ma
door markdevries_1 Jul 14, 2014 om 19:40
Elektronica & tv

Google+ foto-backup slurpt mb's

Hallo,

Afgelopen week kreeg ik op mijn mobiel een pop-up van Google met de vraag of ik wilde dat Google backups zou maken van mijn foto's. Ik heb op 'ja' geklikt, zonder te beseffen dat Google niet alleen backups zou maken, maar die foto's ook per dag zou sorteren en aan mij zou presenteren als een fotoverhaal. Al met al slurpte dit zoveel MB's op dat ik deze maand ruim 100 euro meer kwijt ben voor mijn mobiele abonnement.

Ik besef dat ik door in te stemmen met die backups hiervoor indirect toestemming heb gegeven, maar als ik had geweten dat dit zo'n groot financieel verschil zou maken had ik het natuurlijk nooit gedaan. Kan Google hiervoor aansprakelijk worden gesteld? Ze hebben immers informatie die van invloed is op mijn beslissing achtergehouden.

2664 9 Rapporteer

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 14, 2014 om 19:58
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Met rechtszaken is het veelal zo, wie het meeste geld heeft die wint.

Het beste verbind je je telefoon zoveel mogelijk met wifi, uiteraard dan wel het mobiel internet uitschakelen.
Verder is een firewall aan te raden, bepaal je zelf welke apps verbinding mogen maken met het internet (je kunt onderscheid maken tussen mobiel en wifi).

En 'auto-sync' altijd uit laten, nergens voor nodig.

tijger1
door tijger1 - Jul 14, 2014 om 19:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, Mb's buiten de bundel kosten extra. Foto's gebruiken veel Mb's. Dus nooit zomaar ja klikken.

gompy2
door gompy2 - Jul 14, 2014 om 20:10
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=markdevries schreef op maandag 14 jul 2014, 19:40]Hallo,

Afgelopen week kreeg ik op mijn mobiel een pop-up van Google met de vraag of ik wilde dat Google backups zou maken van mijn foto's. Ik heb op 'ja' geklikt, zonder te beseffen dat Google niet alleen backups zou maken, maar die foto's ook per dag zou sorteren en aan mij zou presenteren als een fotoverhaal. Al met al slurpte dit zoveel MB's op dat ik deze maand ruim 100 euro meer kwijt ben voor mijn mobiele abonnement.

Ik besef dat ik door in te stemmen met die backups hiervoor indirect toestemming heb gegeven, maar als ik had geweten dat dit zo'n groot financieel verschil zou maken had ik het natuurlijk nooit gedaan. Kan Google hiervoor aansprakelijk worden gesteld? Ze hebben immers informatie die van invloed is op mijn beslissing achtergehouden.
Wat een kul.
Jij hebt als consument een onderzoeksplicht.
Dit houdt in dat de consument moet vragen of het product geschikt is voor wat hij er mee wil doen. De onderzoeksplicht van de consument triggert de informatieplicht van de verkoper; die moet over het product vertellen wat hij weet.

diumenge
door diumenge - Jul 14, 2014 om 20:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Bestaat er, voor de toekomst, niet de mogelijkheid om alleen via Wifi de foto's te uploaden? Zo ja, dat in ieder geval instellen. Verder kan je Google hier natuurlijk niet voor aansprakelijk stellen. Die dagelijkse presentatie van dat fotoverhaal zal vast wel gecomprimeerd worden, dus ik denk dat het meeste verkeer in de upload zit. Upload van foto's die je dan allemaal zijn zelf hebt gemaakt.

pi
door pieterwolters - Jul 14, 2014 om 21:08
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Google vraagt of ze backups mogen maken van je foto's. Dan mag het toch duidelijk zijn dat dit om veel data gaat (als je veel foto's hebt tenminste).

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 14, 2014 om 22:03
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 14 jul 2014, 20:24]Bestaat er, voor de toekomst, niet de mogelijkheid om alleen via Wifi de foto's te uploaden? Met
NoRootFirewall kan iedereen dit instellen.

Echter zul je een paar vinkjes moeten zetten, daar word je natuurlijk wel heel moe van..

diumenge
door diumenge - Jul 14, 2014 om 22:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@lekkerisdat, Het zou een optie in Android of de app moeten zijn, niet dat je een extra instelling via een firewall moet doen. Dat kan je niet van iedereen verwachten.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 15, 2014 om 08:19
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@diumenge Inderdaad zouden dit soort standaard (simpel en vooral logisch) dingen in Android zelf moeten zitten. Denk niet dat het ooit gaat gebeuren, je zult o.a. maar eens '1e100.net' gaan blokkeren..

diumenge
door diumenge - Jul 15, 2014 om 17:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan als volgende telefoon er maar een nemen met wél een goed OS er op, en dat is niet iOS.