rebek
door rebek Feb 17, 2014 om 23:48
Geldzaken & recht

Goud verkoop

Als je goud hebt verkocht en daarna hoor je dat het karaat ervan hoger is dan de juwelier heeft aangegeven, kun je dat nog verhalen bij de juwelier? Er zijn foto's van.

5588 22 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

sw
door swat1500 - Feb 18, 2014 om 00:18
3778 Antwoorden / 0 Vragen
0

Je kan het allicht proberen maar zonder de feitelijke juwelen zal het lastig worden om aan te tonen dat de juwelier het fout had. Hoe weet u nu dat het karaat gehalte hoger was? Uitsluitend van een foto is dat niet vast te stellen.

mahadma
door mahadma - Feb 18, 2014 om 00:36
11540 Antwoorden / 51 Vragen
0

Dat goud is allang omgesmolten, dus het (eventuele) bewijs is (waarschijnlijk) niet meer aanwezig.
Bij een volgende keer verschillende goud inkopers een bod laten doen.

aurora1
door aurora1 - Feb 18, 2014 om 01:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen
0

Een eventuele volgende keer zelf de merkjes in het goud zoeken en het goud laten testen met een toetssteen of dat zelf doen met een setje ervoor.

tenormin
door tenormin - Feb 18, 2014 om 11:36
16829 Antwoorden / 108 Vragen
0

Ben je dan bij een erkende juwelier geweest en hoe kom je er dan pas later achter? Als je goud verkoopt dan krijg je toch ook op je bon mee hoeveel kt het was en gewicht? Althans, hier kom je bij een juwelier, je moet je legitimeren en dan ga ik er van uit dat ook de juwelier zich moet verantwoorden voor wat hij doet.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 18, 2014 om 13:03
7840 Antwoorden / 95 Vragen
0

Nee hor het had voor u beter geweesr om eerst eens verdere info te zoeken voordat u aan de verkoop was begonnen.

rebek
door rebek - Feb 19, 2014 om 01:02
228 Antwoorden / 97 Vragen
0

De dagprijs hadden we op goudmarkt al opgezocht met de specifieke rekenmodule en beide was juwelier het mee eens. De ketting was er nog en hij heeft hem in mijn zicht gecontroleerd en het was toch wel 14. Heb het zelf kunnen zien. De koper is destijds dus opgelicht. Er stond geen code in maar test was duidelijk.

Rekenmodulle is bij bv 5 gram code 585(14k) 585x5:1000=2,925gram. Dat is het puur goud en dan bij bv dagwaarde van 22.000 per kilo 2,925x22000:1000=€64,35 daar gaat dan nog wel n deel af voor de kosten voor omsmelten en zuiveren. Dan wordt bij 14k bv code 565 gebruikt.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 19, 2014 om 13:00
2154 Antwoorden / 7 Vragen
0

Die belachelijke rekenmethode die TS hier beschrijft slaat nergens op.
Er is gewoon een dagprijs per gram voor 14 karaat.
En omsmelt en zuiveringskosten betalen slaat nergens op.
Dat wordt nergens berekend.
Behalve bij een handelaar die je beduvelt.
En mijn vraag is : hoeveel karaat was de armband volgens u, en hoeveel karaat zei de handelaar dat het was ?
Dat u er later achterkwam dat het karaatgetal niet klopte lijkt mij een sterk verhaal.

rebek
door rebek - Feb 19, 2014 om 15:26
228 Antwoorden / 97 Vragen
0

Met deze rekenmodulle waren wij op een bedrag gekomen welke identiek was als die van de juwelier. Zonder dat hij wist hoe wij op die prijs kwamen. De modulle is om het aantal gram goud in het sieraad te bepalen.
De ketting was 14k. Lang geleden verkocht als 18k maar de test was ik zelf bij. meer dan 14k kun je er niet van maken.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 19, 2014 om 15:45
2154 Antwoorden / 7 Vragen
0

Rebek,
uw vraag is nogal vreemd.
Toen u uw goud verkocht hoorde u dat het karaat nu HOGER was als toen u het kocht.
U wilt dus teruggaan naar de juwelier die u het goud heeft verkocht om te vertellen dat u te weinig bij hem hebt betaald ?
Even een klein lesje goudwaarde : een HOGER karaat getal is meer waard dan een laag getal.
18 karaat goud is meer waard dan 14 karaat.

diumenge
door diumenge - Feb 19, 2014 om 17:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen
0

Beter lezen wimmi20, de ketting is gekocht als 18 karaat. Bij inleveren bleek dit maar 14 karaat te zijn en is dus verkocht als 14 karaat. Rebek wil nu bij de eerste juwelier, die 14 karaat heeft verkocht als 18, alsnog het verschil terughalen. Lijkt me kansloos.

tijger1
door tijger1 - Feb 19, 2014 om 18:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

@diumenge

Zo stelt de Ts het niet in zijn vraag.

"het karaat is hoger dan de juwelier heeft aangegeven".

diumenge
door diumenge - Feb 19, 2014 om 18:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen
0

Klopt, maar door de vraag en twee reacties van rebek kom ik daar wel op uit. Met name door de laatste zin: "De ketting was 14k. Lang geleden verkocht als 18k maar de test was ik zelf bij. meer dan 14k kun je er niet van maken."

Ik maar daarvan: "De ketting was 14k. Lang geleden verkocht door de eerste juwelier als 18k maar de test bij de goudkoper was ik zelf bij. meer dan 14k kun je er niet van maken."

Nu is het wachten op een reactie van rebek of dat ook echt het geval is.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 19, 2014 om 18:57
7840 Antwoorden / 95 Vragen
0

[quote=tijger1 schreef op woensdag 19 feb 2014, 18:43]@diumenge

Zo stelt de Ts het niet in zijn vraag.

"het karaat is hoger dan de juwelier heeft aangegeven".
Begrijp iets niet als het werkelijk 18 krt zou zijn en in Nederland gekocht dan kan het merk daarin verklaren hoeveel karaat het aan goud is. Bij de armband van mijn vrouw stond echt wel het 14 krt teken in de sluiting.

tenormin
door tenormin - Feb 19, 2014 om 19:18
16829 Antwoorden / 108 Vragen
0

[quote]Begrijp iets niet als het werkelijk 18 krt zou zijn en in Nederland gekocht dan kan het merk daarin verklaren hoeveel karaat het aan goud is. Bij de armband van mijn vrouw stond echt wel het 14 krt teken in de sluiting.

Nee, begrijp ik ook niet. Dan had er een ander getal moeten staan, als het 18 kt was geweest.
14 kt is 585.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 19, 2014 om 19:25
2154 Antwoorden / 7 Vragen
0

Dat hoeft helemaal niet.
De armband kan ooit in een land gekocht zijn waar men niet aan goudmerken doet.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=================

=tenormin schreef op woensdag 19 feb 2014, 19:18: [quo

Nee, begrijp ik ook niet. Dan had er een ander getal moeten staan, als het 18 kt was geweest.
14 kt is 585.

rebek
door rebek - Feb 19, 2014 om 22:05
228 Antwoorden / 97 Vragen
0

Ver voor mijn geboorte is het gekocht. Er staan geen cijvers in, niet 585 maar net zo min 750
De juwelier heeft toen gezegd dat het 18k was. Wat de goede koper gelooft en later ook aan mij meldt.
Bij navraag was het juweel er nog en hebben we samen met de toetssteen met druppels 18k en 14k gekeken en als al gezegd. Bij 14k lichtte het op.

zoekster
door zoekster - Feb 19, 2014 om 22:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

En hoelang is dat geleden , als ik vragen mag? Op mij komt deze hele poging tot verhalen op de juwelier nogal belachelijk over.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 19, 2014 om 23:32
2154 Antwoorden / 7 Vragen
0

Het verhaal wordt steeds meer bizar.
De armband is minstens 25 jaar geleden gekocht.
Maar niet door u.
Want u heeft het over een goede koper die u verteld heeft dat het 18 karaat zou zijn.
U gelooft dus "de goede koper " ?
En wat gebeurt er ?
U gaat terug naar de handelaar aan wie u de armband verkocht.
De armband is er nog en wordt opnieuw getest.
Het is alweer 14 karaat, zo blijkt.
Wat een onzin.
Bij aankoop test iedere goudhandelaar het karaatgetal om de waarde te bepalen.
Dat gebeurt met koningswater en een toetssteen.
Het karaatgetal was dus al bekend toen u de armband verkocht.
Dus waarom nogmaals testen ?
Ik geloof niks meer van dit verhaal.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 20, 2014 om 00:48
2154 Antwoorden / 7 Vragen
0

Oja ik vergeet nog wat !
Op 19 feb om 01.02 schrijft vraagsteller : we hadden de waarde al opgezocht voordat ik naar de goudhandelaar toeging.
De goudhandelaar was het met mijn berekening van 14 karaat eens, schrijft u.
Dus u ging er zelf al van uit met uw berekening dat het 14 karaat was.
En niet 18 karaat.
Wat een kletsverhaal !

rebek
door rebek - Feb 20, 2014 om 23:06
228 Antwoorden / 97 Vragen
0

Wimmi, leer eerst beter door het verhaal heen kijken, als je dat snapt, en lees ook beter reacties van anderen.

het juweel is zeker 60 jaar terug of meer gekocht. weet niet waar, er stond geen cijvercode in en diegene die het gekocht heeft was in de veronderstelling dat t 18k was.
terugkomende op wimmi, hoe weet ik dan hoeveel geld ik ervoor moest krijgen. het gewicht van het sieraaddaar op de weegschaal en dan snel de rekenmodulle. en PLOEF toen wist ik hoeveel ik ervoor moest krijgen.

rebek
door rebek - Feb 20, 2014 om 23:16
228 Antwoorden / 97 Vragen
0

Nog een laatste aanvulling. Daar het juweel er nog was en we hem samen hebben getest is mijn allereerste vraag overbodig geworden. Al was hij 18k geweest hadden juwelier en ik om de tafel gemoeten maar daar hij hem juist ingeschat had waren er klaar. Voor 14k verkocht, hij was 14k en klaar.

rebek
door rebek - May 8, 2014 om 20:46
228 Antwoorden / 97 Vragen
0

[quote=valerius-2 schreef op woensdag 19 feb 2014, 18:57][quote=tijger1 schreef op woensdag 19 feb 2014, 18:43]@diumenge

Zo stelt de Ts het niet in zijn vraag.

"het karaat is hoger dan de juwelier heeft aangegeven".
Begrijp iets niet als het werkelijk 18 krt zou zijn en in Nederland gekocht dan kan het merk daarin verklaren hoeveel karaat het aan goud is. Bij de armband van mijn vrouw stond echt wel het 14 krt teken in de sluiting.

Er stond niets (meer) in. 60 jaar geleden gekocht. ( niet door mijzelf)

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Wi
Wintertje0 - Apr 24, 2024 om 21:27
Geldzaken & recht

Zakelijk energiecontract consument

Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.

nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze ... Lees meer

Peteri
Peteri - Apr 24, 2024 om 11:24
Geldzaken & recht

Overschrijvingsfomulier fraude

Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer

Rienhartman
Rienhartman - Apr 23, 2024 om 22:32
Garantie & verzekeringen

Netvervuiling Siemens

We dachten verstandig te zijn door wat extra te sparen en te kiezen voor Siemens, die toch wel bekend staat om haar hoogwaardige producten en goede service. Helaas blijkt dat in de praktijk toch net iets anders te zijn. In september 2023 nieuw apparatuur gekocht; wasmachine, warmtepompdroger, oven en vaatwasser, waarbij alleen laatstgenoemde heeft nog geen storing vertoond.   De warmtepompdroge ... Lees meer