ed
door edjecadetje Mar 5, 2015 om 14:43
Geldzaken & recht

Griffierecht terug bij annulering echtscheiding

Ik heb de scheiding aangevraagd bij een advocaat en tot nu toe sta we aan het begin van een viergesprek voor de verdeling.
We willen het weer proberen en de scheiding afblazen.
Kan de betaalde griffierecht teruggevorderd worden bij de advocaat omdat de zaak nog niet behandelt is bij de rechter?
Factuur aan de advocaat is inmiddels voldaan.

4778 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 5, 2015 om 15:54
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ben bang van niet. lees hier. Anders, als het u niet duidelijk is bel dan even met Juridisch Loket waar u de vraag gratis kan stellen.

ed
door edjecadetje - Mar 5, 2015 om 15:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik lees daarin dit:

"Het griffierecht is verschuldigd vanaf de dag van eerste terechtzitting (rol)zitting. Deze wordt in de dagvaarding genoemd. "

Er is geen zitting geweest en niet eens een dagvaarding

tenormin
door tenormin - Mar 5, 2015 om 16:57
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@edjecadetje, als U het zo leest, okay. Ik lees het iets anders, maakt niet uit. Maar vraag het dan, voor de zekerheid, nog even na bij mijn tweede link. Bent u helemaal zeker van dat het door u goed gelezen is. Succes. Vooral met het proberen om een scheiding te voorkomen. Chapeau!

tijger1
door tijger1 - Mar 5, 2015 om 17:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat de advocaat nog niets aanhangig heeft gemaakt bij de rechtbank en dan hebt u, zoals ik het lees, recht op restitutie van die griffierechten.

Dus aan de bel trekken bij uw advocaat.

me
door mein33 - Mar 5, 2015 om 17:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=edjecadetje schreef op donderdag 5 mrt 2015, 15:59]Ik lees daarin dit:

"Het griffierecht is verschuldigd vanaf de dag van eerste terechtzitting (rol)zitting. Deze wordt in de dagvaarding genoemd. "

Er is geen zitting geweest en niet eens een dagvaarding

@edjecadetje,

U geeft zelf het antwoord op uw vraag. Makkelijker kunt u het niet maken.
Alleen nog contact opnemen met uw advocaat, mocht deze dit zelf nalaten en klaar is "edje".;-))

marcel75
door marcel75 - Mar 5, 2015 om 20:38
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als de advocaat het verzoek tot echtscheiding ingediend heeft en dat verzoek is ingeschreven in het huwelijksgoederenregister, dan bent u de griffierechten verschuldigd en krijgt u geen geld terug.

tenormin
door tenormin - Mar 5, 2015 om 20:59
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=marcel75 schreef op donderdag 5 mrt 2015, 20:38]Als de advocaat het verzoek tot echtscheiding ingediend heeft en dat verzoek is ingeschreven in het huwelijksgoederenregister, dan bent u de griffierechten verschuldigd en krijgt u geen geld terug.

U weet (inmiddels ook) dat ik slecht lees maar dat de TS de zaak bij de advocaat aanhangig heeft gemaakt, ook al is het nog niet op de rol, of in behandeling, er wel griffiekosten betaald moeten worden, maar de TS vertaald het toch als niet van toepassing, mijn vrije vertaling. Ook al omdat de advocaat al betaald is ging ik ervan uit dat de aanvraag al was ingediend. Vandaar dat ik er niet zeker van was/ben.

marcel75
door marcel75 - Mar 5, 2015 om 21:05
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tenormin,
Het is inderdaad (ook mijn vraag) de vraag of er al een verzoekschrift ingediend is of niet. Is dat niet het geval, dan zal de advocaat de kosten moeten terug moeten betalen als hij de griffierechten wel in rekening heeft gebracht.

door 1953 - Mar 6, 2015 om 01:50
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Als uw gemachtigde, uw advocaat, de procedure al aanhangig heeft gemaakt bij de rechtbank en daarvoor al het griffierecht heeft voldaan, dan is restitutie niet mogelijk.

Waarschijnlijk zult u ook nog advocaatkosten moeten voldoen.

diumenge
door diumenge - Mar 6, 2015 om 02:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=1953 schreef op vrijdag 6 mrt 2015, 01:50]...
Waarschijnlijk zult u ook nog advocaatkosten moeten voldoen.
I.p.v. alleen maar reageren om de punten zou je 's een keer de vraag goed moeten lezen.

[quote=edjecadetje schreef op donderdag 5 mrt 2015, 14:43]...
Factuur aan de advocaat is inmiddels voldaan.