va
door vannelle Sep 12, 2009 om 14:10
Huishouden & energie

Graanklanders in caviavoer!

Al 10 jaar kom ik bij de zelfde dierenspeciaalzaak voor mijn diervoeding. Anderhalve week geleden kocht ik daar oa een zakje caviavoer van het merk Hope Farms. In 1ste instantie niets mee aan de hand.

Een paar dagen later begon het : Ik had allemaal kleine diertjes in mijn woonkamer, met name aan 2 muren kropen ze. Ik kon maar niet achterhalen waar ze vandaan kwamen, had alle planten al buiten gezet. Maar, geen verbetering, integendeel zelfs. 4 Dagen lang heb ik gezochten gezocht, ondertussen bleef ik de diertjes maar weg-stofzuigen. Toen ineens, ik wilde mijn cavies voeren, zag ik onderin de voer-emmer (die goed afgedicht is!) in het restje Hope Farms-voer dat het krioelde van deze beestjes! Ze zaten in het laatste beetje voer.

Ik ging daarna naar de desbetreffende dierenwinkel en wat zag ik? Graanklanders liepen daar gewoon over de verpakkingen van alle knaagdiervoeders heen! Grondige inspectie van mijzelf toonde aan dat er zelfs maden in de schappen lagen! Dus ik op hoge poten naar de toonbank met 1 zakje voer waar de graanklanders lekker overheen wandelden, en zei : Kijk eens wat jullie in de winkel hebben lopen! Ik heb die beestjes allemaal in huis! Dit kan ECHT niet! Hij bekeek ze, schoot ze met zijn vingers van de verpakking en zei heel onverschillig : Dat zijn kleine vliegjes.

Hij schoot ze richting mij, waarna het kevertje op de vloerbedekking viel....en daar leggen ze ook eitjes in. De verkoper ging toen even bellen met een collega, en daarna drukte hij mij 2 spuitbussen in de hand (ZONDER te weten om wat diertje het hier ging!). Ik kreeg gratis mee : Vogelspray (tegen bloedluis e.d.) en Vlooienspray. Zij DACHTEN dat dat wel voldoende was, en ik kreeg er alleen bij vermeld : Wacht nog even met het inschakelen van de ongediertebestrijding. Ik heb gelijk een ongedierte-bestrijder in mijn buurt gebeld en deze was zo behulpzaam om uit te zoeken dat het hier om de Graanklander gaat, een snuitkevertje wat gaatjes in oa dierenvoer boort om daar eitjes in te leggen. Hij adviseerde mij om de spuitbussen niet te gebruiken. Want, volgens hem, had ik de bron al gevonden, wat wil zeggen dat het aantal graanklanders in mijn huis in aantallen zou verminderen en misschien zou verdwijnen over een paar dagen. Deze ongediertebestrijder heeft inmiddels 2 graanklanders op kweek gezet, de gegevens spuitbussen bekeken, EN heeft de desbetreffende dierewinkel gebeld met de vraag of zij uberhaupt wisten wat voor diertjes zij in de winkel hebben lopen. Nee, dat wisten ze niet. Dus heeft de ongediertebestrijder hun erop gewezen dat ze daar de graanklander rond hebben lopen en dat deze veel schade kan veroorzaken mbt dierenvoer. Kosten voor een grondige bestrijding in een dergelijk winkel : 10.000 euro!

Het is niet de 1ste keer dat ik vreemde diertjes aantrof in deze winkel : Ik koop voor mijn hond ook altijd bullepees, en een aantal weken geleden lagen er behalve bullepezen, ook wormen in dat mandje! Ik ben er klaar mee.

Nu wil ik Hope Farms ook een brief sturen, om dit verhaal aan te kaarten. Het is natuurlijk niet helemaal duidelijk waar die graanklanders in die winkel nu precies vandaan komen, maar dat is niet mijn pakkie-an. Hope Farms moet ook weten dat deze kever in hun voer zat, en dat ik dit ook al aan de cavia's had gevoerd!

Hoe het erin gekomen is, mag een ander van mij uitzoeken, maar ik zit hier nu mooi mee!

Kan vanmiddag, op mijn vrije zaterdag, ALLES schoonmaken en stofzuigen.

En dan hekel ik mij nog aan die onverschilligheid van die dierenzaak, over hoe zij er mee om gingen van de week....

Iemand ervaring met hoe deze diertjes grondig te verwijderen zonder dat ik milieu-schadelijke produkten moet gebruiken?

En vraag 2 : Moet ik nu zo'n dierenwinkel aanklagen? Heel veel mensen om mij heen zeggen van wel, maar hoe ga ik te werk??

14843 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 12, 2009 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo vannelle,

Schakel de voedingsdienst van waren in.

Dieren

De gezondheid en welzijn van dieren, de kwaliteit van diervoeders en de veterinaire kwaliteit van dierlijke producten zijn belangrijke werkterreinen van de VWA.

Bij veetransporten en dierproeven kan dierenwelzijn in het geding zijn. De VWA ziet er op toe dat bij deze activiteiten goed met de dieren wordt omgesprongen.

De kwaliteit van diervoeders is van belang voor de gezondheid en welzijn van dieren, maar ook van mensen. De VWA controleert bedrijven op de traceerbaarheid en het correct gebruik van grondstoffen en op de kwaliteit van het productieproces. De VWA werkt aan het terugdringen van dierziekten door het verloop van ziekten te monitoren, te waarschuwen bij mogelijke uitbraken, en de dierziekte te bestrijden. De VWA ziet er op toe dat alleen gezonde dieren worden ingevoerd of uitgevoerd. Bij het slachten van dieren ziet de VWA toe op de hygiëne en de kwaliteit van het slachtproces.

Contactgegevens Voedsel en Waren Autoriteit

Bel de  Warenklachtenlijn  0800 0488 voor klachten, twijfels of vragen over de veiligheid van levensmiddelen en consumentenproducten.

Postadres
Voedsel en Waren Autoriteit
Postbus 19506
2500 CM Den Haag

Telefoon
(070) 448 48 48

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Sep 12, 2009 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag vannelle,

Niet spuiten, maar (lettelijk) vangen en onderdompelen in zeepsop (is cru maar effectief). Dit moet je dus dagen volhouden, maar dat merk je zelf wel. Als je de stofzuiger gebruikt, die dan wel tijdelijk in de schuur stallen.

Veel sukses, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2009 om 21:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo!

Dank voor jullie reacties!

Ga ze zeker opvolgen.

Zit er ook over te denken om Hope Farms een brief of mail te sturen. Ik heb het per slot van rekening in hun voer gevonden.

En ik denk niet dat hun daar blij mee zijn, zeker niet als ze weten dat de ongediertebestrijder hier ook lucht van heeft gekregen...?