Donderdag 16 mei 2013 kwamen mijn dochter en ik thuis en troffen wij in de keuken een grote ravage aan. De buitendeur van de oven (gas elektrofornuis Marynen CMC 60) die geheel uit glas bestaat (b 60 cm x h 47/48 cm) is van het frame en scharnieren gevallen/gesprongen. Het glas zit nog op de scharnieren geplakt die niet verbogen zijn. De oven is die dag niet gebruikt en er was niemand thuis. Nu is het toestel ruim 10 jaar oud, maar functioneerde prima. Nooit geen defecten aan gehad, zelfs de vonkontsteking functioneert wat toch als eerste stuk zou gaan.
10 jaar geleden hebben wij dit apparaat bij Megapool gekocht. Deze kunnen mij niet verder helpen vanwege dat de (economische) garantie verlopen is en verwijzen mij naar Elektrolux. Elektrolux geeft aan dat Marynen niet meer gemaakt wordt en dat er geen onderdelen voor dit apparaat zijn... nadat ik dit nadrukkelijk heb gevraagd want ze wilde eerst een monteur laten komen...
Ik zit dus nu een beetje met mijn handen in het haar... Het fornuis en oven functioneren nog naar behoren, alleen mist de buitendeur en daardoor is het apparaat onveiliger (hitte) en duurder (isolatie) in gebruik. Ook is de deur slecht te openen... het handvat zat aan het glas geplakt en blijft de ovendeur niet op 90 graden open staan omdat hij het gewicht van de buitendeur mist. Het is lastig om daardoor wat in de oven te krijgen als je alleen bent... je mist een hand.
Graag zou ik hier in het forum willen " horen" of er mensen zijn met gelijke ervaringen. Het lijkt mij dat een buitendeur niet zomaar los mag komen van het apparaat. Ik moet er niet aan denken dat ik op dat moment had staan te koken... want dan had ik de deur op mijn benen gekregen en had ik hoogwaarschijnlijk lichamelijk letsel opgelopen.
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Heb geen ervaring met spontane breuk van ovendeur. Wel van raampje, totaal glas wat als bovenlicht gebruikt word in huizen. Dat was ook spontaan gesprongen. De oorzaak ik nooit achterhaald. Ik denk dat dit ook in uw verhaal zo zal zijn. En nee, zonden een sluitende ovendeur zult u niet uw oven kunnen gebruiken. Denk dat er weinig anders opzit dan, of een geheel nieuw apparaat of een losstaande oven te kopen. Na 10 jaar is er op de meeste dingen weinig meer te verhalen. En het is natuurlijk ook wel waar wat kaasbroodje stelt: voor wat had kunnen gebeuren, ja, daar word niets voor vergoed.
je kunt een nieuwe oven kopen, maar ik zou via typenummer e.d. op marktplaats kijken over iemand iets heeft wat gebruikt kan worden. soms staat zo'n over gewoon in de garage. kun je misschien voor niets/weinig geld krijgen.
hahaha na 10 jaar is de garantie echt wel verlopen , je heb na 10 jaar nergens geen recht meer op , dan is het apparaat aan vervanging toe , wees blij dat die het 10 jaar vol gehouden hebt, de meeste apparaten houden het zo lang niet meer vol
U hebt natuurlijk nergens meer recht op, dat kunt u zelf ook wel bedenken. Kijk in een kringloopwinkel of op Marktplaats of daar zo'n oven staat, dan kunt u de deur overzetten.
U kunt ook bij een glasboer informeren of er nieuw hittebestendig glas in de deur geplaatst kan worden.
[quote=labren schreef op donderdag 30 mei 2013, 15:44]hahaha na 10 jaar is de garantie echt wel verlopen , je heb na 10 jaar nergens geen recht meer op , dan is het apparaat aan vervanging toe , wees blij dat die het 10 jaar vol gehouden hebt, de meeste apparaten houden het zo lang niet meer vol
Er staat 10 jaar economische garantie op een oven en 12 jaar op een gasfornuis... Dus dat moeten ze mee gaan!!!
[quote=kaasbroodje schreef op dinsdag 28 mei 2013, 16:29]oef, na 10 jaar gaat dat lastig worden. Er is gelukkig niks gebeurt, er wordt niks vergoed voor "had kunnen gebeuren".
Bedankt voor jullie reacties... ook de negatieve... Het blijkt maar weer dat als je een serieuze vraag stelt dat er altijd mensen zijn die raar en lacherig reageren. Er is nog zoiets als economische garantie en voor een oven is dat 10 jaar en een gasfornuis 12 jaar. Ik heb een combinatie van beiden.
Na mailwisseling met leverancier en Megapool die nul op het recest gaven heeft mijn assurantiekantoor zich hard gemaakt voor mijn schade. Na het indienen van de mailwisseling tussen Megapool en mij, foto's van de schade en preforma nota's wat een nieuw apparaat zou kosten heeft de inboedelverzekering besloten mijn apparaat geheel te vergoeden.
Zo zie je maar weer dat makke schapen gedrag en " take your losses and move on" je flink in de buidel doen tasten...
[quote=christi_s schreef op donderdag 6 jun 2013, 12:50]Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie reacties... ook de negatieve... Het blijkt maar weer dat als je een serieuze vraag stelt dat er altijd mensen zijn die raar en lacherig reageren. Er is nog zoiets als economische garantie en voor een oven is dat 10 jaar en een gasfornuis 12 jaar. Ik heb een combinatie van beiden.
Na mailwisseling met leverancier en Megapool die nul op het recest gaven heeft mijn assurantiekantoor zich hard gemaakt voor mijn schade. Na het indienen van de mailwisseling tussen Megapool en mij, foto's van de schade en preforma nota's wat een nieuw apparaat zou kosten heeft de inboedelverzekering besloten mijn apparaat geheel te vergoeden.
Zo zie je maar weer dat makke schapen gedrag en " take your losses and move on" je flink in de buidel doen tasten...
met vriendelijke groet, Christi
Dat is een goed bericht voor je, Christi; vraag me dan alleen af waarom je tijger dan een topantwoord geeft, want die gaf je immers ook de reactie dat je natuurlijk nergens meer recht op had. Maakt mij niet uit, hoor, is alleen hoe je nu, geheel terecht, onze reacties afwijst en toch....Maar gelukkig, als doorbijter heb je het prima voor elkaar gekregen. Chapeau.
[quote=tenormin schreef op donderdag 6 jun 2013, 13:05][quote=christi_s schreef op donderdag 6 jun 2013, 12:50]Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie reacties... ook de negatieve... Het blijkt maar weer dat als je een serieuze vraag stelt dat er altijd mensen zijn die raar en lacherig reageren. Er is nog zoiets als economische garantie en voor een oven is dat 10 jaar en een gasfornuis 12 jaar. Ik heb een combinatie van beiden.
Na mailwisseling met leverancier en Megapool die nul op het recest gaven heeft mijn assurantiekantoor zich hard gemaakt voor mijn schade. Na het indienen van de mailwisseling tussen Megapool en mij, foto's van de schade en preforma nota's wat een nieuw apparaat zou kosten heeft de inboedelverzekering besloten mijn apparaat geheel te vergoeden.
Zo zie je maar weer dat makke schapen gedrag en " take your losses and move on" je flink in de buidel doen tasten...
met vriendelijke groet, Christi
Dat is een goed bericht voor je, Christi; vraag me dan alleen af waarom je tijger dan een topantwoord geeft, want die gaf je immers ook de reactie dat je natuurlijk nergens meer recht op had. Maakt mij niet uit, hoor, is alleen hoe je nu, geheel terecht, onze reacties afwijst en toch....Maar gelukkig, als doorbijter heb je het prima voor elkaar gekregen. Chapeau.
Omdat deze de tip gaf om bij een glas"boer" te informeren voor hittebestendig glas...
[quote=christi_s schreef op donderdag 6 jun 2013, 12:50]Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie reacties... ook de negatieve... Het blijkt maar weer dat als je een serieuze vraag stelt dat er altijd mensen zijn die raar en lacherig reageren. Er is nog zoiets als economische garantie en voor een oven is dat 10 jaar en een gasfornuis 12 jaar. Ik heb een combinatie van beiden.
Na mailwisseling met leverancier en Megapool die nul op het recest gaven heeft mijn assurantiekantoor zich hard gemaakt voor mijn schade. Na het indienen van de mailwisseling tussen Megapool en mij, foto's van de schade en preforma nota's wat een nieuw apparaat zou kosten heeft de inboedelverzekering besloten mijn apparaat geheel te vergoeden.
Zo zie je maar weer dat makke schapen gedrag en " take your losses and move on" je flink in de buidel doen tasten...
met vriendelijke groet, Christi
economische garantie bestaat helemaal niet, hoogstens non-conformiteit of fabrieksgarantie....
*in de jaren 2004 tot 2009 was het gebruikelijk dat toonaangevende juristen spraken over de economische levensduur van een produkt (waarmee ze een bepaalde garantie bedoelden), sindsdien niet meer
*daarna wordt er vooral in termen van conformitiet en non-conformiteit gesproken
[quote=dearagain schreef op donderdag 6 jun 2013, 15:11]*in de jaren 2004 tot 2009 was het gebruikelijk dat toonaangevende juristen spraken over de economische levensduur van een produkt (waarmee ze een bepaalde garantie bedoelden), sindsdien niet meer
Logisch, omdat de meeste consumentenorganisaties het totaal niet eens zijn met de korte garantieperiodes en van mening zijn dat de verkopende partij voor een langere periode aansprakelijk zou moet zijn als het product eerder kapot gaat. Zij zijn degene die met die term gekomen zijn.
[quote=dearagain schreef op donderdag 6 jun 2013, 15:33] *zolang de wetgever beide partijen onvoldoende duidelijkheid geeft hoe daarmee om te gaan, blijft het aanmodderen Met alle respect, het zijn wel die vervloekte consumentenorganisaties en die vervloekte consumentenautoriteit die er een zooitje van maken. Zij verkondigen hun mening als "DE WET" en lichten daardoor de consument verkeerd voor. Met als gevolg dat de consument totaal niet meer weet waar zij aan toe is.
Die organisaties spreken steeds over de gemiddelde levensduur en over de redelijke verwachting van een product, terwijl de wetgeving met die zaken niet werkt maar wel met de overeenkomst en de verwachting welke gebaseerd is op grond van de overeenkomst.
Komt ook nog bij dat als de wetgeving spreekt dat de verkopende partij voor een langere periode aansprakelijk is voor als het product non-conform is, dat gelijk die verdomde organisaties dat gaan uitleggen dat gedurende die periode het product probleemloos mee dient te gaan en als het product kapot gaat buiten de schuld om van de consument dat dan de verkopende partij dat kosteloos moet verhelpen. Belachelijk gewoon.
je zou kunnen kijken in de online onderdelen shop of er tweedehands nog een deur (of goedkoop een fornuis met dezelfde onderdeelnummers), maar meer dan 50 euro is de moeite niet waard.
een deur mag zeker niet zomaar los gaan zitten en als dat wel gebeurd mag dat geen risico's opleveren tenzij dit in de gebruiksaanwijzing vermeld staat of in het maatschappelijk verkeer zodanig als gebruikelijk wordt ervaren.
bewijslast ligt wel bij u en omdat deze ovendeur demontabel is voor reiniging is dat een vrijwel kansloze oefening, tenzij de fabrikant coulance wil toepassen zoals een waardebon.
[quote=alexishoop schreef op donderdag 6 jun 2013, 18:37]je zou kunnen kijken in de online onderdelen shop of er tweedehands nog een deur (of goedkoop een fornuis met dezelfde onderdeelnummers), maar meer dan 50 euro is de moeite niet waard.
een deur mag zeker niet zomaar los gaan zitten en als dat wel gebeurd mag dat geen risico's opleveren tenzij dit in de gebruiksaanwijzing vermeld staat of in het maatschappelijk verkeer zodanig als gebruikelijk wordt ervaren.
bewijslast ligt wel bij u en omdat deze ovendeur demontabel is voor reiniging is dat een vrijwel kansloze oefening, tenzij de fabrikant coulance wil toepassen zoals een waardebon.
Deur is idd demontabel, maar de buitenruit niet... deze zit verlijmd op beugels onder en de beugel voor het handvat. Handvat zat op glaspaneel bevestigd door middel van schroefgaten door het glas heen op de ijzeren beugel. Deze beugel heeft schroefgaatjes om vast te schroeven in het frame... dit is echter nooit gebeurd door de fabrikant... sterker nog... de schroefgaatjes zitten niet op het frame. De beugel zat geklemd tussen de rechter, linker en bovenkant van de deurframe. Door de deur open en dicht te doen kwam er dus altijd volledige trekkracht op de beugel en dus het glas...
[quote=kaasbroodje schreef op donderdag 6 jun 2013, 14:42][quote=christi_s schreef op donderdag 6 jun 2013, 12:50]Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie reacties... ook de negatieve... Het blijkt maar weer dat als je een serieuze vraag stelt dat er altijd mensen zijn die raar en lacherig reageren. Er is nog zoiets als economische garantie en voor een oven is dat 10 jaar en een gasfornuis 12 jaar. Ik heb een combinatie van beiden.
Na mailwisseling met leverancier en Megapool die nul op het recest gaven heeft mijn assurantiekantoor zich hard gemaakt voor mijn schade. Na het indienen van de mailwisseling tussen Megapool en mij, foto's van de schade en preforma nota's wat een nieuw apparaat zou kosten heeft de inboedelverzekering besloten mijn apparaat geheel te vergoeden.
Zo zie je maar weer dat makke schapen gedrag en " take your losses and move on" je flink in de buidel doen tasten...
met vriendelijke groet, Christi
economische garantie bestaat helemaal niet, hoogstens non-conformiteit of fabrieksgarantie....
dat bedoel ik dus ook... kon alleen niet op het woord komen ;)
Bij dit soort zaken is de verkopende partij niet verantwoordelijk. Wel de fabrikant.
De fabrikant blijft de eindverantwoordelijke voor het product. Dus als een product op wat voor manier schade geeft door een defect is de fabrikant daar aansprakelijk voor.
in dit geval heeft een inboedelverzekering coulance toegepast, maar uw vraag was wat uw rechten waren en ook dat met die schroefjes wordt een moeilijk verhaal. dus megapool/fabrikant hebben wel zuiver gehandeld.
maar nu zijn ze waarschijnlijk een voorheen tevreden klant kwijt :)
Ben ik de enige die vindt dat de waspods, met 3 of 4 verschillende gescheiden ingrediënten het grootst mogelijke onzinbedenksel is? Met moeite gescheiden in zo'n pod gepropt en komt dan in de wasmachine binnen no- time weer bij elkaar zodra het omhulsel is gesmolten..en in verhouding giga-duur !!
Lees meer
Goedemiddag,
Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden.
Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen.
Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g
...
Lees meer
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland?
Lees meer
Hallo
Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle.
De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week.
Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle.
Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken.
De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven.
Uiteindelij
...
Lees meer
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden. Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt. Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer. Wat kan ik het beste doen?
Lees meer