Google+ foto-backup slurpt mb's
Hallo,
Afgelopen week kreeg ik op mijn mobiel een pop-up van Google met de vraag of ik wilde dat Google backups zou maken van mijn foto's. Ik heb op 'ja' geklikt, zonder te beseffen dat Google niet alleen backups zou maken, maar die foto's ook per dag zou sorteren en aan mij zou presenteren als een fotoverhaal. Al met al slurpte dit zoveel MB's op dat ik deze maand ruim 100 euro meer kwijt ben voor mijn mobiele abonnement.
Ik besef dat ik door in te stemmen met die backups hiervoor indirect toestemming heb gegeven, maar als ik had geweten dat dit zo'n groot financieel verschil zou maken had ik het natuurlijk nooit gedaan. Kan Google hiervoor aansprakelijk worden gesteld? Ze hebben immers informatie die van invloed is op mijn beslissing achtergehouden.
Met rechtszaken is het veelal zo, wie het meeste geld heeft die wint.
Het beste verbind je je telefoon zoveel mogelijk met wifi, uiteraard dan wel het mobiel internet uitschakelen.
Verder is een firewall aan te raden, bepaal je zelf welke apps verbinding mogen maken met het internet (je kunt onderscheid maken tussen mobiel en wifi).
En 'auto-sync' altijd uit laten, nergens voor nodig.
[quote=markdevries schreef op maandag 14 jul 2014, 19:40]Hallo,
Afgelopen week kreeg ik op mijn mobiel een pop-up van Google met de vraag of ik wilde dat Google backups zou maken van mijn foto's. Ik heb op 'ja' geklikt, zonder te beseffen dat Google niet alleen backups zou maken, maar die foto's ook per dag zou sorteren en aan mij zou presenteren als een fotoverhaal. Al met al slurpte dit zoveel MB's op dat ik deze maand ruim 100 euro meer kwijt ben voor mijn mobiele abonnement.
Ik besef dat ik door in te stemmen met die backups hiervoor indirect toestemming heb gegeven, maar als ik had geweten dat dit zo'n groot financieel verschil zou maken had ik het natuurlijk nooit gedaan. Kan Google hiervoor aansprakelijk worden gesteld? Ze hebben immers informatie die van invloed is op mijn beslissing achtergehouden.
Wat een kul.
Jij hebt als consument een onderzoeksplicht.
Dit houdt in dat de consument moet vragen of het product geschikt is voor wat hij er mee wil doen. De onderzoeksplicht van de consument triggert de informatieplicht van de verkoper; die moet over het product vertellen wat hij weet.
Bestaat er, voor de toekomst, niet de mogelijkheid om alleen via Wifi de foto's te uploaden? Zo ja, dat in ieder geval instellen. Verder kan je Google hier natuurlijk niet voor aansprakelijk stellen. Die dagelijkse presentatie van dat fotoverhaal zal vast wel gecomprimeerd worden, dus ik denk dat het meeste verkeer in de upload zit. Upload van foto's die je dan allemaal zijn zelf hebt gemaakt.
Google vraagt of ze backups mogen maken van je foto's. Dan mag het toch duidelijk zijn dat dit om veel data gaat (als je veel foto's hebt tenminste).
[quote=diumenge schreef op maandag 14 jul 2014, 20:24]Bestaat er, voor de toekomst, niet de mogelijkheid om alleen via Wifi de foto's te uploaden? Met
NoRootFirewall kan iedereen dit instellen.
Echter zul je een paar vinkjes moeten zetten, daar word je natuurlijk wel heel moe van..
@lekkerisdat, Het zou een optie in Android of de app moeten zijn, niet dat je een extra instelling via een firewall moet doen. Dat kan je niet van iedereen verwachten.
@diumenge Inderdaad zouden dit soort standaard (simpel en vooral logisch) dingen in Android zelf moeten zitten. Denk niet dat het ooit gaat gebeuren, je zult o.a. maar eens '1e100.net' gaan blokkeren..
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Contract youfone ontbinden
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer