al
door alf88 Jul 25, 2014 om 19:48
Computers & telefonie

Gratis toestel

Wij hebben een abonnement waarbij het toestel gratis is. Normaal is het toestel € 44 per maand. Bij deze aanbieding was deze echter gratis. Nu wil het geval dat de aanbieder er eerst BTW over heft en vervolgens het toestelbedrag van € 44 in mindering brengt op de rekening. Ik betaal dus wel de BTW van het gratis toestel.
Bij nabellen op de klantenservice kreeg ik te horen dat dit altijd zo werd gedaan. Ik gaf aan dat BTW pas aan het eind van de rekening wordt gerekend en niet, omdat hun dat zo goed uitkomt, ook al halverwege.
Heeft iemand suggesties wat te doen want het toestel is dus niet gratis voor mij

344 10 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jul 25, 2014 om 20:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het toestel is sowieso niet gratis, linksom of rechtsom ze verrekenen het in je abonnement. Dus nu krijg je een korting via het abonnementsgeld. De vraag is natuurlijk hoe in de kleine lettertjes stond dat je de korting kreeg.

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2014 om 21:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Staat er dan op de nota

Abonnement € xxx,xx
Toestel € 36,36

Totaal Xxxx,xx

Btw 21% -----------
Totaal Xxxx,xx

Toestel
Gratis -/- 44,00

Totaal te
Betalen €-xxxxxxx

Maar afgezien daarvan geeft geen een provider een toestel van € 44,00 per maand gratis.

edrick3
door edrick3 - Jul 25, 2014 om 21:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Gratis toestel?
Dat betaal je dus in je abonnementsprijs.
Voor niets gaat de zon op en voor sprookjes moet je in de Efteling zijn (maar dat kost ook entreegeld zoals iemand anders reageerde).

Met vr.gr.

alfatrion
door alfatrion - Jul 25, 2014 om 21:46
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat hier dan ook om een truuk om onder de regels voor koop op afbetaling of huurkoop uit te komen.
http://blog.iusmentis.com/2014/06/16/telefoonabonnement-met-gratis-gsm-koop-op-afbetaling/

door 1953 - Jul 25, 2014 om 22:00
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=alfatrion schreef op vrijdag 25 jul 2014, 21:46]Het gaat hier dan ook om een truuk om onder de regels voor koop op afbetaling of huurkoop uit te komen.
http://blog.iusmentis.com/2014/06/16/telefoonabonnement-met-gratis-gsm-koop-op-afbetaling/

Na deze uitleg begrijp er zeker niks meer van. De link werkte ook niet.

Word er over afbetaling of huurkoop geschreven door topicstarter? Neen!

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2014 om 22:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1953

Dan zal ik u helpen

De Hoge Raad vindt dat als een provider een telefoonabonnement levert met een "gratis" toestel daarbij, dat dat een koop op afbetaling is.

En daar zijn strengere regels voor ter bescherming van consumenten.

Klik hier

gompy2
door gompy2 - Jul 25, 2014 om 22:18
2796 Antwoorden / 0 Vragen

De link werkt prima en de aanhaling van alfatrion naar de site van Engelfriet is zeer juist, scherp hoor...

gompy2
door gompy2 - Jul 25, 2014 om 22:20
2796 Antwoorden / 0 Vragen
gerbera
door gerbera - Jul 25, 2014 om 22:25
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Beetje vreemde gang van zaken, u betaald € 9,24 extra aan BTW over het "gratis" toestel. 3x raden om welke provider het gaat. @1953 bij mij werkte de link wel en in het verhaal wordt het verschil aangegeven tussen "gratis" en "huurkoop" en hoe providers hier mee om gaan. Het is maar net hoe je het leest.

door 1953 - Jul 27, 2014 om 19:33
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 25 jul 2014, 22:16]@1953

Dan zal ik u helpen

De Hoge Raad vindt dat als een provider een telefoonabonnement levert met een "gratis" toestel daarbij, dat dat een koop op afbetaling is.

En daar zijn strengere regels voor ter bescherming van consumenten.

Klik hier

Ook weer wat bijgeleerd.