ja
door jacobboersma May 25, 2013 om 17:48
Geldzaken & recht

Graficall houdt zich niet aan wet kopen op afstand

Hallo allemaal,

Op 2-5-13 heb ik online geheugen voor mijn laptop besteld via Graficall uit Leiden.
Echter na een poosje kreeg ik spijt. Ik vond het toch erg veel geld, en besloot een nieuwe laptop te kopen.

Het geheugen had ik inmiddels ook binnen. Dit heb ik dus ook gelijk weer teruggestuurd. Echter Graficall zei in eerste instantie niks te hebben ontvangen. En zeggen ze dat ze niks terugnemen wat apart is besteld. Deze voorwaarden waren er nog niet op 2-5-13. Via de cache van Google zijn de oude voorwaarden nog wel te vinden. Waar ook de wet kopen op afstand in zit. Ook stond niet bij de voorwaarden of het product dat het geheugen apart is besteld. Inmiddels staat dit dus wel in de voorwaarden. Gelukkig heb ik nog een screenshot van de voorwaarden waar ik mee akkoord ben gegaan. Hoe zit het met het tussentijds aanpassen van de voorwaarden?

Inmiddels heb ik wat mail wisseling gehad, en zeggen ze dat de verpakking is geopend. Dit is pertinent niet waar. Maar goed, daar kun je lang over discussiëren. De wet kopen op afstand is daar volgens mij ook wel duidelijk in. Al is de verpakking wel geopend zoals zij dat zeggen, dan nog heb ik recht op mijn geld. https://webwinkelrecht.nl/diensten/juridisch-advies/recht-van-retour/

Heeft iemand nog tips om hier uit te komen?

3314 9 Rapporteer

zoekster
door zoekster - May 25, 2013 om 18:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Om hoeveel geld gaat het? Tussentijds de voorwaarden aanpassen mag best, maar die gelden dan niet voor u. Die gelden dan voor klanten die na de aanpassing bestellen. Dan komt daar ook nog eens bij dat de voorwaarden wel wettig moeten zijn. Wat bedoelen ze precies met 'apart besteld'?
Ik kan de voorwaarden niet vinden op de site, heeft u een link naar de AV?
Verder zie ik dat ze verhuisd zijn naar Zoetermeer.

Overigens mag computerprogrammatuur niet uit de verpakking zijn gehaald, dat staat zo in de wet Koop op Afstand. Doe je dat wel, dan verlies je je recht op terugsturen binnen 7 werkdagen. Dus het is wel belangrijk.

BW7 art 46 d lid 4c
van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken

ja
door jacobboersma - May 25, 2013 om 18:34
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 25 mei 2013, 18:19]Om hoeveel geld gaat het? Tussentijds de voorwaarden aanpassen mag best, maar die gelden dan niet voor u. Die gelden dan voor klanten die na de aanpassing bestellen. Dan komt daar ook nog eens bij dat de voorwaarden wel wettig moeten zijn. Wat bedoelen ze precies met 'apart besteld'?
Ik kan de voorwaarden niet vinden op de site, heeft u een link naar de AV?
Verder zie ik dat ze verhuisd zijn naar Zoetermeer.

Overigens mag computerprogrammatuur niet uit de verpakking zijn gehaald, dat staat zo in de wet Koop op Afstand. Doe je dat wel, dan verlies je je recht op terugsturen binnen 7 werkdagen. Dus het is wel belangrijk.

BW7 art 46 d lid 4c
van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken

Hierbij de voorwaarden van nu: http://graficall.nl/info~info~garantie.aspx
En de voorwaarden in de cache van Google. (hier ben ik mee akkoord gegaan. http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:3U1GGpZF7NMJ:www.graficall.nl/info~info~garantie.aspx+&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

Waarschijnlijk bedoelen ze dat ze het artikel niet zelf op voorraad hadden, maar hebben besteld.

Het probleem is dat ik de verpakking nooit heb geopend. (ja, de envelop dan, waar ze in zijn gekomen) Zij zeggen dat de verpakking is geopend, ze zijn bij mij dicht de envelop voor verzending ingegaan. Dus ergens klopt daar iets niet.

Als googled naar het bedrijf kom je ook allemaal ellende tegen.

tijger1
door tijger1 - May 25, 2013 om 18:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Jammer dat u niet eerder naar dit bedrijf hebt gegoogled.

zoekster
door zoekster - May 25, 2013 om 19:05
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik begrijp het, de goederen worden apart besteld voor de klanten en mogen daarom niet worden teruggestuurd. Dat is een onwettige voorwaarde. Een artikel dat speciaal voor u (op maat) wordt gemaakt mag niet worden teruggestuurd. Maar dat is wat anders dan een standaard product dat apart voor je wordt besteld.
Dat zou lekker makkelijk zijn om zo de wet koop op afstand te omzeilen.

Afgezien van het feit dat de voorwaarden in cache voor u gelden, dus dat zal het struikelblok niet zijn.

Overigens weet ik ook niet zeker of geheugen onder computerprogrammatuur valt. Dat vind ik een ingewikkelde puzzel die misschien wat meer is voor de pc- experts onder de forumleden. Verder mag een enveloppe natuurlijk altijd worden opgemaakt, het gaat om een seal.

Al met al komt dit bedrijf niet fris bij me over. Ze zijn ook niet aangesloten bij een geschillencommissie, dus dat is een probleem. Hoe krijg je je geld terug? Dan gaat het echt om het bedrag dat je nog van ze krijgt, hoeveel moeite je er voor wilt doen.
U kunt beginnen met een brief waarin u stelt dat u binnen de bedenktermijn de aankoop op een correcte wijze heeft teruggestuurd. Om uit de discussie te blijven over die onwettige voorwaarde wijst u ze op de AV in cache.

In principe geldt een uiterste terugbetaling van 30 dagen na de ontbinding van de overeenkomst. Maar stel een termijn van 10 dagen om het geld over te maken op uw rekening en vraag om een reactie binnen die 10 dagen. Eens zien wat ze antwoorden.
Willen ze niet meewerken dan kunt u een incassobureau op no cure no pay basis proberen, of een jurist inschakelen. Maar als ze echt niet meegeven, dan moet je een gerechtelijke procedure starten :-(

Vervelende webwinkel, nooit meer iets bestellen.

dearagain
door dearagain - May 25, 2013 om 20:40
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*zie:

Webwinkel betaalt niet terug na terugzending artikel

Laatste wijziging: 18 april 2012, 22:52
Rechtsgebied: Consumenten & Patiënten

Auteur: Bart Appels/www.rechtswinkel.nl

Als u heeft betaald voor een internet aankoop, kunt u via deze brief uw geld terug eisen als u het product op tijd heeft teruggestuurd.

Geachte heer/mevrouw,

Ik heb op ......... een ....... bij u gekocht. Op .......... heb ik binnen de bedenktijd dit product aan u terug gestuurd. Voor het product heb ik een bedrag van ....... Euro betaald. Dit bedrag is inclusief de door u in rekening gebrachte verzendkosten. Tot op heden heb ik mijn betaling niet van u terug ontvangen.

Volgens de wet bent u verplicht om, binnen 30 dagen nadat u het product retour hebt ontvangen, het volledige aankoopbedrag (inclusief de verzendkosten) terug te betalen. Inmiddels is deze termijn verstreken.

Ik verzoek u om het openstaande bedrag binnen acht dagen na dagtekening van deze brief te storten op mijn rekeningnummer............ ten name van ...........

Indien het openstaande bedrag niet binnen de gestelde termijn op het genoemde rekeningnummer is bijgeschreven, zal ik verdere juridische stappen overwegen. Alle hieruit voortvloeiende kosten zal ik bij u in rekening brengen. Bovendien zal ik dan ook aanspraak maken op de wettelijke rente.

Ik hoop echter dat u het aankoopbedrag binnen de gestelde termijn terugbetaalt en hiermee juridische stappen achterwege kunnen blijven.

Met vriendelijke groet,

Rechtswinkel.nl adviseert u om een deskundige jurist te raadplegen alvorens van dit document gebruik te maken. Op het gebruik van dit document zijn de gebruiksvoorwaarden en disclaimer van Stichting Rechtswinkel.nl van toepassing. Door gebruik te maken van dit document verklaart u deze te hebben gelezen en met de toepassing hiervan akkoord te zijn. Zonder inhoudelijke kennis van uw persoonlijke situatie kan ook de auteur niet instaan en is ook de auteur niet aansprakelijk voor de juridische volledigheid, deugdelijkheid en kwaliteit van dit document.

of

http://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/kopen-op-afstand/voorbeeldbrief-webwinkel-betaalt-geld-niet-terug

ja
door jacobboersma - May 27, 2013 om 00:30
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 25 mei 2013, 18:47]Jammer dat u niet eerder naar dit bedrijf hebt gegoogled. Inderdaad jammer. Kan mezelf wel voor mijn kop slaan.

ja
door jacobboersma - May 27, 2013 om 00:38
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo allemaal,

Ik heb ze op 22-5 gebeld. Ze vertelde mij toen aan de telefoon dat er nog niks was binnengekomen. Na een niet zo'n lekker gesprek heb ik hun onderstaande mail gestuurd.

22 mei 2013, .........

Aan:
Grafi-Call Postorder
Postbus 8
2700 AA Zoetermeer

Betreft: ontbinding overeenkomst bij koop op afstand (internetkoop)
Referentie: 15881

Geachte heer/mevrouw,

Op 2 mei 2013 heb ik op uw website 2 maal een Kingston SO-Dimm 2GB DDR2, PC6400, 800Mhz besteld. Ik heb mij bedacht en wil de overeenkomst herroepen. Daarom maak ik bij deze gebruik van de mij in de wet geboden mogelijkheid om binnen zeven werkdagen na de ontvangst van de gekochte zaak deze internetkoop (koop op afstand) te ontbinden.

Ik verzoek en voor zover nodig sommeer ik u het door mij betaalde bedrag ad € 119,75 zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen terug te betalen door overmaking op rekeningnummer 495606448 t.n.v. J. Boersma te Noordwolde.

Voor zover nodig stel ik u reeds nu in gebreke (verzuim) voor het geval u aan dit verzoek niet tijdig voldoet. Ten overvloede maak ik aanspraak op de wettelijke rente.

Uw bevestiging dat u deze e-mail hebt ontvangen zie ik gaarne binnen een week tegemoet.

Ik heb de producten inmiddels aan u terug gezonden. Deze heeft u op 7 mei 2013 ontvangen in uw postbus.

Met vriendelijke groet,
Jacob Boersma

Op deze mail kreeg ik de zelfde dag dit antwoord:

Hr. Boersma,

1.) Op onze website staat duidelijk aangegeven dat goederen welke speciaal besteld worden niet omgeruild kunnen worden.
Bij Uw "koop op afstand" bent U door het bestellen hiermee akkoord gegaan......

2.) De door U bestelde geheugens zijn door U uit de verpakking gehaald, en door U gemonteerd in een apparaat.

3.) Duidelijke sporen van dit handelen zijn zichtbaar op het geheugen en de verbroken/beschadigde verpakking.

Het moge U duidelijk zijn dat om deze redenen wij niet kunnen overgaan tot creditering van het aankoopbedrag.
Indien U alsnog in het bezit wenst te komen van deze geheugens dient U ons vooraf de (aangetekende) verzendkosten ad Euro 9,00
over te maken.

m.vr.gr.,

Mevr. M.A.G. Marges
Graficall Postorder

Daar heb ik in het heetst van de strijd het volgende weer op geantwoord. De zelfde dag nog.

De voorwaarden die nu op jullie website staan zijn andere dan die waar ik mee akkoord ben gegaan tijdens het bestellen. Deze voorwaarden heb ik ook een print screen van gemaakt.

Dat u zegt dat de verpakking los is gemaakt niet waar.

Nadat ik daarna niks meer heb gehoord, heb ik gisteren deze mail maar naar ze toegestuurd.

Geachte heer/mevrouw,

Waarom reageert u niet meer op mijn e-mails? Op deze manier ben ik genoodzaakt om volgende week contact op te nemen met een consumenten programma.
Ik zal al mijn gegevens en printscreens van de voorwaarden waar ik mee akkoord ben gegaan naar hun toesturen.

Hierbij nog eens de voorwaarden van recht op retour duidelijk uitgelegd. Voor het geval u niet weet waar ik het over heb. https://webwinkelrecht.nl/diensten/juridisch-advies/recht-van-retour/

Met vriendelijke groet,
Jacob Boersma

Dus als jullie nog een oplossing hebben?

Cookies
door Cookies - May 27, 2013 om 08:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Goederen anders dan batterijen worden speciaal voor U besteld en kunnen derhalve alleen bij een defect geretourneerd worden.

Wij verzoeken U bij een bestelling met deze regel rekening te houden !

Stuur ons een Email met vragen en opmerkingen hierover.

Laatst gewijzigd: 2 April 2013

Dit kunnen ze nou wel in hun voorwaarden gezet hebben, maar voorwaarden horen wel aan de regels van de wet te voldoen. En dat doen deze niet! Bovendien zitten ze de boel nog in de maling te nemen met hun wijzigingsdatum. Een totaal onbetrouwbaar bedrijf dus.

Gelukkig bestaat er nog zoiets als de Consumenten Autoriteit en via Consuwijzer (de consumentenkant van de C.A.) kun je een klacht indienen over deze fluttoko dat deze zich niet aan de Wet Koop op Afstand houdt KLIK hier voor meer info

Je kunt ook Graficall die link even sturen, leren ze misschien nog van.

Link naar Consuwijzer KLIK

dearagain
door dearagain - May 27, 2013 om 14:17
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*de wettekst is als volgt:

Artikel 46d
1 Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.
2In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.
3 In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.
4 De leden 1-3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:
a van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;

b van zaken die:
1 zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;
(note: hiermee wordt dus bedoeld een maatpak of een boekenkast met speciale maten e.d.)
2 duidelijk persoonlijk van aard zijn;
3 door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
4 snel kunnen bederven of verouderen;
c van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;
d van kranten en tijdschriften.

Mw. Marges schrijft:

1.) Op onze website staat duidelijk aangegeven dat goederen welke speciaal besteld worden niet omgeruild kunnen worden.
Bij Uw "koop op afstand" bent U door het bestellen hiermee akkoord gegaan......

Als dit op hun site staat en in hun voorwaarden, dan is dit een onredelijk beding waarmee ze de wet buiten spel zetten. Ook al zou je ermee akkoord gaan, dan is die bepaling toch nietig!!!

*de internetshop Graficall heeft dus zo haar eigen opvattingen en interpretatie van de KOA-wetgeving

*zaak om dit aan te geven bij de Autoriteit Consument & Markt via Consuwijzer

*tevens is het zaak voor consumenten om bij een shop die de wet aan zijn laars lapt, beter maar niets te bestellen (maar dat is een eigen keuze)