kj
door kje. risamasu Aug 28, 2014 om 16:43
Auto & vervoer

Groepenkast (meterkast)

Hallo,

Mijn vraag is of ik de meterkast mag en/of kan afsluiten als ik op vakantie wil?

En mag en/of kan ik bepaalde groepen uitschakelen als ik er op moment geen gebruik van maak?

Denk hierbij aan de tv, playstation, dvd set ect ect.
dit wil ik natuurlijk niet doen bij de groepen die bv mijn koelkast en vriezer beheren.

de reden waarom ik dit graag zou willen weten is dat ik hiermee waarschijnlijk veel kosten mee zou kunnen besparen. Ookal staat de tv uit, de stekker zit toch in het stopcontact en dus verbruikt stroom.

met vriendelijke groet,

Kje. Risamasu

13268 35 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Aug 28, 2014 om 17:30
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Mijn vraag is of ik de meterkast mag en/of kan afsluiten als ik op vakantie wil?

Ik neem toch aan dat de meterkast normaalgesprokenwijze toch ook afgesloten is.

En mag en/of kan ik bepaalde groepen uitschakelen als ik er op moment geen gebruik van maak?
Je kàn altijd een groep uitzetten, maar ook gewoon de stekker van de stroomverbruiker uit het stopcontact halen. Wat is er eenvoudiger als dat? Welk voordeel is er dan nog als de stroomverbruiker niet ingeplugd is?

van leyden
door van leyden - Aug 28, 2014 om 18:03
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Stekker eruit.
Klaar.

De rest is onzin.
Je bespaart niks extra s.

Vraag me af of het wel verantwoord is dat TS op zichzelf woont.
Als je nog niet eens het antwoord weet op zulke doodsimpele dingetjes.

Vergeet het gas niet uit te draaien als je op vakantie gaat of wilt.

valerius-2
door valerius-2 - Aug 28, 2014 om 19:33
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U bespaart alleen maar op de die automatisch aan gaan, dus alleen de koelkast als die aangesloten is op het de contactdoos. U kan dan rustig de rest vergeten of alle stekkers er uit halen die stroom gebruiken maar niet noodzakelijk zijn als u niet thuis bent.

pi
door pieterwolters - Aug 28, 2014 om 20:10
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kje. risamasu schreef op donderdag 28 aug 2014, 16:43]Hallo,

Mijn vraag is of ik de meterkast mag en/of kan afsluiten als ik op vakantie wil?

Waarom zou dat niet mogen? Die is toch van jou?

edrick3
door edrick3 - Aug 28, 2014 om 20:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Mijn vraag is of ik de meterkast mag en/of kan afsluiten als ik op vakantie wil?....
Ja hoor

.....En mag en/of kan ik bepaalde groepen uitschakelen als ik er op moment geen gebruik van maak?....
Dat mag en dat kan.

..... dat ik hiermee waarschijnlijk veel kosten mee zou kunnen besparen. Ook al staat de tv uit, de stekker zit toch in het stopcontact en dus verbruikt stroom.
....
Die besparing zal waarschijnlijk bijna nul zijn. of is 0.
De tv verbruikt alleen (een beetje) stroom als die in de standby stand staat. Gewoon - ook uit veiligheidsoverwegingen - de stekker er uit.

Fijne vakantie.

mahadma
door mahadma - Aug 28, 2014 om 20:46
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Volgens verschillende site's gebruikt de standbystand van een tv per week € 0,25 tot € 0,20. Dat is dus het bedrag wat TS kan besparen per vakantie week. (maar als ik dat niet kan missen, kan ik ook niet op vakantie ........)

czar
door czar - Aug 28, 2014 om 21:15
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 28 aug 2014, 20:19]De tv verbruikt alleen (een beetje) stroom als die in de standby stand staat. Gewoon - ook uit veiligheidsoverwegingen - de stekker er uit.
Fijne vakantie.

Dat begrijp ik dan weer niet.
De TV staat het hele jaar op stand-by en kan elke nacht brand veroorzaken (kans vrijwel nihil), maar gaan ze 2 weekjes op vakantie, dan moet de stekker er opeens uit i.v.m. de veiligheid. Als het echt om de veiligheid gaat, kun je het beter andersom doen. Je huis kan maar beter afbranden als je ergens op een strand ligt te bakken, dan wanneer je nietsvermoedend in je slaapkamertje ligt te ronken.

door 1953 - Aug 28, 2014 om 21:52
3725 Antwoorden / 95 Vragen

In het geheel de aardlekschakelaar uitschakelen is wel mogelijk doch niet wenselijk, denk aan de frigo.

U kunt gerust de groepen uitschakelen die tijdens de vakantie niet worden gebruikt.

Weet niet of u een Hr-ketel heeft, ja, zet de thermostaat van de Hr-ketel zo mogelijk in de vakantiestand.

aurora1
door aurora1 - Aug 28, 2014 om 22:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het is al gezegd: stekkers van apparaten uit het stopcontact trekken behalve koelkast/vriezer.

ph
door philip36 - Aug 28, 2014 om 23:01
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt beter de stekkers uit het stopcontact halen dan bepaalde groepen uitschakelen.
De stekker gewoon op de vloer ver weg van het stopcontact.
Dit i.v.m. eventuele blikseminslag op het elektriciteitsnet waardoor een apparaat in brand kan raken.
Via uitgeschakelde groepenschakelaar zou eventueel toch nog bliksemoverslag kunnen optreden.
Kans zal wel uitermate klein zijn, maar toch.

mahadma
door mahadma - Aug 28, 2014 om 23:15
11521 Antwoorden / 51 Vragen

De centrale verwarming zou ik qua pomp NIET uitzetten. Dat kàn later meer herstel kosten als voordeel opleveren.

czar
door czar - Aug 28, 2014 om 23:24
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 28 aug 2014, 23:15]De centrale verwarming zou ik qua pomp NIET uitzetten. Dat kàn later meer herstel kosten als voordeel opleveren.

Top!
Daar zat ik ook al aan te denken: kijk uit dat je niet de groep uitschakelt waar de pomp van de CV op zit. Daarom is het ook het beste om stekkers eruit te trekken, als je dat al wilt. Ik laat alle stekkers er gewoon in zitten, want de besparing is hooguit 1 biertje. Daarvoor wil ik nog geen wekkerradio opnieuw instellen. Of je moet een half jaar gaan overwinteren, dan ligt het anders.

door 1953 - Aug 29, 2014 om 00:49
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 28 aug 2014, 23:15]De centrale verwarming zou ik qua pomp NIET uitzetten. Dat kàn later meer herstel kosten als voordeel opleveren.

Had het over 'eventueel Hr-ketel' in de vakantiestand zetten, zit meestal op de Hr-ketel opdat dan de Hr-ketel minimaal per 24 uren functioneert met o.a. pompen. Het is niet geheel zeker dat ts een Hr-ketel zou kunnen hebben en als tip voorgesteld.

sr
door sreglov - Aug 29, 2014 om 11:22
21 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=czar schreef op donderdag 28 aug 2014, 21:15]
De TV staat het hele jaar op stand-by en kan elke nacht brand veroorzaken (kans vrijwel nihil), maar gaan ze 2 weekjes op vakantie, dan moet de stekker er opeens uit i.v.m. de veiligheid. Als het echt om de veiligheid gaat, kun je het beter andersom doen. Je huis kan maar beter afbranden als je ergens op een strand ligt te bakken, dan wanneer je nietsvermoedend in je slaapkamertje ligt te ronken.

Tegenwoordig kunnen veel TV's niet meer echt uit. Wij hebben zo'n stekkerset met een afstandbediening. De TV zit daar ook op, en 's avonds zetten we daarmee de TV echt uit.

czar
door czar - Aug 29, 2014 om 11:32
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=sreglov schreef op vrijdag 29 aug 2014, 11:22]Tegenwoordig kunnen veel TV's niet meer echt uit. Wij hebben zo'n stekkerset met een afstandbediening. De TV zit daar ook op, en 's avonds zetten we daarmee de TV echt uit.

Dan staat je stekkerset op stand-by, dus echt veel schiet je daarmee niet op :-)

ha
door harryromijn - Aug 29, 2014 om 12:07
272 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn TV heeft een Stroomverbruik (Stand-by): 0,3 W , ofwel: om 1 KWH ( 1000 watt) bij elkaar op te gebruiken zijn 3333 dagen = 9 jaar nodig. Bij € 0,25 / kwh... 3 eurocent per JAAR. Dat gaat dus sparen bij 3 a 4 wk uitzetten....
De CV-pomp met z'n 46 W via een tijdschakelaar een kwartiertje per dag.. heeft 87 dg nodig om € 0,25 an stroom door te malen. De transformatortjes in al die lichtnet aansluitingen van mobieltje, kabelmodem, enz enz. gebruiken ook zoiets, zelfs als er niets opgeladen wordt. Oftewel: nog geen pilsje per vakantie.

Brandgevaar bij blikseminslag zou ik doorslaggevender vinden: ook daar zijn bepaalde tussenstekkers voor in de handel: handig voor blikseminslag als je thuis ligt te slapen. Beter: de eigen elektrische veiligheid in meterkast goed up-to-date houden: aardlek- , overspannings- en piek-beveiliging in laten bouwen. Kost wat, doch al zit mijn kleindochtertje met een spijker in het stopcontact te peuteren, behalve een schok en janken zal er weinig gebeuren

jhogaarts
door jhogaarts - Aug 29, 2014 om 12:40
101 Antwoorden / 1 Vragen

U vraagt of u de meterkast mag afsluiten.
Dat ligt eraan of deze inpandig is of op een gallerij zit in een appartementencomplex/flat.
Als deze in uw woning is mag u deze gewoon afsluiten al begrijp ik niet waarom.
Zit de meterkast echter buiten de woning zoals op een gallerij van een appartementencomplex inpandig dan mag u deze NIET afsluiten omdat ten allertijde de energieleverancier bij de meters moet kunnen om bv de meterstand op te nemen oid. Deze kasten/sloten zijn over het algemeen universeel.

th
door thefuture - Aug 29, 2014 om 12:51
31 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=harryromijn schreef op vrijdag 29 aug 2014, 12:07]Mijn TV heeft een Stroomverbruik (Stand-by): 0,3 W , ofwel: om 1 KWH ( 1000 watt) bij elkaar op te gebruiken zijn 3333 dagen = 9 jaar nodig.

Je berekening klopt niet helemaal: 0,3 kW = 1 kWh per 139 dagen. Je bent de 24 uur per dag vergeten, ofwel je zit er een factor 24 naast.
De rest van je redeneringkan ik me wel in vinden.

mahadma
door mahadma - Aug 29, 2014 om 12:53
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Maar als de tv "in bedrijf" is, valt die 0,3 watt toch weg?

ha
door harryromijn - Aug 29, 2014 om 13:49
272 Antwoorden / 0 Vragen

@ thefuture: u heeft helemaal gelijk, ik heb over die h van uur gekeken: dus 365/139 = 2,6 x € 0,25 ( ik betaal via die energieveiling € 0,215 ) aan stroom per jaar = ca € 0,65
En daarom wordt dus die schakelaar on/of vaak niet meer ingebouwd, kost net zoveel als het stroomverbruik tijdens de hele levensduur van die TV

ho
door hoev1009 - Aug 29, 2014 om 14:55
15 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo,

Je trekt van alle apparaten die je tijdens de vakantie niet gebruikt, de stekker er uit.
Alleen de koelkast en diepvries zou ik aan laten.
Mijns inzien gebruik je dan geen stroom. Dit lijkt me ook de gemakkelijkste oplossing.

Apetjoek
door Apetjoek - Aug 29, 2014 om 15:33
234 Antwoorden / 16 Vragen

Beste , op uw vraag : Mijn vraag is of ik de meterkast mag en/of kan afsluiten als ik op vakantie wil?
Als U nou Fred Flintstone had geheten had ik gezegd ; neem Uw steen ook mee op vakantie anders is deze misschien wel gekraakt door een andere simpele ziel.
Maar U heet geen Fred dus kan U het beste een paar 4 duimers door de deur in het kozijn meppen dat als gevolg heeft dat de deur van de meterkast niet toegankelijk is voor mensen die bij BOL.lom net een koevoet hebben gekocht

audb
door audb - Aug 29, 2014 om 16:53
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Mogen? ja hoor waarom niet maar waarom de koelkast dan nog aan blijft?
Koop gewoon van te voren niet teveel bederfelijke voedsel of drank en zet de koelkast een dag of twee van te voren uit en maak deze schoon.
Laat de deur open staan en zet er een kop azijn of soda in dat voorkomt nare luchtjes.
De diepvries is een ander verhaal maar als het mogelijk is deze ook leeg zien te maken en meestal zijn deze twee wel de meest stroom vretende apparaten die er zijn (op een wasdroger en strijkbout na)

ar
door aram - Aug 29, 2014 om 17:24
136 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vermoed dat ze de verkeerde oppas voor het huis hebben die de brievenbus leeghaalt en de plantjes water geeft .
Waarom zou je anders groepen elektra uitschakelen en de kast op slot doen .
De sleutel ervan nemen ze natuurlijk mee anders heeft het geen zin .
Zou een andere oppas nemen en kijken of die zich wel gedraagt .
De stekker uittrekken van de tv en sommige apparaten kan zinvol zijn om brand bij afwezigheid te voorkomen . De koelkast en diepvriezer zul je eerst moeten leegeten anders zit je met bedorven waar bij thuiskomst .
Als het niet vriest of in de lucht hangt kun je ook de hoofdkraan van het water en gas dichtdraaien wanneer dat niet gebruikt word bij afwezigheid .

labren
door labren - Aug 29, 2014 om 23:47
862 Antwoorden / 0 Vragen

dat heeft helemaal geen zin om groepen in je meterkast uit te zetten , als je overal in je huis de stekkers uit het stopcontact haalt wordt er ook geen stroom gebruikt en ook al zou de stekker in het stopcontact zitten als het aparaat niet aanstaat maak dat helemaal niet uit want dan verbruik je ook geen stroom , wat een onzinnige vraag

czar
door czar - Aug 29, 2014 om 23:56
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=labren schreef op vrijdag 29 aug 2014, 23:47]als je overal in je huis de stekkers uit het stopcontact haalt wordt er ook geen stroom gebruik
Dat is technisch gezien niet 100% juist, want je meter verbruikt dan nog stroom.
Gelukkig hoeft de gebruiker die stroom niet te betalen, dus het kost 'm niks.
Ja, ik weet het, ik ben aan het muggenziften :-)
Maar even de puntjes op de i.

door 1953 - Aug 30, 2014 om 01:49
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=sreglov schreef op vrijdag 29 aug 2014, 11:22][quote=czar schreef op donderdag 28 aug 2014, 21:15]
De TV staat het hele jaar op stand-by en kan elke nacht brand veroorzaken (kans vrijwel nihil), maar gaan ze 2 weekjes op vakantie, dan moet de stekker er opeens uit i.v.m. de veiligheid. Als het echt om de veiligheid gaat, kun je het beter andersom doen. Je huis kan maar beter afbranden als je ergens op een strand ligt te bakken, dan wanneer je nietsvermoedend in je slaapkamertje ligt te ronken.

Tegenwoordig kunnen veel TV's niet meer echt uit. Wij hebben zo'n stekkerset met een afstandbediening. De TV zit daar ook op, en 's avonds zetten we daarmee de TV echt uit.

De aan/uitknop functioneert dan niet, blijft in stand-by staan.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 30, 2014 om 02:20
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Alweer zo'n vraag waarbij ik mijn twijfels heb over het ikukeleku van de vraagsteller.
Het is al lang bekend dat het stroomloos zetten van een moderne TV de levensduur kan verkorten.
En wat is het stroomverbruik van een Playmobil en DVD speler die niet aanstaat ?
Bij een DVD speler is dat hooguit/soms een klok die niets verbruikt.
Ik begrijp uit de vraag dat vraagsteller 7 cent wil besparen tijdens de vacantie.
Lachuh !

czar
door czar - Aug 30, 2014 om 02:34
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 30 aug 2014, 02:20]Alweer zo'n vraag waarbij ik mijn twijfels heb over het ikukeleku van de vraagsteller.
:-) en dan te bedenken dat de helft van de reacties denkt dat TS met afsluiten het afsluiten van de deur van de meterkast bedoelt. Kortom, of TS er een slot op mag zetten.
Maar ja, domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 30, 2014 om 02:52
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Dat ik gelijk heb bewijst deze rubriek.
Als je hier vraagt hoe je een banaan pelt als je geen handen hebt dan storten zich heeeel veeeel deskundigen op hun toetsenbord.
Om een stomme vraag te beantwoorden met een zeeeer deskundig antwoord.
Nu ik erover nadenk : hoe pel je eigenlijk een banaan zonder handen ?
Weet iemand dat ?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=======

=czar schreef op zaterdag 30 aug 2014, 02:34:
=wimmi20 schreef op zaterdag 30 aug 2014, 02:20: Alweer zo'n vraag waarbij ik mijn twijfels heb over het ikukeleku van de vraagsteller.

:-) en dan te bedenken dat de helft van de reacties denkt dat TS met afsluiten het afsluiten van de deur van de meterkast bedoelt. Kortom, of TS er een slot op mag zetten.
Maar ja, domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.

mo
door mof - Aug 30, 2014 om 07:39
3619 Antwoorden / 3 Vragen

ja, dat mag u. De aardlekschakelaars en/of stoppen zitten na de teller. HEt is zelfs aan te bevelen omdat die stekkers van elektronica vaak ook transformatoren/schakelbare voedingen zijn die behoorlijk warm kunnen worden. U beperkt daarmee naast stroomkosten ook het brandgevaar.
Aan te raden dus, maar wel alleen voor die apparatuur die dus ook echt geen stroom nodig heeft.
En wat wel stroom nodig heeft op die groep zetten die u aan laat staan-.

U kunt natuurlijk ook gewoon alle stekkers uit het stopcontact trekken ...

ph
door philip36 - Aug 30, 2014 om 09:11
2275 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=czar schreef op zaterdag 30 aug 2014, 02:34][quote=wimmi20 schreef op zaterdag 30 aug 2014, 02:20]Alweer zo'n vraag waarbij ik mijn twijfels heb over het ikukeleku van de vraagsteller.
:-) en dan te bedenken dat de helft van de reacties denkt dat TS met afsluiten het afsluiten van de deur van de meterkast bedoelt. Kortom, of TS er een slot op mag zetten.
Maar ja, domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.

Het zou zo maar kunnen dat de TS ook bedoelt het afsluiten van de kast waar de meter hangt.
In het flatgebouw van mijn bejaarde zus bevonden de meter-kasten zich op de gang.
Bij sommige bewoners mocht deze niet afgesloten zijn omdat in geval van nood men in de kast moest zijn voor het elektronisch openen van de deur..

Verbeter de wereld begin mij jezelf.

diumenge
door diumenge - Aug 30, 2014 om 09:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Mensen. Ik denk dat Kje. Risamasu inmiddels al op vakantie is.

czar
door czar - Aug 30, 2014 om 11:27
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 30 aug 2014, 09:15]Mensen. Ik denk dat Kje. Risamasu inmiddels al op vakantie is.
Zal je juist weer zien, dat na al deze voorbereidingen, zijn huis weer wel af fikt.
En als je dan vergeten bent om je verzekering nog even te checken, dan kan het heel zuur worden.

wd
door wdezwijger - Aug 30, 2014 om 16:15
7 Antwoorden / 0 Vragen

van leyden . u bent ook een beetje dom want als je het verschil niet weet tussen blond en hoog blond dan moet je voor hoogblond toch respect hebben wat hij of zij heeft er wel over nagedacht