel waren geweest had je geen recht op iets gehad.

Denk dat er inderdaad niets anders opzit dan een nieuwe oven kopen..

labren
door labren - May 30, 2013 om 15:44
862 Antwoorden / 0 Vragen

hahaha na 10 jaar is de garantie echt wel verlopen , je heb na 10 jaar nergens geen recht meer op , dan is het apparaat aan vervanging toe , wees blij dat die het 10 jaar vol gehouden hebt, de meeste apparaten houden het zo lang niet meer vol

tijger1
door tijger1 - Jun 6, 2013 om 12:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt natuurlijk nergens meer recht op, dat kunt u zelf ook wel bedenken. Kijk in een kringloopwinkel of op Marktplaats of daar zo'n oven staat, dan kunt u de deur overzetten.

U kunt ook bij een glasboer informeren of er nieuw hittebestendig glas in de deur geplaatst kan worden.

christi_s
door christi_s - Jun 6, 2013 om 12:38
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=labren schreef op donderdag 30 mei 2013, 15:44]hahaha na 10 jaar is de garantie echt wel verlopen , je heb na 10 jaar nergens geen recht meer op , dan is het apparaat aan vervanging toe , wees blij dat die het 10 jaar vol gehouden hebt, de meeste apparaten houden het zo lang niet meer vol

Er staat 10 jaar economische garantie op een oven en 12 jaar op een gasfornuis... Dus dat moeten ze mee gaan!!!

christi_s
door christi_s - Jun 6, 2013 om 12:39
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=kaasbroodje schreef op dinsdag 28 mei 2013, 16:29]oef, na 10 jaar gaat dat lastig worden. Er is gelukkig niks gebeurt, er wordt niks vergoed voor "had kunnen gebeuren".

Het blijkt een constructiefout te zijn...

christi_s
door christi_s - Jun 6, 2013 om 12:50
6 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties... ook de negatieve...
Het blijkt maar weer dat als je een serieuze vraag stelt dat er altijd mensen zijn die raar en lacherig reageren.
Er is nog zoiets als economische garantie en voor een oven is dat 10 jaar en een gasfornuis 12 jaar. Ik heb een combinatie van beiden.

Na mailwisseling met leverancier en Megapool die nul op het recest gaven heeft mijn assurantiekantoor zich hard gemaakt voor mijn schade. Na het indienen van de mailwisseling tussen Megapool en mij, foto's van de schade en preforma nota's wat een nieuw apparaat zou kosten heeft de inboedelverzekering besloten mijn apparaat geheel te vergoeden.

Zo zie je maar weer dat makke schapen gedrag en " take your losses and move on" je flink in de buidel doen tasten...

met vriendelijke groet, Christi

tenormin
door tenormin - Jun 6, 2013 om 13:05
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=christi_s schreef op donderdag 6 jun 2013, 12:50]Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties... ook de negatieve...
Het blijkt maar weer dat als je een serieuze vraag stelt dat er altijd mensen zijn die raar en lacherig reageren.
Er is nog zoiets als economische garantie en voor een oven is dat 10 jaar en een gasfornuis 12 jaar. Ik heb een combinatie van beiden.

Na mailwisseling met leverancier en Megapool die nul op het recest gaven heeft mijn assurantiekantoor zich hard gemaakt voor mijn schade. Na het indienen van de mailwisseling tussen Megapool en mij, foto's van de schade en preforma nota's wat een nieuw apparaat zou kosten heeft de inboedelverzekering besloten mijn apparaat geheel te vergoeden.

Zo zie je maar weer dat makke schapen gedrag en " take your losses and move on" je flink in de buidel doen tasten...

met vriendelijke groet, Christi

Dat is een goed bericht voor je, Christi; vraag me dan alleen af waarom je tijger dan een topantwoord geeft, want die gaf je immers ook de reactie dat je natuurlijk nergens meer recht op had. Maakt mij niet uit, hoor, is alleen hoe je nu, geheel terecht, onze reacties afwijst en toch....Maar gelukkig, als doorbijter heb je het prima voor elkaar gekregen. Chapeau.

christi_s
door christi_s - Jun 6, 2013 om 14:36
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 6 jun 2013, 13:05][quote=christi_s schreef op donderdag 6 jun 2013, 12:50]Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties... ook de negatieve...
Het blijkt maar weer dat als je een serieuze vraag stelt dat er altijd mensen zijn die raar en lacherig reageren.
Er is nog zoiets als economische garantie en voor een oven is dat 10 jaar en een gasfornuis 12 jaar. Ik heb een combinatie van beiden.

Na mailwisseling met leverancier en Megapool die nul op het recest gaven heeft mijn assurantiekantoor zich hard gemaakt voor mijn schade. Na het indienen van de mailwisseling tussen Megapool en mij, foto's van de schade en preforma nota's wat een nieuw apparaat zou kosten heeft de inboedelverzekering besloten mijn apparaat geheel te vergoeden.

Zo zie je maar weer dat makke schapen gedrag en " take your losses and move on" je flink in de buidel doen tasten...

met vriendelijke groet, Christi

Dat is een goed bericht voor je, Christi; vraag me dan alleen af waarom je tijger dan een topantwoord geeft, want die gaf je immers ook de reactie dat je natuurlijk nergens meer recht op had. Maakt mij niet uit, hoor, is alleen hoe je nu, geheel terecht, onze reacties afwijst en toch....Maar gelukkig, als doorbijter heb je het prima voor elkaar gekregen. Chapeau.

Omdat deze de tip gaf om bij een glas"boer" te informeren voor hittebestendig glas...

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jun 6, 2013 om 14:42
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=christi_s schreef op donderdag 6 jun 2013, 12:50]Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties... ook de negatieve...
Het blijkt maar weer dat als je een serieuze vraag stelt dat er altijd mensen zijn die raar en lacherig reageren.
Er is nog zoiets als economische garantie en voor een oven is dat 10 jaar en een gasfornuis 12 jaar. Ik heb een combinatie van beiden.

Na mailwisseling met leverancier en Megapool die nul op het recest gaven heeft mijn assurantiekantoor zich hard gemaakt voor mijn schade. Na het indienen van de mailwisseling tussen Megapool en mij, foto's van de schade en preforma nota's wat een nieuw apparaat zou kosten heeft de inboedelverzekering besloten mijn apparaat geheel te vergoeden.

Zo zie je maar weer dat makke schapen gedrag en " take your losses and move on" je flink in de buidel doen tasten...

met vriendelijke groet, Christi

economische garantie bestaat helemaal niet, hoogstens non-conformiteit of fabrieksgarantie....

dearagain
door dearagain - Jun 6, 2013 om 15:11
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*in de jaren 2004 tot 2009 was het gebruikelijk dat toonaangevende juristen spraken over de economische levensduur van een produkt (waarmee ze een bepaalde garantie bedoelden), sindsdien niet meer

*daarna wordt er vooral in termen van conformitiet en non-conformiteit gesproken

ikbenik
door ikbenik - Jun 6, 2013 om 15:18
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=dearagain schreef op donderdag 6 jun 2013, 15:11]*in de jaren 2004 tot 2009 was het gebruikelijk dat toonaangevende juristen spraken over de economische levensduur van een produkt (waarmee ze een bepaalde garantie bedoelden), sindsdien niet meer

Logisch, omdat de meeste consumentenorganisaties het totaal niet eens zijn met de korte garantieperiodes en van mening zijn dat de verkopende partij voor een langere periode aansprakelijk zou moet zijn als het product eerder kapot gaat. Zij zijn degene die met die term gekomen zijn.

dearagain
door dearagain - Jun 6, 2013 om 15:33
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*er zijn twee bewegingen die tegen elkaar inwerken

1. het streven naar een steeds kortere levensduur van produkten door fabrikanten

(dus het produceren van produkten van mindere kwaliteit)

2. de wens van een langere garantie op de (kwalitatief mindere) produkten door de consument

*zolang de wetgever beide partijen onvoldoende duidelijkheid geeft hoe daarmee om te gaan, blijft het aanmodderen

ikbenik
door ikbenik - Jun 6, 2013 om 17:24
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=dearagain schreef op donderdag 6 jun 2013, 15:33]
*zolang de wetgever beide partijen onvoldoende duidelijkheid geeft hoe daarmee om te gaan, blijft het aanmodderen
Met alle respect, het zijn wel die vervloekte consumentenorganisaties en die vervloekte consumentenautoriteit die er een zooitje van maken.
Zij verkondigen hun mening als "DE WET" en lichten daardoor de consument verkeerd voor. Met als gevolg dat de consument totaal niet meer weet waar zij aan toe is.

Die organisaties spreken steeds over de gemiddelde levensduur en over de redelijke verwachting van een product, terwijl de wetgeving met die zaken niet werkt maar wel met de overeenkomst en de verwachting welke gebaseerd is op grond van de overeenkomst.

Komt ook nog bij dat als de wetgeving spreekt dat de verkopende partij voor een langere periode aansprakelijk is voor als het product non-conform is, dat gelijk die verdomde organisaties dat gaan uitleggen dat gedurende die periode het product probleemloos mee dient te gaan en als het product kapot gaat buiten de schuld om van de consument dat dan de verkopende partij dat kosteloos moet verhelpen.
Belachelijk gewoon.

alexishoop
door alexishoop - Jun 6, 2013 om 18:37
562 Antwoorden / 6 Vragen

je zou kunnen kijken in de online onderdelen shop of er tweedehands nog een deur (of goedkoop een fornuis met dezelfde onderdeelnummers), maar meer dan 50 euro is de moeite niet waard.

een deur mag zeker niet zomaar los gaan zitten en als dat wel gebeurd mag dat geen risico's opleveren tenzij dit in de gebruiksaanwijzing vermeld staat of in het maatschappelijk verkeer zodanig als gebruikelijk wordt ervaren.

bewijslast ligt wel bij u en omdat deze ovendeur demontabel is voor reiniging is dat een vrijwel kansloze oefening, tenzij de fabrikant coulance wil toepassen zoals een waardebon.

christi_s
door christi_s - Jun 7, 2013 om 02:42
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=alexishoop schreef op donderdag 6 jun 2013, 18:37]je zou kunnen kijken in de online onderdelen shop of er tweedehands nog een deur (of goedkoop een fornuis met dezelfde onderdeelnummers), maar meer dan 50 euro is de moeite niet waard.

een deur mag zeker niet zomaar los gaan zitten en als dat wel gebeurd mag dat geen risico's opleveren tenzij dit in de gebruiksaanwijzing vermeld staat of in het maatschappelijk verkeer zodanig als gebruikelijk wordt ervaren.

bewijslast ligt wel bij u en omdat deze ovendeur demontabel is voor reiniging is dat een vrijwel kansloze oefening, tenzij de fabrikant coulance wil toepassen zoals een waardebon.

Deur is idd demontabel, maar de buitenruit niet... deze zit verlijmd op beugels onder en de beugel voor het handvat. Handvat zat op glaspaneel bevestigd door middel van schroefgaten door het glas heen op de ijzeren beugel.
Deze beugel heeft schroefgaatjes om vast te schroeven in het frame... dit is echter nooit gebeurd door de fabrikant... sterker nog... de schroefgaatjes zitten niet op het frame. De beugel zat geklemd tussen de rechter, linker en bovenkant van de deurframe.
Door de deur open en dicht te doen kwam er dus altijd volledige trekkracht op de beugel en dus het glas...

christi_s
door christi_s - Jun 7, 2013 om 02:45
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=kaasbroodje schreef op donderdag 6 jun 2013, 14:42][quote=christi_s schreef op donderdag 6 jun 2013, 12:50]Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties... ook de negatieve...
Het blijkt maar weer dat als je een serieuze vraag stelt dat er altijd mensen zijn die raar en lacherig reageren.
Er is nog zoiets als economische garantie en voor een oven is dat 10 jaar en een gasfornuis 12 jaar. Ik heb een combinatie van beiden.

Na mailwisseling met leverancier en Megapool die nul op het recest gaven heeft mijn assurantiekantoor zich hard gemaakt voor mijn schade. Na het indienen van de mailwisseling tussen Megapool en mij, foto's van de schade en preforma nota's wat een nieuw apparaat zou kosten heeft de inboedelverzekering besloten mijn apparaat geheel te vergoeden.

Zo zie je maar weer dat makke schapen gedrag en " take your losses and move on" je flink in de buidel doen tasten...

met vriendelijke groet, Christi

economische garantie bestaat helemaal niet, hoogstens non-conformiteit of fabrieksgarantie....

dat bedoel ik dus ook... kon alleen niet op het woord komen ;)

ikbenik
door ikbenik - Jun 7, 2013 om 03:33
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Bij dit soort zaken is de verkopende partij niet verantwoordelijk. Wel de fabrikant.

De fabrikant blijft de eindverantwoordelijke voor het product. Dus als een product op wat voor manier schade geeft door een defect is de fabrikant daar aansprakelijk voor.

dearagain
door dearagain - Jun 7, 2013 om 13:03
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*boven een bepaald bedrag? (dacht ik)

alexishoop
door alexishoop - Jun 10, 2013 om 05:01
562 Antwoorden / 6 Vragen

in dit geval heeft een inboedelverzekering coulance toegepast, maar uw vraag was wat uw rechten waren en ook dat met die schroefjes wordt een moeilijk verhaal. dus megapool/fabrikant hebben wel zuiver gehandeld.

maar nu zijn ze waarschijnlijk een voorheen tevreden klant kwijt :)