mi
door mienbod Oct 16, 2014 om 11:36
Geldzaken & recht

Grond kopen met kabels en leidingen

Hallo,

Mijn partner en ik hebben afgelopen jaar een woning gekocht. Bij deze woning is een stuk grond, dat door de voormalige eigenaar (met een mondelinge toestemming van gemeente) in gebruik was. Wij gebruiken deze grond ook, het zit immers bij de tuin aan. Nu is de gemeente bezig met het verkopen van groenstroken en bieden de mogelijkheid deze grond te kopen. Maar in deze grond liggen nuts voorzieningen. Uit de Klic- melding die ik gedaan heb blijkt dat er drie verschillende kabels in de grond zitten. Mijn vraag is: waar ik op moet letten bij de aankoop van deze grond? Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen?

Met vriendelijke groet,
Mien

14052 7 Rapporteer

ekiem
door ekiem - Oct 16, 2014 om 11:47
676 Antwoorden / 100 Vragen

Ik heb dit heel wat jaren geleden ook eens bij de hand gehad. Toen destijds was het zo dat die groen stroken voor een prikkie verkocht werden. Geweldig want hierdoor werd de tuin een flink stuk groter. Meer woon genot en een waarde stijging van de woning.

Maar om op uw vraag terug te komen. Eis was, dat de gemeente ten aller tijden bij de aanwezige kabels en leidingen moet kunnen komen. Oftewel ,indien nodig, ze moeten eraan kunnen werken. Bij mij is dit in de afgelopen 20 jaar nog nooit voor gevallen.
Mijn achter buurman heeft in zijn " groenstrook " een lantarenpaal + electriciteits kast staan. Bij mijn weten is daar ook nog nooit iemand van de gemeente bij geweest.

Voor de rest mag je geen diep wortelende bomen op die grond laten groeien, dit i.v.m die kabels en leidingen.

Ekiem

me
door mein33 - Oct 16, 2014 om 13:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bij een storing of vervanging van de betreffende leidingen moet u de netbeheerder(s) uiteraard toelaten om de storing te kunnen oplossen en of het e.e.a. te kunnen vervangen.
De kans dat dat ook daadwerkelijk een keer moet gebeuren is uitermate klein maar niet ondenkbaar.
Diezelfde regel is ook van toepassing op de grond en aansluitingen die nu reeds in uw bezit is en geldt overigens ook voor ieder onroerendgoed met bijbehorend perceel in heel Nederland.
Persoonlijk zou ik hier geen punt van maken.

Waar u wel erg goede op moet letten is de bestemming van de grond zoals o.a. : is het openbaar groen, mag er een afscheiding (en hoe hoog) worden geplaatst, mag u zelf de beplanting etc. bepalen. Deze voorwaarden kunnen mogelijk afwijken van de huidige situatie.
Kijk ook goed bij de notaris of er geen recht van overpad op rust.

aurora1
door aurora1 - Oct 16, 2014 om 16:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou eens op internet zoeken op aankopen snippergroen. Wat ik hier en daar lees is dat veelal o.a. een voorwaarde is dat er geen leidingen en kabels e.d. in de grond mogen liggen. Ik zou dat wel verder bij de gemeente uitzoeken, en ook of u bij eventuele verkoop van uw huis dat stuk grond mede mag verkopen.

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 17, 2014 om 12:21
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Vraag een kaart met alle kabels er duidelijk op.

Als je later een paaltje meer dan 1 meter er naast slaat ga je tenminste vrijuit voor de eventuele schade als de kabel verkeerd op tekening staat.

Je weet dan op welke plek er wat zou kunnen liggen.

jantom
door jantom - Oct 17, 2014 om 12:45
377 Antwoorden / 0 Vragen

Ik verbaas me een beetje (erg)...

Als een gemeente grond voor de openbare dienst in gebruik geeft aan een particulier dient er eerst te worden nagegaan of er kabels en/of leidingen in de grond liggen. Dat is hier dus al lang bekend.

Het is een normale zaak dat een gemeente -alvorens deze een perceel grond in gebruik geeft- de in die grond aanwezige kabels etc laat verleggen en wel op kosten van de ingebruiknemer. Dit is de normale procedure.
Maar de gemeente waar het hier om gaat is wel erg gemakkelijk.

Als de grond (groenvoorziening) door de gemeente aan een particuliere eigenaar wordt verkocht is het méér dan gewenst dat de aanwezige kabels en leidingen eerst worden verlegd. De daarmee gepaard gaande kosten zijn soms zo hoog dat het niet aantrekkelijk is om te kopen.
Als de gemeente die verlegging niet nodig vindt dan ontstaat bij verkoop de situatie dat kabels en leidingen van (bij voorbeeld) nutsbedrijven in particuliere grond komen en dat moet ten alle tijde worden voorkómen. Een gemeente moet dit dus niet willen.

Ik vind dit een rare zaak.

ma
door mark555 - Oct 17, 2014 om 13:08
2 Antwoorden / 0 Vragen

Bij elke gemeente komt dit voor. Vraag het even bij de gemeente na. Zij zullen u goed informeren. Vraag dan gelijk even een kort schriftelijk antwoord als u echt zekerheid wilt hebben.
Antwoorden zijn goed, het antwoord van jantom over wat normaal is of niet is, is zijn eigen perceptie.

Succes,
Gemeenteambtenaar

jantom
door jantom - Oct 17, 2014 om 13:18
377 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mark555 schreef op vrijdag 17 okt 2014, 13:08]Bij elke gemeente komt dit voor. Vraag het even bij de gemeente na. Zij zullen u goed informeren. Vraag dan gelijk even een kort schriftelijk antwoord als u echt zekerheid wilt hebben.
Antwoorden zijn goed, het antwoord van jantom over wat normaal is of niet is, is zijn eigen perceptie.

Succes,
Gemeenteambtenaar

Wat ik schreef is het beleid van de gemeente waar ik als juridisch-administratief medewerker bij dit soort grondzaken betrokken was. Ik werkte bij het grondbedrijf en dit was een aspect. In de praktijk lukte het meestal niet de bewoners op één lijn te krijgen en dan gaat de zaak niet door. De kosten van verlegging zijn meestal de bottleneck. Doorgaande nutsleidingen over privégrond is in elk opzicht uit den boze.
Als de grond wel zó wordt verkocht moeten erfdienstbaarheden worden gevestigd en het gebruik van de grond wordt dan ook drastisch beperkt. Vaak gaan mensen wat boven op de leiding zetten (tuinhuisje of zo) en dan moet het weg vanwege ... vul maar in. Dit geeft problemen. Om dat te vermijden moeten de kabels worden verlegd. De enig goede oplossing helaas.